Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
newme profilbild

newme

Kvinna ·

27 dec, 2012

Vi som gör bukplastik i jan/feb 2013!!

Bukplastik
Tänkte att vi som ska operera oss i jan / feb kunde stötta varandra här i tråden! Jag ska göra full bukplastik och bröstlyft hos Dr Magnus Hober på Improva kirurgcentrum den 19/2-13. Längtar sååå mycket samtidigt som det är väldigt nervöst!! :)
550

Sortera efter

newme

Kvinna ·

12 feb, 2013

Jag har redan descutan hemma så jag tänker duscha med det kvällen innan ändå! Hon sa att jag kunde duscha innan gengångare redan dagen efter på kliniken? Det kommer jag nog INTE grejja, hon sa även att man helst skulle duscha dagligen, sen byta förbandet(tejp) på Åb en vecka senare. Konstigt sånt där för alla säger så olika, har hört att man ska vänta med att duscha tills typ 3-4 dgr? Vad ska man följa liksom... Jobbigt sånt här.. Jag är livrädd för inf... Så ärret blir fult. Vad har dom sagt till er andra om dusch före o efter op?
Gilla

domdamen1

Kvinna ·

12 feb, 2013

newme skrev:
Jag har redan descutan hemma så jag tänker duscha med det kvällen innan ändå! Hon sa att jag kunde duscha innan gengångare redan dagen efter på kliniken? Det kommer jag nog INTE grejja, hon sa även att man helst skulle duscha dagligen, sen byta förbandet(tejp) på Åb en vecka senare. Konstigt sånt där för alla säger så olika, har hört att man ska vänta med att duscha tills typ 3-4 dgr? Vad ska man följa liksom... Jobbigt sånt här.. Jag är livrädd för inf... Så ärret blir fult. Vad har dom sagt till er andra om dusch före o efter op?

Du bör inte duscha förrens c:a 4 dagar efter op och då låta tapen sitta kvar; det går bra att torka den med en hårfön.
Vilken klinik skall du opereras på ?
😇 D!
Gilla

newme

Kvinna ·

12 feb, 2013

Jag skulle duscha på kliniken på morgonen sen byta om till opkläder. Så jag tar nog en svamp då med, om dom inte har nåt där som jag ska använda! Hellre 1 gång för mycket än 1 gång för lite! :) Ska opa mig på Improva kirurgcenter, i Sthlm. Magnus Hober.
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

12 feb, 2013

Newme! Lycka till!!! Spännande :) Pingssnuda, välkommen hit ich vilken tur att få tid så snabbt! Domdamen, vill gärna höra din åsikt oxå om du orkar. Ändrar till bronsgalleri
Gilla

eve

Kvinna ·

12 feb, 2013

Vad glad jag blir o läsa att man får duscha efter ca 4 dar.. Hörde nån stans ifrån att man inte fick duscha på 2 veckor.. Bara tvätta av sig med tvättlapp
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

12 feb, 2013

Ha ha, två veckor? Min ssk sa att efter tre dygn mår såret bara bra av den mekaniska tvätten utifrån. (Jag ville vänta m dusch och frågade om jag fick men det var som sagt enligt henne viktigt att ta en dusch efter tre dygn) dessutom skulle jag duscha rakt in i naveln och skölja ur sen ordentligt. :)
Gilla

daphne

Kvinna ·

12 feb, 2013

Jag fick inte ta bort gördeln överhuvudtaget på 11 dagar och alltså inte duscha på lika lång tid. Vanligast på min klinik är en vecka men eftersom jag hade sån stor muskeldelning så ville kirurgen att jag skulle vänta ytterligare fyra dagar. Olika som sagt.
Gilla

oroan

Kvinna ·

12 feb, 2013

Tråkiga besked idag! Narkosläkaren ringde och sa att han var varken nöjd med mitt blodtryck eller EKG :( Det sistnämnda visade tecken på att hjärtat var ansträngt sa han....inga stora förändringar...dock förändringar...
Olustig , ledsen har jag varit hela dagen..och RÄDD!
Jag frågade om jag fick motionera vidare och det fick jag, så farligt var det inte...det var bara bra. EKG kunde vara orsakat av det höga trycket.
Jag är välkommen tillbaka så fort jag fått kontrollerat allt, gjort arbetsekg och fått ner trycket.
Så jag får väl lämna er nu, tjejer och får se om jag återkommer :( 
Ja...jag måste ju kolla hur det går för er som jag lärt känna förstås! Annars är det bara att leva vidare med hängmagen och hoppas att de inte hittar nåt hemskt på mig vid de kontroller jag ska göra nu!
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

12 feb, 2013

Åh nej! Stackars dig! Men hoppas nu dom gör en ordentlig utredning och du får bukt med det hela så du slipper vara rädd. Styrkekramar och ett stort lycka till och hoppas du e tillbaka SNART! Kram!!!
Gilla

domdamen1

Kvinna ·

12 feb, 2013

🙁Tycker så otroligt synd om dig , hoppas allt rätar till sig när du gjort utredning av EKG & bltr
så klart skall du vara kvar hos oss och tjatta vidare annars kommer vi att sakna dig
Håll ut snart är det din tur skall du se..
😇 D1
Gilla

newme

Kvinna ·

12 feb, 2013

Ush va trist Oroan.... Skickar styrkekramar till dig! Och hoppas allt ordnar sig!
Gilla

SandrisL

Kvinna ·

13 feb, 2013

Hej alla i tråden! Hoppas så att det går bra för alla när det gjort det för mig. Känner igen mig idet mesta, oron före o efter, hur kommer det verkligen att kännas osv...... Jag har precis passerat 4 veckor, lagt bilder på min profil nu med :)
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

13 feb, 2013

Sandris, vad fint det blev! Grattis!!! Min mage ör oxå snart fyra v och den ser förfärlig ut! (Kolla bilder) inatt drömde jag att det var så den ska se ut nu. Hur som helst så vad härligt att du mår bra och återigen fasen vad snygg du e!!! ;)
Gilla

pingasnuda

Man ·

13 feb, 2013

Ja tur och tur ..... Jo men det är väl tur att det blev nu och inte i Maj som planerat. Skönt att det blir innan sommaren iallafall. Ingen hit att gå med gördel hela sommaren. Hoppas givetvis att allt kommer att gå bra för er alla. Själv är jag väldigt nervös. Har som sagt aldrig Varit nervös inför en operation, men nu..... Usch ! Kommer att lägga in foto före och efter. Om jag bara blir klok på hur det funkar med galleriet.
Gilla

domdamen1

Kvinna ·

13 feb, 2013

LovelyLi ..Läste din opberättelse och funderade på om din buckliga mage kan bero på att
du inte fettsugit? När man fettsuger så fördelar man fettet som är kvar på ett annat sätt
magen blir slätare och jämnare.
Kolla med dig dr om han inte kan fixa till det i efterhand
Varför gjorde du ingen fettsugning?
😇 D1
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

13 feb, 2013

Domdamen, inget att fettsuga. Mitt problem var den lösa huden och de "nivåer" som bildats på magen efter tre olika bukoperationer. Jag frågade flera ggr om han var säker på att det inte var fett och han klämde och undersökte noga och konstaterade att det var hud. Men han sa oxå att han skulle jämna till om han såg det senare. Min bucklighet är mycket bättre förutom bubblan på vänster sida som verkligen står upp och har en ljusare färg (vätska?) och att hela vänster halva är mycket svullnare än höger. Men min klinik suger helst inte ut vätska då de anser att det ör bättre kroppen tar hand in det själv. Endast om det blir mycket stora ansamlingar tappar dom. Låter det konstigt för dig? :/
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

13 feb, 2013

Ps direkt efter op var magen inte bucklig ds
Gilla

domdamen1

Kvinna ·

13 feb, 2013

Helt rätt kroppen mår bäst av att göra sig av med vätskan själv ...
Så det är klokt att lyssna på dom och följa deras råd
😇 D1
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

13 feb, 2013

Skickade även bilder till kirurg ich han tror fortfarande att det ör en liten blödning som kommer att försvinna så småningom
Gilla

oroan

Kvinna ·

13 feb, 2013

SandrisL! SÅfin du blivit:)! Du ska vara så nöjd!!!! Jag hoppas att få koll på mitt blodtryck och att mitt hjärta är friskt efter några månader så att jag kan bli opad av Peter jag med!Jag ser att han lagt ditt snitt på exakt samma sätt han ritade på mig...långt ut på sidorna, tror att det blir fint så! Har de fettsugit på flankerna på dig?
Min op blev ju uppskjuten pga av osäkra värden som måste kollas och få ordning på...jag var så ledsen igår men nu tänker jag att det är bra om de hittar något som kanske skulle kunnat bli riktigt farligt annars. Hjärtat är viktigare än en ful mage faktiskt! Och jag har levt i så många år med mitt häng så vad gör några månader till?? Jag kan ju förhoppningsvis lägga mig på operationsbordet utan oro sen;) Hur mycket fett och hud tog de bort i vikt på dig, sandrisL ?
Tänker på Perlan idag! Hoppas att höra av henne snart!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem