Uniica
Kvinna ·
09 nov, 2010
Vi som op i Januari 2011:-D
BröstförstoringVar bara tvungen att öppna en tråd och se om det är några mer en lilla jag:-D har tid den 10:de
Sortera efter
pepsi80
Kvinna ·
20 jan, 2011
Anonym användare
21 jan, 2011
Anonym användare
21 jan, 2011
pepsi80
Kvinna ·
21 jan, 2011
Gos
Kvinna ·
21 jan, 2011
Pepsi: Jadu, jag har massa tejp på brösten och sporttop över så jag har inte riktigt vågat öppna på tejpen. Jag satsar på att överleva smärtan innan jag spanar på brösten. Känner du att dina blev en bra storlek? Smärtan har liksom tagit över allt det positiva de här dagarna. Man får ju planera minsta lilla matbit man ska äta, man når ju inga grejer själv och när man väl satt sig kommer man inte upp igen ur soffan eller sängen.
Jag har fått så fruktansvärt ont i ryggen och i nacken, har någon mer känt av detta? Ryggmärtan är nästan värre än bröstsmärtan.
Om någon har några bra tips på hur vi kan underlätta hela proccessen så dela gärna med er =)) vi alla nyopererade behöver nog så mycket hjälp vi kan få dessa dagar!
Tips: Jag kan bidra med tipset att ha något högt bredvid sängen som man kan dra sig upp med på morgonen, för det är skitsvårt att sätta sig helt själv. Jag använde en tvättkorg med högt skaft. Kanske något att förbereda sig med för er som ska åka hem från klinik, och inte har hjälp an anhörig som kan hjälpa er upp imorgonbitti. För mig tog det som sagt 40min att ta sig upp andra morgonen trots min tvättkorg till hjälp :P
Anonym användare
21 jan, 2011
Höll på i över en timme imorse att försöka ta mig upp. gick inte alls! Hade glidit ner så mycket under natten så att jag låg mer än vad jag satt. helt omöjligt att ta sig upp utan hjälp! klockan 10 kom min räddning.
Så ett tips är att om ni inte har någon hemma, se till att någon kommer och hjälper er upp åtminstonde!
Nu hoppas jag att smärtan avtar mer och mer. puh denna smärta! :S
pepsi80
Kvinna ·
21 jan, 2011
gos
låter kanske taskigt men "skönt" höra nån mer än jag har det så! håller med dig, känner mest bara att allt är jobbigt för det gör ont och handikappad, jag har inte duschat sen innan op liksom, fettigt hår. min man blev less imorse för att jag inte kan hjälpa till med 2 barn och hemmet, emn va fan jag har opat mig för 3 dygn sedan! så jag hämtade skurborsten till slut för att försöka slå ner ett kaffepaket från skafferiet, då jag inte kan stäcka upp armarna. sen grät jag. ja han gjorde kaffet till mig till slut. men ändå det är jobbigare för oss båda än vad vi trodde!
jag har ont i ryggen då jag lägger mig i sängen på kvällen, strålande smärta och svårt andas i en kvart kanske. tills kroppen vant sig vid det nya läget. men kanske jag ska sova sittandes i soffan i natt för det är så hemskt ligga vaken halva natten o inte kunna röra på sig i sängen....
Anonym användare
21 jan, 2011
pepsi80
Kvinna ·
21 jan, 2011
Anonym användare
22 jan, 2011
Jag ska nog prova duscha idag, börjar lukta rätt illa nu tycker jag, hehe.. ;) Är ju hos syrran så jag kommer nog sätta mig i hennes badkar, -utan vatten i och låta henne hjälpa mig tvätta ur håret ordentligt och ha i massor med balsam efter descutanet.. :P Jag fick då ok från läkaren att duscha redan dagen efter op, så kolla sånt först för de verkar ha olika åsikter där. Jag ska låta bli tejpen över snitten till p efterkontrollen om 3 veckor, går tejpen upp lite innan ska jag tejpa över med mer tejp, den skulle absolut inte tas bort.
JO! Sen har jag kommit på ett sätt att ta mig upp ur sängen som funkar för mig! Jag ligger ju med massa kuddar bakom mig, men man halkar ju lixom ner under tiden man ligger där och sen har jag svårt att komma upp utan hjälp, tror de flesta känner igen sig..? ;)
Men igår testade jag såhär: Jag drog upp det ena benet (alltså knät mot taket och foten i madrassen), sen sträckte jag fram armarna försiktigt och "knöt" händerna runt mitt lår, så händern är i knävecket så att säga, och drog sen upp mig med hjälp av MAGEN och ARMARNA upp mig, inte bröstmusklerna för då gör det ju tokont.. När man väl fått upp ryggen så sänkte jag benet igen och la ner dem över sängkanten. Detta funkar jättebra även ur en djupare soffa osv. Hoppas det kanske funkar för flera..?
Kram på er alla nyopade där ute, och speciellt till dig pepsi80, hoppas det blir bättre snart, inte lätt när man har barn, tycker du gör det superbra!!! Jag fuskar ju och är hos syrran tills imorrn, sen ska jag hem till man ochbarn och hus och får se hur det går. ;)
Anonym användare
22 jan, 2011
Gos; nacken och ryggen har du ont i bara för du har gått och spänt dig efter opertionen.
Man blir ju väldigt stel och krymper typ ihop. och de gör att du spänner nack/ryggmuskelna.
Så blev det för mig också,och de varnade mina sköterskor för att jag inte borde spänna mig :P
För då skulle jag få ont, men de var inte så lätt.Me
men de försvann sen efter några dagar!
pepsi80
Kvinna ·
22 jan, 2011
Gos
Kvinna ·
22 jan, 2011
Vilken tur att det börjar bli bättre för dig Pepsi. Jag känner också att det börjar arta sig. Igår eftermiddag fick jag så fruktanvärt ont i magen och hade svårt att andas hela kvällen. Aldrig varit med om liknande. Vi kom då fram till att magsmärtan berodde på alla tabletter man har stoppat i sig. Så från och med igår vägrar jag ta en enda värktablett till. Hellre smärta i brösten än att inte kunna andas. Så idag har jag klarat mig utan tabletter och utan magsmärtor, så skönt! Så ta det försiktigt med alla tabletter, proppa inte i er onödigt många snälla ni, så ni inte får som mig.
Sofie: Ja, man går ju runt som en 90åring så det är inte konsitgt att man blir krokig och stel.
Pepsi:, jag duschade nedre delen av kroppen igår och idag duschade jag hela kroppen fast i omgångar. Jag la mig på golvet med huvudet i duschkabinen så fick min sambo duscha mitt hår, haha! Och sen duchade jag varje kroppsdel för sig utan att blöta ner bröstpartiet. Det är lite klurigt och man blir väldigt trött efteråt..lycka till :)
Anonym användare
22 jan, 2011
Jag duschade som vanligt ungefär, eller ja kanske inte. Jag satt/ stod på knä i badkaret och syrran hjälpte mig schamponera och ha balsam i håret, (jag kan ha armarna uppåt och så men inte så länge). Sen tvålade jag in mig och duschade av alltihopa. Tejpen på snitten och stygnen sitter ju där den sitter så jag torkade bara med handuk som vanligt och klädde på mig sporttoppen igen. Fönade håret bara för det var svårt att krama ur vattnet ordentligt. Hade även deo som vanligt under armarna. Kändes för övrigt inte konstigt att blöta ner brösten/snitten heller, inget som sved eller så utan bara den här ovana lite otäcka känslan när brösten "hänger i det fria", jag gillar mer att ha sporttoppen då det känns mer "kontrollerat" lixom. :)
Skönt att du mår bättre Pepsi80! :)
Gos: Usch vad otäckt att få så ont i magen.. :S Skönt att du klarar dig utan iallafall. Jag tar tramadol (morfinliknande) tillsammans med alvedon 3 ggr om dagen, ca kl.10, 16 och 22, på natten om jag har det svårt tar jag bara alvedon. Än så länge känner jag att jag behöver så pass mycket smärtstillande, kan röra mig på ett annat sätt och har inte fått ont eller magproblem i övrigt med dem. Men citadonet man fick på kliniken, -hua vad hård i magen jag blev! Men det har också släppt nu tack och lov.
siana
Kvinna ·
22 jan, 2011
Hoppas alla nyopererade tjejer här mår bra :) Jag mår toppen faktiskt över förväntan. Har lagt ut både före och efter-bilder på min profilsida nu.
Tycker att ju mer man stretchar och gör dom dära övningarna ju rörligare blir man och mindre ont gör det allteftersom.
Så kom ihåg att göra det en gång i timmen varje dag!
Ja 2 dagar sedan jag opererades på Proforma som sagt så tuttarna är stenhårda och spänner och känns som om dom sitter under hakan men är mycket nöjd med dom hittils!!
//S
pepsi80
Kvinna ·
22 jan, 2011
pepsi80
Kvinna ·
23 jan, 2011
Anonym användare
23 jan, 2011
För mig går det fint! Den där värsta smärtan försvann idag, har ju såklart fortfarande ont men inte lika mkt. Har t om börjat plocka och dona lite hemma=) Duschade första gången igår med lite hjälp av min mamma:D Har lagt upp 2 nya bilder på dag 4 bröst nu, haha vet inte om det är någon skillnad men... :D
pepsi80
Kvinna ·
23 jan, 2011
jag har också varit ganska aktiv idag, provade tom dammsuga men det var ingen höjdare. har problem nå dricksglas och sånt i köksskåpet, men annars funkar det mesta ganska bra. kanske struntar helt i värktabletter imorgon...
Anonym användare
23 jan, 2011
Mm att nå grejer är inte lätt,, jag vågar inte sträcka upp armen längre än ögonhöjd :P Har slutat med de lite tungare tabletterna nu (dexofen). men alvedon får nog hänga med någon dag till tror jag =)
pepsi80;- ska du lägga upp någon bild?=) Det är så kul att se hur alla utvecklas som