Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
newme profilbild

newme

Kvinna ·

27 dec, 2012

Vi som gör bukplastik i jan/feb 2013!!

Bukplastik
Tänkte att vi som ska operera oss i jan / feb kunde stötta varandra här i tråden! Jag ska göra full bukplastik och bröstlyft hos Dr Magnus Hober på Improva kirurgcentrum den 19/2-13. Längtar sååå mycket samtidigt som det är väldigt nervöst!! :)
550

Sortera efter

pingasnuda

Man ·

03 mar, 2013

Ja tyvärr har dom ju olika regler regionerna emellan. I Skåne är det ett häng på 4 cm..... Jag hade tur då jag hade 3 cm till höger om naveln och 4 till vänster..... Så jag låg just inom marginalen.
Många spenderar ju lika mycket pengar på en resa typ när dom "nollar" och den varar ju i en vecka eller två. Jag tycker du gjort absolut rätt ! Detta varar ju betydligt längre ! *L*
Gilla

newme

Kvinna ·

03 mar, 2013

Jag fick den ordern att jag visst ska tvätta gördeln i maskin samt tumla den efter. Även fast det står handtvätt på. Min är precis som den varit hela tiden.. Jag har en veroniqe med långa ben o dragkedja i sidorna!
Gilla

newme

Kvinna ·

03 mar, 2013

Så man kan ligga på sidan nu? :) Är snart på 2 ve efter op! Ska på återbesök imorgon o ta stygn i naveln. Ska höra efter då!!
Gilla

Magu

Kvinna ·

03 mar, 2013

Newmwe....kan inte du vara snäll o skriva här vad din läkare sa ang att sova på sidan, är också nyfiken😀
Gilla

Maja42

Kvinna ·

03 mar, 2013

Ordern? Då är det nog bäst du följer den 🙂 Jag läste i broschyren och på internet raka motsatsen men är den precis som innan då är det väll som du säger.
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

03 mar, 2013

Hej alla bukisar! Angående sova på sidan så undrar jag oxå. Jag är ju fortf väldigt svullen nedanför naveln och ovanför naveln har jag lös hud som hänger och hånskrattar åt mig :( Kirurgen måste ha dragit ner för lite innan han sydde dit naveln eller nåt för nedanför naveln är det tajt som attan! Om jag ska korrigera detta så blir det att lyfta på hela klabbet igen och börja om :( Hur som helst så hoppas jag fortfarande på att det på npgot sätt ska klistra fast sig och att det ska lösa sig ändå... Naivt? :( Hur som helst är jag så glad för er andra och tycker ni fått så fina resultat, känner mig "utanför" då jag inte kan känna mig sådär nöjd och glad som ni är. Denna op har jag verkligen längtat och drömt om och så blir det så fel och ingen annan verkar ha detta problem så man känner sig ensam. Men återkom om ligga på sidan :) 6 veckor på tisdag, från början skulle jag få börja träna då men sen fick jag ju blödningen och order om att ta det lugnt. Tror ni ändå 6 veckor för träning gäller eller bör jag kolla m kirurgen? Återbesök först i slutet av april. Kram på er!!!
Gilla

perlan

Kvinna ·

03 mar, 2013

Jag har lagt upp lite bilder,ni kan gärna komma med kommentarer;)
Gilla

perlan

Kvinna ·

03 mar, 2013

Nöjd är jag inte än så länge;(
Gilla

newme

Kvinna ·

03 mar, 2013

Jag ska kolla upp det imorgon på återbesöket ang att ligga på sidan. Jag vet att man inte ska göra det förrän huden har "läkt fast" för att inte å snett?? Resultat.. Men jag ska fråga mera imorgon och återkommer då!! Carinaa: hur gjorde du när du handtvättat och sedan självtorkar gördeln? Har du haft 2st? Annars blir det ju så jätte lång tid att vara utan den?
Gilla

eve

Kvinna ·

03 mar, 2013

ni som gjort bukplastik.. hur länge tar det innan man börjar gå i jeans igen???
Gilla

norskan78

Kvinna ·

03 mar, 2013

Hej på er..ny här men gjorde min bukplastik 17/1-2013.  Fortfarande inte läkt, men det går sakte men säkert framåt. Dock har jag en fundering. Varför känns det som att det sparkar i min mage? Som om det är en bebis som sparkar.. Är 6 veckor sen op, så jag undrar om det är nerverna som börjar hitta varandra:-) Eller kan det vara kram?

Gilla

Maja42

Kvinna ·

03 mar, 2013

@Newme
Ja nog önskade man att man hade 2 st, men jag använde den med kardborre undertiden den torkade på handdukstorken. Vet inte om det är så mycket bättre för den blir ju oxå varm. Men jag var så orolig att den skulle tappa sin elastisitet så jag handtvätta den så ofta jag orka, men det kändes inte som den blev ren. Särskilt inte i grenen😕
Gilla

newme

Kvinna ·

03 mar, 2013

Okej, ja det förstår jag, inte så lätt o få rent.. Och JOBBIGT att tvätta för hand!! speciellt för ryggen... Smart att ta handduks torken!! :-))
Gilla

Katja74

Kvinna ·

03 mar, 2013

Lily, fy vad trist att det inte verkar vara rätt gjort. Lider verkligen med dig!! Har du pratat med kliniken om det här? Det låter ju som om de gjort fel.:( kramar!!
Gilla

Magu

Kvinna ·

03 mar, 2013

Provar att skriva här istället o ser om jag får fler svar. Från kliniken så fick jag en gördet som är ca 30cm bred och som man drar runt midjan. den sitter dåligt o man får ändra den väldigt ofta, så jag köpte en gördel från lindex istället. Den sitter väldigt skönt men väldigt hårt.
Jag undrar om era sitter hårt. Kan det vara skadligt.
När jag sitter ner så viker den sig, det gör inte ont men undrar om era också gör det?

Tacksam för svar!
Gilla

norskan78

Kvinna ·

03 mar, 2013

Min läkare sa att jag skulle kunna börja träna efter 4 veckor.. Men att jag skulle känna efter. Jag jobbar även som Zumbainstruktör och vill ju självklart tillbaka så fort som möjligt. Första passet gick jag 3,5 vecka efter op. Men jag kunde ju inte ta ut mig. Förra veckan körde jag hela passet och det gick bra.

Det är 6 veckor sen op, men jag kan inte göra situps.

Gilla

Magu

Kvinna ·

03 mar, 2013

Tack norskan78. När började du gå lite längre promenader?
Fick du ont efter du kört hela passet?
Hur länge hade du din gördel?

Hoppas att du orkar svara på mina frågor😉
Gilla

domdamen1

Kvinna ·

03 mar, 2013

newme skrev:
Domdamen, jag skulle vilja se före och efter bilder på dig!! :))

Hej alla jag har varit borta över helgen och inte tittat åt en dator
Newme  bilder innan kan jag inte fixa då jag inte tog några (såg för hemsk ut )
Bilder nu akall jag försöka få in
😇 D1

Gilla

perlan

Kvinna ·

03 mar, 2013

Hej Domdamen!! hur är det?
Använder du Prosil eller tejp??jag har lagt upp bilder,vill du var snäll o titta på de,ska det bli varig efter lite över 2v eller den har läkt o kan använda prosil på ,,
Tack👍

Gilla

norskan78

Kvinna ·

04 mar, 2013

Jag opererades torsdag, lördagen tog jag en liten promenad. Gick som en 90-åring, men det gick bra. Sen gick jag korta promenade varje dag.

Tyvärr fick jag serom och det hittade ut igenom såret på vänster sida, ont som tusan, men det gjorde så att jag var tvungen att vila.
Efter första passet så sprack det upp lite på höger sida. Men nu har även det börjat läka. Och jag kände att jag inte kunde ta ut stegen pga att det drog och gjorde ont i magen.

Jag har min gördel varje dag. Slutade ha den på natten efter 5 veckor. Nu sover jag utan, men det är ganska skönt att ha gördeln. ( jag har den som man ser ut som en bavian);-)

Vill bara starta mina klasser igen, men det tar nog flera månader innan jag akn köra passen som jag gjorde innan:-)

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem