Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
msfix profilbild

msfix

Kvinna ·

30 nov, 2014

Vi som ska opereras vecka 50 (8-14 dec 2014)

Bröstförstoring

Eftersom decembertråden blivit så lång, tänkte jag att vi som ska opereras vecka 50 hade kunnat samlas här med våra funderingar. Det blir lättare att få en överblick vilka vi är och kanske även att det blir lite personligare :). Tänker även att det kan vara kul att fäljas åt under återhämtningen. Hoppas vi blir några stycken här som följs åt.

227

Sortera efter

barbieee

Kvinna ·

15 dec, 2014

Tror de är en kombo av antibiotikan samt morfin, Antibiotika brukar fucka upp magen totalt samt att morfin blir man lätt förstoppad av så tror de blir lite kaos där inne :/

Gilla

Annielilja

Kvinna ·

15 dec, 2014

Lumiess skrev:
På tal om magar så har min svullnat upp som en ballong :/ Vad kan det bero på? Hoppas det lägger sig sedan.
Haha det var samma för mig! Det såg ut som jag skulle föda barn närsomhelst. Jag gick dessutom upp 4 kg. Det var av morfinet. Nu har jag slutat med morfinet och jag väger 59 kg och min mage ser ut som vanligt igen. Hehe.

Gilla

Lumiess

Kvinna ·

15 dec, 2014

barbieee skrev:

Tror de är en kombo av antibiotikan samt morfin, Antibiotika brukar fucka upp magen totalt samt att morfin blir man lätt förstoppad av så tror de blir lite kaos där inne :/

Ah, misstänkte att det kunde vara antibiotikan ja.. och morfinet. Men ska försöka att trappa ner morfinet nu inom ett par dagar så kanske det lägger sig. Smärtan är ändå hanterbar som det känns idag. 

Gilla

Lumiess

Kvinna ·

15 dec, 2014

Annielilja skrev:

Lumiess skrev:
På tal om magar så har min svullnat upp som en ballong :/ Vad kan det bero på? Hoppas det lägger sig sedan.
Haha det var samma för mig! Det såg ut som jag skulle föda barn närsomhelst. Jag gick dessutom upp 4 kg. Det var av morfinet. Nu har jag slutat med morfinet och jag väger 59 kg och min mage ser ut som vanligt igen. Hehe.

Oj, 4 kg! Hur fort gick det egentligen? Du måste ha förlorat kilona snabbt också, haha..

Gilla

Annielilja

Kvinna ·

15 dec, 2014

Lumiess skrev:

Annielilja skrev:

Lumiess skrev:

Oj, 4 kg! Hur fort gick det egentligen? Du måste ha förlorat kilona snabbt också, haha..

Hehe ja. Vägde mig i tisdags och då vägde jag 63(!) och igår (söndag) vägde jag 59. :) vägde 59 innan op.
Gilla

Lumiess

Kvinna ·

15 dec, 2014

Annielilja skrev:
Lumiess skrev:

Annielilja skrev:

Lumiess skrev:

Hehe ja. Vägde mig i tisdags och då vägde jag 63(!) och igår (söndag) vägde jag 59. :) vägde 59 innan op.

Så du gick alltså upp 4 kilo på en dag, av själva operationen? Då måste det varit en massa vätska som samlats iom detta då, eller..? Skönt att det försvann så snabbt iaf då :)

Gilla

Annie87

Kvinna ·

16 dec, 2014

Hur mår ni tjejer? Nu kan jag äntligen säga att det börjar bli bättre, tack & lov! Dessa dagar har varit "hemska" och inte alls vad jag trodde. Och så fick man en allergisk reaktion av medicinerna så mina läppar är super svullna och har fått en massa var & blod blåsor :-( Så fick rådet av patrik att sluta med allt och vilken tur då att smärtan känns bättre annars hade jag nog inte klarat mig utan citodonen. Nu längtar jag bara till att brösten blir snyggare och bättre ;-)
Gilla

Lumiess

Kvinna ·

16 dec, 2014

Jotack, jag mår också bättre idag, det värsta börjar klinga aved smärtstillande nu.. lördag och söndag var ett helvete så det är så himla skönt att det börjar släppa nu. Ska sluta med oxycodonen idag så får jag hoppas att magen återfår sin tidigare form.

Kollar såklart till brösten dagligen och de ser ju riktigt bra ut idag. Igår så var de mer på olika höjd men på bara ett dygn så har de alltså börjat "rätta till" sig, vilket är positivt! Enda kruxet idag är att jag måste ta mig in till kliniken och hämta en ny läk-bh i rätt storlek, de gav mig en small och jag behöver en medium..

Gilla

msfix

Kvinna ·

16 dec, 2014

Annooo skrev:
Hur mår ni tjejer? Nu kan jag äntligen säga att det börjar bli bättre, tack & lov! Dessa dagar har varit "hemska" och inte alls vad jag trodde. Och så fick man en allergisk reaktion av medicinerna så mina läppar är super svullna och har fått en massa var & blod blåsor :-( Så fick rådet av patrik att sluta med allt och vilken tur då att smärtan känns bättre annars hade jag nog inte klarat mig utan citodonen. Nu längtar jag bara till att brösten blir snyggare och bättre ;-)
Oj vad jobbigt du haft det. Skönt att det har börjat vända så smått nu. Jag har börjat vänja mig vid det här trycket jag haft som gjort att jag knappt kunnat andas. Upptäckte igår att jag nu blivit blå på överarmen, revbenen, mellan och runt undersidan av brösten. Ser nästan ut som ett misshandelsoffer. Längtar också till att brösten ska bli mer normala till formen.
Gilla

Annielilja

Kvinna ·

16 dec, 2014

Var på mitt första återbesök idag! Tejpen byttes och de (kirurgen + sköterskan) tyckte att allt såg bra ut. Jag opererade ju mina bröstvårtor också som var puffiga och de är SKITFINA! Jag började nästan gråta när jag fick se dem. :) stygnen under brösten försvinner av sig själv men de på bröstvårtorna ska de ta på fredag. Är lite nervös inför det. Hoppas det inte gör för ont. Det gjorde lite ont att ta bort all tejp, men det är bara bra ju för det innebär att jag har känsel. Jag kan säga till er som fortfarande knaprar medicin att era kroppar kommer må sååå mycket bättre när ni slutar med dem. Min mage har gått tillbaka till sitt normala läge (inte uppblåst längre) och jag kan göra nr 2 som vanligt igen och har inte alls ont i magen längre.
Gilla

Annie87

Kvinna ·

17 dec, 2014

Annielilja skrev:
Var på mitt första återbesök idag! Tejpen byttes och de (kirurgen + sköterskan) tyckte att allt såg bra ut. Jag opererade ju mina bröstvårtor också som var puffiga och de är SKITFINA! Jag började nästan gråta när jag fick se dem. :) stygnen under brösten försvinner av sig själv men de på bröstvårtorna ska de ta på fredag. Är lite nervös inför det. Hoppas det inte gör för ont. Det gjorde lite ont att ta bort all tejp, men det är bara bra ju för det innebär att jag har känsel. Jag kan säga till er som fortfarande knaprar medicin att era kroppar kommer må sååå mycket bättre när ni slutar med dem. Min mage har gått tillbaka till sitt normala läge (inte uppblåst längre) och jag kan göra nr 2 som vanligt igen och har inte alls ont i magen längre.
Oroa dig inte det känns knappt inte att ta stygnen lite små ryck men inte alls så farligt som man tror :-) Min mage börjar med komma igång bra men vågar verkligen inte ställa mig på vågen :-0 känner mig tjock & plufsig uscha hahaha. Var några timmar med en vän och shoppa julklappar och provade kite tröjor men oj så konstigt det där kändes, kände mig super stor upp till och nästan lite väl rund ;-) Hoppas det bara är svullnaden som påverkar ;-) och att man lär sig leva med sina nys boobs!
Gilla

Lumiess

Kvinna ·

17 dec, 2014

Hur mår ni idag tjejer? Jag slutade med Oxycodonen igår (tog bara Alvedon) och upplever redan nu att magen börjat återfå sin normala form. Så himla skönt och positivt också att den värsta smärtan börjar klinga av. Kollade brösten nyss och oj så fina de är redan nu..! Svullnaden på övre delen av brösten har sjunkit betydligt och även ol de fortfarande är ganska strutiga så har de så fin form och precis rätt storlek. Var ju lite orolig att jag kanske skulle tycka de blivit för stora men det har jag inte känt alls. Längtar så till att de är färdiga nu :-D
Gilla

msfix

Kvinna ·

17 dec, 2014

Jag var också orolig att de skulle bli för stora men tycker de är alldeles lagom för mig. Knappt det syns om jag har en hoodie tex. De börjar också forma till sig riktigt snyggt, ffa det högra. Men det är inget som oroar än så länge. De va ju inte identiska från början. Smärtmässigt har jag haft det lätt ändå sen op. Det som varit jobbigt för mig har varit trycket över bröstkorgen. Svårt att andas och det känns som att en ångestattack ligger och växer till sig. Men det är bara trycket som luras ;) Blåmärkena börjar ta och flyta ut nu även om de fortfarande är mörka. Jag är så himla glad att jag gjorde detta och väntar med stor förväntan på slutresultatet :)
Gilla

msfix

Kvinna ·

17 dec, 2014

Nu har jag äntligen fått tummen loss och skrivit en op-story.
Gilla

Princess

Kvinna ·

18 dec, 2014

Jag tog mitt sista OxyNorm piller igår morse. Hade gärna tagit fler för jag har fortfrande jäkligt ont. Men eftersom att dom är så starka så kanske det är bra om man försöker klara sig utan. Hoppas verkligen det blir bra snart för nu börjar det bli riktigt jobbig samt jävligt långtråkigt när man inte kan hitta på något. Hur upplever ni smärtan nu? Min värsta smärta sitter precis vid ena ärret fast innanför liksom. Hugger & bränner som tusan ;( Sen är det förstås sjukt obehagligt med trycket över brösten & att allt är så jäkla stenhårt, plus att jag går som en gammal tant då hela jag har blivet hur setel som helst :/ Magproblemet börjar bli bättre, klarade av nr 2 igår & idag å jag blev så jäkla lycklig att det gick :D Är fortfarande helt uppblåst & ser gravid ut ;) Men det känns iaf helt underbart att den biten börjar bli bättre.

Jag har ingen aning om jag är nöjd med storleken då inget är klart än,vissa dagar känns det bra å vissa dagar känns de lite för litet å vissa dagar känns det lite för stort men jag är mest jävligt less på dom nu bara för att dom är så jävla stel och orörlig :D haha

Hur går det med rökningen Lumiess?

Gilla

Annielilja

Kvinna ·

18 dec, 2014

Idag är det första dagen jag vågar ha uppe armarna till huvudet! Haha. Det tog sin lilla tid... Riktigt skönt att kunna duscha själv. Jag har inte ont alls i brösten längre. Bara på morgonen i några minuter när jag precis satt mig upp i sängen. Hurra! Imorgon ska stygnen tas på mina bröstvårtor. Äntligen börjar jag känna mig som vanligt igen!' Vågar dock inte sova på sidan än....
Gilla

msfix

Kvinna ·

18 dec, 2014

Jag har inte heller ont längre. Har egentligen inte haft ont alls, men jag känner att kroppen blir bättre och bättre. Det jag kan känna nu är iofs att det sticks och drar i stygnen. Det är väl att huden läker "fast" runt dem kanske!? Ska ta stygnen imorgon ändå så det är skönt. Upptäckte att jag fått den här senan i armhålan som jag läst om här, men har inga egentliga besvär av den heller. Kan bara inte sträcka den armen lika rakt som den andra. Men det gör inte ont iaf. Vågar inte heller ligga på sidan än. Är rädd att de flyttar sig då. Trots att de sitter som i ett skruvstäd med tortyren haha. Detta har varit en mycket positiv upplevelse för mig och inte alls så smärtsamt som jag har föreställt mig.
Gilla

Princess

Kvinna ·

18 dec, 2014

Å vad härligt för er Annielilja & msfix 👍 Läääängtar tills jag oxå kommer dit & kan leva normalt igen :)

Gilla

msfix

Kvinna ·

18 dec, 2014

Princess skrev:

Å vad härligt för er Annielilja & msfix 👍 Läääängtar tills jag oxå kommer dit & kan leva normalt igen :)

Lider med dig. Hoppas det vänder snart :)
Gilla

Lumiess

Kvinna ·

19 dec, 2014

Mår bättre och bättre och har tagit ganska långa promenader sedan i måndags, vilket jag tror hjälpt mycket i återhämtningen. Känner ju att det spänner mer i brösten när jag vaknar på morgonen och för mycket stillasittande har inte fungerat för mig iaf. Slutade helt med Oxycodonen i onsdags har jag för mig och magen mår redan så mycket bättre.. allt går åt rätt håll och jag är så glad över mina nya bröst!

Princess; jag har varit rökfri i två veckor idag och tänker fortsätta på denna bana. Är dock sjukt sugen på snus ännu :/ Hur går det för dig?

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem