Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
POFbrons profilbild

POFbrons

Kvinna ·

09 dec, 2012

Vi som skall göra bröstop januari 2013

Bröstförstoring
En tråd för er som skall göra bröstop januari 2013
934

Sortera efter

ollie

Kvinna ·

01 feb, 2013

haha nej jag hoppas ingen är medicinskt kunnig, eller google sugen haha... eller läser på det här forumet...
Gilla

Anna.

Kvinna ·

02 feb, 2013

Har ni börjat träna än? Jag provade på plankan i veckan, kändes direkt. Även lite andra magövningar stack i ärren. Armar vill jag inte riktigt börja med än, så det blir bara promenader just nu :S
Gilla

Peutetre

Kvinna ·

02 feb, 2013

Jag har inte vågat träna trots att jag mår bra. Opererades 23e och igår var första gången jag lyfte upp dottern (hon är 1 år och 2 mån), gjorde inte ont men konstigt att bära henne då man har två bröst i vägen ;) längtar till gymmet!
Gilla

Ariana

Kvinna ·

02 feb, 2013

Smarrig, hur har det gått för dig med din op? Hur känns det? Nyfiken då jag själv ligger hemma och vilar efter min som gjordes i tisdags och har för tillfället mindre ont än de första dagarna och känner mig mer rörlig, men vilken klåda jag har. Hur har det varit för dig hittills? Om det är ok att jag frågar ;)
Gilla

Balobas

Kvinna ·

02 feb, 2013

Jag längtar tills jag kan börja träna igen.. kände imorse att när jag skulle dra isär eltandborsten så flyttade brösten/implantaten på sig men det hade jag nästan räknat med. Känns rätt ok även om jag nu aldrig riktigt kan träna bröst igen.

Opererades i måndags så... 5 dagar sen men tycker ändå att när jag tar av tortyren så liksom känns det som att vänster bröst halkar ned lite... som att bröstvecket inte "håller"... vet att det är tidigt fortfarande men kan inte låta bli att oroa mig lite ändå.
Dessutom har jag kört helt utan bröstband igår eftersom brösten redan från början va rätt så långt ned. Tuve sa att jag inte behövde ha det så spännt så jag antar att det va hans intryck också. 

Gilla

Smarrig

Kvinna ·

02 feb, 2013

Ariana skrev:
Smarrig, hur har det gått för dig med din op? Hur känns det? Nyfiken då jag själv ligger hemma och vilar efter min som gjordes i tisdags och har för tillfället mindre ont än de första dagarna och känner mig mer rörlig, men vilken klåda jag har. Hur har det varit för dig hittills? Om det är ok att jag frågar ;)

Det har hittils gått jättebra :) Haha fråga på! 
Jag hade det också mycket lättare bara några dagar efter. Skönt för dig!! Dag 3 så var jag på stan och dag 4 på bio. Det är klart det var obehagligt men det allra värsta var fan kliandet haha. Sen blir det otroligt skönt när trycket på bröstkorgen försvinner successivt. Nu ligger min största fokus på att vara försiktig med lyft och hålla koll så det inte blir någon infektion. Annars lever jag som vanligt förutom att jag fortfarande är hemma från jobbet då jag har väldigt tunga lyft i jobbet. Vill inte riskera något :)

Annars tar jag rätt långsamma promenader varje dag (sen dag 3) då det ska hjälpa läkningen och så, nojar ju dock fortfarande men det kommer man nog göra ett tag. Klådan är dock borta helt nu!!! :D SÅ SKÖNT!

Har du kunnat vara ute någonting? :) Hoppas att det fortsätter bra för oss båda :D

Gilla

Anonym användare

02 feb, 2013

Balobas skrev:
Jag längtar tills jag kan börja träna igen.. kände imorse att när jag skulle dra isär eltandborsten så flyttade brösten/implantaten på sig men det hade jag nästan räknat med. Känns rätt ok även om jag nu aldrig riktigt kan träna bröst igen.

Opererades i måndags så... 5 dagar sen men tycker ändå att när jag tar av tortyren så liksom känns det som att vänster bröst halkar ned lite... som att bröstvecket inte "håller"... vet att det är tidigt fortfarande men kan inte låta bli att oroa mig lite ändå.
Dessutom har jag kört helt utan bröstband igår eftersom brösten redan från början va rätt så långt ned. Tuve sa att jag inte behövde ha det så spännt så jag antar att det va hans intryck också. 

Anledningen till att du känner att vänster bröst halkar ner kan vara att fickan är lite för stor på den sidan. När snittet läggs i armhålan ser inte kirurgerna ytan dom jobbar med lika bra som när snitten är under brösten vilket kan resultera i att fickorna blir stora. Bygelhn (tortyren) används för att pressa ner huden runt brösten för att fixera fickorna så dom läker rätt. Kämpa på med bhn så löser det sig säkert :)

Gilla

Balobas

Kvinna ·

02 feb, 2013

tin skrev:

Anledningen till att du känner att vänster bröst halkar ner kan vara att fickan är lite för stor på den sidan. När snittet läggs i armhålan ser inte kirurgerna ytan dom jobbar med lika bra som när snitten är under brösten vilket kan resultera i att fickorna blir stora. Bygelhn (tortyren) används för att pressa ner huden runt brösten för att fixera fickorna så dom läker rätt. Kämpa på med bhn så löser det sig säkert :)

Jo precis, blir orolig bara att om huden/fickan inte läkt fast där nu (5 dagar) så kommer den kanske aldrig göra det. Det handlar om 0,5-1cm kanske och jag är inte så kinkig med osymmetri eller så men det känns obehagligt.
Har dessutom ff ont under det brösten ovanpå revbenet liksom och det är ett blåmärke undertill på det bröstet. Får hoppas att det bara läker lite långsammare än det andra. I övrigt är jag så lycklig över mina nya kompisar (även om jag tycker de är lite stora)
Gilla

Ariana

Kvinna ·

02 feb, 2013

Vad härligt att du kunnat vara ute och göra lite än som jag varit inomhus främst. Känt mig aningen snurrig med smärtlindringen för att vara ute. Och nu börjar verkligen detta med att bara vara stilla få det att krypa i kroppen. Man vill ju gärna vara som vanligt och inte stilla, men med tur är det bättre om några dar till. ;)

Hur gjorde du med allt kliandet? Fick tips om att använda kyla för att ta mig genom dagen. Så det har jag provat och det hjälper.
Risken är annars att man kliar ihjäl sig själv ;) Ska bli skönt när man slipper stygnen och även denna bh som ska sitta i dygnet runt. Känns som att den hindrar en från att andas normalt :)
Gilla

Peutetre

Kvinna ·

02 feb, 2013

Vad tror ni om att man går till gymmet och tränar ben? Kan det vara någon fara?
Gilla

Smarrig

Kvinna ·

02 feb, 2013

Hört man ska vänta iaf 5-6 veckor med ben/rumpa. Jag skulle inte göra det så här kort efter då man helst inte ska bli svettig eller anstränga mig så mkt. Ingen aning om vad som är rätt dock! :)
Gilla

Smarrig

Kvinna ·

02 feb, 2013

Vill dock träna mer än nåt annat typ :P
Gilla

Peutetre

Kvinna ·

02 feb, 2013

Åh kommer aldrig kunna hålla mig så länge :( vad kan gå fel eller vad riskerar man om man tränar redan nu?
Gilla

Smarrig

Kvinna ·

02 feb, 2013

Vet faktisk inte. Men jg kan tänka mig att infektionsrisken ökar när man svettas. Men det är bara ren gissning. Kanske bara är att läkningen tar mer tid om kroppen anstränger sig på annat vis.. Jag har gått upp massa i vikt, har hemsk ångest jag med över det här haha ;( men kännas mer värt att vänta, eller kanske ringa kliniken på måndag och fråga, så man vet. Eller så kanske nån som vet hinner svara här!
Gilla

Smarrig

Kvinna ·

02 feb, 2013

Ariana skrev:
Vad härligt att du kunnat vara ute och göra lite än som jag varit inomhus främst. Känt mig aningen snurrig med smärtlindringen för att vara ute. Och nu börjar verkligen detta med att bara vara stilla få det att krypa i kroppen. Man vill ju gärna vara som vanligt och inte stilla, men med tur är det bättre om några dar till. ;)

Hur gjorde du med allt kliandet? Fick tips om att använda kyla för att ta mig genom dagen. Så det har jag provat och det hjälper.
Risken är annars att man kliar ihjäl sig själv ;) Ska bli skönt när man slipper stygnen och även denna bh som ska sitta i dygnet runt. Känns som att den hindrar en från att andas normalt :)
Ja det har varit så himla skönt! Fast har nojat över att jag rört mig för mkt men det är bara bra tydligen :D har du testat dra ner på smärtlindringen? Eller kanske du skulle ha för ont :/ jag slutade ganska snabbt med mina vilket var skönt men samtidigt så gjorde penicillinet mig sjukt trött så sov mkt i 10 dagar. Kan vara kombination med det! Lovar ! Du kommer snart va på benen igen. :) Jag hade inget som lindrande klianded haha. Tur du hann få tips i tid! Jag bara gnuggade lite med händerna på sidan av där det kliade! Funkade bra för stunden haha. Men mina blev större redan dag 12 typ. Fick mina nya sportbh idag med en storlek större. Var så himla skönt när jag tog på mig den. Svullnaden gick ner men dom var ändå större. Snabbt gick det! Hur känner du med storlek osv?:) nöjd?
Gilla

Peutetre

Kvinna ·

02 feb, 2013

Ja jag hoppas så att någon här kan svara :) annars väntar jag väl till måndag och ringer antingen proforma eller Calle :)
Gilla

Anonym användare

02 feb, 2013

Om man gör pulshöjande aktiviteter för tidigt efter op kan man öka risken för blödning. Jag tänkte försöka prova träna benen lätt på gymmet efter 3 veckor. 8 dagar sen operationen nu och idag gick jag 12km i ganska bra tempo så jag tror att det kommer vara lugnt :)
Gilla

kennyjenny

Kvinna ·

03 feb, 2013

Till mig har kliniken sagt att man kan börja med lättare träning efter 3 veckor. Typ lättare benträning och sånt men att ta det försiktigt och inte börja med bänkpress ;-) jag opererade mig den 21/1 och försöker ta långsamma promenader (ibland känns det som att tuttarna ska ramla av!) och tänkte börja med typ spinning och lättare styrkepass på gymet efter den 11/2. De sa också att detta är generalla rekomendationer men att det viktigaste är att lyssna på sin kropp. Känns det inte bra så gör det inte och känns det bra är det antagligen ok :-) Men det verkar ju vara mycket olika rekomendationer från olika kliniker..
Gilla

Smarrig

Kvinna ·

03 feb, 2013

Då ska jag börja på onsdag :) wihooOoooO!
Gilla

Anonym användare

03 feb, 2013

Det värsta är att hålla sig lugn tycker jag.  Efter två operationer tätt inpå varandra så att jag inte hann bli "normal" mellan dom så klättrar jag snart på väggarna av inte kunna gymma/löpträna och vara lika aktiv som vanligt. Tålamodet är inte det bästa.. Tur nog är det långt kvar till sommaren så än är det inte kört med formen tjejer, och vi kommer vara snyggare än nånsin med våra nya schyssta boobies  🤭
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem