Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Jeiden2011 profilbild

Jeiden2011

Kvinna ·

11 sep, 2013

*Vi som gör bukplastik i December 2013! *

Bukplastik
Startar en tråd för alla som ska göra, eller vill göra en bukplastik i December. 
Jag har bokad tid den 2 December och har redan fjärilar i magen ;-)
Nån mer än jag som har planerat en operation i vinter?
540

Sortera efter

finförmig

Kvinna ·

24 nov, 2013

Catkiss: riktigt snygg mage, svårt att föreställa mig att kunna se liknande ut efter op.... känns nästan som en dröm att kunna få en normal mage :-)
Gilla

JL1970

Kvinna ·

24 nov, 2013

Är på dag 5 efter op nu och har satt in en ny bild. Mår jättebra, och är uppe mycket mer idag. Ingen värkmedicin har jag behövt heller. Är svullen så in i, bara... Men det kanske ger med sig?
Gilla

Anonym användare

24 nov, 2013

Hej JL1970;  Jag tror att man ska vara lyhörd på sin egen kropp och och hitta en bra balans mellan vila  och aktivitet. Min erfarenhet är att svullnaden hänger ihop med hur mycket jag är upp och är igång. Jag svullnar också och då har jag ändå tagit det väldigt lugnt. För  mig började det kännas mer att det drar i huden och spänner först efter nästan tre veckor och jag har svårt att sträcka mig helt och i morgon är det 4 veckor sedan operationen.
Gilla

finförmig

Kvinna ·

24 nov, 2013

JL: ser ju toppen ut. Kan tänka mig att det blir lite av en frustration över att vara svullen, men å andra sidan så måste kroppen få ta sig tid att läka. Jag tror det är som tidigare nämnts, viktigt att lyssna på kroppen för att få till bästa möjliga förutsättningar för läkning.
Gilla

Nevertoolate

Kvinna ·

24 nov, 2013

Tack finförmig! Ja, det känns faktiskt som en dröm. Har inte riktigt vågat titta mig i spegeln. Tror hela tiden att nå´t ska gå fel, men än så länge så går det bra:)

Jag fick höra att man kan vara svullen till och från i 6 månader. Tror också att det har med att göra hur man anstränger sig. 
Dessutom var det många som satte på sig gördeln när de skulle göra något tungt som att damsuga eller bära matkassar, även  fast det var ett bra tag efter op. 
Det är nog bra att vara försiktig i överkant och inte utsätta sig för onödiga risker. Jag har ingen lust att göra om den här operationen :)
Gilla

finförmig

Kvinna ·

24 nov, 2013

Jag tror verkligen att man vinner på att ta det försiktigt, det är ju en stor operation som jag bekostar själv så jag tänker att det är lika viktigt att ta hand om sig innan som efter! Jag tror att vi alla här inne funderat, vänt och vridit på frågan inombords innan beslutet kom och när det beslutet kom så känns det som att detta är något som görs för sin egen skull och då behövs stöttning från nära och kära så att även återhämtningen får ta tid. Jag kommer fixa med hem och hushåll (främst laga mat och tvätta) sedan tänker jag att det får ta den tid det tar... min mamma kommer till jul och får ta hand om mig då ;)
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

24 nov, 2013

Har också hört att svullnaden hänger med ganska länge. Ofta efter aktiviteter osv...lyssna på kroppen:-)) Tror att även om man vilar och tar det lugnt så svullnar man upp hursom..

Har för övrigt lagt upp fler bilder på min mage. Vet inte vad jag ska säga men jag tycker verkligen inte om magen.
Bilderna är tagna i avslappnat tillstånd, spänner jag mig blir det bättre men hur mkt jag än tränar kommer det aldrig bli bra. 
Efter tre barn, är bristningarna verkligen markanta. Och jag SER ut att vara gravid. Verkligen. Ujuj! 
Har gjort en fettsugning, på bilden direkt ovanifrån som jag ser min mage varje dag, ser man att det är ojämnt. Som gupplor.
Jaja, snart hejdå magen :-)
Gilla

Jennygg

Kvinna ·

25 nov, 2013

2 dagar kvar innan min OP, börjar bli riktigt nervös nu...
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

25 nov, 2013

Jennygg: Det kommer att gå bra!!  😀 Jag är också nervöööös, på Måndag är det min tur.
Håller tummar och tår för dig:-))

Gilla

Nevertoolate

Kvinna ·

25 nov, 2013

Jeiden,
Jag din operation kommer att bli jättebra. På bilderna ser det ut som om du är smal i övrigt. Reultatet tror jag kommer att bli mycket bra.
Ska bli kul att se hur det blir :)
Good luck!

Gilla

Nevertoolate

Kvinna ·

25 nov, 2013

Lycka till imorgon Jennygg!
Tror också att din mage kommer att bli jättefin. 
Gilla

Leacn

Kvinna ·

25 nov, 2013

JL1970 skrev:
Är på dag 5 efter op nu och har satt in en ny bild. Mår jättebra, och är uppe mycket mer idag. Ingen värkmedicin har jag behövt heller. Är svullen så in i, bara... Men det kanske ger med sig?

JL1970.  Oj så fin mage du fått, många GRATTIS. längtar så tills jag ska få min fin oxo. om det blir av, så troligen i januari. väntar på att få ett andra EKG gjort, blir den 17/12. 
Gilla

JL1970

Kvinna ·

25 nov, 2013

Ååååh tack vad glad jag blir :)
Gilla

finförmig

Kvinna ·

25 nov, 2013

Jenygg: LYCKA TILL!!

Gilla

Jennygg

Kvinna ·

26 nov, 2013

finförmig - tack så mycket!
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

26 nov, 2013

cattkiss: Tack!! och hoppas;-)
Jennygg: Oooh, imorgon är det din tur!! Stort lycka till 👍

Ringde för övrigt till Art Clinic idag och frågade några (läs hundra) frågor per telefonen. Dom skulle be Anders skriva ut tabletter i förväg, eftersom jag inte kommer att känna för att springa in på Apotek direkt. Och jag ska vara på kliniken 10,30 inte 07,00. Känns bra å slippa gå upp i ottan, även fast jag misstänker att det inte kommer bli fett med sömn, så att säga 💋. 
Julpyntet är nästan klart, imorgon köper jag de sista klapparna och sen är det hemmet kvar. Tvätta lite, ställa fram typ toarullarna i närheten :-D, fyllt på med konservburkar, pasta och torrvaror så att jag har lite i reserv. Ska leta upp dom fluffigaste kuddarna ;-) osv. Kanske lite överdrivet, men man vet ju inte alls hur man mår efter..det verkar vara lite olika för alla. Bättre att förbereda för mkt än för lite. 
Gilla

finförmig

Kvinna ·

26 nov, 2013

Jeiden: Ännu en gång förundras jag över att vi tänker VÄLDIGT lika :) Även jag har fixat med recepten ;) Kommer handla hem massor med saker, se till att blöjor/mat/m.m finns hemma. Jag hade dock tänkt ägna mig och julklapps inslagning efter op.. annars finns risken att jag klättrar på väggarna när jag mår lite bättre!

Jag fick tiden kl: 07.00... betyderatt jag måste åka hemifrån senast 05.. Gaaaaaaaaaaaaahhh tidigt som tusan!!
Ska betala det sista idag!!
Gilla

Leacn

Kvinna ·

26 nov, 2013

Jennygg skrev:
finförmig - tack så mycket!

Lycka till i morron :)
Gilla

Jeiden2011

Kvinna ·

27 nov, 2013

Idag har jag städat klart på undervåningen, julpyntet är uppe och ytterligare klappar är köpta...
Hämtade även ut smärttabletterna, köpte en svart gördeltrosa i M från H&M. Jättefin, jag tänkte kanske man kan använda den medan man tvättar den andra gördeln och även sen när man övergår från att vara utan gördel och övergår till vanlig trosa (99 kr:-). 

Nicole, min 3 åriga dotter, är förkyld. Jag får panik att jag ska åka på samma förkylning lagom till Måndag!!! Vad ska jag göra??
Jag köpte Echinagard (eller Echinaforce) i droppar, måste sova bra och tänka ordentligt på kosten nu...hjälp ;-) Vad händer om man blir förkyld? Får man inte opereras då? Eller är det bara om man har feber?? och om man inte får opereras, skjuts det upp några dagar eller vad??

Gilla

finförmig

Kvinna ·

28 nov, 2013

Låter som om du är förberedd! Du får inte ha en pågående infektion typ halsfluss eller feber... lite hostig eller snrig brukar vara ok om du är pigg. Tänk på att ge kroppen bästa utgångspunkt för läkning. Vid sjukdom brukar op flyttas fram. Om du känner dig hängig imorgon så rinh klinike ... alltid bra att höra vad de säger. Vad var det för gördel du hittat på hm?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem