Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Jeiden2011 profilbild

Jeiden2011

Kvinna ·

11 sep, 2013

*Vi som gör bukplastik i December 2013! *

Bukplastik
Startar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December. 
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
540

Sortera efter

Oldvillage

Kvinna ·

23 jan, 2014

Fick svar att det förmodligen var en bristning/blödning och att det är helt ofarligt. Han tyckte att det va bra att jag sprang. Haft väldigt om i ärret idag. Det har svullnat upp och blivit öm å röd :( Jag tror inte man försämras av att röra sig. Hoppas att musklerna kommer att synas bättre nu när man har mindre hud och ihopsydda magmuskler :) Om 2 månader hoppas jag att man ser resultatet! Är det någon av er som testat koppning?
Gilla

Itawe

Kvinna ·

23 jan, 2014

Hej på er alla, gjorde bukplastik i september - började träna på allvar i dec med löpning - det gick över förväntan bra. Jag svullnar ff men just träning gör faktiskt att svullnaden blir mindre de dagar jag tränar och det är ju bra, värre vore om det var tvärtom. Min navel är väldigt liten ( det verkar vara Anders Liss signum) den är i minsta laget för min smak och den är ff lite röd men helt läkt förståss. Jag gör inte situps än, men jag använder en maskin på mitt gym som tränar sido-musklerna och den känns väldigt bra, raka situps är jag inte riktigt redo för. Ibland spänner det på ett konstigt sätt i naveln oftast efter att jag varit still länge, typ på morgonen innan jag börjat röra på mig ordentligt- det är nog nerverna som börjar hitta varandra. Jag trodde jag skulle vara i tio-top-form efter två veckor - oj oj oj vad fel jag hade. Det var först i tredje månaden som jag började känns mig mer som vanligt än som "patient" kram och lycka till, ni har det värsta bakom Er
Gilla

Norpan

Kvinna ·

23 jan, 2014

Tack för ditt inlägg Itawe! Har funderat mycket runt det här att det stramar runt naveln (inne i magen) från och till, så känns skönt att höra att någon mer känt så. För mig har det ju bara gått 6.5 v än så det är bara att ha tålamod. Ja det verkar vara Anders grej med små navlar : ).
Gilla

Norpan

Kvinna ·

23 jan, 2014

Oldvillage skrev:
Fick svar att det förmodligen var en bristning/blödning och att det är helt ofarligt. Han tyckte att det va bra att jag sprang. Haft väldigt om i ärret idag. Det har svullnat upp och blivit öm å röd :( Jag tror inte man försämras av att röra sig. Hoppas att musklerna kommer att synas bättre nu när man har mindre hud och ihopsydda magmuskler :) Om 2 månader hoppas jag att man ser resultatet! Är det någon av er som testat koppning?
Vad skönt att du fick ett lugnande svar. Hoppas det löser sig med ärret. Om du får minsta feberkänsla, kontakta kirurgen direkt (men det vet du säkert redan : )). Jag har inte testat koppning. Är det att rekommendera efter bukplastik? Fränhet ju blodcirkulationen så låter ju bra.
Gilla

Oldvillage

Kvinna ·

24 jan, 2014

Skickade bilder till Anders och han säger att det inte är någon fara, så jag är nu lugn. Ska köra lite intervaller i helgen och yoga :) Skönt att det går åt rätt håll! Trevlig helg på er!
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

26 jan, 2014

Hej hopp!

Allt bra här, 8 veckor på Måndag!! Herregud vad det går fort nu. Två veckor till med gördeln, som jag för övrigt fortfarande har på natten ibland. Det är ju bara två veckor kvar så skit samma ;-))

Träningen går bra, svullnar fortfarande lite på kvällarna men inget som stör direkt. Ärret tejpar jag sen i förrgår med silicon tejp. Jätteskön tejp till skillnad från den vanliga. Hade ett ställe som var rött och irriterat men så fort jag bytte tejp blev det bättre.

Jag är lite öm runt magmuskulaturen men antar att den får jobba mer nu när jag både jobbar och tränar så försöker ta det lugnt emellan.

oldvillage: Har inte testat kopping, vad är det?

Nån som funderar på LPG? Eller nån som gör det redan?

Gilla

Norpan

Kvinna ·

26 jan, 2014

Kul att allt flyter på så bra Jeiden, ja tiden går verkligen fort. Vilken silikontejp använder du? Mepiform? Hur ofta ska man byta den? Har ett litet ställe som blivit irriterat så funderar på att byta till silikontejp. Just nu kör jag utan några dagar.
Gilla

finförmig

Kvinna ·

26 jan, 2014

Jeiden: Jag har köpt Mepiform men inte tejpat på ännu, tänkte att allt ska få läka klart först. Kul att höra att du gillar den, fortsätt gärna uppdatera vad du tycker om den :)

Jag har en liten fråga till er alla, det här med vikten.... Jag fick riktlinje att 6mån efter op väga op-dagensvikt minus det som togs bort på op, minus 1kg... idag väger jag opdagens vikt minus det som togs bort, men jag tycker att vikten pendlar lite, vilket säkert har med att jag samlar på mig vätska vissa dagar. Men fram tills nu så har jag kunnat äta vad som helst och hur mycket som helst utan att det har märkts på vågen, men det känns som om kroppen börjar stabilisera sig lite mer nu och den förbränner som vanligt (inte superförbränning för läkningens skull) Så frågan är väl både vilka riktlinjer har ni fått, hur viktstabila är ni? Jag har aldrig lagt fokus på vågen utan på hur det känns i kroppen och om jag trivs eller ej, så det är lite nytt för mig.. att "hålla koll" på vikten :)

Har i alla fall kommit igång med träningen lite lugnt men ändå provat att svettas lite, jäklar vad jag saknar att få springa!!

Trevlig helg på er!

Gilla

Itawe

Kvinna ·

26 jan, 2014

Finförmig: Jag gjorde min op i sept gick ner från 66,5 till 62,5 ( 1,7 kg togs bort på mig) åt inte mycket och rörde mig självklart som en snigel i många många veckor. Nu har jag tränat nästan varje dag i två månader och väger 65kg - jag kommer nog inte att kunna väga mindre - äter väldigt bra, har inget tillsatt fett i maten sedan april 2013 ( grädde, crème fraîche )
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

27 jan, 2014

finförmig: Uppdaterar gärna varje vecka. Svårt dock att avgöra om det är silikontejpen eller bara normal läkning eftersom man inte har något att jämföra med. Än så länge är silikontejpen bra mkt skönare, och huden är inte alls lika irriterad.

Har köpt både Mepiform och Mepitec och provat bägge.

Dom är ganska lika, skillnaden är att den dyrare varianten Mepiform kommer i kortare bitar som man måste klippa till själv. Den räcker dessutom inte länge eftersom det är 2 st "bitar" i varje förpackning och ärret är långt. I förpackningen står det att man ska byta varje 24 tim men jag hade den i 3 dagar och det gick bra. Ska man byta varje dygn blir det väldigt onödigt och dyrt.

Mepitac tycker jag känns mer värd sina slantar, ligger dessutom i rulle och lagom bredd så den är det bara att dra ut och klippa av en lagom bit. Kommer definitivt använda slut på Mepiformen men sen blir det bara Mepitacen. Mepitacen köpte jag på Apoteket, den andra fick jag beställa via nätet. Ännu en fördel.

Tränade 20 min på löpbandet idag, sprang inte men i rask promenadtakt. Intervaller, så höga backar blev det och det HUA vilken dålig kondis man har! Skrämmande dålig...💋men det kan ju bara bli bättre! Körde även vikter, rumpövningar (hängrumpan måste upp ;-)) och ben + armar.

Trevlig vecka till er tjejer och kämpa på!!

Gilla

anno_lisa

Kvinna ·

28 jan, 2014

Jeiden, vad roligt med träningen! Jag firar 6 veckor i morgon och sprang min första runda i lördags. Det blev en lugn, helt euforisk 5km-runda. Vilken glädje, kroppen och knoppen var överlyckliga över att få röra sig i gamla vanliga löpmönster! Från i morgon är tanken att jag ska vara utan gördel...men det känns så oskyddat att jag väntar nog till helgen och "övar" lite då istället. Är ni andra utan gördel nu? Jag tycker att det drar i ärret och svider ibland. Himla otäckt att vara utan. Och hur det känns med byxor över magen har jag knappt testat.
Gilla

mammamage

Kvinna ·

29 jan, 2014

Hej på er alla!

Tänk vad snabbt det svänger. Jag har haft några skitdagar då jag tyckt att allt bara står still. Inatt har jag sovit utan gördel för andra natten på raken och i morse såg jag att svullnaden verkligen HAR minskat. Jag kopplar ihop det med promenaden i går kväll, det verkar puffa igång "rensningsprocessen" i kroppen. Så får fortsätta med det.

Ville bara göra ett positivt inlägg som kanske kan ge någon annan lite hopp om ljusare tider med bukeländet..

Jag har riktiga människobyxor på mig idag, iockförsig var de lite rymliga i midjan redan innan men ändå ett stort steg framåt efter 7 veckor i långkalsoner..

Gilla

mammamage

Kvinna ·

30 jan, 2014

Var är ni allihopa? Vår tråd har stannat av lite.

Hur mår alla? Fr Seven, hur har det gått? Mich: verkar det bättre denna gång? Norpan har jag koll på :-) Jeiden, nya bilder på gång?

Jag ska lägga in något nytt ikväll.

Ha det fint!

Gilla

Mich

Kvinna ·

30 jan, 2014

mammamage skrev:

Var är ni allihopa? Vår tråd har stannat av lite.

Hur mår alla? Fr Seven, hur har det gått? Mich: verkar det bättre denna gång? Norpan har jag koll på :-) Jeiden, nya bilder på gång?

Jag ska lägga in något nytt ikväll.

Ha det fint!

Halloy!!

Tackar som frågar :) här går de framåt men sakta.. Jag hoppas att allt blir bättre nu men är nog för tidigt att veta.

Eftersom det är stor bukis nu så gissar jag på att det är därför det tar längre tid att tex gå rakt upp.

Ska börja jobba nästa vecka och hade hoppats att de inte skulle synas på mej att något inte är helt okey lixom.

Försöker räta mej men när jag ser i spegeln så kutar jag ändå vid axlarna ju..

Men som alla andra måste jag ha de där tålamodet haha! Jobbigt med väntan!

Härligt att allt verkar gå så bra för dej mammamage! <3

Gilla

finförmig

Kvinna ·

30 jan, 2014

Hej alla!

Dagarna rullar på bra och jag gör mer och mer saker, vilket känns jätte skönt. Äntligen har det blivit en sårskorpa på det sista oläkta!!! Känns underbart skönt att det snart är helt läkt. Har blivit lite irriterad av tejpen och letar med ljus och lykta efter silikontejp men de apotek jag varit in på har inte haft den :( Ni som har den, vilken apotekskedja har haft den? Kanske kan göra en beställning på apoteket... fråga kan man ju alltid göra i alla fall.

Pratade med kliniken igår och fick info att allt bör vara läkt innuti efter ca 8 veckor och jag kan börja träna sakta men säkert med vad jag vill så länge jag lyssnar på kroppen och tar de tlite lugnt. Ridningen fick dock vänta någon vecka till eftersom att det är/kan vara en hel del studsande (tror ärligt inte att jag fixar sitta på en skumpig hästrygg med magmuskler som varit i vila i snart 8 veckor!!) Börjar jobba på måndag och "jeans-tränar" har köpt jean som är lite stretch i (fyndade Crocker för 99:-) så jag försöker ha på mig dem en stund varje dag för att vänja mig. Tycker att det funkar helt ok, ovant att de sitter över höfterna, kände inte det förut med allt det där mjuka utanpå.

På tal om det mjuka utanpå har jag provat att ligga på mage...fy, hårt och ben! Blir kanske bättre när man vänjer sig lite. Sedan fryser jag, mycket mer än tidigare men det blev ju ett skyddande lager som kunde värma och nu är det borta, kroppen får väl vänja sig med det helt enkelt :)

När allt är läkt tänkte jag åka till badhuset med min lilla badtjej, ska bli superskoj att kunna göra det :) Känns oerhört skönt att kunna vara mer aktiv med henne, kan bära henne mindre stunder/sträckor och i och ur bilen utan problem nu. Men som sagt en dag i taget. Hoppas att ni också känner att saker och ting rullar på frammåt!!

Gilla

mammamage

Kvinna ·

31 jan, 2014

Hej tjejer!

Jag har lagt in en bild på magen idag efter 7 veckor. Att jag ser sned ut beror på att ett ben är ett par cm längre än det andra. Syns tydligt när man tar en sån här bild upptäckte jag!

Första dagen i gamla jeans, trodde aldrig att det skulle gå men det gör det!

Det börjar kännas riktigt bra med hur det blir estetiskt, känslag av ingreppet är fortfarande jobbig innuti.

Gilla

mammamage

Kvinna ·

31 jan, 2014

fonförmig: Vad skönt att det går framåt! Haha, att man känner sig bening är ju inget vanligt problem ;-)

Ja det känns helt overkligt att gå och köpa en baddräkt som sitter åt, eller bära linne i sommar. Jag är inte så himla "fåfäng" men nu inser jag hur mycket detta påverkat mig ändå. Glad över min operation nu, sju veckor tog det innan jag kunde känna det.

Gilla

Mich

Kvinna ·

31 jan, 2014

mammamage skrev:

Hej tjejer!

Jag har lagt in en bild på magen idag efter 7 veckor. Att jag ser sned ut beror på att ett ben är ett par cm längre än det andra. Syns tydligt när man tar en sån här bild upptäckte jag!

Första dagen i gamla jeans, trodde aldrig att det skulle gå men det gör det!

Det börjar kännas riktigt bra med hur det blir estetiskt, känslag av ingreppet är fortfarande jobbig innuti.

Jättefint! Härligt att kunna ha jeans, lite avis ;)

Gilla

Norpan

Kvinna ·

31 jan, 2014

Vad roligt att läsa att det går framåt för alla! Vad fin din mage är mammamage! Skönt att svullnaden lagt sig. Jag tycker att det känns bättre för varje dag som går. Känns fortfarande inne i magen men inget som gör ont så bara att kämpa på. Svullnaden är inte så farlig men det går lite upp och ner. Känner igen mig i din situation Mich. Jag kunde långt ifrån gå upprätt när jag började jobba efter 4 veckor. Jag försökte dölja det genom att hålla mig mycket inne på mitt rum och bära på en kopp el liknande när jag rörde mig i korridoren. Jag fick faktiskt bara en enda kommentar, där en kille frågade om jag hade ont i nacken (han tyckte jag såg stel ut), ha ha, ja nog var jag stel allt : ). Första två veckorna på jobbet var tuffa med svullnad och stora känningar i magen, men sen började det kännas bättre och bättre. Nu har jag åkt på en förkylning och börjar få hosta (igen). Tänk att det fortfarande känns så mycket att hosta, snart dags att börja med Cocillana tror jag : ). Ska lägga upp lite bilder jag också snart. Trevlig helg allihopa!
Gilla

mammamage

Kvinna ·

31 jan, 2014

Norpan: Hej! Jag drog i mig nästan en hel flaska Cocillana under några veckor. Skönt sus.. Jag kan glömma bort magen, för några minuter, då och då men i allt annat har jag det nästan exakt som du Norpan. Tänk när vi kan skicka pm till varann i juli, då borde vi vars som folk är mest :/)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem