Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
newme profilbild

newme

Kvinna ·

27 dec, 2012

Vi som gör bukplastik i jan/feb 2013!!

Bukplastik
Tänkte att vi som ska operera oss i jan / feb kunde stötta varandra här i tråden! Jag ska göra full bukplastik och bröstlyft hos Dr Magnus Hober på Improva kirurgcentrum den 19/2-13. Längtar sååå mycket samtidigt som det är väldigt nervöst!! :)
550

Sortera efter

oroan

Kvinna ·

07 feb, 2013

Hej alla:)! De ringde mig från kliniken igår och sa att narkosläkaren ville ha in EKG, blodtryck och HB pga av att jag uppgett i hälsodeklarationen att jag har gränsblodtryck. Vilket jag också har, helt klart.
Ringde vårdcentralen och de tar emot mig när jag fått hem remissen. Skit också...bara det inte blir strul nu...jag som precis betalat in hela slutsumman..Jag är verkligen hopplös med att jaga upp mitt tryck till hemska siffror när jag är hos doktorn! Jag kan inte förklara varför...jag liksom rår inte på det! Har faktiskt en blodtrycksmätare hemma eftre tips från läkare och hemma är det helt godkända siffror...
Får se om posten hinner komma i morgon innan de stänger labbet, annars får jag ta det på måndag istället..
Någon annan som fått göra detta? Kan de stoppa op om trycket är för högt?
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

07 feb, 2013

Nej, inte hört förut men det blir nog inga problem dom är ju bara nogranna och det är ju bra. =)
Gilla

domdamen1

Kvinna ·

08 feb, 2013

Ja Lovely Lily min mage är inte svullen överhuvudtaget och har aldrig varit det heller,jo så klart direkt efter operationen,det lade sig efter c:a 1 vecka.  Jag har gjort så att jag sover med en gördel som jag köpte på Lindex för något år sedan den är inte lika tajt som Veroniq som jag har på hela dagarna. För mig passar detta utmärkt jag sover bra och bekvämt och jag tror att magen får lite vila från allt tryck vet inte om detta har gjort att jag inte svullnar. Jag har inte talat med dom på kliniken om detta utan har bara kommit på det själv.
Detta med luftbubbla tror jag inte på, låter helt otroligt, men att det kan vara serös vätska innan för muskler o hud har jag varit med om; men luftbubblor  NOT. Jag är själv operations-sjuksjöterska så jag har varit med om många sådana här operationer och även re-operationer men jag har som sagt aldrig sett en luftbubbla innan för huden, bara luft i tarmar och i själva ventrikeln(magsäcken).
Hoppas att din mage fixar till sig och blir fin så småning om, det kan ta tid så en stor portion tålamod behövs.
Idag skall jag gå på en special massage som är bra när man är nyopererad man masserar med ultraljud och skall hjälpa till att lösa upp bindväv och fördela fettet som är kvar, Jag åter kommer med info om detta senare hur det blev.
Ha de gött 😇 D1

Gilla

domdamen1

Kvinna ·

08 feb, 2013

JA oroan om bltr är alldeles för högt kan dom stoppa op detta gäller oftast undertrycket  (120/80) 80 är undertrycket, men det får vi hoppas inte gäller dig.  EKG tar vi alltid på personer som är över 50 år det är rutin hos oss som du säkert förstår jobbar jag i den här branchen och kan mycket om den.
Håller alla tummar för att alla prover är bra!
😇 D1
Gilla

perlan

Kvinna ·

08 feb, 2013

Hej Domdamen! Jag är väldigt imponerad av dig!👍 Så underbart o läsa att även  " äldre " kvinnor  läker så fint!!!
Jag ska också opereras 12/2,o har varit orolig för min ålder,,
Jag läste din op berättelse ,,,,,går du ute eller på löpband??Jag har inte hört att någon blir så bra återställd som du .Hoppas att jag blir nästa ex🤭 Ha de bra
Gilla

oroan

Kvinna ·

08 feb, 2013

Hemma från distriktssköterskan nu...SKIT också!! Jag lyckades toppnotera mitt blodtryck!!! 180/94!!!!!Eftersom jag haft problem med "vita rocken syndromet" hela livet och haft höga tryck mätt hos läkare så har jag fått gå på många koller och blivit rådd att mäta hemma. När jag kom hem hade jag 130/80 = normalt. Blir tokig på mig själv som inte kan styra min oro och fobi för detta! Kan nog bli stopp nu kanske...och jag som ordnat ledighet..o gubben med. Känner mig ledsen och nedslagen!
På måndag ska jag gå igen och då ska jag ta EKG också.
Domdamen, du som jobbar med detta...visar EKG också förändringar i dessa stress situationer, när jag pressarupp trycket så??

Förövrigt är det ju helt fantastiskt att läsa hur bra det går för dig och din läkning! Underbart :)!
Gilla

eve

Kvinna ·

08 feb, 2013

Hej.. vad behöver man köpa för tejp på apoteket inför operation.. kommer göra stor buk..

Hur ofta byter man tejp??
Hur länge behöver man tejpa ärren??
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

08 feb, 2013

Domdamen, tack för lugnande svar och det känns ännu bättre nör du jobbar med sånt här. Så min buckliga mage är normal process m andra ord? :):):) Blir glad när jag läser om hur bra du (och andra) mår, det väger upp m tanke på att man läser mkt dåligt härinne då det är det som lyfts fram. Eve, laktulos!!! ;)
Gilla

domdamen1

Kvinna ·

08 feb, 2013

Ja! Det känns oförskämt bra jag går ute(gillar inte löpband) ganska snabbt i minst 45 min/dag gärna längre om jag har tid det är mkt att fixa med när man äntligen är lite ledig träffa alla som man inte har sett på länge osv osv. I nästa vecka tänker jag börja jobba igen,
det skall bli hur kul som helst det ser jag fram mot .

😇 1

Gilla

domdamen1

Kvinna ·

08 feb, 2013

Nejj! EKG som man tar på vårdcentralen ser man bara förrändringar på hjärtat,
 Ta bltr hemma när du har en apparat: och ta det när du sitter vid te.x köksbordet med armen på bordet ta det på morgonen skriv
üpp värderna och ta m// till Dsk närta vecka om du måste ta om byt arm .
Du skrev att du hade 180/94 det övre trycket är inte så högt ytterst marginellt men det undre borde du gå till en läkare och utreda!
Deppa nu inte ihop jag har varit med om många som blir opererade trots lite högt bltr det beror till stor del på hur narkosläkaren bedömer riskerna,så ha gott mod och tala med honom först hoppas jag inte har skrämt dig nu för det är inte min avsikt
😇 D1 
Gilla

domdamen1

Kvinna ·

08 feb, 2013

domdamen1 skrev:
 Nejj! EKG som man tar på vårdcentralen ser man bara förrändringar på hjärtat,
 Ta bltr hemma när du har en apparat: och ta det när du sitter vid te.x köksbordet med armen på bordet ta det på morgonen skriv
üpp värderna och ta m// till Dsk närta vecka om du måste ta om byt arm .
Du skrev att du hade 180/94 det övre trycket är inte så högt ytterst marginellt men det undre borde du gå till en läkare och utreda!
Deppa nu inte ihop jag har varit med om många som blir opererade trots lite högt bltr det beror till stor del på hur narkosläkaren bedömer riskerna,så ha gott mod och tala med honom först hoppas jag inte har skrämt dig nu för det är inte min avsikt
😇 D1 
P.S Jag glömde att rapportera hur det gick på massan var så skönt jag kan verkligen råda er att testa LPG heter denna speciella metod
hon som jag går till är sammarbetspartner till ART-clinic så det var tryggt.
Lovely du som har lite bucklig mage borde prova detta!!!
😇 D1
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

08 feb, 2013

Oroan, håller tummar för dig!!!
Gilla

oroan

Kvinna ·

08 feb, 2013

Tack Lovely Lily för dina tummar:) Och tack Domdamen för info! Jag tar blodtrycket hemma just så som du beskriver, så står det i instruktionsboken och som sagt, hemma så är det lugnt och fint, helt godkända värden...Hon kan inte fatta hur jag kan stressa upp övertrycket ca 50! Och under följer med..10-15 mer...skumt ! Jag ska ta 2 värden per dag nu i helgen och ta med. Ska också ta med min mätare så de får se den, och kanske prova den också.
Det får gå som det går, det är väl nån mening med detta tänker jag...om det inte blir av.
Pratade med Art Clinic idag och hon sa att det är inga problem, ställer de in op såfår jag självklart pengarna tillbaka! Hon trodde att det skulle ordna sig, och jag sa att de får ge mig ordentligt med lugnande så är det nog inga problem med mitt tryck;)
Gilla

newme

Kvinna ·

08 feb, 2013

Hoppas det ordnar sig Oroan! På ett eller annat sätt så kommer det lösa sig! Jag har bunkrat upp med tejp, handsprit och lactulos nu! :) kompresser väntar jag med och även sår rengöring tills jag pratat med kliniken på tisdag! Sen är jag reeedo!!! :)
Gilla

domdamen1

Kvinna ·

08 feb, 2013

Lycka till nu tjejer; och oroan det kommer att fixa sig, har man ett s.k stersstryck så är det inga problem det är när man har sjukligt högt tryck som ställer till det, så lova nu att du njuter av helgen och ser fram mot 19/2 för då är jag övertygad om att du är på kliniken och på väg i till operationssalen.

Ha de gött 😇 D1

Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

08 feb, 2013

Newme, laxoberal droppar kanske jan behövas i början, men det märker du ;)
Gilla

domdamen1

Kvinna ·

09 feb, 2013

Hej och trevlig lördag på er alla!!!!!👍
Har just varit ut i snöstormen och promenerat snabbt i 1 timme o 20 min det var jätte skönt, jag är så glad att jag kan promenera nu när man inte kan träna på ett tag men snart så.
Jag provar att hålla in magen när jag går det känns helt ok ,vill träna magmusklerna lite nu när dom är instängda i en tajt gördel.
😇 D1
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

09 feb, 2013

Domdamen, jag skulle oxå kunna promenera och så mycket mer, men jag är så rädd att få en blödning igen... Nu är det snart tre v sen op men jag fick ju lite skäll på två veckors kontrollen att jag rört och ansträngt mig för mkt. Blir galen ab att ta det lugnt när jag känner att jag skulle kunna ta långpromenader... Men vad e risken att få en ny blödning nu tro? Jag är sjukt svullen och väldigt blå och bucklig på magen.
Gilla

eve

Kvinna ·

09 feb, 2013

vad är * reglerna * efter en bukplastik.. hur länge ska man ta det lugnt??
är det ok efter 1 mån efter full bukplastik o tex ut o dansa?? eller måste man vänta längre??
hur länge ska man ha gördel ?
hur länge med tejp??
Gilla

Lovely Lily

Kvinna ·

09 feb, 2013

Eve, min doktor sa att jag skulle ta det lugnt och inte lyfta eller anstränga mig på 4 v, sen efter det leva som vanligt men måttlig träning som promenader. Efter 6 v får jag börja träna vad jag vill men trappa upp långsamt ich lyssna på kroppen noga. Gördel dag och natt 2v ich sen dagtid 4 v till (och längre om jag fortf svullnar kraftigt, men det var upp till mig)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem