Hej,
Det du beskriver är väldigt vanligt, särskilt när det finns ärftlighet. Hos många handlar det inte bara om själva “påsen”, utan också om att övergången mellan nedre ögonlocket och kinden blir djupare med åren. Vävnaden som håller "fettet på plats" har hos olika individer olika styrka. Så även unga individer kan se trötta ut och ha påsar.
Tidigare tog man ofta bort ganska mycket fett, men idag är man generellt mer försiktig eftersom man vet att området annars kan bli för ihåligt längre fram. Det är därför många kirurger numera hellre bevarar och flyttar fett än bara tar bort det. Hos yngre patienter går man dock oftast in på insidan av ögonlocket " transkonjunctivalt" och tar bort fettet utan att skapa ärr på utsidan.
Vilken metod som passar bäst beror dock helt på anatomin. Har man mycket framträdande fettkuddar behöver man ibland minska dem något, men samtidigt kan man använda en del av fettet för att jämna ut tear trough/övergången mot kinden. Detta kallas fettransposition. Ofta blir det mest naturliga resultatet faktiskt en kombination av båda teknikerna.
Omfördelning ger ofta ett mjukare och mer naturligt uttryck över tid, men om själva påsarna är stora räcker det inte alltid ensam. Samtidigt vill man undvika att ta bort för mycket fett, eftersom det kan ge ett trött eller urholkat intryck senare i livet. Ibland utför man ingen av dessa utan enbart en fettransplantation för att maskera påsarna..
Som du förstår så finns det olika lösningar. Det viktigaste är därför egentligen inte exakt vilken metod man väljer, utan att operationen anpassas efter just din anatomi och görs konservativt och balanserat.
Lycka till
Mvh