Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Jeiden2011 profilbild

Jeiden2011

Kvinna ·

11 sep, 2013

*Vi som gör bukplastik i December 2013! *

Bukplastik
Startar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December. 
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
540

Sortera efter

Norpan

Kvinna ·

19 jan, 2014

Finförmig: vi har ju samma kirurg och min navel är också liten och med lite ärrvävnad runt. Jag frågade om tejpning och fick till svar att inte tejpa. Nu har ju jag inte ett lodrätt snitt över naveln så kan ju vara olika direktiv för dig som du säger.
Gilla

Norpan

Kvinna ·

19 jan, 2014

anno_lisa skrev:
Norpan skrev:
Hej mammamage och Anno-Lisa, Tidigare var jag mest svullen nedanför naveln men nu är det mer runt och ovanför naveln. Din teori Anno-Lisa skulle i så fall passa in även på mig. Jag upplever det dock inte som att skinnet är löst men det är svullet och lite ömt. Tycker också det känns som att naveln blir mindre och mindre, men hoppas det fixar sig med tiden. Jag upplever stor skillnad mellan att jobba och vara hemma. På jobbet sitter jag mycket och då svullnar jag och har svårt att gå upprätt när jag reser mig. När jag är hemma en hel dag och nästan inte sitter någonting svullnar jag mindre och det stramar inte mycket alls, och kan gå helt upprätt. Tror att rörelse är bra för cirkulation och läkning (i alla fall för mig).
Norpan, exakt så är det för mig också! Stooor skillnad på jobb vs att vara hemma. Precis samma som du upplever jag när man suttit för länge. Och det känns som att gördeln liksom krymper under dagen... För mig funkar promenader jättebra. Upplever att det är bra med cirkulation och att öva på att ha en rak rygg och blicken framåt. Jag blir mer rörlig efteråt. Plus att det är mentalt skönt att få frisk luft och lite endorfiner i kroppen. :)
Känns bra att höra att vi är flera som upplever det här med svullnad lika : ). Upplever du också att det stramar mer när du suttit Anno-lisa? Jag har gjort stora framsteg med att gå upprätt nu under helgen, känns jätteskönt att äntligen kunna räta ut ryggen. Nu är det bara svullnaden som ska försvinna : ). Tycker också det är jobbigt att inte kunna leva helt som vanligt. Tycker att jag plockar och grejar ganska mycket men det är ju så många saker man inte kan/vågar göra och det känns jobbigt. Har en dotter på 1.5 år som jag nog inte kommer våga lyfta på ett bra tag. Precis som du mammamage är jag fysisk av mig, och jag saknar såå att träna och kunna springa upp och ner i pulkabacken. Men tänk att det redan gått 6 veckor! Efter 6 till är det förhoppningsvis full fart igen : )
Gilla

mammamage

Kvinna ·

19 jan, 2014

Norpan! Jag tror att ditt delmål är skäligt, nu tar vi oss sex veckor framåt innan vi gnölar för mycket ;-)

Jag har kört en extra gördel (från lindex) utanpå min Veronique för att öka kompressionen. Det känns bra, min Veronique börjar bli lite stor tror jag. Kliniken tyckte jag skulle sova med den under tre veckors tid men jag gör det fortfarande och den kommer nog hänge med många veckor till känns det som. Det kan väl knappast vara negativt?

Gilla

Norpan

Kvinna ·

19 jan, 2014

mammamage skrev:

Norpan! Jag tror att ditt delmål är skäligt, nu tar vi oss sex veckor framåt innan vi gnölar för mycket ;-)

Jag har kört en extra gördel (från lindex) utanpå min Veronique för att öka kompressionen. Det känns bra, min Veronique börjar bli lite stor tror jag. Kliniken tyckte jag skulle sova med den under tre veckors tid men jag gör det fortfarande och den kommer nog hänge med många veckor till känns det som. Det kan väl knappast vara negativt?

Enligt min kirurg skulle jag börja sova utan gördeln efter 5 v. Nu har det gått 6 v och jag sover fortfarande med den : ). Eftersom jag känner så mycket i magen och är svullen så har jag inte vågat sova utan. Och nu har jag börjat få kramper i magmusklerna igen på natten så den får nog sitta på en vecka till. Anledningen till att man ska vara utan gördel tror jag är att musklerna behöver komma igång och jobba lite. Vad har du köpt för gördel på Lindex? Jag har köpt en trosgördel men den är så otroligt tajt att få på. Funderar på en vanlig variant istället. Jag tycker att min Veronique gördel är tajt (strl small). När jag provade ut den var jag inte så svullen men nu känns den nästan för tajt på kvällen när jag är extra svullen. Precis som anno-Lisa säger, det känns som att gördeln krymper : )
Gilla

mammamage

Kvinna ·

20 jan, 2014

Norpan:gördeln från Lindex är ingen trosa utan som ett brett spännband med hyskor för att knäppa. Den går strax över höft och upp under bysten. Håller in alla svullnader alltså. Jag köpte en trosgördel men gav upp, klippte sönder lite här och där tills det blev kvar en...städtrasa :-) Jag märker liten förbättring och jag tror jag påverkas positivt av rörelse, jag blir också stel och stram av att sitta framför datorn. En annan förändring jag gjort som kanske jagat ut lite vatten ur kroppen är att jag brygger hela kannor med te, rött, ört, eko. Jag har väldigt svårt att dricka vatten men te kan jag dra i mig mängder av. I morse tog jag av gördeln framför spegeln och för första gången kändes det inte så obehagligt. Tror mycket sitter i huvet på mig även om svullnaden är reell.
Gilla

Norpan

Kvinna ·

20 jan, 2014

Ok, låter bättre än en trosgördel som jag har : ). Ingen disktrasa än men kan bli för jag börjar bli galen på den, så tajt att få på : ). Vad bra att du dricker massa te och att det verkar ha effekt på svullnaden. Det ska jag också testa. Mer svullen än nånsin idag (efter en lång dag på jobbet) så hoppas att det gör susen : ).
Gilla

finförmig

Kvinna ·

20 jan, 2014

Norpan: Vad fick du för restriktioner angående träning? Tänkte då vi har samma kirurg..??

Gilla

Solig

Kvinna ·

20 jan, 2014

mammamage skrev:
Norpan:gördeln från Lindex är ingen trosa utan som ett brett spännband med hyskor för att knäppa. Den går strax över höft och upp under bysten. Håller in alla svullnader alltså. Jag köpte en trosgördel men gav upp, klippte sönder lite här och där tills det blev kvar en...städtrasa :-) Jag märker liten förbättring och jag tror jag påverkas positivt av rörelse, jag blir också stel och stram av att sitta framför datorn. En annan förändring jag gjort som kanske jagat ut lite vatten ur kroppen är att jag brygger hela kannor med te, rött, ört, eko. Jag har väldigt svårt att dricka vatten men te kan jag dra i mig mängder av. I morse tog jag av gördeln framför spegeln och för första gången kändes det inte så obehagligt. Tror mycket sitter i huvet på mig även om svullnaden är reell.
Hej Solig här. Jo Norpan ang gördel har jag oxå köpt en på Lindex och är super nöjd. Det är en gördel utan några hyskor att knäppa. Det är ingen trosgördel utan öppen nedtill Hehe lättare att springa på toan. Denna gördel stiger man i och korvar försiktigt upp, inga problem för den är lite strechig och den går ända upp till under brösten men vill man så kan man dra ner den lite om man exp vill trycka till rumpan i en klänning :)) finns i flera färger ca 300 kr Ang tejpa naveln så skulle min inte tejpas alls inte ens i början och i mitt fall kändes det skönt tro bra att luftas.
Gilla

Solig

Kvinna ·

20 jan, 2014

Hejhoppnu när jag ändå är igång :) mkt intressant att läsa om att huden ska växa fast..inget jag reflekterat över tidigare. Op mig för nästan 2 månader sen och svullnar fortfarande mkt ojoj tro huden ska spricka ibland men det gör den ju förstås int men känns ibland som jag klumpar till mig o huden/ köttet :) liksom spricker till under skinnet. Kan det var det som läker på insidan? Ska träffa min goa kirurg i veckan o blir nu lite nyfiken ang det där om att huden ska fästa/växa fast...hoppas jag kommer ihåg att frågar om detta.. återkommer. Ang kramp så kan jag fortfarande vakna på natten och har rejält ont men lättar snabbt om jag lägger mig på sidan el kudde under knäna. Till er som är ny opade, ta det lugnt o unna er en tupplur då o då SÅ ÄR NI SNART lika glada som jag. DET ÄR SÅ VÄRT DET!! ♥
Gilla

Norpan

Kvinna ·

21 jan, 2014

finförmig skrev:

Norpan: Vad fick du för restriktioner angående träning? Tänkte då vi har samma kirurg..??

Han tycke att jag skulle börja träna försiktigt efter 6 veckor, och även köra lite magträning i form av sneda situps. Det vågar jag dock inte göra, mest för att det fortfarande stramar ganska mycket i magen. Jag är däremot igång ganska mycket, plockar och donar hemma, jobbar (sitter mest eller springer på möten) och går korta promenader. Den enda aktivering av magen jag gör är att dra in magen några gånger om dagen genom att andas in när magen går ut och andas ut när jag drar in magen (som pilates). Hade tänkt börja cykla men vågar inte än. Om din läkning gått bra och du inte har alltför mycket känningar borde det ju vara ok att komma igång lite smått.
Gilla

Norpan

Kvinna ·

21 jan, 2014

Solig skrev:
Hejhoppnu när jag ändå är igång :) mkt intressant att läsa om att huden ska växa fast..inget jag reflekterat över tidigare. Op mig för nästan 2 månader sen och svullnar fortfarande mkt ojoj tro huden ska spricka ibland men det gör den ju förstås int men känns ibland som jag klumpar till mig o huden/ köttet :) liksom spricker till under skinnet. Kan det var det som läker på insidan? Ska träffa min goa kirurg i veckan o blir nu lite nyfiken ang det där om att huden ska fästa/växa fast...hoppas jag kommer ihåg att frågar om detta.. återkommer. Ang kramp så kan jag fortfarande vakna på natten och har rejält ont men lättar snabbt om jag lägger mig på sidan el kudde under knäna. Till er som är ny opade, ta det lugnt o unna er en tupplur då o då SÅ ÄR NI SNART lika glada som jag. DET ÄR SÅ VÄRT DET!! ♥
Välkommen hem Solig! Hoppas att du haft det bra på din resa! Tack för tips på gördel, ska åka till Lindex i helgen och kolla vad som finns. Jag har exakt samma känningar som du, som en klump runt naveln (fast inuti magen) som det ibland stramar från, känns som att det liksom drar så att man tror att ngt ska spricka (fast gör ej ont). Hoppas det har med läkningen att göra : ). Har också fått tillbaka min nattliga kramp igen, och som du säger, bättre när man ligger på sidan.
Gilla

finförmig

Kvinna ·

22 jan, 2014

Norpan skrev:
finförmig skrev:

Han tycke att jag skulle börja träna försiktigt efter 6 veckor, och även köra lite magträning i form av sneda situps. Det vågar jag dock inte göra, mest för att det fortfarande stramar ganska mycket i magen. Jag är däremot igång ganska mycket, plockar och donar hemma, jobbar (sitter mest eller springer på möten) och går korta promenader. Den enda aktivering av magen jag gör är att dra in magen några gånger om dagen genom att andas in när magen går ut och andas ut när jag drar in magen (som pilates). Hade tänkt börja cykla men vågar inte än. Om din läkning gått bra och du inte har alltför mycket känningar borde det ju vara ok att komma igång lite smått.

Låter vettigt, jag är väldigt rörlig... jag gör egentligen allt som jag gjirde tidigare förutom att lyfta tugnt (typ 10kg ved) samt bära dottern. Ska prova med cykel imorgon, men utan att svettas då jag fortfarande har såret som inte är helt läkt längst ned. Sedan tänkte jag nog köra på så och sedan har jag bokat en tid för att träna med instruktör på gym för att kunna komma igång med styrka på muskelgrupper som armar och ben kanske lite rygg men utan att syper-träna magen. Tänkte ringa till kliniken när såret är läkt för "nya" restriktioner :)

Gilla

mammamage

Kvinna ·

22 jan, 2014

Hej damer!

Jag har varit ute på min första raska längre promenad efter 6 halvdeppiga veckor. Svinkyla och snålblåst men jag känner mig som en KUNG! Har haft en downdag och känt mig svullen, efter turen känner jag mig mindre svullen konstigt nog..

Gilla

Norpan

Kvinna ·

22 jan, 2014

Härligt, bra jobbat mammamage : ).
Gilla

Oldvillage

Kvinna ·

22 jan, 2014

Det verkar som om alla får olika restriktioner om träning. Min kirurg sa efter 2 veckor att det var okej att träna om det inte gjorde ont. Jag började efter 3 veckor ta powerwalks och efter 5 veckor testade jag löpning. Det var 2 dagar sen. Har nu jätteont, svullen, knölig, blå och röd vid snittet. Har mailat min kirurg och hoppas han lugnar mig. Nån som varit med om liknande? Sover även utan gördeln nu, mycket befriande :)
Gilla

finförmig

Kvinna ·

23 jan, 2014

Mammamage: Härligt att du mår bättre och tagit dig ut i kylan, jag ty ker det känns bra att sträcka på sig och kroppen mår ju bra av rörelse så nu hoppas vi att det fortsätter frammåt för dig!! Själv tänkte jag prova att trampa på lite idag för första gången. Tänktr äl inte ta i så jag blir genomblöt av svett, men att få anstränga mig lite hade varit skönt :-D
Gilla

mammamage

Kvinna ·

23 jan, 2014

Min kirurg sa inga situps på tre månader. Och jag har ingen önskan om att göra några heller:-) Jag tänker köra promenader och inget annat tills jag känner mig helt osvullen. Tror balansgången mellan uppbyggande och tärande påfrestning är hårfin efter ett sånt här ingrepp. Ha en fin dag alla!
Gilla

finförmig

Kvinna ·

23 jan, 2014

Mammamagen: Jag tycker du gör helt rätt som satsar på det som känns bra för dig. Det tar tid att återbygga kroppen efter en så stor operation, det har jag fått se på nära håll (på både gott och ont) låt kroppen ta tid att läka, sedan kvarstår ju resten av livet :)

Tycker det är roligt att höra att du kommit ur din svacka och blickar frammåt, jag tycker det känns hoppfullt att se att andra som haft det mindre bra tar sig frammåt, det sporrar även mig! Så idag kom första träningen "light-version", blev 20min crosstrainer, utan handtagen. Blev varm och började svettas lite, men kände att kroppen inte är redo för ett ordentligt pass så nu satsar jag på 20min varannan dag + promenader (hämta och lämna på dagis 20min/gång) vilket jag tror blir en bra början för att förbereda kroppen på att den ska få börja jobba igen snart :)

Har även laddat upp lite nya bilder med min lilla navel.. den ser röd och elak ut men är egentligen snäll ;) Nej då skämt å sida, den är lite liten men den är läkt och det ser bra ut så jag är nöjd! Ha en fortsatt bra dag på er.

Gilla

Norpan

Kvinna ·

23 jan, 2014

Jag tror också på att man får lyssna på kroppen och känna efter. Trots att jag är van att träna mycket och tyckte jag hade hyfsad kontakt med magmusklerna innan op (ca 4 cm delning) så känner jag mig långt ifrån redo för situps. Känner att jag har ett sår där inne i magen som vissa dagar stramar ganska ordentligt, och så länge jag känner så får det bli promenader. Men om allt känns ok måste det ju vara ok att prova sig fram för att se hur det känns, precis som dom flesta verkar göra : ). Kul att kört igång med crosstrainern finförmig, en sån skulle man ha, känns som bra och skonsam träning : ). Hur har det gått för dig Oldvillage? Har smärtan gett med sig och har du fått svar från din kirurg? Ja det är lite märkligt att direktiven ang träning är så olika. Det jag funderar på är om det är viktigt att komma igång och träna relativt snart, dvs kan det vara negativt för läkningen och musklerna om man väntar alltför länge? Någon som vet? Finns mycket att fundera på, kul att det finns så många att bolla med : ).
Gilla

Norpan

Kvinna ·

23 jan, 2014

finförmig skrev:

Mammamagen: Jag tycker du gör helt rätt som satsar på det som känns bra för dig. Det tar tid att återbygga kroppen efter en så stor operation, det har jag fått se på nära håll (på både gott och ont) låt kroppen ta tid att läka, sedan kvarstår ju resten av livet :)

Tycker det är roligt att höra att du kommit ur din svacka och blickar frammåt, jag tycker det känns hoppfullt att se att andra som haft det mindre bra tar sig frammåt, det sporrar även mig! Så idag kom första träningen "light-version", blev 20min crosstrainer, utan handtagen. Blev varm och började svettas lite, men kände att kroppen inte är redo för ett ordentligt pass så nu satsar jag på 20min varannan dag + promenader (hämta och lämna på dagis 20min/gång) vilket jag tror blir en bra början för att förbereda kroppen på att den ska få börja jobba igen snart :)

Har även laddat upp lite nya bilder med min lilla navel.. den ser röd och elak ut men är egentligen snäll ;) Nej då skämt å sida, den är lite liten men den är läkt och det ser bra ut så jag är nöjd! Ha en fortsatt bra dag på er.

Jag tycker att din navel ser fin ut finförmig. Min navel är verkligen mini mini. Även om jag börjat vänja mig så hoppas jag att den blir lite större med tiden.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem