Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Spanarn profilbild

Spanarn

Kvinna ·

05 sep, 2015

Vi som ska opereras i November 2015!!

Bröstförstoring

Operation inbokad i november! Ska vi följas åt?

440

Sortera efter

Asirnas

Kvinna ·

26 nov, 2015

Igår opererades jag för kapselkontratur och gjorde ankarlyft där jag okcås korrade DB:n.

När vi tog av lindan i morse fick jag nästan glädje tårar i ögonen.

Mina bröst kommer bli så fina när de har börjat läka mer och svullnaden har lagt sig :,)

Gilla

jp85

Kvinna ·

26 nov, 2015

Nova82 skrev:
jp85 skrev:
Nova82 skrev:
Jag måste verkligen haft tur med smärtan, så konstigt har typ inte haft ont alls, sovit hela nätter och endast ätit alvedon första dagen och jag som var beredd på smärta då jag hade så ont med bukopen, enda jag är lite orolig för är att bröstvårtorna har noll känsel, hoppas att det kanske blir bättre snart, kanske därför jag inte känner nått alla nerver är av haha :-) :-) Ska bli så skönt att få köra bil snart jag har inte vågat än då jag inte har haft ont och är då rädd att förstöra nått.
Vad skönt att du haft det smärtfritt :-) Jag var så inställd på sjuk smärta och fick den också, trotts att jag är väldigt smärttålig:-( vad jobbigt med bröstvårtorna hoppas.du får tillbaks känseln Själv är jag super känslig på bröstvårtorna just nu så jag nästan hoppas det lägger sig lite ;-)
Var på vecko kontrollen idag och frågade om känseln, hon sa att det kan vara så i början och att det brukar oftast komma tbx, får hålla tummarna :) jobbigt ha så ont hoppas det känns bättre nu.
Då håller vi tummarna att känseln kommer tillbaka :-D
Gilla

jp85

Kvinna ·

26 nov, 2015

Asirnas skrev:

Igår opererades jag för kapselkontratur och gjorde ankarlyft där jag okcås korrade DB:n.

När vi tog av lindan i morse fick jag nästan glädje tårar i ögonen.

Mina bröst kommer bli så fina när de har börjat läka mer och svullnaden har lagt sig :,)

Vad underbart att höra :-D
Gilla

jp85

Kvinna ·

26 nov, 2015

Asirnas skrev:

jp85 skrev:
Tror ni det är okey att sova lite på sidan?

Nej, de minst första 1-2 veckorna är det viktigt att man sover på rygg. Fråga din klinik om detta innan du börjar sova på sidan.

Får fortsätta med ryggläge och fråga på tisdag hur det är då:-)
Gilla

Lunda

Kvinna ·

26 nov, 2015

I mina papper stod det ryggläge 1 v men på kollen efter 1 v sa läkaren att jag skulle sova på rygg 1 v till men att jag fick vrida lite på mig. Idag har det gått 2 v och natten som var vände jag mig på sidan en kort stund, underbart!!' :-) Fast andra aidan gjorde lite ont så la mig på rygg igen...ha ha ha
Gilla

Spanarn

Kvinna ·

26 nov, 2015

Hallå! Nu har det gått lite mer än en vecka sedan min op. Var på återkoll i tisdags. Allt såg jättefint ut. Fick sluta med bröstbandet på dagarna, ska massera inåt klyftan i några veckor annars kan ja leva på som vanligt om man bortser från träningen då. Idag märker jag dock att det stramar mellan armhålan och armvecket om jag höjer högerarmen när den är rak. Fasen va irriterande. Man kan väl inte få allt antar ja... Ska ge sig på några veckor. Någon som känner av samma?
Gilla

A-D

Kvinna ·

27 nov, 2015

En fråga till alla som har opererat sig: hur hårt sitter eran läk bh? Är rädd att min sitter för löst då jag knappt känner att jag har den på mig. Och ungefär när brukar dom ändra form? Just nu tycker jag dom ser likadana ut som i början, strutiga och jävliga haha. Och tycker knappt heller att det har hänt något med storleken
Gilla

Lunda

Kvinna ·

27 nov, 2015

Spanarn skrev:
Hallå! Nu har det gått lite mer än en vecka sedan min op. Var på återkoll i tisdags. Allt såg jättefint ut. Fick sluta med bröstbandet på dagarna, ska massera inåt klyftan i några veckor annars kan ja leva på som vanligt om man bortser från träningen då. Idag märker jag dock att det stramar mellan armhålan och armvecket om jag höjer högerarmen när den är rak. Fasen va irriterande. Man kan väl inte få allt antar ja... Ska ge sig på några veckor. Någon som känner av samma?
Det är 2 v sen op och min vä sida stramar jätte mycket. Kan bara lyfta armen 90 grader och jag har knutor under ärret som gör ont och stramar ner mot en punkt i bröstet. Ärrknutor som försvinner efter ca 6 v och skadad nerv troligen. Jobbigt ändå eftersom hö sida känns så bra. Lycka till!
Gilla

jp85

Kvinna ·

27 nov, 2015

A-D skrev:
En fråga till alla som har opererat sig: hur hårt sitter eran läk bh? Är rädd att min sitter för löst då jag knappt känner att jag har den på mig. Och ungefär när brukar dom ändra form? Just nu tycker jag dom ser likadana ut som i början, strutiga och jävliga haha. Och tycker knappt heller att det har hänt något med storleken
Min satt väldigt hårt i början men nu efter 8 dagar sitter den bekvämt Så du behöver nog inte oroa dig Mina börjar äntligen se mer normala ut nu.
Gilla

Spanarn

Kvinna ·

27 nov, 2015

Min sitter åt ordentligt. Öppnade upp min till mittenhakarna för att kunna andas men den drogs åt igen på efterkollen. Nu sitter den dock "skönt" så klagar inte mer än att huden under kliar. Har åkt på sån där inflammerad ven i högerarmen. Sjukt störande även lm de inte känns om jag håller armarna under huvudhöjd...
Gilla

Duckan

Kvinna ·

27 nov, 2015

Är det någon i denna tråd som har tips på bra sportbh som ger bra stöd under läkningsprocessen men med smala band? Har den jag fick på kliniken nu och ska ha den under två månader. Dock sa de på återbesöket att jag kunde ha en annan sportbh, huvudsaken den gav bra stöd och var bygellös. Har en månad kvar att ha sportbh nu men stör mig på de breda banden som syns i alla tröjor typ;) Skicka gärna pm om ni har tips, får av någon anledning inte notiser från denna tråd.
Gilla

jp85

Kvinna ·

28 nov, 2015

Spanarn skrev:
Min sitter åt ordentligt. Öppnade upp min till mittenhakarna för att kunna andas men den drogs åt igen på efterkollen. Nu sitter den dock "skönt" så klagar inte mer än att huden under kliar. Har åkt på sån där inflammerad ven i högerarmen. Sjukt störande även lm de inte känns om jag håller armarna under huvudhöjd...
Usch vad irriterande
Gilla

A-D

Kvinna ·

28 nov, 2015

Köpte två bhar så funderar på att låta bli att öppna den andra tills återbesöket, ifall jag behöver en mindre så kanske jag bara kan byta istället för att behöva köpa ännu en till. Tycker large lät stort på mig då jag är ganska liten upptill samt inte la i jättemycket :/ van att ha allt i small.

Öppnade och tittade på mina idag och känns mycket bättre! Ser jämna ut i storleken. Hade helt glömt att fråga kirurgen vilken profil jag har, men har tydligenMotiva Ergonomix Demi 245 och Full 375. Så det kändes bra att veta😀

Gilla

pacman

Kvinna ·

28 nov, 2015

A-D, jag hade samma tanke första dagarna, att jag inte tyckte det var någon större skillnad men mätte idag med ett måttband för att få någon uppfattning om bh-storlek och om det som finns att hitta på nätet stämmer så ligger jag på 80 e/f så större är de uppenbarligen. Tror bara man är så blind när det kommer till en själv :) Vad kul att du tycker de ser bra ut nu :) Ang det här med bh, jag tog också en large för att få plats med brösten, men tycker inte den sitter så hårt under så växlar mellan den och den jag fick på kliniken som sitter lite hårdare under. Är så rädd för att de ska bli för hoptryckta om jag köper en medium :/ himla svårt det där. Kliar gör det också emellanåt så jag håller på att bli galen, haha.
Gilla

A-D

Kvinna ·

28 nov, 2015

pacman skrev:
A-D, jag hade samma tanke första dagarna, att jag inte tyckte det var någon större skillnad men mätte idag med ett måttband för att få någon uppfattning om bh-storlek och om det som finns att hitta på nätet stämmer så ligger jag på 80 e/f så större är de uppenbarligen. Tror bara man är så blind när det kommer till en själv :) Vad kul att du tycker de ser bra ut nu :) Ang det här med bh, jag tog också en large för att få plats med brösten, men tycker inte den sitter så hårt under så växlar mellan den och den jag fick på kliniken som sitter lite hårdare under. Är så rädd för att de ska bli för hoptryckta om jag köper en medium :/ himla svårt det där. Kliar gör det också emellanåt så jag håller på att bli galen, haha.

Vad skönt att det inte bara är jag som tänker så! :D har ju även sett att vissa känner att dom blir större medan dom läker.

Jag fick large från kliniken och känner att jag skulle vilja att dom pressades ihop liiiite till, för jag har så sjukt stort mellanrum emellan (hade det även innan operationen). Men vet ju inte alls om det skulle hjälpa. Längtar tills den värsta smärtan försvinner så man blir normal igen, haha.

Gilla

LiAndra

Kvinna ·

28 nov, 2015

Hej allihop,

Jag opererades den 5/11 av Örjan Gribbe på Proforma clinic i Stockholm. Jag tänkte sammanfatta lite av min operation efter att ha läst alla inlägg i den här tråden :)

Jag hade 80A på ena bröstet och B på andra innan operationen och valde Mentor 450 och 500cc. Jag behövde bara tvätta mig med Hibiscrub på kroppen och tvätta håret som vanligt kvällen innan och samma morgon. Natten på kliniken var ganska hemsk, jag fick som kramper i musklerna ovanför brösten och de gånger jag väl lyckades somna vaknade jag av kramperna. Jag fick med mig Tradolan (tramadol) och Alvedon hem, men trots allt jag hört om Tradolan så hjälpte de inte ett dugg mot smärtan så jag fick Citodon utskrivet efter en vecka, det hjälpte bättre. Min läkbh var bygellös, jag skulle absolut inte massera brösten, får bara sova på rygg i fyra veckor, sen ligga lite på sidan men inte helt (vilket är skitsvårt för jag kan inte sova på rygg, får som kramper mellan skulderbladen, det har alltid varit så men blev värre i samband med att jag fick diskbråck för ett år sedan), snittet ligger under brösten. De rekommenderar promenader men först efter 5-6 veckor får jag börja med lättare motion som enklare yoga eller spinning, bara brösten inte guppar. Om tre månader får jag sitta på hästryggen igen fast bara skritta och ta det väldigt lugnt.

Brösten var väldigt svullna första veckan och bröstvårtorna var så ömma att jag var tvungen att sätta dit två bomullsrondeller för att tyget skavde, helt galet. Jag har ingen känsel från bröstvårtorna och nedåt men Örjan sa att det är normalt och att känseln brukar komma tillbaka så jag försöker att inte nojja för mycket över det. Jag var på återbesök den 23/11 och då tyckte han att det såg bra ut, den värsta svullnaden kommer lägga sig inom tre månader då jag ska på ett nytt återbesök. Det är lite läskigt att se ärren just nu då de är ganska korviga och svullna men jag är imponerad av hur små de är, att det gick att klämma in implantaten genom så små hål! Det jobbigaste efter operationen var inte direkt smärtan i brösten utan mer att huden var så himla spänd, jag kunde inte ta hela andetag och det var hemskt. Andra veckan skulle jag gå utan bhn på dagtid och sova med den på natten. Eftersom huden var så spänd kändes det ändå som att jag hade bhn på mig på dagarna. Det börjar släppa nu som tur är och jag kan andas ordentligt även om det gör svinont att nysa och hosta.

Vad jag inte visste var att alla som opererat brösten hos Proforma har 15% rabatt på bh hos Gustav Melbin (finns vid mariatorget och i gamla stan) om man bara säger att man opererat sig där(jag fick en lapp med mig också om de skulle frågat i butiken). Och vilken service! För första gången i mitt liv var det roligt att prova ut en bh! :-D Otroligt kunnig personal som dessutom hade stenkoll på de olika kirurgerna och vad de föredrar att deras patienter köper för typ av bh. Jag köpte en vanlig och en sportbh. Vi har den här rabatten i upp till två år efter operationen och det gör ganska stor skillnad när jag inte kan köpa en liten vanlig bh på HM längre utan måste ha en mycket större från en sån här butik. (Jag landade på 75F efter operationen.) När jag ser mig själv i spegeln tycker jag inte att det är för stort även fast jag var orolig veckan innan operationen för att jag valt för stora implantat. Men jag är ganska lång och har breda höfter så det ser naturligt ut på mig, de är helt enkelt de bröst jag alltid velat ha :-D

Jag ser verkligen fram emot att svullnaden ska gå ner och implantaten landar där de ska vara så brösten ser normala ut och inte som två svullna knölar med strutbröstvårtor, haha :-p
Gilla

LiAndra

Kvinna ·

28 nov, 2015

Ja just det, någon skrev att det kliade efter operationen. Det gjorde det för mig också, hur mycket som helst, jag trodde jag skulle bli galen ett par dagar där. Jag smorde med mandelolja och då blev det bättre, vanlig lotion räckte inte till. Tror det var för att skinnet var så spänt.

Och jag försökte gå ut en sväng varje dag, även om det bara var ner till Ica och promenaden tog 15 minuter totalt. Jag blev helt slut ändå. Och ett tips är att klä sig varmt, för när jag spände mig när jag frös gjorde det svinont i brösten.

Jag fick duscha redan dagen efter, det satt bara tejp på stygnen. Jag hade två små blåmärken. Eller jag duschade inte själv, för det kunde jag inte, men pojkvännen placerade mig på en pall och sen tvättade han mitt hår och tvålade in mig där jag inte kom åt. Han har varit helt fantastisk efteråt med all markservice som matlagning, hjälpa mig att sätta mig upp (helt omöjligt själv de första dagarna), hämta saker mm. Jag fattar inte hur ni med barn klarade av det. Han har en treårig dotter men tog henne själv, tack och lov. Jag brukar ha rätt hög smärttröskel men hade verkligen jätteont första veckan.
Gilla

Spanarn

Kvinna ·

29 nov, 2015

ne, jag är sjukt imponerad över de som är ensamstående. Jag hade inga jättetuffa första dagar egentligen men hade inte velat va själv med barnen. Den stora på 6 har ju varit helt fantastisk och hjälpt till massor medan den lilla på 2 blivit mer klängig eftersom hon märkt att jag hållt mig lite mer i bakgrunden. Så stor eloge!
Gilla

jp85

Kvinna ·

30 nov, 2015

Imorgon väntar återbesök. Fortfarande lite strutiga men sjunkit något. Hoppas klyftan blir lite mindre än den är och får en naturliga form snart. Hur.mår ni andra?
Gilla

Spanarn

Kvinna ·

30 nov, 2015

Jag mår toppen om man bortser från att jag inte kan lyfta armarna helt än. Framförallt högern. Brösten är riktigt snygga så hoppas verkligen de inte ändrar sig mer! Det bästa är att dom känns som ett par snygga pigga små bröst. Fab! Högra ärret är jättefint. Vänstra lite merbulligt men hoppas de ger med sig lika mycket i slutändan.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem