Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
msfix profilbild

msfix

Kvinna ·

30 nov, 2014

Vi som ska opereras vecka 50 (8-14 dec 2014)

Bröstförstoring

Eftersom decembertråden blivit så lång, tänkte jag att vi som ska opereras vecka 50 hade kunnat samlas här med våra funderingar. Det blir lättare att få en överblick vilka vi är och kanske även att det blir lite personligare :). Tänker även att det kan vara kul att fäljas åt under återhämtningen. Hoppas vi blir några stycken här som följs åt.

227

Sortera efter

msfix

Kvinna ·

13 dec, 2014

Hur mår ni som Opades igår?
Gilla

msfix

Kvinna ·

13 dec, 2014

Just det, jag kom på en liten teori här. Kan det vara att tortyren sitter åt så mycket så att blåmärkena liksom pressas ut utav den? Det verkar ju som att de som får bandage eller mjuk sportbh inte alls får lika mkt blåmärken som vi som har tortyren får. Vad tror ni? Kan det vara så kanske?
Gilla

Annielilja

Kvinna ·

13 dec, 2014

Vart har ni som fått blåmärken era snitt? Jag har i bröstvecket. Inga blåmärken. Kanske större risk om man lägger snittet i armhålan?
Gilla

Ellen74

Kvinna ·

13 dec, 2014

Skönt att fler hör, och inte bara jag. Nu kan man pusta ut lite. Hade riktigt ont i brösten igår och det kändes typ som om man rev upp stora sår när man reste dig upp från liggande. Har inte klivit upp ur sängen än, så jag har inte känt så mycket idag, än. Tycker dock att ryggen klarat sig bra. Stelt såklart men inte så ont.
Gilla

msfix

Kvinna ·

13 dec, 2014

Annielilja skrev:
Vart har ni som fått blåmärken era snitt? Jag har i bröstvecket. Inga blåmärken. Kanske större risk om man lägger snittet i armhålan?
Jag tror att alla vi "citadellor" fått våra snitt i armhålan. Det kan säkert stämma. Såg några filmer på Youtube och snittet i bröstvecket verkade mycket mildare. Då kommer de liksom rakt under ifrån och kan i stort sett bara lyfta upp muskeln och lägga in implantaten. De arbetar mer i blindo via armhålan. Så det påverkar nog mycket mer än vad man kan tro.
Gilla

Annielilja

Kvinna ·

13 dec, 2014

Opererades i måndags och det är först nu jag har fått ont i ryggen. Det gör svinont att resa sig ur sängen och får fortfarande hjälp med det på morgonen. Har slutat med mina tabletter idag och har äntligen kunnat göra nr 2 på toan idag! Har inte vågat tvätta håret själv. Får hjälp med det. Är stel i armarna och rör inte på dem speciellt mycket. Rör inte på mig alls särskilt mycket... Borde göra det!!! Har magkatarr och uppblåst mage. Hoppas allt släpper snart!
Gilla

msfix

Kvinna ·

13 dec, 2014

Ellen74 skrev:
Skönt att fler hör, och inte bara jag. Nu kan man pusta ut lite. Hade riktigt ont i brösten igår och det kändes typ som om man rev upp stora sår när man reste dig upp från liggande. Har inte klivit upp ur sängen än, så jag har inte känt så mycket idag, än. Tycker dock att ryggen klarat sig bra. Stelt såklart men inte så ont.
Jag har precis tagit en muskelavslappnande tablett och sitter nu mot en massageplatta som jag pallat upp bakom mig i soffan. Fantastiskt skönt! Jag har det fortfarande långt över förväntan smärtmässigt. Ytterst tacksam, haha.
Gilla

msfix

Kvinna ·

13 dec, 2014

En sak som stör mig något fruktansvärt är att jag tycker att jag stinker medicin. Ni vet så som äldre människor kan lukta. Urinet ska vi inte prata om. Tyvärr inget man kommer ifrån så länge man äter ett halft apotek om dagen haha. Det är nog Penicillinet som tränger igenom mest. Usch!
Gilla

Annie87

Kvinna ·

13 dec, 2014

Hahaha tur att det är fler som har bröst som låter, mina knakar och låter som dom pruttar typ dom kan låter när man pruttar med munnen ;-) Inatt gick bra dock har jsg inte haft någon känsel alls knappt i höger arm och i fingrarna har varit helt bort domnade. Är det någon som vet att det är normalt? :-/
Gilla

Annie87

Kvinna ·

13 dec, 2014

msfix skrev:
Mår helt okej efter en dag med spyor & jobbiga smärtor känns det bättre idag, Känns dock en hel del i mina ärr & som en elefant sitter på mig typ ;-) La delvis bakom Muskeln. Hur mår du? :-)
Gilla

msfix

Kvinna ·

13 dec, 2014

Annooo skrev:
msfix skrev:
Mår helt okej efter en dag med spyor & jobbiga smärtor känns det bättre idag, Känns dock en hel del i mina ärr & som en elefant sitter på mig typ ;-) La delvis bakom Muskeln. Hur mår du? :-)
Usch, det måste ha gjort ont att kräkas när man är nyopererad. Jag är lite halvslemmig i halsen och kan knappt harkla mig utan att det känns som att brösten ska spricka. Annars får jag nog säga att jag mår oförskämt bra. Har inte ont, men ett tryck runt bröstkorgen. Tortyren spänner och pressar men än så länge (peppar peppar) gör den inte skäl för sitt namn (kommer ångra att jag skrev detta). Ryggen är ganska stel men använder en massageplatta som jag lutar mig mot. Den gör susen! Så nej, jag ska verkligen inte klaga. Hade föreställt mig detta så himla mycket värre.
Gilla

barbieee

Kvinna ·

13 dec, 2014

msfix skrev:
Ellen74 skrev:
Jag har precis tagit en muskelavslappnande tablett och sitter nu mot en massageplatta som jag pallat upp bakom mig i soffan. Fantastiskt skönt! Jag har det fortfarande långt över förväntan smärtmässigt. Ytterst tacksam, haha.
Fick du med dig myskelavslappnande ? Hade jag verkligen behövt för de spänner i hela bröst korgen :( har du fått blåmärken på sidorna av brösten alltså närmast armhålan? Jag börjar bli rätt röd där speciellt höger t känns även som höger vill bråka med mig och åka längre ner än vänster och pulserar verkligen i den :( roligt att höra att allt kring din op gått bra :) måste iallafall ringa på måndag som du märker så har jag lite problem här hemma i princip omöjligt att få på bhn när man tagit av den får se om man får gå till grannen och ve on hjälp i veckan då man är själv *haha
Gilla

msfix

Kvinna ·

13 dec, 2014

Ja jag fick Paraflex med mig hem. Får inte äta morfin. Tycker de funkar riktigt bra. Jag är blå-lila från typ armhålorna ner under och längs undersidorna av brösten. Samt då revbenen på vänster sida. När jag duschade innan idag såg jag att bh'n/bröstbandet hade skurit ganska rejält in i huden vid den där valken man kan ha typ framför armhålan mot bröstet om du förstår hur jag menar. Satte ett compeed på varje sida i förebyggande syfte. Haha känner igen svårigheten med att knäppa bhn. Sambon våga knappt ta i, men jag sa bara dra och knäpp när jag andas ut (då är lungorna som minst). Fruktansvärt jobbigt att andas är det iaf med allt knäppt och spänt runt sig. Var det 4 veckor man skulle ha det så här? Gud vad det brände till i och undet brösten när man släppte dem fria. Tycker det känns bäst m bh'n på faktiskt. Då sitter de på plats så att säga. Det är bara det här med andningen då. Men den är väl inte så viktig ;)!?
Gilla

Annie87

Kvinna ·

13 dec, 2014

När fick ni som tidigast ta en helkropps dusch? Fick inge information om det?! :-)
Gilla

msfix

Kvinna ·

13 dec, 2014

Jag fick duscha redan dagen efter op. Blev även rekommenderad att duscha varje dag för att hålla snitten rena. Men precis som med allt annat verkar det vara lite olika mellan vad klinikerna säger.
Gilla

Lumiess

Kvinna ·

13 dec, 2014

Annooo skrev:
När fick ni som tidigast ta en helkropps dusch? Fick inge information om det?! :-)

Som tidigast 9 dagar efter op ska det vara okej med en helkroppsdusch och så ska man komma ihåg att hålla tejpen ren och torr efteråt, får torka den med hårfön.

Gilla

Annielilja

Kvinna ·

13 dec, 2014

Jag fick duscha som vanligt efter 2 dagar. Låta tejpen torka innan jag tog på läk-bhn igen.
Gilla

barbieee

Kvinna ·

13 dec, 2014

msfix skrev:
Ja jag fick Paraflex med mig hem. Får inte äta morfin. Tycker de funkar riktigt bra. Jag är blå-lila från typ armhålorna ner under och längs undersidorna av brösten. Samt då revbenen på vänster sida. När jag duschade innan idag såg jag att bh'n/bröstbandet hade skurit ganska rejält in i huden vid den där valken man kan ha typ framför armhålan mot bröstet om du förstår hur jag menar. Satte ett compeed på varje sida i förebyggande syfte. Haha känner igen svårigheten med att knäppa bhn. Sambon våga knappt ta i, men jag sa bara dra och knäpp när jag andas ut (då är lungorna som minst). Fruktansvärt jobbigt att andas är det iaf med allt knäppt och spänt runt sig. Var det 4 veckor man skulle ha det så här? Gud vad det brände till i och undet brösten när man släppte dem fria. Tycker det känns bäst m bh'n på faktiskt. Då sitter de på plats så att säga. Det är bara det här med andningen då. Men den är väl inte så viktig ;)!?
Aha på de viset ska ringa och se om jag också kan få något sånt på måndag för nu känns de verkligen i musklerna för morfinet fungerar inte alls på mig men kan vara pga att jag är van såna mediciner sedan innan ttvärt. Fick också ta hjälp av sambon idag och han trodde mig nästan inte när jag sa att den skulle in på de minsta. För visst var de så? Börjar vänja mig sakta med denna tortyr nu ska köpa lite mer plåster imorgon också som du säger i förebyggande syfte för infon jag fick var att man ska ha den dygnet runt i 1 månad.
Gilla

Annie87

Kvinna ·

13 dec, 2014

Jag klarar ju inte morfin så äter citodon men hjälper inte ett dugg :-/ gör mest ont hela tiden verkligen men om de är musklerna eller ärren? Hmm patrik sa att jag kommer ha väldigt ont av ärren då det var en del och fixa till men samtidigt känns det som man blir ihop tryckt, har svårt att andas djupt & det var kämpigt att försöka spy igår tilloned :-/ Åh hopps jag kan få ta en dusch imon, längtar :-)
Gilla

barbieee

Kvinna ·

13 dec, 2014

Usch vad jobbigt att behöva spy jag skrattade igår och grät samtidigt för de gjorde ont i musklerna av allt skrattande haha snacka om att ta ska man vara fin får man lida pin till en ny nivå :p någon av er som redan mörkt att ena tutten är längre ner eller så? Min högra vill hänga mer utåt och är längre ner nu (över analyserar allt nu
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem