Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
newme profilbild

newme

Kvinna ·

27 dec, 2012

Vi som gör bukplastik i jan/feb 2013!!

Bukplastik
Tänkte att vi som ska operera oss i jan / feb kunde stötta varandra här i tråden! Jag ska göra full bukplastik och bröstlyft hos Dr Magnus Hober på Improva kirurgcentrum den 19/2-13. Längtar sååå mycket samtidigt som det är väldigt nervöst!! :)
550

Sortera efter

Katja74

Kvinna ·

26 feb, 2013

Jay, nu ligger jag här i sjuksängen efter nästan fyra timmars op. Allt har gått bra och jag var delvis vaken under tiden. Som jag babblade!;) kram på er.
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

26 feb, 2013

Katja, 4 timmar! Wow!!! Vad menar du med att du var vaken? Var inte det läskigt? Hoppas du mår bra iallafall och kram!
Gilla

Magu

Kvinna ·

26 feb, 2013

Katja74!!!
Skönt att allt verkat gå bra, vad är det för slags op du genomgått? Jag blev också lite nyfiken när du skrev att du var delvis vaken. Varför? Var det inte läskigt?😕
Gilla

newme

Kvinna ·

26 feb, 2013

Ny EFTERBILD finns på min sida!!! :))
Har lite problem att ladda upp, filerna är för stora.. ska se om jag får in flera!
Drog dränage idag, HUUUAAA... sjukt obehagligt... 20 cm låg innanför huden.. det gjorde INTE ont, men väldigt obehgligt!
Gilla

daphne

Kvinna ·

26 feb, 2013

Newme; det där kommer bli bra. När man ser bilder på det här viset så fattar man inte vad "man" kan göra med kroppen egentligen. Det är helt sjukt. Och att det funkar liksom....
Gilla

oroan

Kvinna ·

26 feb, 2013

Katja, nu är du klar också:) Men undrar som de andra, varför var du vaken?? Lät lite läskigt ju;)
Newme,så fin du är!!!! Jättebra ser det redan ut:)!Härligt!

Själv har jag varit hos doktorn idag och fått lite positiva besked! Nytt EKG taget och hon specialstuderade det och kunde inte se något fel alls. BT högt men jag hade med min egen mätare och den visade exakt som deras....= hemma i lugn o ro helt fint o normalt blodtryck. Hon är helt övertygad om att jag har sk "vita rocken tryck" dvs jag jagar upp det under mätsituation.
Hon har ju sett min mage och peppat mig att göra nåt åt det, så nu SKA du få gjort det här sa hon!
Jag blev insatt på en mild blodtryckssänkande bara för att pressa ner det lite för att bli godkänd för min op...sen tar vi bort det igen sa hon...hon är säker på att jag är frisk och inte behöver medicin egentligen, men nu ska vi få ner stresstrycket med om det går;)
Jag är SJUKT lättad, kan jag säga! Jag var rädd att vara sjuk på allvar när den där narkosläkaren ringde och sa att det var förändringar på EKG...läskigt var det! Nu skymtar jag ljusning...kanske blir det verklighet för mig med att bli av med hänget...UNDERBARA TANKE!!!!!
Gilla

perlan

Kvinna ·

26 feb, 2013

Oroan!!! Så härligt!!! Jag är jätteglad för din skull!! Yippie,snart få din fina mage!!! Du klarar det galant!!!!!! Massor med lycko kramar!!!
Gilla

Katja74

Kvinna ·

27 feb, 2013

Hej alla! Vilken härlig respons, värsta hejaklacken. Tack ska ni ha! Jo, jag gjorde full bukplasyik och sydde ihop magmuskler. Anledningen till att de la ryggmärgsbedövning plus smärtstillande dropp var tydligen att minska risk för blodpropp. Jag hade inte riktigt fattat det innan så när jag till slut undrade vad de gjorde sa de att de höll på för fullt. Och jag kände inget heller förrän lite på slutet. Slumrade gjorde jag lite i omgångar. Det ska visst minska risken för illamående att inte helsövas också. Jag har kräkts tvÅ gånger efteråt ändå (ajsomfan...) så godiset är orört. Maten också. Klockan är halv tre på natten så jag ska försöka sova lite. Kram på er!
Gilla

domdamen1

Kvinna ·

27 feb, 2013

Oroan.  nu är det snart din tur att ligga på opbordet så låter det ialla fall på dina prover Good luck!
Perlan.  så kul att du tycker att min op-berättelse var inspirerande och att du mår bra och har kommit igång..
Katja74.  Tufft att operera sig i spinalbedövning du är en stålkvinna tror jag.
Newme. Ja att dra dränen är int så skönt men nu är det gjort Snygg mage o fina bröst badsäsongen 2013 here we come .
Lovely Li. Har svullnaden lagt sig ?
MIssC76.  Go for it- det är värt alla pengarna och" lidande" jag skulle göra det ingen om jag måste (gud förbjude att det skall hända)
Magu . Jag fick en gördel från Veroniqe som man drar på inget spännande och dragande sitter som ett skruvstäd men det går bra att andas.
eve.  Lycka till nu när det snart är din tur ...
😇 D1
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

27 feb, 2013

Katja, shit! I spinal! Imponerande!!! Hoppas på god revovery! Newme, wow! Domdamen, nja lite kanske men träningsförbudet förlängt :( Vill fortfarande köpa en veroniqe men vågar inte beställa för 700 när jag inte är säker på storlek. Mätte imorse 62cm i midjan men då har jag ju legat hela natten på rygg. :/ hjälp mig nu domdamen du som har den modellen jag vill ha. Jag har rumpmåttet som xs och 2 cm för mycket för xs i midjemått men jag är ju svullen och vill ju att den ska funka även sen när jag tränar... Å andra sidan har jag 68 i midjan på em/kväll. Vill att den ska vara tajt men den ska ju sitta bra oxå, man måste ju kunna andas. Hjälp! Och kramar till er alla!!!
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

27 feb, 2013

Ps. Vad låga snitt ni alla fått, mitt sitter mkt högre upp... Det stör mig inte alls men undrar varför? Någon som vet? :) Köpte nya trosor i rätt storlek igår och då hamnade ärret precis ovanför. Men det är ju ganska coolt ;)
Gilla

Magu

Kvinna ·

27 feb, 2013

Häftig känsla när man väl gjort det🤭 Tyckte att det kändes så overkligt. Kunde vakna till i dåsigheten och inte riktigt förstå att man gjort det!!!!

Oroan när får du besekd? Hur länge ska du äta tabletterna? Håller allla tummar för DIG!

Katja74 lycka till!!! Glöm inte att ta smärtlindringen regelbundet🤭

Någon som opa sig förra veckan? Hur rörliga är ni? Har ni ont fortfarande? Tar ni värktabletter? Har ni tejp på operationssåret?

👍
Gilla

pingasnuda

Man ·

27 feb, 2013

Hej !
Jag opererade mig förra måndagen. Lagom smärta, mest när jag varit igång mycket på dagen.
Jag har promenerat ca 4ggr om dagen i ca 15 min åt gången, vilket var åt helvete för mycket fick jag reda på igår vid återbesöket. MAX 20 min T o R en gång om dagen fick jag reda på. Har skippat värktabletterna helt och hållet sen i söndags. Tejp på...... Dom tog bort tejpen för första gången igår på återbesöket och rengjorde såret. La på nytt tejp som ska sitta tills nästa veckas kontroll. Sen ska man tejpa i ca 6 mån konstant. Det för att få ett snyggt och mjukt ärr. Passade på att fråga om det där siliconstiftet folk pratar så mycket om men dom rekomenderade BARA tejp, fast dom sålde stiftet? Konstigt eller seriöst vad vet jag ...... 
Gilla

Magu

Kvinna ·

27 feb, 2013

Hej Pingasnuda!
Tack för ditt svar-
Har ngt blivit förstört pga dina promenader? Det borde ju vara så att man själv känner vad man klarar av?! Ja ja du får väl försöka att ta det lite lugnare 😉
Har du ont? När får du lov att röra dig lite mer?
Hur länge ska du ha din gördel?

Har inte läst så mycket om siliconstiftet, men är det ngt man ska ta istället för tejp? Är det dyrt? Ska det göra så att ärret mattas ut?

Ha en bra dag😀
Gilla

pingasnuda

Man ·

27 feb, 2013

Hej
Inget har blivit förstört, men det kunde blivit så. Blödningar och för stora vätskeansamlingar kan lätt uppstå sa hon. Jag har som sagt inte ont, mer en obehagskänsla pga korsetten typ. Men som sagt är jag för aktiv så brukar det komma på kvällskvisten. Hon har ju sagt att sunt förnuft får råda. Jag är ju sjukskriven en månad så jag utgår från att det är lugnt läge i i ca en månad då. Gördelen ska sitta på i 8 veckor dag och natt. Jag luftar lite på kvällen, ca en timme eller något.
Som jag har förståt det så är det ett stift man strycker på två ggr om dagen istället för tejp. Det ska visst va mjukgörande och det ska väl förfina ärret säger dom. Men det var inget Akademikliniken tyckte man skulle använda, dom rekomendera tejp och bara tejp. Den rekomendera dom skulle sitta på i ca 6 mån för bästa resultat. 
Vad har du fått för rekomendationer i dessa frågor då? 
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

27 feb, 2013

Jag åkte till skolan efter 5 dagar och fick en stor blödning som förlängt hela läkningen med många veckor och träningstopp tillsvidare. Nu fem v efter börjat svullnaden efter blödningen lägga sig! Så ta d lugnt!!!
Gilla

MissC76

Kvinna ·

27 feb, 2013

Hej eve. Åh va roligt för dig. Inte länge kvar. Vilken läkare ska du ha? Vet du nån mer som op sug där? Jag har pratat i telefon ned dem två ggr & tycker de är super trevliga. Ska iaf boka konsultation där men funderar även på De Vitanova i Linköping. Hört nåt om dem? Du får uppdatera sen efter op. Lycka till :-)
Gilla

perlan

Kvinna ·

27 feb, 2013

ohhh Lovely Lily vilken midjemått!!!! jag hade det när jag var 38år,nu är det bara en önsketänkande:)
Hoppas att du må lite bättre,,,kram
Gilla

newme

Kvinna ·

27 feb, 2013

Lovely Lily på hm har dom en dra på gördel med ben (hade sån under klänningar innan op) och det sa min sköterska att jag kan ha sen när jag börjar jobba. (Jobbar natt på akuten) så slipper man hålet för muff o rumpa som gör att man får lite "babianrumpa" så kolla på den tror den kosta 129:- :))
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

27 feb, 2013

Newme, ska kolla in! Perlan, hoppas att det blir mitt konstanta... På kvällen ligger det ju runt 70 ;)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem