Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Jeiden2011 profilbild

Jeiden2011

Kvinna ·

11 sep, 2013

*Vi som gör bukplastik i December 2013! *

Bukplastik
Startar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December. 
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
540

Sortera efter

mammamage

Kvinna ·

03 jan, 2014

Välkommen Ringblomma! Jag har gjort samma, samma kirurg, en vecka förr dig.
Gilla

Mich

Kvinna ·

03 jan, 2014

Hej Norpan , Solig, mattemamman, mammamagen och Jeiden2011. Och alla andra buksystrar såklart ! Minns inte om jag skrev något igår, är så drogad. Först va allt bra efter op men inatt när jag skulle resa mej och gå på toa så börja eländet. Gick typ 6 m och inne när jag skulle försöka kissa så svimma jag. Fick ligga där på golvet tills jag vakna till liv igen. Väl tillbaks i sängen börjar jag kräkas och de va så satans vidrigt att göra efter op, ajaj! Trycket visar 48/50 vilket såklart förklarar att jag tuppa av. Somnade en stund men vaknade vid 6 tiden och började kräkas igen
Gilla

mammamage

Kvinna ·

03 jan, 2014

Hej Mich! Å jag känner för dig och håller en hård tumme för bra tillfrisknande. Ta det lugnt och ha sällskap på toa! När jag gjorde en tidigare bukop hade jag väldigt förrädiska svimattacker. Kände mig helt ok och så blev det bara svart. Varma tankar till dig.
Gilla

Mich

Kvinna ·

03 jan, 2014

Tack rara mammamage ❤ Jag får inte vara ensam när jsg är uppe, det känns skönt att dom är mån om en
Gilla

finförmig

Kvinna ·

03 jan, 2014

Mich: Låter hemskt!! Men förhoppningsvis går det över snart, bättre att vara extra försiktig så att du inte utsätter dig för onödig fara!!

Välkommen Ringblomma!

Har laddat upp några nya bilder från vecka3, 2st med nya gördeln och en utan förband, såret minskar men är fortfarande oläkt vissa delar men det går frammåt och det är huvudsaken :)

Gilla

mattemamman

Kvinna ·

03 jan, 2014

finförmig skrev:

Mich: Låter hemskt!! Men förhoppningsvis går det över snart, bättre att vara extra försiktig så att du inte utsätter dig för onödig fara!!

Välkommen Ringblomma!

Har laddat upp några nya bilder från vecka3, 2st med nya gördeln och en utan förband, såret minskar men är fortfarande oläkt vissa delar men det går frammåt och det är huvudsaken :)

Gördeln ser kanonbra ut och du är jättefin redan, vilken skillnad mot för innan op 👍

Gilla

mattemamman

Kvinna ·

03 jan, 2014

Mich skrev:
Hej Norpan , Solig, mattemamman, mammamagen och Jeiden2011. Och alla andra buksystrar såklart ! Minns inte om jag skrev något igår, är så drogad. Först va allt bra efter op men inatt när jag skulle resa mej och gå på toa så börja eländet. Gick typ 6 m och inne när jag skulle försöka kissa så svimma jag. Fick ligga där på golvet tills jag vakna till liv igen. Väl tillbaks i sängen börjar jag kräkas och de va så satans vidrigt att göra efter op, ajaj! Trycket visar 48/50 vilket såklart förklarar att jag tuppa av. Somnade en stund men vaknade vid 6 tiden och började kräkas igen
Oj vilken tur att du inte slog skallen eller så... kräkas är nog ingen hit efter op... krya på dig 😉

Gilla

mattemamman

Kvinna ·

03 jan, 2014

ringblomman skrev:

Hej, ja är ny här! Gjorde full bukplastik på Akademikliniken i Stockholm nu den 18 december, Ulf Samuelson. Sydde ihop magmusklerna som var ordentligt delade efter två graviditeter + lite borttagning av hud och lite fettsugning. Så nu är det strax över två veckor sedan operationen och jag hänger gärna med här i tråden och ser hur vi återhämtar oss =)

Välkommen 😛   Detta forum är toppen och räddningen när man behöver stöd och andras erfarenheter...🤭

Gilla

Norpan

Kvinna ·

03 jan, 2014

Mich: usch, låter som en tuff start! Hoppas att du mår bättre nu! Finförmig: kul att se dina bilder, ser jättefint ut, kommer bli kanon när såret läkt! Orkidé: jag sover på rygg precis som du, kudde under knäna och lite högre under huvudet. Jag tycker det funkar ok men vaknar ibland av att jag har ont i ryggen. Jag funderar också på när man får börja sova på sidan, och jag vet eg inte anledningen till varför man inte skulle kunna göra det? Jag kommer nog att börja sova på sidan snart. Låter förresten bea med två gördlar, tyvärr fick jag inte behålla kardborregördeln från kliniken.
Gilla

finförmig

Kvinna ·

03 jan, 2014

Så där nu finns min operationsberättelse!

Gilla

ringblomman

Kvinna ·

03 jan, 2014

Norpan: Jag sover redan på sidan, sköterskan sa att det gick bra bara det kändes bra och jag opererade mig ju den 18 dec. Men försöker ligga en tredjedel av natten rygg och de andra två tredjedelarna på varje sida för att fördela ut de lite =) Hoppas de inte blir något tok pga av de..

Gilla

ringblomman

Kvinna ·

03 jan, 2014

Jag försökte läsa ikapp alla sidor men det var lite många så jag kanske tar upp något ni redan pratat om. Fick feber på nyårsdagen och antibiotika utskrivet samma kväll som jag började äta direkt och feben försvann då igår. Var på återbesök idag och hade fortfarande förhöjt CRP (som då tyder på infektion som jag förstod det). Sköterskan prövade att "tappa" mig på vätska i buken, men det kom inget. Är det någon annan som har fått göra det? Och hon tyckte jag skulle försöka hålla jämt buktryck med en handduk under gördeln och känna efter om jag fick någon "kluckande" känsla som kunde tyda på vätska. Någon som har erfarenhet av detta? Känner mig lite orolig och vill underlätta infektionen så mycket som möjlgt... Ska på nytt återbesök nästa torsdag för ny kontroll.

Gilla

ringblomman

Kvinna ·

03 jan, 2014

mammamage skrev:
Välkommen Ringblomma! Jag har gjort samma, samma kirurg, en vecka förr dig.
Vad roligt =)

Gilla

Norpan

Kvinna ·

03 jan, 2014

Hej och välkommen Ringblomman : ). Ok, ja det kanske är jag som missuppfattat att man ska sova på rygg, så länge det inte gör ont borde det ju vara ok att sova på sidan, ska prova det i natt : ). Jag hade en infektion på gång i mitt lilla vertikala snitt (gamla naveln) och en del vätska i magen på samma ställe (jag kände hur magen gungade när jag tryckte där). Jag fick antibiotika precis som du och när jag sen var in på koll efter en vecka så var det lite vätska men inget som behövde tömmas. Nu har det gått en vecka sen dess och jag upplever inte att jag har någon vätska kvar, jag är dock lite svullen fortfarande. Nu har jag lagt in en bild på min nya mage som är 3.5 vecka : )
Gilla

alltärmöjligt

Kvinna ·

04 jan, 2014

Jag jag fick lov att sova på sidan efter två veckor. om det kändes ok . och det gjorde det. jag kan efter fyra veckor röra mig helt obehindrat o använda magmusklerna nästan precis som vanligt.

Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

04 jan, 2014

Jag har sovit på sidan sen ca 2 veckor tillbaka, när jag känt att det är ok. Frågade på kliniken och då sa dom att det är helt ok. Nya bilder finns på min sida. Jättenöjd med snittet, det ser dock värre ut på bild?! Kanske ljuset.. Den är supertunn och jag tror att det kommer bli kanon!:)) på mitten är där det precis har läkt så det är skorpor kvar. När vecken försvunnit kommer ni kunna se hur jag ser det;)
Gilla

Orkide

Kvinna ·

04 jan, 2014

Jättefint Jeiden, stor skillnad mot innan! Välkommen Ringblomma, lycka till på din resa! Tror att jag måste sova på rygg längre eftersom jag har lyft brösten samt lagt in implantat :( läste om en annan tjej som också lyft och förstorat som inte kunde ligga på sidan förbränns efter 7 veckor!!!! Hua!!! :O Vill verkligen inte sova på rygg så länge men om jag måste får det bli så...
Gilla

Oldvillage

Kvinna ·

04 jan, 2014

Hej! Har blivit röd i snittet och fått penicillin. Har tagit av gördeln gör att lufta. Vet ni vad som kan hända om man inte har gördeln på sig? Opererades för snart 3 veckor sedan. Har inte ont i magen utan mer i operations snittet på höger sida på (bäcken)benet..
Gilla

Orkide

Kvinna ·

04 jan, 2014

Kan tänka mig att det är lättare att svullna utan gördel samt att underlätta läkningen av bukmusklerna om de är sydda. Gördeln gör ju att allt hålls på plats. Men ring kirurgen/sköterska och hör med dem de är ju experterna. Hoppas rodnaden går ner och att penicillinet verkar snabbt.
Gilla

Norpan

Kvinna ·

04 jan, 2014

Oldvillage: jag tror inte det är någon fara att vara utan gördeln lite då och då när det har gått 3 veckor. Jag brukar vara utan någon timme då och då. Det som kan hända är väl att man svullnar lite mer (?). Kan ju vara bra att ta det lite lugnare när du är utan, dvs inte "pyssla" för mycket. Jeiden: vad fint det ser ut! Du ser inte alls svullen ut, skönt : ).
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem