Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Uniica profilbild

Uniica

Kvinna ·

09 nov, 2010

Vi som op i Januari 2011:-D

Bröstförstoring

Var bara tvungen att öppna en tråd och se om det är några mer en lilla jag:-D har tid den 10:de

385

Sortera efter

Anonym användare

25 jan, 2011

Gos: hehe, nej precis, får inget finbesök och maken är så duktig ändå så jag har lovat att inte städa. Var bara sådär dumt du vet, ska tvätta händerna och ser hur skititgt handfatet är (killar verkar ha ett filter för att se sånt;)) Men efter det har jag låtit bli. :)

Provade lite gamla bikinis och bhåar igår bara, kunde inte låta bli! Haha! Tog tid och gjorde ont men konstaterade glatt att jag kan ha mina trekantsbikinis men de sitter så otroligt mycket bättre, dock ser der ju galet ut pga av svullnaden men jag tror det kommer bli superbra! :) Bharna satt helt galet fel, hihi, tror jag ska ha en lite bränn-ceremoni med alla mina hatade 65-70A senare. ;) haha, nej men skämt åsido gud vad jag är nöjd. De är fortfarande fyrkantiga och under hakan, men det visste man ju att man hade att vänta, men jag ångrar inte en sekund!

Jag märke också igår först att jag är grön/gul mellan brösten, måste ju vara blåmärken som visar sig. Har inte heller så ont där, men öm är man ju. Jag har en ihoprullad liten kompress mellan brösten nästan för jämnan, har bara ca 1 cm i klyftan så jag är så rädd för symmastia.. :S Tror iofs inte att den gör nån skillnad men det känns bättre med liiite tryck där. 

Är sjukt svullen över magen också fortfarande, ställde mig på vågen igår också, gått upp ett kilo, trodde det skulle vara mer pga avullnaden, går ju inte att dra in magen än gång, ser ut som när jag var gravid i 3-4 månaden hehe.. :) Syntes redan dag ett på bilderna, men ännu mer nu. Är väl medicinerna som spökar så det käns inte så farligt ändå, går ju ändå bara runt i mysbyxor hemma lixom.

Tycker det är en annan smärta idag. Det "bränner" mer lixom, i mitten, inuti brösten, bakom bröstvårtorna eller hur man ska förklara.

Gilla

siana

Kvinna ·

25 jan, 2011

Jag är oxå sjukt svullen om magen, som en balong...vad beror det på?! Jag ställde mig även på vågen och konstaterade en uppgång på ett kilo men tänker att implantaten måste ju väga en del?!

Fick svar av Örjan då jag frågade om jag inte skulle äta något mot infektion eftersom jag bara fått smärtstillande utskrivet. Så här svarar han:

Hej S,

Jag gissar att du menar penicillin (mot infektion)? Svar nej.

Ytterligare smärtstillande i form av antiinflammatoriska läkemedel såsom Voltarén, Iprén är inte heller aktuellt.

Vänliga hälsningar
Örjan Gribbe

Gilla

pepsi80

Kvinna ·

25 jan, 2011

hur kan man få symmsestia? är det större risk ju större implantat eller spelar det ingen roll?

Gilla

Gos

Kvinna ·

25 jan, 2011

Typiskt att kirurger alltid ska svara så kort. Man vill ju ha förklaring till varför och ett svar som dämpar ens oro.. :/

Min mage är också uppsvälld, och ändå äter jag inga tabletter nu...får hoppas den lägger sig snart.

LinaV83: Jag förstår precis vad du menar. Idag har det börja bränna som bara den, och det gör liksom ont i nerverna när jag andas. Det är ingen smärta som man kan "ta på", den finns liksom inte i huden eller på musklerna. Utan det liksom strålar bakom allt, mest mellan brösten. TRor du det går att ta alvedon mot detta också? det är mycket smärtsamt tycker jag.

Gilla

pepsi80

Kvinna ·

25 jan, 2011

var precis ut på en promenad. det kanske inte var en smart ide. eller det gick ju bra att promenera men jag bor i ett område med massa hus överallt...och jag gick sakta. mkt sakta. utan att svänga på armarna. helt stelt. ni kan ju gissa hur det såg ut. hohoho.

hoppas ingen granne såg mig.

-Tycker magen är mindre svullen nu i alla fall.

precis 1 vecka sen op nu.

Gos-

ja det är sant, hade de sett snygga ut direkt så hade man lagt upp dem direkt. tänkte inte på det, att om man har lite "konstigt" utseende i början så kanske man väntar med att lägga upp bilder. det är sant. tack för påminnelsen!

ska försöka lugna mig, de är hur som helst ändå snyggare NU än innan, för jag HAR i alla fall bröst.

Gilla

Anonym användare

25 jan, 2011

Gos: ja men ta alvedon, vet inte om det hjälper men det skadar ju knappast. :) Hoppas det hhjälper dig. Jag tar 2 st 500 g alvedon på natten om jag vaknar och tycker det hjälper. På dagarna tar jag ju 2 alverdon plus en tradolan/tramadol, (samma sak men nytt namn, min kompis som jobbar inom vården kallar dem även för tralalala-tabletter, hehe..) tycker det hjälper, känner fortfarande smärtan dock trots att tramadolen ska vara rätt starka, de tar mest bort udden av det hela men det gör ju fortfarande ont om jag inte halvligger helt still i soffan.. :P Undrar om det är nerver mm som läker iom den här brännande känslan..? Jag har ju ingen känsel alls från snittet upp till bröstvårtan på höger sida. Vänster känner jag allt, liiite svagt bortfall ovanför bröstvårtorna där man är som mest svälld bara. hopaps det under bröstet växe tillbaka inom ett år, gör ju inte sååå mycket, men det känns jäkligt mysko när jag drar med fingret och det inte känns ett skit. :S

pepsi80: Jag vet faktiskt inte hur man exakt får symmastia, men genom att jag har så nära mellan implantaten blir jag lite skraj.. Jag ville ju ha så lite mellanrum som möjligt mellan implantaten då "autobahn-klyftan" var nått jag absolut inte ville ha, men tydligen är det inget man direkt kan välja utan beror på hur man ser ut innan sa Örjan när jag frågade om det. Han sa ävven då att risken var väldigt liten att jag skulle få symmastia men jag nojjar på ändå. ;) Nu tycker jag dok att den värsta svullnaden har lagt sig och även om jag är grön/gul mellan brösten så känns huden "fast" in mot bröstbenet och allt verkar va som dt ska. Pust... ;)

Jag har tvättat/sköljt upp min sportbh i handfatet idag då den luktade urk och det var några små blodfläckar på insidan efter höger snitt.. Nu hänger den på elementet och torkar i brist på torktumlare. :) Var utan bh först och satt still i soffan med täcke runt pga av obehagskänslan att ha brösten i det fria, men behån torkar så jäkla långsamt så jag tog på en gammal sportbh från HM, säkert inte den bästa kvalitén men den sitter faktiskt skönt ändå, bättre än utan... :S Men nu borde den riktiga vara torr tycker jag så jag ska byta tillbaka så snart jag kan igen.

Gilla

Anonym användare

25 jan, 2011

Hehe, pepsi80 jag har lagt ut bilder från dag 1, och de är sjukt fyrkantiga och ser inte så snygga ut, men som du säger, de är snyggare än innan. ;) Tror och hoppas vi alla kommer bli sjukt nöjda bara tiden får gå lite.

Håller med Gos, är nog därför många väntar med att lägga ut bilder.. Synd egentligen.. Personligen tycker jag det är jättebra om man väljer att lägga ut bilder så man ser skillnaden under läkningen. Tycker det har hjälpt mig mest av allt här inne, just att kunna få se både förebilder, strax efter op och sen när de är mer eller mindre färdigläkta, för då vet man vad man har att förvänta sig lixom. :) Hade inte jag vetat innan att de kommer se fördjävliga ut efter op så hade man nog blivit ledsen och mycket mer orolig än man är nu tack vare det här forumet. :) Jag gillar inte alls mina förebilder och tycker de jag lagt ut efter op inte är snygga heller, men just för att kunna visa andra tjejer där ute så spelar det ingen roll, utan just för att kunna se hela "resan" istället för att "bara" lägga ut "snygga bilder" lixom, det är inte det man är ute efter att se här inne.. :) Lite ot, sorry, bara en fundering jag hade.. :)

Gilla

Gos

Kvinna ·

25 jan, 2011

Lina: så är det för mig med, när jag halvlligger helt still i soffan så försvinner den brännande smärtan efter ett tag. Och när jag börjar röra på mig igen kommer det tillbaka. Kanske får ta en alvedon när det kommer tillbaka sen. Jag har precis sovit i soffan till filmen "ice age", en mycket skön sömn måste jag säga! :) så just nu har jag inte ont, yey!

när ni började prata om symastia blev jag också skraj så nu går även jag med en ihoprullad bandagerulle mellan boobsen :P man gör allt man kan för att undvika alla möjliga komplikationer, tänk om kirurgerna visste hur mycket vi nojjar över allt egentligen haha!

Jag håller med dig om detta med bilder. Det är ju faktiskt jättebra att folk lägger upp bilder på ej färdigläkta bröst så man får en verklig bild av hur de ser ut efter op. Jag kan dessvärre inte lägga upp några bilder för jag har massa massa massa tejp över hela brösten som jag inte får ta bort själv. Så jag har inte ens sett hur mina bröst ser ut än :S, jag kanske ska va glad över det så jag inte blir nojjig över att de ser fula ut hehe.

Gilla

Anonym användare

25 jan, 2011

Pepsi80: jag opades för fem dagar sen, och tog min första promenad redan i lördags! Tror att det bara är bra att röra på sig så snart det känns ok. Jag tog det iofs väldigt lugnt, och använde broddar - är ju livrädd för att halka just nu! Det var iaf skönt att rör på sig lite. Har hund, så jag är van att gå en promenad minst tre ggr per dag.

Idag var jag nog lite för ivrig. Drog i väg (med bilen) och handlade. Allt skulle gått ner i en enda kasse, men jag tog två för att fördela tyngden. Men jag ska nog ta det lite lugnare. Nu efteråt tycker jag att jag känner av stygnen, vilket jag inte gjort hittills.

Men det är svårt att ta det lugnt när jag mår så bra som jag mår :-)

Gilla

Anonym användare

25 jan, 2011

Betty Boob: Hur gick det att köra bil? 

Jag är också på dag 5 idag, men jag känner mig inte bekväm med att köra än, trodde jag skulle kunna köra nu men det känns inte som min kropp är riktigt med där än... Tror inte jag fixar att växla och ratta, och speciellt om det skulle hända något. Och ja, sen så länge jag äter tramadol bör man ju inte köra ändå. Stod på asken att man fick avgöra själv men att det kan påverka reaktionsförmågan, men varför chansa lixom.. Funderar dock på om jag ska prova imorrn, köra nått varv runt kvartetet och testa kanske. Ni andra nyopade, har ni kört bil än, vad är "jobbigast" isf?

Gilla

Anonym användare

25 jan, 2011

LinaV83: Jag kör automat ;-) Men jag hade nog testat ändå. Det var ingen lång sträcka, och eftersom jag inte äter några smärtstillande annat än mitt i natten känner jag mig helt klar i knoppen!

Gilla

Anonym användare

25 jan, 2011

Jag vågar verkligen inte köra än! Känns som jag kommer ratta ur brösten på mig själv då:P (Har iofs ingen styrservo på min bil, har "muskelservo" som jag så fint kallar det). Nästa vecka tar jag nog killens bil och styr min kos till stan för lite shopping. kliar i fingrarna nu :D

Gilla

Anonym användare

25 jan, 2011

Aha, gud va skönt! :) Hade automat förut, skulle haft det nu.. :)

Mmm, kanske ska försöka mig på ett kortare varv imorrn bara för att känna av, kan ju prova på morgonen och ta tabletterna senare om jag så behöver, försöker fasa ut dem nu men det gör så pass ont ännu att jag inte klarar mig helt utan ännu.

Gilla

Anonym användare

25 jan, 2011

Alx, shopping står på min att-göra-lista på torsdag när jag ska upp till Stholm för att ta bort stygnen! Förmodligen är det väl lite för tidigt för att köpa bh? Jag mätte mig igår, och enligt tabellen jag kollade i är jag numer en 80C. Vilket är precis som jag vill ha det (var 80A/B tidigare).

Men när jag tittar på bilder som visar brösten ganska kort tid efter op samt kanske ett halvår efteråt verkar ju brösten bli STÖRRE på många!

Gilla

Anonym användare

25 jan, 2011

Jag körde bil idag för första gången. Det gick, men det kändes. Jag kommer nog vänta ett par dagar till iaf...
Gilla

pepsi80

Kvinna ·

25 jan, 2011

Betty Boob skrev:

Pepsi80: jag opades för fem dagar sen, och tog min första promenad redan i lördags! Tror att det bara är bra att röra på sig så snart det känns ok. Jag tog det iofs väldigt lugnt, och använde broddar - är ju livrädd för att halka just nu! Det var iaf skönt att rör på sig lite. Har hund, så jag är van att gå en promenad minst tre ggr per dag.

Idag var jag nog lite för ivrig. Drog i väg (med bilen) och handlade. Allt skulle gått ner i en enda kasse, men jag tog två för att fördela tyngden. Men jag ska nog ta det lite lugnare. Nu efteråt tycker jag att jag känner av stygnen, vilket jag inte gjort hittills.

Men det är svårt att ta det lugnt när jag mår så bra som jag mår :-)

oj har du bakom muskeln också?

att det kan vara sån skillnad, nog för att jag inte tål smärta och avskyr smärta men jag hade aldrig kunnat handla eller köra bil 3 dagar efter operationen! hehe.

kanske imorogn att jag kan köra bil. men lyfta kassar komme rjag försöka undvika så länge det går, några vweckor till helst. däremot kommer jag bli tvungen att börja lyfta 1 åringen på 12 kilo om några dagar då mannen måste återgå till sitt jobb.

men idag har jag diskat, inget ont alls, samt dammsugit! förutom min korta stela proemnad alltså. så nu går det verkligen framåt!

Gilla

pepsi80

Kvinna ·

25 jan, 2011

LINAV3

okej men man brukar märka symastia första veckan? eller kan det uppkomma senare?

läskigt!!!

jag satte också kompress mellan nu bara utifall...

Gilla

Anonym användare

25 jan, 2011

Pepsi80: Japp, bakom muskeln. En kompis till mig opade sig för drygt 15 år sen, bakom muskeln hon också. Hon mådde pyton och hade fruktansvärd värk. Men hon var ung, hade inte fött barn eller ammat. Och hon hade i stort sett bara två bröstvårtor. Vältränad var hon också.

Jag är ju snart 45, har ammat två barn och gått upp och ner i vikt under flera år. Så jag hade lite hmmm.... överskottsskinn. Plus att jag är otränad. Detta sammantaget gör förmodligen att det inte gjort så ont på mig.

Trots att jag är superkänslig för smärta!

Gilla

pepsi80

Kvinna ·

25 jan, 2011

dessutom nojjar jag för sportbh eftersom att jag inte fick nån från kliniken utan det skulle räcka med att jag köpte en egen ....jag var tvungen ringa och fråga sen igen, den ska vara ganska tajt men inte för hård..gud så svårt att veta exakt hur den ska sitta då! och de jag köpt är liksom inga "kupor" alls, ingen utforming för brösten i bh:n om ni förstår vad jag menar?!

Gilla

pepsi80

Kvinna ·

25 jan, 2011

Betty Boob skrev:

Pepsi80: Japp, bakom muskeln. En kompis till mig opade sig för drygt 15 år sen, bakom muskeln hon också. Hon mådde pyton och hade fruktansvärd värk. Men hon var ung, hade inte fött barn eller ammat. Och hon hade i stort sett bara två bröstvårtor. Vältränad var hon också.

Jag är ju snart 45, har ammat två barn och gått upp och ner i vikt under flera år. Så jag hade lite hmmm.... överskottsskinn. Plus att jag är otränad. Detta sammantaget gör förmodligen att det inte gjort så ont på mig.

Trots att jag är superkänslig för smärta!

men jag har också fött och ammat 2 barn, hade inga bröst nästan innan op. pendlat iaf ca 40  kilo i vikt senaste 10 åren (räknar med tiden då jag avr gravid också)...men jag har haft superont ändå nu efter op. inte som att föda barn såklart men ONT! idag 7e dagen är första dagen utan citodon. jag är en mes hehe.

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem