Camilla
Kvinna ·
24 jun, 2019
Vi som gjort bukplastik 2019
BukplastikVore kul att följas åt med fler som gått igenom bukplastik! Hur går det för er?:) Status för mig: Gjorde op i slutet av maj. Värst var första veckorna dubbelvikt och att jag var så himla svullen. Svårt att se ärren med så duscharna var (och är jobbiga). Nu efter 4 veckor har svullnaden gått ner en hel del. Fortfarande svullen under naveln och har dubbla gördlar. Äter zink + dricker ringblomsthe. Har inte fått börja tejpa än för det är fortfarande en sårskorpa. Naveln kan behöva korras om jag fortfarande vill ha den mindre till hösten/vintern. Vill också trycka tillbaka det i mitten mer, några tips? Har inte orkar göra så mkt, blir helt matt efter ansträngning. Men idag gick jag iaf över 5000 steg så det går lååångsamt framåt:) Idag var iaf första gången på återbesöket som jag kände mig liite fin ändå:) Alltid ngt! Om 2 veckor ska jag få bli av med byxgördeln och bara ha den ”vanliga runtom-gördeln” skönt! Hur går det för er andra?:)
Sortera efter
Hygea
Kvinna ·
11 sep, 2019
Hygea
Kvinna ·
11 sep, 2019
Catrin
Kvinna ·
11 sep, 2019
Camilla
Kvinna ·
11 sep, 2019
Jag mår så jäkla illa idag.. Undra om det är pga morfinet, tar ju bara en till natten och har inte reagerat förut på det här sättet. Nästan så jag vill kräkas, och yr som fasen. :/ Hoppas det känns bättre imorgon, ikväll tänker jag inte ta en morfin tablett, för att se om det blir bättre.
Camilla
Kvinna ·
11 sep, 2019
Jag hade mycket serom, jag la extra tryck på det stället där jag samlade som mest vätska. Jag vek in en liten handduk samt la dig en vikt barnblöja under min kardborrgördel, allt för att trycka bort vätskan. Detta gav snabbt resultat för mig.
Camilla
Kvinna ·
11 sep, 2019
Hygea
Kvinna ·
11 sep, 2019
Camilla
Kvinna ·
11 sep, 2019
Inga tabletter mot det tyvärr, tog mig till apoteket idag men de har inte sånt receptfritt tydligen. Tänkte att jag väntar ut under dagen och ser om det blir bättre men nu mot kvällen kom sjukdomskänsla o låg feber på posten. Tänker att jag vilar lite och ser hur jag mår imorgon. Blir lite sur, jag som har mått så bra!
Camilla, vad härligt!! :)
Svullnaden är ok faktiskt, var mkt mer svullen förra omgången men däremot tror jag att det börjar samlas vätska. Jag har satt tryck på det med gördeln men tillslut gör det för ont att jag måste släppa lite på det. Mes ;)
Catrin
Kvinna ·
11 sep, 2019
Camilla
Kvinna ·
12 sep, 2019
Hygea
Kvinna ·
12 sep, 2019
Camilla
Kvinna ·
12 sep, 2019
Skönt att ni fick det då, jag fick det inte. Haha. Men idag, änsålänge, mår jag bättre. Kolla på morfin abstinens under morgonen och jag passa in på alla kriterier, haha. Även om jag inte tagit mkt morfin. Så jag avvaktar. :)
Camilla, vad skönt att ärret blivit mkt bättre! :D Sånt där kan störa en väldigt mkt annars..
Jag fick bara till mig att tejpa 6 månader med den tejpen jag har, brun kirurgtejp. Hur är det med silikontejp och känslig hy, vet du det? Jag tål ju inte den vita kirurgtejpen ex. Kanske skulle kolla med dem, hm. Har läst om flera som har provat silikontejp, den är dyrare men är tydligen bra.
Jag har läst om salvor som ska vara bra för ärr, de säljer det också på nordiska, inte provat själv dock.
Förra ggn läkte mina ärr jätte fint, men då sydda han bara inre stygn och sedan limma ihop snittet. Denna gång hade jag stygn att ta bort i både navel och nedre. Undrar varför det blev så olika. Men jag hoppas på bra läkning denna gång med.
Catrin
Kvinna ·
12 sep, 2019
Catrin
Kvinna ·
12 sep, 2019
Catrin
Kvinna ·
12 sep, 2019
Hygea
Kvinna ·
12 sep, 2019
Hygea.
Jag är allergisk mot vanlig kirurgtejp och plåster. Silikontejp från, mepitac är kanon och är just för personer som inte tål plåster och liknande.
Ett paket mepitac silikontejp kostar 95kr och räcker ganska länge då man tar bort tejpen innan dusch och sätter tillbaka samma tejp igen. Jag byter tejp ca 1gång i veckan.
Hygea
Kvinna ·
12 sep, 2019
Skönt att ni fick det då, jag fick det inte. Haha. Men idag, änsålänge, mår jag bättre. Kolla på morfin abstinens under morgonen och jag passa in på alla kriterier, haha. Även om jag inte tagit mkt morfin. Så jag avvaktar. :)
Camilla, vad skönt att ärret blivit mkt bättre! :D Sånt där kan störa en väldigt mkt annars..
Jag fick bara till mig att tejpa 6 månader med den tejpen jag har, brun kirurgtejp. Hur är det med silikontejp och känslig hy, vet du det? Jag tål ju inte den vita kirurgtejpen ex. Kanske skulle kolla med dem, hm. Har läst om flera som har provat silikontejp, den är dyrare men är tydligen bra.
Jag har läst om salvor som ska vara bra för ärr, de säljer det också på nordiska, inte provat själv dock.Förra ggn läkte mina ärr jätte fint, men då sydda han bara inre stygn och sedan limma ihop snittet. Denna gång hade jag stygn att ta bort i både navel och nedre. Undrar varför det blev så olika. Men jag hoppas på bra läkning denna gång med.
Tack! Det är slltså mitt lilla lodräta ärr som knappt syns:) . Bukplastikärret syns fortfarande mycket. Försöker sätta mig in i New gel-tejp. De har en för bukplastik men svindyr! Och känns väldigt bred..
Catrin
Kvinna ·
12 sep, 2019
Camilla
Kvinna ·
13 sep, 2019
Jag har läst om salvor som ska vara bra för ärr, de säljer det också på nordiska, inte provat själv dock.Förra ggn läkte mina ärr jätte fint, men då sydda han bara inre stygn och sedan limma ihop snittet. Denna gång hade jag stygn att ta bort i både navel och nedre. Undrar varför det blev så olika. Men jag hoppas på bra läkning denna gång med.
Tack! Det är slltså mitt lilla lodräta ärr som knappt syns:) . Bukplastikärret syns fortfarande mycket. Försöker sätta mig in i New gel-tejp. De har en för bukplastik men svindyr! Och känns väldigt bred..
Den lät ju spännande den också, de har ngn gel också man kan köpa längre fram i läkningen. Det ska jag prova, kanske ändå är värt de ca 500kr. Kan man hoppas :p
Camilla
Kvinna ·
13 sep, 2019
Jag fick tyvärr en större inflammation i mitt ärr, i min gamla navel. Där är ärret mörkt och brett. Vet någon av er om ärr går att bleka?
Jag läcker ju dessutom serom. Sen 5 dagar tillbaka. O jag har nog under helgen läckt ut 2 dl. Så antar att man inte vill att belastningen på det ”hålet” ska öka. Det var galet skvalpigt, jag är liten bara 1,54 lång och man tog bort 275 gram skinn. Så en halv liter är mycket. Det har kommit tillbaka lite, men långt ifrån de mängderna. Jag gjorde en låg bukplastik 2018 och då fick jag också tömmas på serom.