Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
LT123

LT123

Kvinna ·

Operation i November 2017, någon mer?

Bröstförstoring

Ska opereras i november och letar efter andra som också ska göra det, så vi kanske kan dela tankar och peppa varandra lite! Ska opereras den 8 november på Reformkliniken av Tuve Mårtensson.

1185

Sortera efter

Joxie

Joxie

Kvinna ·

CarGirl skrev:

Hej tjejer! Ni som haft era ett tag, hade ni ont i ärren i början? Mitt ena gör jätteont och känns nästan som bh:n trycker mot det konstant. Men även om jag försöker dra ber bh:n lite så gör det ont men blir lite bättre. Borde jag släppa lite på axelbanden på bh:n så den inte glider upp på ärren eller är det bättre att härda ut?

Av och till har det gjort jätteont både i ärren, på insidan klyftan, på utsidan brösten osv osv ända sedan operationen. Nu är mina 4 veckor och ÄNTLIGEN kan jag säga att det inte gör ont någonstans, förutom viss ömhet vid beröring. Håll bara koll så du inte får feber, att smärtan blir värre trots att du tar smärtstillande, att bröstet inte blir rött och varmt. I övrigt får man nig stå ut med att det gör ont i början :(
Gilla
Ailosliv

Ailosliv

Kvinna ·

CarGirl skrev:

Hej tjejer! Ni som haft era ett tag, hade ni ont i ärren i början? Mitt ena gör jätteont och känns nästan som bh:n trycker mot det konstant. Men även om jag försöker dra ber bh:n lite så gör det ont men blir lite bättre. Borde jag släppa lite på axelbanden på bh:n så den inte glider upp på ärren eller är det bättre att härda ut?

Jag hade väldigt ont i ärren i början, men det var på grund av bröstbandet - då det liksom tryckte ner allt mot ärren :/ Jag blev också lite irriterad på det där att det inte blev någon skillnad av att dra ner bhn (som man hade hoppats). Men det var tillslut lite som att jag vande mig vid den där ärr-smärtan, och nu har jag bara ont där om jag är uppe och går/står en längre stund. Fick t.ex. rätt ont där idag efter att ha varit på skola 9-15 för att sedan gå på stan i några timmar. Men då kan nog vem som helst få lite ont, haha
Gilla
CarGirl

CarGirl

Kvinna ·

Åh vad jag älskar det här forumet, tack för alla svar tjejer! Ja Alisoliv jag har också bröstband så kan ju vara så att de trycker ner på ärren:/ Men jag ska härda ut och hålla koll på rodnader och liknande!:)
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

CarGirl skrev:

Jag har också ont i ärren, mer på höger sida än bänster. Det drar liksom i stygnen när jag står och går. Jag har försökt att lägga bomullspaddar över ärren men jag vet inte om det hjälper så mycket. De är inte varma eller rodnade i alla fall. En vecka gamla bröst idag!
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

CarGirl skrev:

Första natten hemma avklarad och chockad hur bra det gått! Hade riktigt ont igårkväll speciellt vid ärren så tog en morfintablett precis när jag skulle lägga mig. Somnade vid 21 och vakande vid 23 och tog alvdeon enligt schema, sov sen hela natten fram till 5:30 då det var dags för en ny dos alvedon och sedan nu till 8.

Känns mycket bättre idag och känner mig oväntat rörlig i armarna! Men ser att de flesta av er ska tillbaka till kliniken efter en vecka, för mig sa de 17 dagar? Är det möjligtvis för att jag hade en bit att åka? :)

[/ Opererad på Nordiska kliniken och för mig gäller 14 dagar, så det verkar vara väldigt olika.
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

ja det här med att ha ont. Tycker att de är lite olika från dag till da, Ibland ont mellan brösten, ibland på sidorna, ibland ärren, i bland i bröstmuskeln. Ibland av skavsår från tortyren bh man får från citadell, ibland då bröstbandet trycker. haha ,Men nu har det gått tre och en halv vecka, och är mest öm på lite olika ställen, samt att på utsidan av brösten är det en konstig känsla när man tar på huden där, men så var det även på mitt kejsarsnitts ärr efter vårt första barn. Är så himla glad över detta forumet, att kunna prata och tjata och gnälla av sig till varandra om både roliga, jobbiga saker men även frågor nr man känner oro och sådant eller behöver tips och råd. Guld värt för mig :D tack för att ni finns. Stor kram! Jag hoppas verkligen på att bli av med bröstbandet på måndag. Tortyr bh skulle jag kunna ha ett tag till om ja skulle behöva, men är såååå trött ppå trycket av bröstbandrt, att jag inte kan ha vilka tröjor som helt då det syns på många plagg. Har blivit ett flertal dagar med halvpolo nu, så ja va ju tvungen att köpa lite nya tröjor, perfekt.. hihi ;p
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Stressig dag på jobbet idag... då får jag mer ont känns det som. Börjar bli less på att ha ont och att känna den här dragande spänningen i brösten. Jag vill ha mjuka gosiga tuttar nu! Inget tålamod här inte...:) Just nu känns det lite som status q. Händer inte så mycket. Värken är den samma och brösten sitter högt upp och är fortfarande hårda. Jag önskar man kunde se framstegen hela tiden, det vore så skönt att veta att det går åt rätt håll även fast stegen är pyttesmå.
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

Malin. Kämpa kämpa tjejen :) Det har faktiskt bara gått åtta dagar. Nu drygt efter tre veckor känner jag mig mer bekväm i mina bröst. Visst, de ömmar ibland vid vissa rörelser och är väl inte superbehagligt när man drar bort tejpen för att byta. Men tycker de har blivit mjukare i alla fall, om än lite grann. De sägs ju ta runt tre månader innan man kan se slutgiltliga resultatet ungefär, så vi får nog hålla oss till tåls allihopa. TIll sommaren kommer vi alla va så nöjda och kunna ha snygga bikini som sitter bra, weihoooooo.
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Mammatax skrev:

Malin. Kämpa kämpa tjejen :) Det har faktiskt bara gått åtta dagar. Nu drygt efter tre veckor känner jag mig mer bekväm i mina bröst. Visst, de ömmar ibland vid vissa rörelser och är väl inte superbehagligt när man drar bort tejpen för att byta. Men tycker de har blivit mjukare i alla fall, om än lite grann. De sägs ju ta runt tre månader innan man kan se slutgiltliga resultatet ungefär, så vi får nog hålla oss till tåls allihopa. TIll sommaren kommer vi alla va så nöjda och kunna ha snygga bikini som sitter bra, weihoooooo.

Tack mammatax, jag kämpar på. Undrar vad jag ska köpa för bikini? :-)
Gilla
AndreaC

AndreaC

Kvinna ·

Jag har inte ont i brösten alls faktiskt och inte heller i ärren direkt (armhålorna) men däremot så får jag ont i högra armen/handleden när jag ska sträcka mig och ta något exempelvis. Inte någon olidlig smärta men det är precis som det tar emot och känns som muskelvärk/ledvärk. Ingen aning om det är normalt men jag hade ju inte ont där innan OP. Det har snart gått 3 veckor sedan jag opererades.
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Mammatax: jag känner likadant, skönt att forumet (och ni!) finns :)
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Ni som har börjat byta tejp själv hemma: hur får ni bort de gamla klisterrestern från brösten innan ni sätter på ny tejp? Jag blir tooookig över att de gamla klisterresterna är kvar, det känns som det är smutsigt och ohygieniskt :(
Gilla
Pynner

Pynner

Kvinna ·

Joxie skrev:

Ni som har börjat byta tejp själv hemma: hur får ni bort de gamla klisterrestern från brösten innan ni sätter på ny tejp?
Jag blir tooookig över att de gamla klisterresterna är kvar, det känns som det är smutsigt och ohygieniskt :(

Jag får bort mitt med tvål och vatten :)
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Min tredje natt kändes rätt jobbig. Vaknade vid 1:30 och hade svårt att somna om, det gör inte jätteont, men ändå så ont att jag inte sover. Det känns under hela bröstet, men mest ut mot sidorna och framför allt i vänster där mest togs bort. Men efter vad jag förstår ska det bli bättre i morgon.
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Då har jag lagt ut mina första bilder. Jobbigt med före-bilderna, men med efterbilderna känns det bra.
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

CMA skrev:

Då har jag lagt ut mina första bilder. Jobbigt med före-bilderna, men med efterbilderna känns det bra.

Det ser jättebra ut CMA! Jag lade också ut bilder tidigare idag - mina är 4 veckor gamla nu :)
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Tack Joxie! Det ser bra ut för dig! Nu hoppas jag bara på läkning utan några komplikationer. Dag 4 nu och jag mår mycket bättre smärtmäsdugt. Det värsta dagen var nog igår c
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

cma: jättefina bröst , härligt att det är gjort! Joxie: Jag tvättat med tvål och vatten, lufttorkar och sätter på ny tejp! Ska i morgon ta kort för att måndag morgon skicka till petet cosmo , för att få reda på om jag nu slipper denna bh och bröstband . Så länge ja slipper bröst bandet är jag nöjd; håller tummarna!!! Vet nån om jag ska ta bort tejpen när ja tar kort till kirurgen? Han vill ju ha bilder för att avgöra hue de ser ut. Vad tror ni?
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

Joxie/ kollade din nya bild, de e så fina och jämna, alldeles runda. Ser superbra ut :)
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Mammatax skrev:

Joxie/ kollade din nya bild, de e så fina och jämna, alldeles runda. Ser superbra ut :)

Tack, jag tycker dom fortfarande är så kantiga, men det ger sig ju med tiden :) Angående tejp/inte tejp på foto till kirurgen vet jag inte riktigt....det kanske funkar med tejp lika gärna? Det är väl egentligen bara formen/placeringen av bröstet som avgör om man ska ha/fortsätta med bröstband? Själva ärren borde ju inte spela så stor roll.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem