Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
LT123

LT123

Kvinna ·

Operation i November 2017, någon mer?

Bröstförstoring

Ska opereras i november och letar efter andra som också ska göra det, så vi kanske kan dela tankar och peppa varandra lite! Ska opereras den 8 november på Reformkliniken av Tuve Mårtensson.

1185

Sortera efter

Ailosliv

Ailosliv

Kvinna ·

Hej allesammans! Skulle vilja ha lite tips och råd från er... Bytte tejp för andra gången idag (12 dagar post-op) och då såg det ut sådär (bild på min sida). Vad tycker ni ska göra? Jag har ingen feber eller speciellt ont, så tror inte det är någon infektion - men är såklart ändå orolig... Det uppe till höger på bilden tror jag är ett stygn som inte lösts upp riktigt, att det är det som ligger där och jävlas.. Har skickat bilderna till både sköterska och kirurg, men det har ju såklart inte svarat än.. Har en till kur antibiotika som väntar på mig på apoteket, så jag funderar på om jag ska börja med den i förebyggande syfte eller nåt..
Gilla
Hjort

Hjort

Kvinna ·

CMA skrev:

Då har jag lagt ut mina första bilder. Jobbigt med före-bilderna, men med efterbilderna känns det bra.

Wow vilken skillnad. Blir ju jättesnyggt!
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Ailosliv skrev:

Hej allesammans! Skulle vilja ha lite tips och råd från er... Bytte tejp för andra gången idag (12 dagar post-op) och då såg det ut sådär (bild på min sida). Vad tycker ni ska göra? Jag har ingen feber eller speciellt ont, så tror inte det är någon infektion - men är såklart ändå orolig... Det uppe till höger på bilden tror jag är ett stygn som inte lösts upp riktigt, att det är det som ligger där och jävlas.. Har skickat bilderna till både sköterska och kirurg, men det har ju såklart inte svarat än.. Har en till kur antibiotika som väntar på mig på apoteket, så jag funderar på om jag ska börja med den i förebyggande syfte eller nåt..

Åh, jag vet faktiskt inte. Just att du inte har feber eller en ökad smärta är ju positivt men jag förstår att du blir osäker. Hoppas du får svar av din kirurg snabbt! <3
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Hjort skrev:

CMA skrev:

Då har jag lagt ut mina första bilder. Jobbigt med före-bilderna, men med efterbilderna känns det bra.

Wow vilken skillnad. Blir ju jättesnyggt!

Tack Hjort! Jo, det är ju lite skillnad. :-) Har börjat fantisera om nya kläder och bh:ar. Jag är en klänningstjej och det är nog rätt många klänningar jag måste byta ut (de figursydda). Om jag lägger en gammal bh utanpå min läkbh ser man den markanta skillnaden. Är dock väldigt svullen om magen nu och hoppas det bara beror på morfinet. Jag kan inte riktigt räta på ryggen heller, så hållningen är inte på topp. Det stramar i ärret under bysten, och jag känner att jag drar upp axlarna när jag går ut och vaggar. Jag vill gärna trycka händerna under bysten, för att det ska bli noll rörelse. Just nu är det ösregn ute men idag ska jag försöka få till tre korta utepromenader. Det är en himla skillnad att röra på sig inomhus och gå ut. Jag antar att det är bra att röra sig för magen.
Gilla
Marie

Marie

Kvinna ·

SÅ himla roligt att följa alla nu efter operationerna. Jag gjorde ju min första för 9 månader sedan och jag behövde inte byta ut fasligt mkt kläder, däremot satt de ju så jäkla mycket bättre med bröst. =) Däremot otroligt roligt att köpa nya kläder, tighta kläder och nya bikinis och bh:ar. Minns första gången jag gick in på Change. Att få den servicen. Underbar känsla. Jag hann köpa 4 bh och 4 bikini. Och nu har jag bytat implantat så vet inte vad jag kommer kunna använda eller inte. Det är ju inte speciellt billigt. Dock har jag samma läkbh storlek nu som sist. Jag har 75F. Jag har köpt alla mina bh:ar på change i storlek 70H men tror inte de kommer passa nu. Change har ju en helt annan storlek, de är större i kupstorlekarna fast de inte är det . Köpte en bh på Lindex i storlek 75E och den satt perfekt. Så det skiljer. Minns första gången då jag beställde hem 75F från Abecita (samma märke som min läkbh från Citadell). Den var för liten. Fick bli en 75G. Så väntar med spänning på om ca 4 veckor då jag ska gå till Change och köpa min första nya. En fråga. Är det många som har så bröstvårtorna syns igenom, eller är jag ensam om det. Tycker det är sjukt jobbigt. Därför vill jag köpa en bh som är tjockare i tyget så det inte syns så tydligt. Nu är mina bröst 5 dagar gamla. Jag är helt chockad faktiskt över hur denna andra operationen gått. Jag har inte haft ont. Ätit alvedon och de andra tabletterna jag fått i förebyggande syfte, men inte behövt på natten eller ens tagit morfin hemma. Det tog jag bara på kliniken. När jag vaknar så spänner det lite ut i armhålorna men inget mer. Jag körde bil på dag 3. Mina armhålor känns bättre än sist. De ser bättre ut än sist. Ett blåmärke har jag haft. Sist var man blå och gul. Känt mig som vanligt då jag inte använder bröstband och vanlig bh som inte sitter alltför hårt. Fick lite chock på dag 3 tror jag av brösten. Började ångra mig. Kände det blev alldeles för stort. De var hårda och kändes hela tiden. Ångesten kröp på mig om jag gjort rätt. Mina andra bröst var gosiga och mjuka. Men nu på dag 5 så känner jag att de mjuknat lite redan och de ser inte så jätte svullna ut. Min mage svullnade upp helt kopiöst av antibiotikan. Vägde 74,8 igår morse. Druckit mkt proviva. Idag har svullnaden gått ner helt och jag väger mina 72 kg. Ser fram emot att se vad min kirurg säger imorgon då jag ska ta stygnen. Bara på dag 6 så hoppas det läkt fint. Men jag är supernöjd och nu när jag jämför från de andra implantaten och nu så ser jag en enorm skillnad. Men denna upplevelsen har varit helt annorlunda på alla sätt. Inget jag läst om. Läst att när man bytar så gör det mindre ont, ja, men att inte känna ngt alls? Har ändå bytat från 500 till 825 så det är ju en rätt bra skillnad på implantaten. Iallafall, härligt att alla är nöjda och mår bra. Kram på er!
Gilla
Pynner

Pynner

Kvinna ·

Ailosliv skrev:

Ligg på med att ringa o sms sköterska och kirurg. Det behöver inte vara nåt alls, kanske som du säger ett stygn som ligger o irriterar. Men jag hade nog inte börjat med antibiotika bara för att. Men håll koll på de så det inte blir rött, varmt, gör mer ont eller som du skrev, feber. Förstår att du är orolig, men det behöver ju inte va nåt :) men som sagt, ring och sms kirurgen så du får svar!
Gilla
Ailosliv

Ailosliv

Kvinna ·

Oj vilken fantastisk kirurg jag valde! Kl 23 på en lördagskväll svarade han på mitt lite smått panikfyllda mms. Han skrev: "Tvätta med väteperoxid eller alsollösning. Lufta en timme. Sätt en fuktad tuss under tejpen där det är öppet eller fuktigt. Smörj med inotyolsalva där det är rött. Ta ut antibiotikakur 2. Det kommer att läka fint, men det tar några dagar." Så nu på förmiddagen var jag på apoteket och storhandlade, och sitter i skrivande stunde och luftar!
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Så skönt Ailosliv! Visst är man tacksam att mat valt rätt. Nu på morgonen upptäckte jag att jag hade slut på Targiniq och mailade läkare och klinik. Ny omgång är redan utskriven att hämta idag. Jag är såå nöjd med val av läkare och klinik. Smärtan har definitivt minskat, men jag har onödigt ont i snitten undertill, särskilt på vänster sida.
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Var inne på Change idag och köpte mina första bh:ar till dom nya brösten. Fick underbar service och hittade jätte fina bh:ar! Har 65F i tortyren men blev 65E i deras bh! Jisses så snyggt alla satt (är inte van) passade på när dom även hade 40% på allt. Känner mig så lycklig nu :D
Gilla
SS81

SS81

Kvinna ·

LT123 skrev:

Var inne på Change idag och köpte mina första bh:ar till dom nya brösten. Fick underbar service och hittade jätte fina bh:ar! Har 65F i tortyren men blev 65E i deras bh! Jisses så snyggt alla satt (är inte van) passade på när dom även hade 40% på allt. Känner mig så lycklig nu :D

Låter härligt! :) När kan du gå ifrån tortyren? Men du är alltså kvar på tortyrens 65 i omkrets? Undrar lite över hur jag kommer att göra sen med det. Hur tänker man med vanlig bh sen? Enbart bygelbh med ingen vaddering o så? Ungefär som tortyrbhn bara stretchigt tyg i kupan?
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

SS81 skrev:

LT123 skrev:

Låter härligt! :) När kan du gå ifrån tortyren?
Men du är alltså kvar på tortyrens 65 i omkrets? Undrar lite över hur jag kommer att göra sen med det.
Hur tänker man med vanlig bh sen? Enbart bygelbh med ingen vaddering o så? Ungefär som tortyrbhn bara stretchigt tyg i kupan?

Japp, har tydligen haft fel innan då jag använde 75A. Tuve skrev att man inte skulle ha något som pressar och formar brösten åt något håll man inte vill ha och ej push up! Så bad om bygelbh som har bra stöd, dom påminner om tortyren med bygeln bara att don är ganska mycket snyggare ;) Jag slutar med tortyren på onsdag som planerat. Maila honom och fråga, han skrev inte jätte tydligt :)
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Hur har ni det med smärtan ni andra någorlunda nyopererade? Mina bröst är hela 9 dagar gamla idag. Jag hade ont i ärret under höger bröst förra veckan och åt full dos Alvedon hela veckan men nu i helgen har smärtan flyttat sig till under armhålorna och lite under skulderbladen. Jättekonstigt att man får ont där men det hänger väl ihop antar jag. Jag har också donat mycket hemma så här lagom till 1:a advent då det kanske är överansträngning? I övrigt är jag lite förvånad över hur fort smärtan har försvunnit. Ena dan har man ha skitont i bröstvårtan och nästa dag har man ont i ärret... Men det går stadigt framåt och jag börjar tycka att brösten är liiite mjukare nu. Yay!
Gilla
Elgin

Elgin

Kvinna ·

Jag blir av med min tortyrbh den 13/12! Längtar efter att köpa ny bh. Vad har ni för tips på bra bhbutiker i Malmöområdet? Jag har lyft och lagt in mentor. Tycker att de ser fyrkantiga ut fortfarande och mer känslig/öm i ena bröstet. Någon som har liknande erfarenhet?
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Malinsjoberg79, jag är inne på dag 5, och äter fortfarande både Alvedon och Targiniq, men undviker Oxinorm. Jag har ankarsnitt, så det gör ont i snittet under bröstet. Ibland sticker det till lite och jag undrar om det inte är stygn som känns. Men för mig vände det mellan dag 3 och 4, känner mig mycket piggare nu och har mindre ont.
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Elgin skrev:

Jag blir av med min tortyrbh den 13/12! Längtar efter att köpa ny bh. Vad har ni för tips på bra bhbutiker i Malmöområdet? Jag har lyft och lagt in mentor. Tycker att de ser fyrkantiga ut fortfarande och mer känslig/öm i ena bröstet. Någon som har liknande erfarenhet?

Jag har också lyft och lagt i mentor :) Är inne på 4 veckor och 5 dagar efter op. Brösten är mjukare men ser fortfarande kantiga ut tycker jag. Det här med ömhet har varierat för mig. Ena dagen har jag haft mer ont i snittet under höger bröat, några dagar senare är det mer ömt vid vänster bröstvårta osv.
Gilla
Elin-manu

Elin-manu

Kvinna ·

Hej på er! En vecka fyller mina tredje par nya tuttar idag hehe! Har inom loppet av 2,5 år lyckats få nya tuttar tre gånger och två lyft på det. Jag borde ju vara rutinerad vid det här laget men jag nojjar väl mig lite extra just för att jag inte orkar genomgå en fjärde operation. Jag blir galen av att ligga på rygg, och alla kirurger ger olika riktlinjer, vill inte heller fråga en sköterska på kliniken då hon inte vet mitt fall riktigt och min kirurg är inte i landet och jag vet ju att det bästa är att fråga min kirurg men är desperat efter snabbt svar. Jag har två dränage slangar hängandes från vardera bröst som ska ut idag efter sju dagar, inte läst om någon annan här på forumet som haft i det max tiden så jag antar att jag ska vara väldigt försiktig med allt annat också, vilket min kirurg också sa. Tillbaka till frågan, sova på sidan, när får jag göra det!? Vad har era kirurger sagt till er, visst gör det lite ont och ett visst obehag men smärtstillande och alvedon slutade jag med efter två dagar så fri från de är jag sen 5 dagats tillbaks. Ligger ju uppe hela nätterna och jag Hadd verkligen planer på att dra mig till skolan imorgon men det går ju inte när man ska upp om tre timmar.
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Elgin skrev:

Jag skulle rekommendera Change på Nova Lund, jätte fina bh:ar och fick underbar hjälp av personal :)
Gilla
LT123

LT123

Kvinna ·

Ellinor-Sofia skrev:

Hej på er!

En vecka fyller mina tredje par nya tuttar idag hehe!

Har inom loppet av 2,5 år lyckats få nya tuttar tre gånger och två lyft på det. Jag borde ju vara rutinerad vid det här laget men jag nojjar väl mig lite extra just för att jag inte orkar genomgå en fjärde operation. Jag blir galen av att ligga på rygg, och alla kirurger ger olika riktlinjer, vill inte heller fråga en sköterska på kliniken då hon inte vet mitt fall riktigt och min kirurg är inte i landet och jag vet ju att det bästa är att fråga min kirurg men är desperat efter snabbt svar. Jag har två dränage slangar hängandes från vardera bröst som ska ut idag efter sju dagar, inte läst om någon annan här på forumet som haft i det max tiden så jag antar att jag ska vara väldigt försiktig med allt annat också, vilket min kirurg också sa. Tillbaka till frågan, sova på sidan, när får jag göra det!? Vad har era kirurger sagt till er, visst gör det lite ont och ett visst obehag men smärtstillande och alvedon slutade jag med efter två dagar så fri från de är jag sen 5 dagats tillbaks. Ligger ju uppe hela nätterna och jag Hadd verkligen planer på att dra mig till skolan imorgon men det går ju inte när man ska upp om tre timmar.

Efter en vecka fick jag sova på sidan. Mina fyller 1 månad på onsdag men lyckas inte ligga på sidan än.. så trött på att ligga på rygg men men...
Gilla
CarGirl

CarGirl

Kvinna ·

Idag fyller damerna en vecka, woho! Kan inte förstå vilken tur jag verkar haft med smärtan...åt maxdos alvedon i 3 dagar för att sedan bara ta en på morgonen och en på kvällen i förebyggande syfte, har gått åt EN oxynorm tablett! Tycker dock brösten sjunker väldigt sakta...det bröstet med det mindre implantatet (325) börjar mjukna ordentligt men det som har det större (375) tycker jag fortfarande sitter väldigt högt upp och är hårt. Är väl dock ganska logiskt egentligen. Tillbaka på jobbet idag så vi får väl se hur jag mår ikväll efter att ha hållt igång en hel dag. Att skrapa rutorna med jättetjock is imorse var INTE skönt! Var nog första gången jag kände muskelpåverkan eller vad man ska säga och fy så obehagligt det kändes! En annan fråga till er: Jag ska tillbaka till kliniken om 10 dagar och jag skulle inte byta tejp innan dess. Men varje gång jag duschar är jag orolig för att den ska bli för blöt eller att tvålen ska lösa upp limmet osv. Vad gör jag om den börjar lossna? Ska jag då tejpa över den gamla tejpen med ny tejp?
Gilla
Mammatax

Mammatax

Kvinna ·

elinmanu. Jag opades av Peter Cosmo på citadell, jag fick börja sova på sidan efter en vecka. GUUUUD så skönt det var efter att första veckan legat på rygg dygnet runt :) Usch det låter jobbigt med slangar och dränage, hoppas det blir bra för dig snart!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem