Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
LT123

LT123

Kvinna ·

Operation i November 2017, någon mer?

Bröstförstoring

Ska opereras i november och letar efter andra som också ska göra det, så vi kanske kan dela tankar och peppa varandra lite! Ska opereras den 8 november på Reformkliniken av Tuve Mårtensson.

1185

Sortera efter

Ailosliv

Ailosliv

Kvinna ·

Tack allesammans!
Gilla
AndreaC

AndreaC

Kvinna ·

Tog av mig alla compeed-plåster ikväll som jag hade runt bygeln. Satte några själv när jag fick en helt för liten tortyr-bh och hade skavsår redan andra dagen efter OP så jag fick bytt till större omfång. Hann därför sätta på en del compeed-plåster själv men det gjorde f*n så mer ont att ta av dem än hela operationen och första dagarna. Trodde att hela huden skulle gå av. Så tjejer, om ni inte verkligen behöver plåstra så gör inte det haha.
Gilla
SS81

SS81

Kvinna ·

AndreaC skrev:

Tog av mig alla compeed-plåster ikväll som jag hade runt bygeln. Satte några själv när jag fick en helt för liten tortyr-bh och hade skavsår redan andra dagen efter OP så jag fick bytt till större omfång. Hann därför sätta på en del compeed-plåster själv men det gjorde f*n så mer ont att ta av dem än hela operationen och första dagarna. Trodde att hela huden skulle gå av. Så tjejer, om ni inte verkligen behöver plåstra så gör inte det haha.

Funderade på detta idag faktiskt... tack för tipset! Hoppas det läker fint efter allt besvär.
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Sådär, idag tog jag bort tejpen efter duschen (fy så läskigt det känns!). Ärren ser bra ut, inget som är rött eller vätskar. Nu ska jag bara torka innan jag tejpar om mig :) Lade upp en bild för övrigt på hur dom ser ut utan tejp! Ni övriga som kanske bytt tejp, hur gör ni med de gamla tejpresterna (klistret) som sitter kvar på huden? Hur får man bort det?
Gilla
Pynner

Pynner

Kvinna ·

Jag upplever att jag fryser väldigt mycket om brösten och typ överarmarna. Är varm på kroppen och känner mig normalvarm överlag förutom på brösten. Någon annan som har det så? Låter kanske lite konstigt haha
Gilla
Marie

Marie

Kvinna ·

Mammatax skrev:

För exakt två veckor sen låg jag på hotellrummet och väntade på att infinna mig på citadell kliniken kl 07 dagen efter. Känns som nyss men ändå känns de som de va längre sen.

Lycka till ni som ska opas i morgon

När opererades du när du var där kl 07? Jag ska vara där kl 09.
Gilla
Clove

Clove

Kvinna ·

Mammatax Lycka till på jobbet imon :) jag få panik av att ha en plagg som sitter supertajt, men som du säger man få stå ut med det, sen bam! Kan man känna sig fri :D Jag har fortfarande halsont, och jag måste nog ringa till kliniken imon, försäkerhets skull. Hoppas det går över imorgon :/
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Pynner skrev:

Jag upplever att jag fryser väldigt mycket om brösten och typ överarmarna. Är varm på kroppen och känner mig normalvarm överlag förutom på brösten. Någon annan som har det så? Låter kanske lite konstigt haha

Implantaten är kallare än resten av kroppen, så man får tyvärr vänja sig vid att brösten kommer vara kallare numera. Min man klagar lite över att det känns otäckt, så jag försöker värma dom själv med mina händer innan han ska känna på dom, haha :P
Gilla
Ailosliv

Ailosliv

Kvinna ·

Godmorgon allesammans! Nu har vi påbörjat vår resa Sundsvall-Umeå, om några timmar är det dags! Jag är faktiskt inte minsta lilla nervös över operationen, utan det som gör mig mest nervös just nu är bilresan... Det är mörkt, det snöar, det är massvis med andra bilar - och jag har en sambo som tycker om att köra fort trots alla dessa faktorer... Usch vad jag inte tycker om att åka bil på vintern...
Gilla
Ketlin

Ketlin

Kvinna ·

Ailosliv skrev:

Godmorgon allesammans! Nu har vi påbörjat vår resa Sundsvall-Umeå, om några timmar är det dags! Jag är faktiskt inte minsta lilla nervös över operationen, utan det som gör mig mest nervös just nu är bilresan... Det är mörkt, det snöar, det är massvis med andra bilar - och jag har en sambo som tycker om att köra fort trots alla dessa faktorer... Usch vad jag inte tycker om att åka bil på vintern...

Lycka till idag! Hoppas han tar det lugnt så ni kommer fram fint :)
Gilla
Pynner

Pynner

Kvinna ·

Joxie skrev:

Pynner skrev:

Implantaten är kallare än resten av kroppen, så man får tyvärr vänja sig vid att brösten kommer vara kallare numera. Min man klagar lite över att det känns otäckt, så jag försöker värma dom själv med mina händer innan han ska känna på dom, haha :P

Jahaa! Vad spännande att det är så :D det förklarar ju också saken ganska bra :)
Gilla
SS81

SS81

Kvinna ·

Usch jag gav mig på att tvätta håret igår o nu efter natten o sen jag steg upp känner jag jättemycket i mitt högra bröst. Det stramar på sidan o gör ont på ovansidan där implantatet sitter. Det gör typ lite ont på undersidan av bröstet också. Återbesök imorgon med lång tågresa fram o tillbaka. Hoppas det inte är nåt tokigt nu som hänt på insidan :(. Såhär ont har inte jag haft sen efter op vad jag kan komma ihåg o då blir man ju orolig. Det gör ju inte ont konstant utan bara om jag gör nåt eller om bröstbandet hamnar för långt ner. Ja vi får se håller tummarna.
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

SS81 skrev:

Usch jag gav mig på att tvätta håret igår o nu efter natten o sen jag steg upp känner jag jättemycket i mitt högra bröst. Det stramar på sidan o gör ont på ovansidan där implantatet sitter. Det gör typ lite ont på undersidan av bröstet också. Återbesök imorgon med lång tågresa fram o tillbaka. Hoppas det inte är nåt tokigt nu som hänt på insidan :(. Såhär ont har inte jag haft sen efter op vad jag kan komma ihåg o då blir man ju orolig. Det gör ju inte ont konstant utan bara om jag gör nåt eller om bröstbandet hamnar för långt ner. Ja vi får se håller tummarna.

Jag tror inte du behöver oroa dg, jag hade ungefär samma problem och det började ca 1 vecka efter operationen. Det är så mycket som händer i kroppen, vi har varit med om en stor operation! Ta det bara lugnt. Ta smärtstillande (jag var tvungen att börja knapra mer alvedon efter att ha klarat mig utan i några dagar) och prata med sköterskan/kirurgen på återbesöket så kan dom lugna dig :)
Gilla
SS81

SS81

Kvinna ·

Joxie skrev:

SS81 skrev:

Jag tror inte du behöver oroa dg, jag hade ungefär samma problem och det började ca 1 vecka efter operationen. Det är så mycket som händer i kroppen, vi har varit med om en stor operation!
Ta det bara lugnt. Ta smärtstillande (jag var tvungen att börja knapra mer alvedon efter att ha klarat mig utan i några dagar) och prata med sköterskan/kirurgen på återbesöket så kan dom lugna dig :)

Åh tack för de lugnande orden. Ska inte göra några utsvävande rörelser idag så får vi se vad kirurgen säger imorgon. Det borde ju inte vara så lätt att skada insidan. Jag tänker att man förmodligen har nåt som är ganska likt träningsvärk nu när man har använt en muskel som redan är ganska härjad sen operationen. Får ladda med lite mer smärtstillande som jag ändå har använt ganska sparsam hittills.
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

SS81 skrev:

Joxie skrev:

SS81 skrev:

Jag tror inte du behöver oroa dg, jag hade ungefär samma problem och det började ca 1 vecka efter operationen. Det är så mycket som händer i kroppen, vi har varit med om en stor operation!
Ta det bara lugnt. Ta smärtstillande (jag var tvungen att börja knapra mer alvedon efter att ha klarat mig utan i några dagar) och prata med sköterskan/kirurgen på återbesöket så kan dom lugna dig :)

Åh tack för de lugnande orden. Ska inte göra några utsvävande rörelser idag så får vi se vad kirurgen säger imorgon. Det borde ju inte vara så lätt att skada insidan. Jag tänker att man förmodligen har nåt som är ganska likt träningsvärk nu när man har använt en muskel som redan är ganska härjad sen operationen. Får ladda med lite mer smärtstillande som jag ändå har använt ganska sparsam hittills.

Precis, dessutom så kan muskelfästen bli irriterade/inflammerade och det gör självklart ont.
Gilla
Testare

Testare

Kvinna ·

Uppdatering: dag sex efter op här, känner mig ganska bra! Ingen vilovärk men kan sticka till lite när jag lyfter, sträcker mig uppåt eller använder armarna. Tredje natten blev jag illamående och var uppe flera vändor, troligen pga morfin-tabletten. Så då slutade jag med den. Saknar den inte. Har kunnat ligga lite på sidan i sängen med kudde under armen de två sista nätterna, så skönt! Har inte vågat bada eller duscha då jag har varit rädd att tejpen ska lossa, men har tvättat håret stående över badkaret och använt tvättlappar. I morse lämnade jag barnen på förskolan, förra veckan gjorde min sambo det. Gick bra att lyfta och kånka :) Nu ligger jag på soffan o väntar på att sport-bh:n ska torka efter tvätt, skönt att vara utan en stund! Har beställt hem två andra mjuka stadiga bhar I samma märke och storlek för att kunna variera. Imorgon är det återbesök, spännande att se vad de säger.
Gilla
Ailosliv

Ailosliv

Kvinna ·

Nu är det nära! Sitter på rummet och väntar på kirurgen, har fått första tabletterna. Mili.90 har precis opererats klart gissar jag på, då vi har samma kirurg och jag hörde han utanför dörren :) Hoppas allt gått bra, och att de nya brösten är fantastiska! Men snart är det min tur, och jag hoppas detsamma för mig. Håll gärna en tumme åt mig allesammans, vi hörs sen!
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Spännande att det är så nära! Håller tummarna för dig, lycka till :D
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Lycka till Ailosliv! :)
Gilla
AndreaC

AndreaC

Kvinna ·

SS81 skrev:

AndreaC skrev:

Funderade på detta idag faktiskt... tack för tipset! Hoppas det läker fint efter allt besvär.

Ja man har ju betydligt känsligare hud precis under brösten än på fötterna där plåsterna egentligen ska sitta och man ska väl egentligen ha dem tills de "trillar av" men tror aldrig att de hade trillat av om jg inte hade tagit bort dem själv. Känns faktiskt betydligt bättre utan dem även om BHn verkligen inte är skön och skaver emellanåt. OPades för en vecka sedan och är tillbaka på jobb i dag så nu längtar jag bara att dessa veckor med tortyrbhn ska ta slut :-)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem