Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sarael profilbild

Sarael

Kvinna ·

31 aug, 2021

Bröstförstoring hösten 2021

Bröstförstoring

Känns som det behövs en sån här tråd! Vill gärna följas åt med er andra som ska opereras i höst :) Känns skönt att peppa varandra! Själv ska jag göra en bröstförstoring och nippelplastik på AK i Göteborg den 30 september. Har idag en liten A och hoppas på en liten C. Velar fortfarande om storlekar och ska tillbaka till kliniken nästa vecka för att prova implantat igen. Det blir i alla fall Mentor anatomiska med låg profil, vill ha lite överpol och ett naturligt resultat. Är rätt nervös faktiskt! Har gjort många operationer tidigare, men inga plastikoperationer. Känns så orealistiskt att jag kommer få bröst! Anser knappt att jag har några just nu. Kan inte ens föreställa mig det. Men i övrigt är jag så himla pepp! Hur känns det för er? När och var har ni op? Vad är era förväntningar? :)

419

Sortera efter

Sarael

Kvinna ·

04 okt, 2021

Solen83 skrev:

Sarael skrev:

Lycka till imorgon bägge två! Solen83 och an1 ?

Tack ? är så taggad inför morgondagen. Får se om jag kan sova inatt eller om tankarna bara snurrar ??

Haha, brukar tänka att det inte spelar så stor roll natten innan en operation. Imorgon kommer du garanterat sova gott i alla fall ?? Håller tummarna imorgon ?
Gilla

An1.

Kvinna ·

05 okt, 2021

Här lämnar jag länken till ett nytt forum där vi som opereras den här månaden kan också skriva vad vi känner! https://plastikoperationsforum.se/forum/brost/brostforstoring/brostforstoring-oktober-2021 Jag ska opereras idag kl 11:30, hoppas på det bästa ??Är så ivrig ?
Gilla

zijn

Kvinna ·

05 okt, 2021

Lycka till alla som ligger på bordet idag, ska bli spännande att höra hur det gick sen! Själv har jag inte fått några värktabletter, måste nog kolla upp det (lär väl annars komma in imorgon eftersom jag inte opereras förens på torsdag..). Någon som haft någon checklista inför operationen, vad man ska ta med sig och sådant?
Gilla

zijn

Kvinna ·

05 okt, 2021

Sarael skrev:

Majken11 skrev:

Dag 5 för mig nu och jag har precis tagit min andra dusch efter operationen. Haha, nu ser de verkligen ut som franken-boobs ? Allt är mycket mer svullet än det var i förrgår och färgglada är dom också ?? Försöker att inte lägga så mycket fokus på det, känner att det går åt rätt håll i övrigt! Jag är defintivt mer rörlig i armarna. Kan ta på mig kläder själv, tvätta håret själv osv. Fortfarande svårt att stänga ytterdörren, lyfta laptopen och sånt. Men det går bättre och bättre. Har börjat försöka använda vänsterarmen lika mycket som höger, för det känns som jag överansträngt höger bröstmuskel lite när jag mest använder den armen till allt.

När kunde du duscha första gången?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

05 okt, 2021

zijn skrev:

Lycka till alla som ligger på bordet idag, ska bli spännande att höra hur det gick sen!

Själv har jag inte fått några värktabletter, måste nog kolla upp det (lär väl annars komma in imorgon eftersom jag inte opereras förens på torsdag..).

Någon som haft någon checklista inför operationen, vad man ska ta med sig och sådant?

På Akademikliniken där jag opererades fick man alla mediciner med sig hem från kliniken, så jag behövde inte hämta ut nåt. Var rätt smidigt :) Jag fick duscha dag 3 första gången. Gjorde även nippelplastik, så vet inte om det är annat som gäller då. Stod i mina papper att jag skulle duscha dag 3, 5 och 7. Angående checklista. På min stod det typ: ladda telefon, ta ut piercingar (om du har några), ta av smycken, förbereda saker till sängbordet, lägga fram rena handdukar till duschen, byta sängkläder kvällen innan op. Till kliniken tog jag med mig: iPhone, Kindle (använde aldrig), legitimation, vattenflaska att ha i bilen på vägen hem och lite egen mat eftersom jag äter veganskt :)
Gilla

soffans

Kvinna ·

05 okt, 2021

Solen83 skrev:

soffans skrev:

Solen83 skrev:

Hade planerad operation 22/11 då det var första lediga tiden vid min konsultation, men mailade kliniken igår för att höra hur många som stod på väntelistan och hur stor chansen va att få en tidigare tid. Fick mail tillbaka inom några minuter att dom precis fått en lucka den 5/10! Jag tog den så på tisdag opereras jag ?? så sjukt taggad och lite nervös såklart.

gud vad roligt!! jag har varit lite orolig för att behöva vänta skitlänge på att få operationstid när jag väl bestämmer mig för att gå på konsultation, men har man tur så får man en avbokad tid då! Kommer inte orka vänta fleera månader på att operera mig sen när jag varit på konsultation :p hur kändes själva besöket och så?

Nej jag har inte heller tålamod att vänta så det var riktigt skönt att få en tidigare tid.
Ja hör man bara av sig så finns ju chansen att få tidigare tid.
Konsultationen kändes jättebra. Jag kände mig trygg med Mattias han var lugn och förklarade allt väldigt bra.

Förstår det :) ser att det är din op-dag idag :D hoppas allt går bra! Vore kul att höra sen hur det gick!
Gilla

Majken11

Kvinna ·

05 okt, 2021

Sarael; hur känns det idag? Och vilken dag är du på nu? Fick du penicillin utskrivet? Blev orolig nu när jag såg att jag bara fått fyra olika smärtstillande! Ska maila kirurgen.
Gilla

Solen83

Kvinna ·

05 okt, 2021

soffans skrev:

Solen83 skrev:

soffans skrev:

Solen83 skrev:

Hade planerad operation 22/11 då det var första lediga tiden vid min konsultation, men mailade kliniken igår för att höra hur många som stod på väntelistan och hur stor chansen va att få en tidigare tid. Fick mail tillbaka inom några minuter att dom precis fått en lucka den 5/10! Jag tog den så på tisdag opereras jag ?? så sjukt taggad och lite nervös såklart.

gud vad roligt!! jag har varit lite orolig för att behöva vänta skitlänge på att få operationstid när jag väl bestämmer mig för att gå på konsultation, men har man tur så får man en avbokad tid då! Kommer inte orka vänta fleera månader på att operera mig sen när jag varit på konsultation :p hur kändes själva besöket och så?

Nej jag har inte heller tålamod att vänta så det var riktigt skönt att få en tidigare tid.
Ja hör man bara av sig så finns ju chansen att få tidigare tid.
Konsultationen kändes jättebra. Jag kände mig trygg med Mattias han var lugn och förklarade allt väldigt bra.

Förstår det :) ser att det är din op-dag idag :D hoppas allt går bra! Vore kul att höra sen hur det gick!

Japp idag händer det. Sitter och väntar på Mattias nu. Så snart ska jag in på operation. Uppdaterar sen när jag piggnat till ?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

05 okt, 2021

Majken11 skrev:

Sarael; hur känns det idag? Och vilken dag är du på nu?
Fick du penicillin utskrivet? Blev orolig nu när jag såg att jag bara fått fyra olika smärtstillande! Ska maila kirurgen.

Det känns verkligen bättre för var dag! Är på dag 6 nu. Blir mer och mer rörlig hela tiden. Har dock ingen kraft i armarna än, skulle hacka en paprika igår. Gick så där ? Men generellt går det framåt! Klarar det mest själv utan problem ? Kvällarna är värst, då känns det som kraftig träningsvärk och kramp i bröstmuskeln. Fick ingen antibiotika utskriven. Min klinik ger bara förebyggande under operationen. Jag fick panodil, oxycodon, oxynorm och celebra med hem. Celebran slutade jag med på dag 3 för jag mådde jättelilla av den. Imorgon har jag återbesök! Spännande! ?
Gilla

Sofia9090

Kvinna ·

05 okt, 2021

Så spännande att läsa om alla som ska opereras sig :) Lycka till alla som gör en operation idag och resten av veckan! Själv har jag en tid bokad den 28 oktober men är redan supernervös. Hoppas jag vågar behålla tiden.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

05 okt, 2021

Ok, tydligen hade hon missat det så jag skulle ha. Hur visste du att det var Celebran du mådde illa av? Är det morfin el som citadon? Galet att ta så mkt smärtstillande men kommer köra på allt i början. Skönt för dig, men jobbigt att armarna är så påverkade. Du får berätta om återbesöket sen!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

05 okt, 2021

Majken11 skrev:

Ok, tydligen hade hon missat det så jag skulle ha. Hur visste du att det var Celebran du mådde illa av? Är det morfin el som citadon? Galet att ta så mkt smärtstillande men kommer köra på allt i början.
Skönt för dig, men jobbigt att armarna är så påverkade.
Du får berätta om återbesöket sen!

Celebra är en NSAID, antiinflammatorisk som Ipren, Ibumetin, Naproxen osv. Vet sen innan att jag inte mår illa av kombinationen oxy och NSAID, så testade att sluta med den och det funkade! Skönt det löste sig med pencillinen! :)
Gilla

Mysa87

Kvinna ·

05 okt, 2021

Jag fick också tabletter från kliniken, men ipren och Alvedon hade jag köpt själv. Jag är på dygn 8 efter operation och jag upplever mig också mer rörlig och mindre smärtpåverkad generellt, men däremot har jag det jobbigt med snittet i höger armhåla. Där är det svullet och lite hårt och gör mer ont. Det ser inte rött eller infekterat ut. Har tre timmars resa till kliniken så kan inte bara svänga förbi och be dem kolla upp det heller, vilket är lite dumt. Vet någon annan av er om det är normalt med svullnad vid snitt i armhåla och när det försvann på er?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

05 okt, 2021

Mysa87: Kam du inte ringa kliniken o rådfråga? Man blir lugnare r man pratar med någon kunnig. Jobbigt att gå o oroa sig i onödan, om det nu inte är någon fara.
Gilla

Mysa87

Kvinna ·

06 okt, 2021

Majken11 skrev:

Mysa87: Kam du inte ringa kliniken o rådfråga? Man blir lugnare r man pratar med någon kunnig. Jobbigt att gå o oroa sig i onödan, om det nu inte är någon fara.

Jag ringde kliniken och hon sa att jag skulle hålla koll så det inte blev rött och irriterat och att jag inte får feber ? Svårt att veta vilken typ av svullnad som är normal och inte. Men det är väldigt besvärande med den klumpen där kan jag säga. Har tre timmar enkel resa dit så kan inte heller bara svänga förbi. Försöker stå ut till återbesöket på måndag helt enkelt men hade varit skönt att höra andra som varit med om liknande och blev av med det ?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

06 okt, 2021

Mysa87 skrev:

Majken11 skrev:

Jag ringde kliniken och hon sa att jag skulle hålla koll så det inte blev rött och irriterat och att jag inte får feber ? Svårt att veta vilken typ av svullnad som är normal och inte. Men det är väldigt besvärande med den klumpen där kan jag säga. Har tre timmar enkel resa dit så kan inte heller bara svänga förbi. Försöker stå ut till återbesöket på måndag helt enkelt men hade varit skönt att höra andra som varit med om liknande och blev av med det ?

Har tyvärr inget tips, men hoppas det blir bättre snart! Tiden går nog fort till på måndag. Det är skönt att gå på återbesök och få bekräftat att allt ser bra ut :)
Gilla

Sarael

Kvinna ·

07 okt, 2021

Jag var på återbesök igår. Allt såg bra ut så här långt! Jonas var nöjd. Var beredd på att det besöket skulle vara lite stressigt, har för mig jag läst att återbesöken ofta går lite snabbt. Men både Jonas och sköterskorna tog mycket tid till mig. Så det kändes skönt! Trodde jag hade såna stygn som försvann av sig själv på bröstvårtorna också, men det var tydligen vanliga stygn där. Så jag ska tillbaka igen om en vecka och ta stygnen på dom. Igår tog de bort tejpen som varit tight tejpad över mina bröst första veckan. Fick också en sport-bh. Sen den tejpen försvann känns brösten mycket större, haha! Till min stora glädje. Har varit lite besviken att dom inte sett större ut, men nu är jag såå nöjd! Tycker redan allt ser SÅ fint ut. Kan inte fatta att det är mina bröst ens! Lägger upp bilder lite längre fram :) Rekommenderar verkligen Akademikliniken Göteborg. Kunde inte varit mer nöjd med nåt. 5/5 stjärnor!
Gilla

zijn

Kvinna ·

07 okt, 2021

Op-dag och jag ligger här på hotellrummet och väntar.. tiden blev flyttad från 7.15 till 12... Känner mig mest snuvad på en måltid men annars är humöret på topp ?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

07 okt, 2021

Lycka till zijn! Sitter själv i bara trosor med en morgonrock o väntar på sköterskan nu. ?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

07 okt, 2021

Lycka till båda två idag! Håller tummarna för er ❤️?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem