Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
LT123

LT123

Kvinna ·

Operation i November 2017, någon mer?

Bröstförstoring

Ska opereras i november och letar efter andra som också ska göra det, så vi kanske kan dela tankar och peppa varandra lite! Ska opereras den 8 november på Reformkliniken av Tuve Mårtensson.

1185

Sortera efter

Joxie

Joxie

Kvinna ·

Mammatax: haha jag känner likadant :D
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Joxie skrev:

Hörni, jag måste fråga om någon fler upplevt att dom fått plitor/finnar på brösten sedan operationen? Väldigt irriterande, fullt med små knottror på översidan brösten/ner mot klyftan :(

Ja! Jag trodde typ att det var hormonellt eller så... Konstigt? :-P
Gilla
Hjort

Hjort

Kvinna ·

Nu är det snart 4 veckor sen op, och jag tycker de fortfarande är rätt ömma alltså. Om man kommer emot dem med armen så smärtar det. Jag har precis börjat ligga på sidan igen och då är de väldigt ömma på morgonen när jag vaknar. När jag måste ta i med bröstmusklerna (alltså ingen träning, utan tex stoppa i i sladd i en förlängningssladd, dvs att jag pressar utifrån och inåt) så känns det jättelustigt. Inte direkt ont men musklerna sitter ju på så lustig plast numera och brösten pressas utåt av musklerna. Hur känner ni det? Kommer det bli normalt sen eller alltid kännas så?
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

malinsjoberg79 skrev:

Joxie skrev:

Hörni, jag måste fråga om någon fler upplevt att dom fått plitor/finnar på brösten sedan operationen? Väldigt irriterande, fullt med små knottror på översidan brösten/ner mot klyftan :(

Ja! Jag trodde typ att det var hormonellt eller så... Konstigt? :-P

Det kan ju vara så enkelt att det beror på rubbad fuktbalans i huden eftersom dom tvättar området med sprit innan op. Men jag vet inte, vill bara att det ska försvinna! :P
Gilla
Marie

Marie

Kvinna ·

Hjort skrev:

Nu är det snart 4 veckor sen op, och jag tycker de fortfarande är rätt ömma alltså. Om man kommer emot dem med armen så smärtar det. Jag har precis börjat ligga på sidan igen och då är de väldigt ömma på morgonen när jag vaknar.

När jag måste ta i med bröstmusklerna (alltså ingen träning, utan tex stoppa i i sladd i en förlängningssladd, dvs att jag pressar utifrån och inåt) så känns det jättelustigt. Inte direkt ont men musklerna sitter ju på så lustig plast numera och brösten pressas utåt av musklerna. Hur känner ni det? Kommer det bli normalt sen eller alltid kännas så?

Detta är en bieffekt som alla drabbas av mer eller mindre när man sätter implantat bakom muskeln. När du anstränger dig så klämmer ju muskeln åt implantatet. Så man får vänja sig. Däremot när det syns extremt mkt så finns det åtgärder som de kan göra som att skära loss lite muskeltrådar men helst undviker man det i det längsta för att muskeln agerar ju inre bh. Jag hade muskelpåverkan som syntes på mina första implantat. När jag höjde armen och borstade håret så "delades" bröstet och det var inget smickrande. Nu har jag bytat implantat och hoppas jag slipper den synliga muskelpåverkan. Att den känns får man nog bara vänja sig vid så länge det inte gör ont. Och min kirurg tyckte (trots att min syntes) att det var sk "normal" muskelpåverkan.
Gilla
Ketlin

Ketlin

Kvinna ·

Joxie skrev:

Jag får också men bara på vänstra sidan jätte irriterande :(, vet någon när dom försvinner och inte kommer tillbaka längre? Jag har tvättat med aloevera tvålen och detta har hjälpt har jag märkt :).
Gilla
Sporttjejen

Sporttjejen

Kvinna ·

Hjort skrev:

Nu är det snart 4 veckor sen op, och jag tycker de fortfarande är rätt ömma alltså. Om man kommer emot dem med armen så smärtar det. Jag har precis börjat ligga på sidan igen och då är de väldigt ömma på morgonen när jag vaknar.

När jag måste ta i med bröstmusklerna (alltså ingen träning, utan tex stoppa i i sladd i en förlängningssladd, dvs att jag pressar utifrån och inåt) så känns det jättelustigt. Inte direkt ont men musklerna sitter ju på så lustig plast numera och brösten pressas utåt av musklerna. Hur känner ni det? Kommer det bli normalt sen eller alltid kännas så?

Hjort, jag känner precis som du, fast jag har bara 2,5 veckor gamla bröst. Jag har egentligen inte alls ont men brösten är så himla ömma, speciellt bröstvårtorna som liksom svider och står i ”givakt”. Vet inte om det kanske finns något man kan smörja dem med för att få dem att coola ner lite? Det känns som jag ändå har bra känsel i större delen av brösten, men jag vill ju verkligen inte att någon rör vid dem. Undrar just när mannen ska få känna :-)
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Hjort skrev:

Ja, jag har samma typ ilande/molande värk i bröstmusklerna när man gör något man inte borde... ;) Jag har precis kommit från träningen och jag försökte mig på att träna mage... det gick inte alls, jag fick obehag på en gång och nu efteråt känns det tajt eller som att man drar i muskeln på något vis. Jag får nöja mig med att gå på bandet... :) I övrigt tycker jag mig se en förändring o form och mjukhet nu.. de börjar likna bröst mer och mer och inte tegelstenar... :D
Gilla
Clove

Clove

Kvinna ·

En månad och 4 dagar nu! Jag är supernöjd med mina nya bröst. Paolo är en grym bra kirurg som kan sin grej! Jag fick det jag önskade, storlek passar min kropp. Att lyssna på sin kirug och berätta vad man önskar så blir båda nöjda! Jag visade inga bilder på vad jag önskade, utan jag berättade vad jag vill ha för form på brösten :) Jag kör fortfaramde med sport-bh, känns skönt att ha det, men så klart beställde jag en vanlig bh utan bygel från Lindex :D( 199 spänn och stl 70D. Jag kommer ha i forsätting sport-bh, nu i början. När det har gått 3 månader då kan jag variera! Speciella tillfällen som nyår och annat kör jag vanlig bh :) Hoppas alla ni är nöjd och så bra att följa alla som gjorde sina bobis i nov, stötta varandra! God jul på er!
Gilla
CarGirl

CarGirl

Kvinna ·

Kör väl en uppdatering jag med;) 4 veckor idag och inte alls ont, kan sova nästan helt på sidan och de börjar mjukna. Dock fortfarande väldigt strutiga så ska skicka bilder till Magnus på onsdag och se om jag ska göra något för att hjälpa dem på traven. Läste dock i mina papper att jag nu "ska" börja sova utan bh?! Sover någon av er utan bh? Känns som att man gärna vill ha stöd då med men å andra sidan kanske det hjälper inplantaten att trilla ner. Är dock väldigt rädd för töjda fickor.
Gilla
Ailosliv

Ailosliv

Kvinna ·

Fem veckor och en dag är mina nu! Vilade lite från läkbhn på julafton och juldagen, det var rätt skönt - men samtidigt var det också lite skönt att igår kväll få hoppa i läkbhn igen och få lite bättre stöd igen. Väntar fortfarande på att höger bröst ska falla ner till samma nivå som vänster, men det får helt enkelt ta den tid det tar. :)
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

CarGirl skrev:

Kör väl en uppdatering jag med;) 4 veckor idag och inte alls ont, kan sova nästan helt på sidan och de börjar mjukna. Dock fortfarande väldigt strutiga så ska skicka bilder till Magnus på onsdag och se om jag ska göra något för att hjälpa dem på traven.

Läste dock i mina papper att jag nu "ska" börja sova utan bh?! Sover någon av er utan bh? Känns som att man gärna vill ha stöd då med men å andra sidan kanske det hjälper inplantaten att trilla ner. Är dock väldigt rädd för töjda fickor.

Jag är ju också opererad på Proforma men Jag kan inte minnas att man ska sova utan bh? Jag har väl fått samma papper som dig antar jag, kanske ska rota fram det ur skåpet... :-) Jag är cirka en vecka före dig och jag tycker också att de har fått finare form och jag börjar kunna ana hur de faktiskt kommer att se ut när de är färdiga. Yay! Just nu är jag dock lite deppig över det här med träning och jag börjar verkligen känna mig frustrerad. Det räcker liksom inte med promenader, det ger mig inget alls... Jag längtar så tills jag kan börja träna igen och nu har jag faktiskt beställt den där Abecita-bh:n de rekommenderade på kliniken. Jag har svårt att få plats i någon annan... Fick ett litet utbrott idag när jag bestämt mig för att åka in till träningen och så hittade jag ingen bh som passade... :-$ Som sagt... Frustrerad.se. I övrigt har jag lite ont i ärren idag... Badade och bytte tejp igår och det tar ett par dagar innan de känns som vanligt efter tejpbyte... Tack för att jag får gnälla lite.... ^_^
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Malinsjoberg79: jag tror faktiskt det är olika rekommendationer beroende på vilken kirurg man haft, detta för att alla kirurger har olika åsikter om hur brösten blir finast :) Så även om man är op:ad på samma klinik så kan rekommendationerna se olika ut. Jag vill för övrigt också börja träna....känner mig så ur form nu :(
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Joxie skrev:

Malinsjoberg79: jag tror faktiskt det är olika rekommendationer beroende på vilken kirurg man haft, detta för att alla kirurger har olika åsikter om hur brösten blir finast :)
Så även om man är op:ad på samma klinik så kan rekommendationerna se olika ut.

Jag vill för övrigt också börja träna....känner mig så ur form nu :(

Ja, det är säkert så. Idag ska jag till träningen och gå på löpbandet, det ger lite mer än promenader utomhus. Jag får i alla fall byta om och svettas lite... :)
Gilla
Hjort

Hjort

Kvinna ·

Testade en minut planka idag. Hua det kändes. Testade också en halv armhävning på knä. Kändes jättekonstigt. Det lär dröja tills det funkar att göra. undrar hur lång tid det tar att bröstmusklerna pallar med det?
Gilla
SS81

SS81

Kvinna ·

Hjort skrev:

Testade en minut planka idag. Hua det kändes. Testade också en halv armhävning på knä. Kändes jättekonstigt. Det lär dröja tills det funkar att göra. undrar hur lång tid det tar att bröstmusklerna pallar med det?

Hur kändes plankan... har läst att en del har svårt för den då den kan aktivera bröstmusklerna litegrann.
Gilla
Hjort

Hjort

Kvinna ·

SS81 skrev:

Hjort skrev:

Hur kändes plankan... har läst att en del har svårt för den då den kan aktivera bröstmusklerna litegrann.

Det kändes litegrann, men inte så farligt ändå. Värre var det däremot när jag testade armhävningar (på knä), gav upp direkt för det spände alldeles i bröstmusklerna.
Gilla
Joxie

Joxie

Kvinna ·

Hjort skrev:

Åh gud, jag är rädd att ens prova. Kommer bli så ledsen när det känns konstigt :/
Gilla
malinsjoberg79

malinsjoberg79

Kvinna ·

Jag gick snabbt på löpband i 30 min igår och utfallsgång utan vikter efteråt. Eftersom jag känner att det inte fungerar med vanliga magövningar som situps (fick ont i bröstmusklerna) så provade jag att sitta och balansera på en bosuboll igår.. det gick över förväntan! Det brände gött i magmusklerna men inget i bröstmusklerna! :D Man får hitta genvägarna tills det fungerar med den vanliga träningen... :) Känner mig lite mindre rastlös idag, woop woop! ;)
Gilla
CMA

CMA

Kvinna ·

Någon men här som har ankarärr? Jag opades i slutet av november. Jag är lite trött på att det fortfarande gör ont i sidorna när jag ska försöka sova på sidan. Finns det någon som opades i början av november som kan säga hur det känns nu?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem