Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Camilla profilbild

Camilla

Kvinna ·

24 jun, 2019

Vi som gjort bukplastik 2019

Bukplastik

Vore kul att följas åt med fler som gått igenom bukplastik! Hur går det för er?:) Status för mig: Gjorde op i slutet av maj. Värst var första veckorna dubbelvikt och att jag var så himla svullen. Svårt att se ärren med så duscharna var (och är jobbiga). Nu efter 4 veckor har svullnaden gått ner en hel del. Fortfarande svullen under naveln och har dubbla gördlar. Äter zink + dricker ringblomsthe. Har inte fått börja tejpa än för det är fortfarande en sårskorpa. Naveln kan behöva korras om jag fortfarande vill ha den mindre till hösten/vintern. Vill också trycka tillbaka det i mitten mer, några tips? Har inte orkar göra så mkt, blir helt matt efter ansträngning. Men idag gick jag iaf över 5000 steg så det går lååångsamt framåt:) Idag var iaf första gången på återbesöket som jag kände mig liite fin ändå:) Alltid ngt! Om 2 veckor ska jag få bli av med byxgördeln och bara ha den ”vanliga runtom-gördeln” skönt! Hur går det för er andra?:)

251

Sortera efter

Hygea

Kvinna ·

11 sep, 2019

linizen skrev:

Jag läcker ju dessutom serom. Sen 5 dagar tillbaka. O jag har nog under helgen läckt ut 2 dl. Så antar att man inte vill att belastningen på det ”hålet” ska öka. Det var galet skvalpigt, jag är liten bara 1,54 lång och man tog bort 275 gram skinn. Så en halv liter är mycket. Det har kommit tillbaka lite, men långt ifrån de mängderna. Jag gjorde en låg bukplastik 2018 och då fick jag också tömmas på serom.

Hoppas fasen att det blir bra för dig nu, det har varit en jäkla resa ser jag! Hur var det för dig, fick du betala allt själv eller ingick ngn touch up?
Gilla

Hygea

Kvinna ·

11 sep, 2019

Jag mår så jäkla illa idag.. Undra om det är pga morfinet, tar ju bara en till natten och har inte reagerat förut på det här sättet. Nästan så jag vill kräkas, och yr som fasen. :/ Hoppas det känns bättre imorgon, ikväll tänker jag inte ta en morfin tablett, för att se om det blir bättre.
Gilla

Catrin

Kvinna ·

11 sep, 2019

Jag hade mycket serom, jag la extra tryck på det stället där jag samlade som mest vätska. Jag vek in en liten handduk samt la dig en vikt barnblöja under min kardborrgördel, allt för att trycka bort vätskan. Detta gav snabbt resultat för mig.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

11 sep, 2019

Hygea skrev:

Jag mår så jäkla illa idag.. Undra om det är pga morfinet, tar ju bara en till natten och har inte reagerat förut på det här sättet. Nästan så jag vill kräkas, och yr som fasen. :/ Hoppas det känns bättre imorgon, ikväll tänker jag inte ta en morfin tablett, för att se om det blir bättre.

Men stackarn! Har du fått tablett mot illamående? De funkade för mig. Hoppas det blir bättre!
Gilla

Camilla

Kvinna ·

11 sep, 2019

Catrin skrev:

Jag hade mycket serom, jag la extra tryck på det stället där jag samlade som mest vätska. Jag vek in en liten handduk samt la dig en vikt barnblöja under min kardborrgördel, allt för att trycka bort vätskan. Detta gav snabbt resultat för mig.

Bra tips!!
Gilla

Camilla

Kvinna ·

11 sep, 2019

Hur känns det med svullnaden nu för er? Det är först nu som jag känner mig fastare :) Har lite svullnad i mitten under naveln..
Gilla

Hygea

Kvinna ·

11 sep, 2019

Inga tabletter mot det tyvärr, tog mig till apoteket idag men de har inte sånt receptfritt tydligen. Tänkte att jag väntar ut under dagen och ser om det blir bättre men nu mot kvällen kom sjukdomskänsla o låg feber på posten. Tänker att jag vilar lite och ser hur jag mår imorgon. Blir lite sur, jag som har mått så bra! Camilla, vad härligt!! :) Svullnaden är ok faktiskt, var mkt mer svullen förra omgången men däremot tror jag att det börjar samlas vätska. Jag har satt tryck på det med gördeln men tillslut gör det för ont att jag måste släppa lite på det. Mes ;)
Gilla

Camilla

Kvinna ·

11 sep, 2019

Hygea skrev:

Inga tabletter mot det tyvärr, tog mig till apoteket idag men de har inte sånt receptfritt tydligen. Tänkte att jag väntar ut under dagen och ser om det blir bättre men nu mot kvällen kom sjukdomskänsla o låg feber på posten. Tänker att jag vilar lite och ser hur jag mår imorgon. Blir lite sur, jag som har mått så bra!

Camilla, vad härligt!! :)
Svullnaden är ok faktiskt, var mkt mer svullen förra omgången men däremot tror jag att det börjar samlas vätska. Jag har satt tryck på det med gördeln men tillslut gör det för ont att jag måste släppa lite på det. Mes ;)

Jag fick med hem från Nordiska, så de kan säkert skriva ut:) Skönt att svullnaden är ok! Måste kännas riktigt bra:)
Gilla

Catrin

Kvinna ·

11 sep, 2019

Hygea. Jag fick också med mig ”må illa tabletter” från Nordiska, eller ”fick och fick” jag fick med dem i mitt apotekrecept. ?
Gilla

Camilla

Kvinna ·

12 sep, 2019

Hur går det med era ärr? Nordiska rekommenderar tejp 3 mån och sen silikonstift. Jag tänkte nog ändå tejpa i 6 mån, först med kirurgtejp 3 mån och sen testa silikontejp. Efter det, stift. Fast på sjukhuset rådde sköterskan mig att tejpa längre, i 12 månader..hmmm?:) Mitt ärr är lite bredare i mitten där det var infekterat. De säger att det går lätt att korra längre fram men jag är bara rädd att det blir värre..kanske kan behandla ärret på något sätt när all tejpning och stift är klart. Plasma pen har jag tex hört talas om. Och hittade även detta: http://www.shama.se/ De har en metod för bukplastik-ärr.. Någon som vet något mer?:) Naveln har för mkt kvar i mitten. Det ska också gå att korra. Lodräta ärret under naveln syns väldigt, väldigt lite redan, jag som var så nojig över det:)
Gilla

Hygea

Kvinna ·

12 sep, 2019

Skönt att ni fick det då, jag fick det inte. Haha. Men idag, änsålänge, mår jag bättre. Kolla på morfin abstinens under morgonen och jag passa in på alla kriterier, haha. Även om jag inte tagit mkt morfin. Så jag avvaktar. :) Camilla, vad skönt att ärret blivit mkt bättre! :D Sånt där kan störa en väldigt mkt annars.. Jag fick bara till mig att tejpa 6 månader med den tejpen jag har, brun kirurgtejp. Hur är det med silikontejp och känslig hy, vet du det? Jag tål ju inte den vita kirurgtejpen ex. Kanske skulle kolla med dem, hm. Har läst om flera som har provat silikontejp, den är dyrare men är tydligen bra. Jag har läst om salvor som ska vara bra för ärr, de säljer det också på nordiska, inte provat själv dock. Förra ggn läkte mina ärr jätte fint, men då sydda han bara inre stygn och sedan limma ihop snittet. Denna gång hade jag stygn att ta bort i både navel och nedre. Undrar varför det blev så olika. Men jag hoppas på bra läkning denna gång med.
Gilla

Camilla

Kvinna ·

12 sep, 2019

Hygea skrev:

Skönt att ni fick det då, jag fick det inte. Haha. Men idag, änsålänge, mår jag bättre. Kolla på morfin abstinens under morgonen och jag passa in på alla kriterier, haha. Även om jag inte tagit mkt morfin. Så jag avvaktar. :)

Camilla, vad skönt att ärret blivit mkt bättre! :D Sånt där kan störa en väldigt mkt annars..
Jag fick bara till mig att tejpa 6 månader med den tejpen jag har, brun kirurgtejp. Hur är det med silikontejp och känslig hy, vet du det? Jag tål ju inte den vita kirurgtejpen ex. Kanske skulle kolla med dem, hm. Har läst om flera som har provat silikontejp, den är dyrare men är tydligen bra.
Jag har läst om salvor som ska vara bra för ärr, de säljer det också på nordiska, inte provat själv dock.

Förra ggn läkte mina ärr jätte fint, men då sydda han bara inre stygn och sedan limma ihop snittet. Denna gång hade jag stygn att ta bort i både navel och nedre. Undrar varför det blev så olika. Men jag hoppas på bra läkning denna gång med.

Tack! Det är slltså mitt lilla lodräta ärr som knappt syns:) . Bukplastikärret syns fortfarande mycket. Försöker sätta mig in i New gel-tejp. De har en för bukplastik men svindyr! Och känns väldigt bred..
Gilla

Catrin

Kvinna ·

12 sep, 2019

Jag har aldrig tejpat med ”vanlig” tejp utan jag har haft silikontejp, mepitac. Denna tar man av när man duschar och sätter sedan tillbaka den efteråt när man torkat. Den är kanonbra!
Gilla

Catrin

Kvinna ·

12 sep, 2019

Hygea. Jag är allergisk mot vanlig kirurgtejp och plåster. Silikontejp från, mepitac är kanon och är just för personer som inte tål plåster och liknande. Ett paket mepitac silikontejp kostar 95kr och räcker ganska länge då man tar bort tejpen innan dusch och sätter tillbaka samma tejp igen. Jag byter tejp ca 1gång i veckan.
Gilla

Catrin

Kvinna ·

12 sep, 2019

Jag fick tyvärr en större inflammation i mitt ärr, i min gamla navel. Där är ärret mörkt och brett. Vet någon av er om ärr går att bleka?
Gilla

Hygea

Kvinna ·

12 sep, 2019

Catrin skrev:

Hygea.

Jag är allergisk mot vanlig kirurgtejp och plåster. Silikontejp från, mepitac är kanon och är just för personer som inte tål plåster och liknande.

Ett paket mepitac silikontejp kostar 95kr och räcker ganska länge då man tar bort tejpen innan dusch och sätter tillbaka samma tejp igen. Jag byter tejp ca 1gång i veckan.

Låter ju verkligen som något för mig! Vart köper jag denna, på apoteket? Reagerar lite på den bruna men inte alls som met den vita eller förbanden de la på direkt efter operation. Ärr bleks ju med tiden, det är inte så att du kan få det korrigerat? Salvorna ska väl bleka ärren något också?
Gilla

Hygea

Kvinna ·

12 sep, 2019

Camilla skrev:

Hygea skrev:

Skönt att ni fick det då, jag fick det inte. Haha. Men idag, änsålänge, mår jag bättre. Kolla på morfin abstinens under morgonen och jag passa in på alla kriterier, haha. Även om jag inte tagit mkt morfin. Så jag avvaktar. :)

Camilla, vad skönt att ärret blivit mkt bättre! :D Sånt där kan störa en väldigt mkt annars..
Jag fick bara till mig att tejpa 6 månader med den tejpen jag har, brun kirurgtejp. Hur är det med silikontejp och känslig hy, vet du det? Jag tål ju inte den vita kirurgtejpen ex. Kanske skulle kolla med dem, hm. Har läst om flera som har provat silikontejp, den är dyrare men är tydligen bra.
Jag har läst om salvor som ska vara bra för ärr, de säljer det också på nordiska, inte provat själv dock.

Förra ggn läkte mina ärr jätte fint, men då sydda han bara inre stygn och sedan limma ihop snittet. Denna gång hade jag stygn att ta bort i både navel och nedre. Undrar varför det blev så olika. Men jag hoppas på bra läkning denna gång med.

Tack! Det är slltså mitt lilla lodräta ärr som knappt syns:) . Bukplastikärret syns fortfarande mycket. Försöker sätta mig in i New gel-tejp. De har en för bukplastik men svindyr! Och känns väldigt bred..

Den lät ju spännande den också, de har ngn gel också man kan köpa längre fram i läkningen. Det ska jag prova, kanske ändå är värt de ca 500kr. Kan man hoppas :p
Gilla

Catrin

Kvinna ·

12 sep, 2019

Hygea: Jag beställer från apotea. Den finns i två olika storlekar. Men ta den som är 2cm bred och 5m lång ?
Gilla

Camilla

Kvinna ·

13 sep, 2019

Hygea skrev:

Camilla skrev:

Hygea skrev:

Den lät ju spännande den också, de har ngn gel också man kan köpa längre fram i läkningen. Det ska jag prova, kanske ändå är värt de ca 500kr. Kan man hoppas :p

Ja lite svårt att veta:) Efter att ha läst lite här har jag sett att den ska ha 10 ggr mer silikon än Mepiform. Läste också att mepiform inte håller ihop ärret så bra som kirurgtejp. Kör nog ändå med kirurgtejp ett tag till iaf. Såg att new gel-remsan var väldigt bred. Kanske kan klippa den i 2 delar för att komma ner i pris? Eller måste den vara så bred? Många frågor:) Mepitac vet jag inte så mkt om:) Catrin, håller den ihop ärret bra? Min kirurg på nordiska rekommenderade bred kirurgtejp följt av silikonstift istället för silikontejp..många bud nu:)
Gilla

Camilla

Kvinna ·

13 sep, 2019

Catrin skrev:

Jag fick tyvärr en större inflammation i mitt ärr, i min gamla navel. Där är ärret mörkt och brett. Vet någon av er om ärr går att bleka?

Jobbigt! Det går säkert. Se länk i mitt tidigare inlägg om vad som skulle kunna vara något
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem