Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
missk8 profilbild

missk8

Kvinna ·

12 jan, 2020

Operation mars 2020

Bröstförstoring

Är det någon som ska operera sig i mars? Tänkte att det kunde vara kul att samlas i en tråd och prata allt som rör operationen. Jag ska byta implantat från 450 cc till 725 cc samt göra en BBL samtidigt. Är ni nervösa redan nu?

322

Sortera efter

linda.mir

Kvinna ·

10 mar, 2020

Du ska bara tvätta kroppen med den tvålen. De på min klinik sa att den är för stark för att använda på ansiktet, så jag tog den vanliga handtvålen och tvätta mott ansikte. Det gick hur bra som helst
Gilla

Fre_in

Kvinna ·

10 mar, 2020

Nej nån timme kanske jag lyckats sova. Men stannade länge på uppvaket och sov som en stock där. Så var väl för utvilad också. Smärtan är okej. Klart det gör ont som satan, men hade upplevt det som värre om jag inte visste hur ont det gjorde efter första operationen. Nu vet man att de bara är i början och att verkligen utnyttja smärtlindring man fått. Med tvätten så undvek jag ögonen och att få in det i öronen. Blodtryckfallet blev nog för att jag reste mig för fort kanske. Det kunde bli så sa hon och jag fick sprutor med blodtryckshöjande. Och 3n apelsinfestis :P
Gilla

sälis

Kvinna ·

10 mar, 2020

Skönt att läsa att det ändå gått bra för er som gjort operationen redan =) 2 veckor kvar för mig idag. Ska bli så skönt att ha det gjort. Inför tidigare operationer (kejsarsnitt osv) har jag tvättat ansiktet med descutan, men speciellt vid näsa, öron och hårfästet. Man får ju ta en bit ifrån ögat så att man inte riskerar att få lödder där. Hur länge har man ont? Alltså riktogt ont så att du inte kan klä på dig själv eller ta ner ett glas från kökssåpet? Kramar
Gilla

linda.mir

Kvinna ·

10 mar, 2020

sov ine ni över en natt på klinike eller?
Gilla

Nynyiken

Kvinna ·

10 mar, 2020

Hej Jag ska operera mig 23 mars. Jag har bestämt mig för 450 cc, jag är mycket äldre än dig och orolig för att jag har för höga förväntningar på resultatet. Men det kommer förmodligen blir bättre än vad det är idag :) Jag är väldigt dåligt påläst känner jag, vad menas med BBL? Ny i denna värld och allt har gått väldigt fort. Trodde det var längre väntetid för op. Ska operera mig på Artclinic i Jönköping. Och jag är väldigt nervös!!!
Gilla

missk8

Kvinna ·

11 mar, 2020

Idag är det dags ? Jag ska vara på kliniken vid 7 för att hinna få lite lugnande. Jag är så fruktansvärt nervös! Är inte nervös över narkosen utan smärtan efter. Vet inte hur jag ska ligga eftersom jag både ska operera brösten och bbl ?
Gilla

lillgrodis

Kvinna ·

11 mar, 2020

Jag opererade mig igår och har haft lindrig smärta sen dess! Natten har varit helt okej men som det är väldigt svårt att röra sig och sträcka på armarna!!
Gilla

Anonym användare

11 mar, 2020

Grattis lillgrodis! Skönt att det gått bra. Lycka till missk8! Förstår din nervositet, dom kanske kan ge dig lite tips på kliniken, dom har väl gjort det där måååånga gånger förut antar jag. Kram
Gilla

Boobzilla

Kvinna ·

11 mar, 2020

Oj vad jag har missat massor här! Grattis till er som är ny opererade :D Jag va på återbesök igår och allt såg bra ut, har dragit ner på smärtstillande nu under två dagar och än så länge känns det bra! Magen är inte lika svullen så den extra svullnaden häromdan verkar ha gått ner. Men jag känner mig nästan för rörlig så risken är stor att jag glömmer bort mig och gör för mycket. Det är lite jobbigt! Saknar jobbet också, eller ja inte själva jobbet men mina arbetskamrater :P Jag är fortfarande i ett sånt jäkla lyckorus!! Kan stå och titta länge i spegeln och bara känna lycka.
Gilla

Emeost4842

Kvinna ·

11 mar, 2020

Grattis lillgrodis ;) hur har det gått missk8? Kommer du stanna över? Boobzilla skönt att återbesöket gick bra och du känner lycka :) men som du skriver ta det försiktigt det e så lätt å göra för mkt. Jag hade mitt återbesök idag det gick bra, tycker det är mest jobbigt i armhålan där han tog bort stora silikon fyllda lymfkörtlar gör ont och man svettas ju så svårt och hålla rent och torrt och att det inte blir skav. Brösten känns så bra mjuka och fina mkt bättre än innan. Sköterskan sa idag att implantatet va sååå trasigt helt smachat typ hon sa att det är väldigt ovanligt. Fick topp att bära k 6 veckor nu den va grymt skön och snygg så köpte 2 till så jag har att byta med efter promenader :)
Gilla

Anonym användare

11 mar, 2020

Emeost4842- Skönt att du fått bekväm topp! Vad är det för märke på den då? Tycker det står överallt om hur fruktansvärt obekväma dessa bh-ar är. Men det kanske är den man ska ha sedan efter de första veckorna som är hemsk. Obehagligt att implantaten var så förstörda, och att det fanns i lymfkörtlarna. Hoppas det känns bättre snart. Och att vi alla slipper sådana komplikationer framöver.
Gilla

missk8

Kvinna ·

12 mar, 2020

Operationen gick jättebra! Träffade Mattias efter och han va jättenöjd! Han fick ut 2.5 liter fett och implantat på 725. Den tog dock lång tid, jag sövdes vid 8 och den var klar runt 13 och jag vaknade till vid 14.30. Hade världens frossa, smärta och illamående. Men vaknade tillslut till efter diverse läkemedel. Har inte speciellt ont i benen eller rumpan, utan ondast gör garanterat brösten och magen. Han stramande åt fickorna hårt, gjorde nya tunnare ärr och muskeln på höger bröst hade fått som ett veck/kant som han korrigerade. Det rann väldigt mycket vätska från mina ben igår så fort jag ställde mig upp så har blodat ner byxor, golvet, mattan och min soffa ? Som tur är så kom min tjejkompis igår och hjälpte mig städa. Jag har även fått blodförtunnande sprutor, gick faktiskt bättre än vad jag trodde att ta den igår ? Har inte kunnat sova så bra inatt för brösten gör SÅÅÅ ont ? tog precis korttidsvärkande morfin som jag hoppas hjälper snart. Går även väldigt framåtlutad för magen spänner så mycket. Hur mår ni andra?
Gilla

Sandritcha

Kvinna ·

12 mar, 2020

Hej! I förrgår gjorde jag min efterlängtade operation på Citadellkliniken i Landskrona. Peter Cosmo och sköterskorna tog så väl hand om mig. Jag har Motiva 650 cc Corsé Round ultra plus. Bandet som ligger över brösten kommer att forma brösten, så att de sjunker ner och får en fin droppformad form. Jag mår bra, lite stramt och ont emellanåt. Jag har fått sova i vår soffa med recleiner inatt, för jag får ont i ryggen av att ligga platt på sängen en hel natt.. o jag går inte ligga på sidan än. Jag är nöjd och Peter var också supernöjd!! Eftersom jag har en grov benstomme i mig själv och är bredaxlad, bär jag upp detta implantatet bättre. Till hösten eller nästa vår har jag tänkt gå på min mage, som är som en liten slapp rynkig påse just nu. Men en sak i taget :D
Gilla

Holly_Harper

Kvinna ·

12 mar, 2020

Jag gjorde min op här på Citadellklikiken igår eftermiddag. jag var så nervös innan..., mitt blodtryck var up och när, så dom hade en extra koll på mig ?? Drama Queen ??‍♀️ men dom var helt underbara och hade tålamod med mig. Men nu mår jag toppen, boobies ser readan fint ut, inget bröstbandet behövs ? dom sitter readan fint på plats. har lite ont här och där, men ingenting farligt (än så länge ?) Bara ont i ryggen när man ligger still ? (Sorry for my svenska)
Gilla

Emeost4842

Kvinna ·

12 mar, 2020

Rosemihiya ja den toppen jag fick direkt efter op att bära en vecka va mer som ett nät, den kastade jag igår. Men när jag opererade mig för 7 år sedan så fick jag nån vit stor inte så smickrande topp. Men denna är grym och sköterskan sa att typ alla använder den jämt även senare det är som en schysst sport bh med ställbara band, mjukt material jag tänker absolut att jag kommer fortsätta använda denna sen efter 6 veckor med när jag tränar eller jobbar typ. Den heter NordicCare compression Garments by NordicCare, post surgical bra namnet på den är SANDRA art nr: 31147.
Gilla

Emeost4842

Kvinna ·

12 mar, 2020

Missk8 Åh va härligt och höra att allt gått bra ;) gud förstår att du inte kunnat sova du :/ Låter som att allt det du beskriver känns rätt mkt och förstår att man kommit lätt undan haha.vill man vara fin får man lida pin hehe <3 hoppas morfinet hjälper nu så du kan slumra till en stund nu på morgonen då. Borde du inte stannat över? Dom korttidsverkande e rätt bra drag i ändå. När ska du på återbesök? Lycka till :)
Gilla

Emeost4842

Kvinna ·

12 mar, 2020

Holly_Harper Grattis :) härligt att det gick bra och nu är det gjort :) skönt att dom hade extra koll på dig så du kände dig trygg hehe. Vad valde du för implantat ? :) har du opererat dig innan?
Gilla

Emeost4842

Kvinna ·

12 mar, 2020

Sandritcha Grattis :) skönt att du blev väl omhändertagen. Ser att du hade konsultation 2019 har du väntat ett år? :) förstår att du sov i soffan det gjorde jag med med massa kuddar runt om och under varje arm haha. Tycker fortfarande det e klurigt på natten och vaknar mkt blir så när man är en magsovare i vanliga fall hehe.Hade du implantat innan? Hur känns det med bröstband obehagligt? Skönt å ändå göra en sak i taget ändå hehe :)
Gilla

Sandritcha

Kvinna ·

12 mar, 2020

Emeost4842 Tack <3 Detta är min första operation med implantat och jag har inte velat göra den tidigare eftersom jag vägde 10kg mer innan och ville vara mer i ”normal” vikt innan jag skulle genomföra operationen :) Jag tycker inte att bröstbandet är så hemskt, det går bra. Implantaten sitter lite högt just nu efter operationen och lite utåt mot armhålorna, men det ska bandet hjälpa till att justera :D Idag ska jag ta min första dusch och då får jag ta av bh:n!! Så spännande att se!! Tycker lite synd om mina bröstvårtor haha... som blivit avklippta efter mitt lyft!! Hoppas bara att allt återställs med dom också!! Hörde från en bekant att hon fick nekros på ena och att den blev svart och ramlade av!!!! Tur man hör saker innan, så det inte kommer som en chock om något sånt skulle hända!! Just nu så spänner det mycket runt stygnen emellanåt.. tur att man får med sig smärtstillande hem!! :P Kan man beställa bh:n som du nämnde innan? Hade du den som stöd efter din första operation eller det är en sport bh med bra stöd vid träning?
Gilla

missk8

Kvinna ·

14 mar, 2020

Inne på dag 3 och jag är såååå öm i hela kroppen. Hela jag känns som ett enda stort blåmärke. Mage, rygg och bröst är det som gör ondast och stramar. Men jag är så sjukt svullen och känner mig som en kossa just nu ? Hur mår ni andra?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem