Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Minna22 profilbild

Minna22

Kvinna ·

10 jan, 2013

Vi som ska göra bröstoperation i april 2013

Bröstförstoring
Detta är en tråd för oss som ska operera oss i april, så vi kan stötta och följa varandra
EDIT Marina: I förebyggande syfte - börja inte skriva listor som alla sen kopierar och lägger till sig i, över vem som opas när och var. Vi har en operationskalender för det ändamålet, (I POFmenyn till vänster) och så slipper trådarna blir 15 sidor långa, när det nya innehållet räcker till tre...
677

Sortera efter

Linsen

Kvinna ·

19 apr, 2013

Flisan69: jag tål inte citodon så jag tar två tradolan och en Alvedon var 6 timme om jag behöver. Men jag tror inte man får blanda citodon och Alvedon. På proforma är man tvungen att göra armövningar, först sträcka upp armarna framför huvudet och sedan ta ner dem via sidorna, detta hjälper oerhört mycket för smärtan och framförallt stelheten. Efter en operation är det som om man verkligen övertränat muskeln och därför behöver den sträckas ut precis som vilken annan muskel som helst. Så pröva med det, det har hjälpt mig sjukt mycket! Haha ja det där med att brösten "pruttat", det har jag känt sen precis efter operationen, känns jätteskumt! Men det är fullt normalt, när man opererar sig är det lätt hänt att det slinker in lite luft och blir kvar. Men det är ingen fara det försvinner :)
Gilla

nunnu

Kvinna ·

19 apr, 2013

Åh. Detta är intressant. Jag tränar också mycket och har inte funderat på det där med typ av ingrepp med tanke på träning. Vill gärna veta mer om det också!
Gilla

Linsen

Kvinna ·

19 apr, 2013

nunnu skrev:
Åh. Detta är intressant. Jag tränar också mycket och har inte funderat på det där med typ av ingrepp med tanke på träning. Vill gärna veta mer om det också!
Var det riktat till mig? :) i sådana fall förstod jag inte riktigt vad du menade :)
Gilla

Flisan69

Kvinna ·

19 apr, 2013

Linsen skrev:
Flisan69: jag tål inte citodon så jag tar två tradolan och en Alvedon var 6 timme om jag behöver. Men jag tror inte man får blanda citodon och Alvedon. På proforma är man tvungen att göra armövningar, först sträcka upp armarna framför huvudet och sedan ta ner dem via sidorna, detta hjälper oerhört mycket för smärtan och framförallt stelheten. Efter en operation är det som om man verkligen övertränat muskeln och därför behöver den sträckas ut precis som vilken annan muskel som helst. Så pröva med det, det har hjälpt mig sjukt mycket! Haha ja det där med att brösten "pruttat", det har jag känt sen precis efter operationen, känns jätteskumt! Men det är fullt normalt, när man opererar sig är det lätt hänt att det slinker in lite luft och blir kvar. Men det är ingen fara det försvinner :)
Tack för tipset. Ska flaxa lite med armarna då! ;) Ingen som sa att jag skulle göra det men prova skadar ju inte. Jag opade mig igår torsdag fm. Framför.
Gilla

Flisan69

Kvinna ·

19 apr, 2013

nunnu skrev:
På konsultationen berättar du om ditt privatliv bla träning mm som du vill kunna fortsätta med. Genom att titta på dina förutsättningar berättar kirurgen om vilken placering som bör vara den bästa för just dig. Min kirurg var noga med att man ska välja en klinik med kirurger som förespråkar både framför och bakomplaceringar. Sen är det upp till dig att fundera och komma till beslut. Gå på flera konsultationer om du inte är säker och till olika.
Gilla

Flisan69

Kvinna ·

19 apr, 2013

Du kan träna med både framför och bakomplacering!
Gilla

Linsen

Kvinna ·

19 apr, 2013

Flisan69 skrev:
Linsen skrev:
Tack för tipset. Ska flaxa lite med armarna då! ;) Ingen som sa att jag skulle göra det men prova skadar ju inte. Jag opade mig igår torsdag fm. Framför.
Gör så! Jag är så himla glad att jag slipper all smärta och stelhet! :) lycka till!
Gilla

Linnnea

Kvinna ·

19 apr, 2013

Idag är det min tredje dag sen operation, och idag har varit en rent ut sagt förjävligt dag. Krampar i brösten och massagen å stretchningen gör sjukt ont. Hoppas på en bättre dag imorgon annars gråter jag nog. Brösten är som två bollar och mellanrummet skit fult.. Men men bara att ta en dag i taget nu. Min ballong mage är inte heller så kul, ont och ser höggravid ut. Har ätit linfrö och druckit massor, men inget händer..
Gilla

Linsen

Kvinna ·

20 apr, 2013

Flisan69: Såg nu att du skrev framför muskeln, vet dock inte om det gäller samma som med bakom men flaxningen. Men jag antar att man gör det som känns bäst för en själv :)
Gilla

Linsen

Kvinna ·

20 apr, 2013

Linnnea: åh fy så jobbigt! :( tar du smärtstillande vad 6 timma? Det gör jag, har vaknat upp båda nätterna nu vid 4 pga av smärta (inte så hemsk smärta) jobbigt bara att kunna somna om sen.. Hoppas verkligen du får det bättre! Min mage är också toksvullen har även tagit linfrön och nån slags magmedicin men inget har hjälpt på mig heller! Blir så av morfinet antar jag, bara att fortsätta dricka och äta. Krya på dig!
Gilla

Linnnea

Kvinna ·

20 apr, 2013

Aa jag tar tradil tre gånger om dagen och panodil så har jag nått morfin piller som jag endast ska ta vid svår smärta,skulle äta dom endast två dagar sen vid behov. vaknade nyss av en mega kramp i vänster bröst men släppte lite av massagen. Hoppas jag nådde toppen på smärt berget igår. :) aa magen är verkligen som en ballong, får hoppas den kommer igång idag :) har du varit ute och rört nått på dej?
Gilla

Linsen

Kvinna ·

20 apr, 2013

Linnnea skrev:
Aa jag tar tradil tre gånger om dagen och panodil så har jag nått morfin piller som jag endast ska ta vid svår smärta,skulle äta dom endast två dagar sen vid behov. vaknade nyss av en mega kramp i vänster bröst men släppte lite av massagen. Hoppas jag nådde toppen på smärt berget igår. :) aa magen är verkligen som en ballong, får hoppas den kommer igång idag :) har du varit ute och rört nått på dej?
Okej! Vad bra att det hjälper då! Ja jag är uppe och går ganska mycket, igår var jag till och med ute och gick :)
Gilla

Zippzon

Kvinna ·

20 apr, 2013

Nu var det 9 dagar sedan min operation, och är lite små orolig för mitt högra bröst. Det gör mer ont, mer stelt och mer hårt. Någon som känner så?
Gilla

Lykklig

Kvinna ·

20 apr, 2013

Liin_da skrev:
Ni som opererades för ungefär en vecka sedan, hur tycker ni att brösten ser ut? Alltså formen? :) är dom tex helt runda om ni har det, olika på något vis eller helt enkelt väldigt bra såhär tidigt? Vet att man inte ska titta alltför mycket såhär i början men blir lätt så ändå! Mitt ena är lite högre upp fortfarande och det andra har en liten grop/inåtbuktning på insidan som jag blir lite orolig över :/ ser lite "kantigt" ut där, skuggning.
Jag opade mig den 10 och har hela tiden haft mer problem med högra bröstet Men jag är högerhänt så därför tänkt att det är därför. Nu när jag stog och tittade i på dom i spegeln så tycker jag att jag ser precis som du en liten grop på det bröstet. Blev skit nojjig :-\ hoppas att det inte är något konstigt. Dammsög och torkade golven i dag har haft lite känning efter de.
Gilla

Linsen

Kvinna ·

20 apr, 2013

Jag har också mer ont i mitt högra bröst, jag tror att det kan bero på att man använder höger sida mer (om man är högerhänt)
Gilla

Minna22

Kvinna ·

21 apr, 2013

Zippzon skrev:
Nu var det 9 dagar sedan min operation, och är lite små orolig för mitt högra bröst. Det gör mer ont, mer stelt och mer hårt. Någon som känner så?
Det är 17 dagar sedan min operation och jag har också mycket mycket mer ont i höger bröst än vänster. I natt var det hemskt,då hade jag väldigt ont.jag har svårt att skära grönsaker till och med för då känner jag att det gör lite ont.
Gilla

vesslan

Kvinna ·

21 apr, 2013

På uppvaket frågade jag sköterskan om att ha mer ont i det ena bröstet och hon sa att i stort sett alla har mer ont i det ena och att det bara var så (det är ju två olika operationer) och att det inte är kopplat till vilken hand man oftast använder. Jag har ont i vänster och är högerhänt. :-) Så det är inget att oroa sig över som så. :-)
Gilla

nattispattisbus

Kvinna ·

21 apr, 2013

jag ska operera mej den 25e april på torsdag ! och usch vad jag velar om både framför eller bakom och vilken cc jag vill ha !
Gilla

Flisan69

Kvinna ·

21 apr, 2013

nattispattisbus skrev:
jag ska operera mej den 25e april på torsdag ! och usch vad jag velar om både framför eller bakom och vilken cc jag vill ha !
Vad rek. Läkaren?
Gilla

Lykklig

Kvinna ·

21 apr, 2013

nattispattisbus skrev:
Jag var oxå osäker det stod mellan 450-500 cc jag tog 500 och är jätte glad för det. även om det inte skiljer så mycket.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem