Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
LT123

LT123

Kvinna ·

Operation i November 2017, någon mer?

Bröstförstoring

Ska opereras i november och letar efter andra som också ska göra det, så vi kanske kan dela tankar och peppa varandra lite! Ska opereras den 8 november på Reformkliniken av Tuve Mårtensson.

1185

Sortera efter

Pynner

Pynner

Kvinna ·

Ailosliv skrev:

Pynner skrev:

Ailosliv skrev:

Liten fråga, hur såg det ut för er första gången nu bytte tejpen? Blodigt? Inget blod alls? Fult? Fint?

Mitt ena såg fint ut, skorpor som satt kvar. Det andra såg sådär ut, en skorpa hängde med tejpen, var lite "knöligt" men inga tecken på infektion. Blödde inte heller. Men tvättade rent, torkade och satte på ny tejp :) läste någonstans att det skulle va lättare att ta bort tejpen när den var blöt men det tyckte inte jag faktiskt. Det du bör tänka lite extra på när du byter tejp är din handhygien (yrkesskadad Hahha) :)

Okej! Det var inget blött blod där? Hur lång tid efter op var det? :)
Haha ja handhygien är jag alltid noga med! Har många piercingar och tatueringar, samt har opererat mig ett antal gånger förut på olika delar av kroppen. Och då jag är väldigt orolig långt in i benmärgen så har jag aldrig vågat annat än vara sjukt noga med handhygien haha!

Nej inget blod, var torrt o fint :) hmm.. sköterskan bytte på kliniken på återbesöken 1 v efter op, sen började tejpen trilla av, så behövde byta ca 3-4 dagar efter det igen :) nu har jag inte bytt på 5 dagar :)
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Mammatax: jamen eller hur, blir galen på att det är så olika råd!
Gilla
Marie

Marie

Kvinna ·

Och imorgon är det min tur. Mailade min kirurg då jag är förkyld och började med mina antibiotika redan igår. Så känns lite bättre idag. Jag har inte packat eller förberett mig alls. Har glömt vad jag gjorde förra gången. Kan ni inte säga lite snabbt vad ni hade med er?
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

Marie. Hade med lite godis, strumpor, trosor, mobil laddare och tuggummi. Samt en tunika som va lätt att få på dagen efter när jag skulle hem :) lycka till Cargirl. Hoppas du kunnat sova inatt. Stort lycka till idag, det kommer gå jättebra <3
Gilla
Testare

Testare

Kvinna ·

Marie skrev:

Och imorgon är det min tur. Mailade min kirurg då jag är förkyld och började med mina antibiotika redan igår. Så känns lite bättre idag. Jag har inte packat eller förberett mig alls. Har glömt vad jag gjorde förra gången. Kan ni inte säga lite snabbt vad ni hade med er?

Jamen vad skönt att det löste sig! Det kommer gå så bra imorgon. Att bli sövd ät rätt så skönt I min mening, och sedan får man smärtstillande efteråt så att det inte gör så ont. Det är ändå lite svårt att ta på sig tex en vanlig t-shirt över huvudet, så ta en stretchig tröja eller rymlig kofta/skjorta som är lätt att trä I armarna i. Ska du bo över på hotell natten innan? Ta med lite saker som kan distrahera dig kvällen innan i så fall. Godis, bra tidning, en film eller nåt sånt. Man blir lätt nervös och tankarna börjar mala... Jag tog en postafen, receptfri åksjuketablett, som jag alltid blir väldigt sömnig av. Så somnade jag gott. (kanske inte är att rekommendera om man inte har provat innan såklart). Lycka till! De tar hand om dig, det kommer gå bra :)
Gilla
Testare

Testare

Kvinna ·

CarGirl skrev:

Hej på er! Första descutan-duschen gjord (inte håret för der behövde jag bara tvätta imorgon), precis krupit ner i sängen och laddat upp några före-bilder. Klockan är ställd på 04:45 för att kila ner till lobbyn och hämta en frukostpåse. Nu ska jg kika klart på Maria Wärn innan det är dags att försöka sova, hur lätt det nu blir ;)

Lycka till idag Car Girl!! Jäklar, det var en tidig morgon med uppgång redan innan kl 5. Gissar att du kanske är på uppvaket nu kl 12? Uppdatera gärna. Minns känslan på uppvaket när man kikade ned under skjortan och såg att man hade bröst, haha! Priceless.
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Hej på er! Jobbade första dagen idag 5:e dagen efter operationen. Det gick bra förutom att jag fick ganska ont på eftermiddagen och fick för mig att ta en morfintablett. Inte någon bra idé alls! :-$ Jag mådde så illa att jag trodde jag skulle kräkas och började kallsvettas som en tok! Det slutade med att jag gick hem tjugo över två... :-[ I morgon ska jag INTE ta morfintabletter i alla fall....
Gilla
Marie

Marie

Kvinna ·

Testare skrev:

Marie skrev:

Jamen vad skönt att det löste sig! Det kommer gå så bra imorgon. Att bli sövd ät rätt så skönt I min mening, och sedan får man smärtstillande efteråt så att det inte gör så ont.
Det är ändå lite svårt att ta på sig tex en vanlig t-shirt över huvudet, så ta en stretchig tröja eller rymlig kofta/skjorta som är lätt att trä I armarna i.

Ska du bo över på hotell natten innan?
Ta med lite saker som kan distrahera dig kvällen innan i så fall. Godis, bra tidning, en film eller nåt sånt. Man blir lätt nervös och tankarna börjar mala... Jag tog en postafen, receptfri åksjuketablett, som jag alltid blir väldigt sömnig av. Så somnade jag gott. (kanske inte är att rekommendera om man inte har provat innan såklart).

Lycka till! De tar hand om dig, det kommer gå bra :)

Hej =). Nä, bor ganska nära så åker dit på morgonen. Däremot ska jag övernatta där så har nu packat 2 tidningar och en bok. Börjar bli nervös nu. Är nervös för narkosen. Sist kändes det som om man slocknade 1 minut och sedan vaknade man upp ute i hallen med alla andra sovande tjejer. Den känslan. Sen tuppade man av igen och vaknade inne på rummet. Den känslan är rätt läskig. Och nu vet jag ju vad jag har att vänta mig... Det hade jag inte en susning om sist. Hoppas man får TV på rummet denna gången med. För sist halvsatt jag och tittade på tv mer eller mindre hela natten. Undrar när man får opereras eftersom man är där 09. Sist opererades jag nog runt 15. Förlåt för en massa snack här nu, för nu börjar jag bli nervös. =)
Gilla
CarGirl

CarGirl

Kvinna ·

Hej på er! Äntligen är der klart! Hade tid vid 12 och de ville att jag skulle gå upp tidigt och äta och sen försöka sova lite mer, der gick sådär;) men allt här var försenat så Magnus kom inte förens vid 14, två låååånga timmar på rummet! Men vi gjorde ett sista test och kom fram till att det nog ändå skiljde mer är 25cc så Magnus skulle testa under operationen vad som såg bäst ut. Sen gick allt i 110 och efter att de trevliga sköterskorna sa godnatt så vaknade jag 5 minuter senare kändes det som! Blev 325(hö) och 375(vä). Har inte alls speciellt ont utan mer en träningsvärk och sköterskorna tyckte jag va oförskämt pigg från det att jag vaknade. Dock har de satt på mig bröstband så vi får väl se hur länge jag ska ha det, är iallafall jättenöjd och skönt att Magnus sa att jag inte kunde gå större än 375, då behöver jag inte ha storleksnoja :) Nu ska jag käka lite god kyckling-pasta! Tack för att vänliga ord och lycka till, ni är bäst!
Gilla
Ailosliv

Ailosliv

Kvinna ·

CarGirl skrev:

Hej på er! Äntligen är der klart!
Hade tid vid 12 och de ville att jag skulle gå upp tidigt och äta och sen försöka sova lite mer, der gick sådär;) men allt här var försenat så Magnus kom inte förens vid 14, två låååånga timmar på rummet! Men vi gjorde ett sista test och kom fram till att det nog ändå skiljde mer är 25cc så Magnus skulle testa under operationen vad som såg bäst ut. Sen gick allt i 110 och efter att de trevliga sköterskorna sa godnatt så vaknade jag 5 minuter senare kändes det som! Blev 325(hö) och 375(vä). Har inte alls speciellt ont utan mer en träningsvärk och sköterskorna tyckte jag va oförskämt pigg från det att jag vaknade. Dock har de satt på mig bröstband så vi får väl se hur länge jag ska ha det, är iallafall jättenöjd och skönt att Magnus sa att jag inte kunde gå större än 375, då behöver jag inte ha storleksnoja :)

Nu ska jag käka lite god kyckling-pasta! Tack för att vänliga ord och lycka till, ni är bäst!

Vad skönt att det gick bra och att du är nöjd! Hoppas det fortsätter så under läkningen :) Lycka till med de nya damerna! :D
Gilla
Hjort

Hjort

Kvinna ·

Dag 4 efter op. Brösten fortfarande stenhårda och pekar rakt ut. Inte lika ont i bröstmusklerna, dvs kan röra armarna rätt bra. Kliar lite och sticker lite i dem. Är era bröst också väldigt hårda och spända? Ni som varit på första återbesöket, har ni behövt ta bort några stygn eller har de löst upp sig av sig självt? Jag har rätt långt att åka till kliniken så om det inte verkar vara några komplikationer har jag tänkt gå till distriktssköterska där jag bor för att kolla såret och stygnen. Känner ni att ni fick ut mycket av första återbesöket eller kan man klara sig utan?
Gilla
CarGirl

CarGirl

Kvinna ·

Godmorgon! Sovit jätteskönt mellan 23-05 och varit mer eller mindre vaken sen dess. Har även fått se fr nya flickorna för första gången och även fast de är så fula nu kom det ändå en tår för kunde se hur fina de kommer bli!! Nu myser jag i sängen och väntar på lite frukost innan det är dags att träffa Magnus :)
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Hjort skrev:

Dag 4 efter op. Brösten fortfarande stenhårda och pekar rakt ut. Inte lika ont i bröstmusklerna, dvs kan röra armarna rätt bra. Kliar lite och sticker lite i dem. Är era bröst också väldigt hårda och spända?

Ni som varit på första återbesöket, har ni behövt ta bort några stygn eller har de löst upp sig av sig självt?
Jag har rätt långt att åka till kliniken så om det inte verkar vara några komplikationer har jag tänkt gå till distriktssköterska där jag bor för att kolla såret och stygnen. Känner ni att ni fick ut mycket av första återbesöket eller kan man klara sig utan?

Mina stygn löste upp av sig själva. Återbesöket gick snabbt och det enda kirurgen gick igenom var massagen men utöver det hade man nog kunnat skippa det :)
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

CarGirl skrev:

Godmorgon! Sovit jätteskönt mellan 23-05 och varit mer eller mindre vaken sen dess. Har även fått se fr nya flickorna för första gången och även fast de är så fula nu kom det ändå en tår för kunde se hur fina de kommer bli!! Nu myser jag i sängen och väntar på lite frukost innan det är dags att träffa Magnus :)

Vad skönt att du har kunnat sova så bra! Dom kommer bli super fina, nu får man bara ha lite tålamod ;) hoppas läkningen går bra och njut av dina nya älsklingar! :)
Gilla
Hjort

Hjort

Kvinna ·

LT123 skrev:

Hjort skrev:

Dag 4 efter op. Brösten fortfarande stenhårda och pekar rakt ut. Inte lika ont i bröstmusklerna, dvs kan röra armarna rätt bra. Kliar lite och sticker lite i dem. Är era bröst också väldigt hårda och spända?

Ni som varit på första återbesöket, har ni behövt ta bort några stygn eller har de löst upp sig av sig självt?
Jag har rätt långt att åka till kliniken så om det inte verkar vara några komplikationer har jag tänkt gå till distriktssköterska där jag bor för att kolla såret och stygnen. Känner ni att ni fick ut mycket av första återbesöket eller kan man klara sig utan?

Mina stygn löste upp av sig själva. Återbesöket gick snabbt och det enda kirurgen gick igenom var massagen men utöver det hade man nog kunnat skippa det :)

Tack för svar! Det känns ju rätt skönt om jag kan slippa åka. De sa att de kunde maila info om massagen. Hur ska du massera? Har du fått någon bra beskrivning?
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

hjort. Jag opades på citadell för tre veckor sedan. Har 25 mil till kliniken. Förstår du känner att det är långt att åka, men jag kände mig så lugn efter återbesöket där. Hon klippte tråden i ena änden, resten skulle försvinna själv. Hon visade hur jag skulle göra den dagliga bröstmassagen, kollade hur läkningen såg ut under tejpen och spände åt mitt bröstband och bh. Så tror nog det är väldigt klokt att åka på återbesöket. Tänk om det skulle hända något senare och de säger "men du kom ju inte på återbesöket, då hade vi kunnat förhindra det där....". Vill inte skrämmas men tycker nog ändå att det är viktigt, de är ju ändå proffs inom det de gör. Sen vet jag ju såklart inte allt, men de e min åsikt :) För din egen skull! kram cargirl. Härligt att allt gått bra, även om jag förstår det var segt att vänta på läkaren så länge. Skönt oxå att du känner dig hyfsat pigg. Jag var som en öhverkörd grävling i några dagar. Var pigg i huvudet men kroppen samarbetade inte typ.. den bara låg där.. hahha. Nu hoppas vi de närmsta dagarna blir bra. Har du kunnat sova något i natt då? kram
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

car girl. Hade missat din inlägg, såg nu att du hade sovit skönt och fällt en tår.. hihi. Ja det är sån lycka :) Ja blir sååå glad varje dag när jag vaknar med nya brösten. Att de liksom inte ligger jämte mig i sängen.. hahhaha
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

Hjort: tänk på att alla kliniker har olika scheman för massage och så, så att du tänker på att göra exakt så som de säger till dig på citadell :) Jag fick i min mapp när jag blev kallad till operationen, ett blad med instruktioner om bröstmassagen, fick du inte det?
Gilla
Hjort

Hjort

Kvinna ·

Mammatax: åh så kluven jag blir. Precis det du skriver är tankar jag har. Kanske jag borde osv....
Gilla
AndreaC

AndreaC

Kvinna ·

Mitt återbesök tog också 10-15 min max och kändes "onödigt" då men ändå glad att jag tog mig dit för att höra att allt såg bra ut. Jag opererades på Citadell, fick inga papper angående massage däremot visade han hur han tyckte jag skulle göra på återbesöket. I mitt fall gällde det att "hålla ihop" brösten och släppa, 3 min per dag. Men de kanske ger olika övningar beroende på hur brösten ser ut och vilket resultat man vill uppnå.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem