Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sarael profilbild

Sarael

Kvinna ·

31 aug, 2021

Bröstförstoring hösten 2021

Bröstförstoring

Känns som det behövs en sån här tråd! Vill gärna följas åt med er andra som ska opereras i höst :) Känns skönt att peppa varandra! Själv ska jag göra en bröstförstoring och nippelplastik på AK i Göteborg den 30 september. Har idag en liten A och hoppas på en liten C. Velar fortfarande om storlekar och ska tillbaka till kliniken nästa vecka för att prova implantat igen. Det blir i alla fall Mentor anatomiska med låg profil, vill ha lite överpol och ett naturligt resultat. Är rätt nervös faktiskt! Har gjort många operationer tidigare, men inga plastikoperationer. Känns så orealistiskt att jag kommer få bröst! Anser knappt att jag har några just nu. Kan inte ens föreställa mig det. Men i övrigt är jag så himla pepp! Hur känns det för er? När och var har ni op? Vad är era förväntningar? :)

419

Sortera efter

Solen83

Kvinna ·

03 okt, 2021

Serena2017 skrev:

Jag ska opereras på torsdag 7/10! Är förvirrad om man ska duscha håret med descutan eller inte?
Får man exempelvis duscha håret med sitt vanliga schampoo och balsam och styla det på onsdag morgon, sedan tvätta sig med descutan över hela kroppen på onsdag kväll och även torsdag morgon?

Läst att många inte tvättat håret med descutan men i mina instruktioner inför operation står det ”inte tvätta med annan tvål, schampoo eller balsam”. ?

Jag ska opereras på Tisdag. På måndag kväll ska jag tvätta både hår och kropp med descutan Och sen på tisdag morgon endast tvätta kroppen med det. Som sagt olika bud från olika kliniker verkar det som. Lycka till på Torsdag
Gilla

Sarael

Kvinna ·

03 okt, 2021

Majken11 skrev:

Serena2017, då ska vi opereras samma dag?Vilken klinik ska du till? Vilka implantat ska du sätta in? För mig blev det Mentor ca 300.

Hur är det med smärtan nu Sarael?
Och vad Avis jag blir med att kunna jobba hemifrån?måste vara sjukt nice!

Idag är jag på dag 4 och det blir bättre för varje dag! Dag 2 var lätt värst för mig. Jag har nu trappat ner på smärtstillande, (går fortfarande på det långtidsverkande morfinet), varit ute och gått en långsam promenad idag och kan nu lägga mig i sängen själv, men ännu inte ta mig upp ur den ? Brösten känns mindre spända, det är lättare att andas och jag känner mig hoppfull! ? Spenderar dagarna med att sova, kolla serier och googla bh:ar och bikinis till mina nya tuttar. Kommer bli dyrt det där ? Har du helt bestämt vilka implantat du ska ha nu Majken11? Hur känns det?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

03 okt, 2021

Sarael; haha, dina dagar ser ut som mina gjort under sjukskrivningen?men tur att det är övergående. Man får försöka att acceptera läget o verkligen vila! Verkar som att dag fyra är när det värsta släpper för dom flesta:) Ja, jag bestämde mig för Mentor efter att min kirurg svarade på mitt mail. Eftersom Motiva kostar mer känns det skönt att veta att svaret är äkta o inte det mest ”lönsamma”. Vill bara att dagarna ska gå nu? Det bästa med sillisar är att inte bh behövs utan att dom håller en schysst för ändå. Jag hade mkt ”toppar”utan bygel o vaddering. Men är väl inte d mest optimala för att förhindra häng dock?
Gilla

Solen83

Kvinna ·

03 okt, 2021

Någon mer som ska opereras på Nordiska kliniken tisdag 5/10?
Gilla

zijn

Kvinna ·

04 okt, 2021

Majken11 skrev:

Serena2017, då ska vi opereras samma dag?Vilken klinik ska du till? Vilka implantat ska du sätta in? För mig blev det Mentor ca 300.

Också OP-tid på torsdag, kan inte vänta! Descutan hade jag tänkt ta på hela kroppen +hår onsdag kväll och på torsdag endast kroppen. Kläder har jag som är enkla att ta på sig, lite svårt att hitta skor man inte behöver knyta.. men det löser sig nog :) Vi bor på hotell natten innan och efter och siktar på att åka hem fredag efter lunch någonstans. Jag opereras på morgonen på torsdag så det borde räcka då, tänker jag ... Tur jag har mannen hemma som kan resa mig upp ur soffan då, Sarael :P
Gilla

Sarael

Kvinna ·

04 okt, 2021

zijn skrev:

Majken11 skrev:

Också OP-tid på torsdag, kan inte vänta!

Descutan hade jag tänkt ta på hela kroppen +hår onsdag kväll och på torsdag endast kroppen.
Kläder har jag som är enkla att ta på sig, lite svårt att hitta skor man inte behöver knyta.. men det löser sig nog :) Vi bor på hotell natten innan och efter och siktar på att åka hem fredag efter lunch någonstans. Jag opereras på morgonen på torsdag så det borde räcka då, tänker jag ...

Tur jag har mannen hemma som kan resa mig upp ur soffan då, Sarael :P

Haha, ja det rekommenderar jag verkligen! ? Inte många dagar kvar nu då zijn! Jag gissar att det räcker med en natt till på hotell. Den enda nackdelen är väl att många (inkl jag) upplever dag 2 som absolut värst och då kommer du behöver åka bil då. Men det finns ju smärtstillande! Du kan ju knyta skorna löst så dom går att ta på med hjälp av skohorn. Så gjorde jag ?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

04 okt, 2021

Usch, jag har börjat bli rejält nevös nu o känna viss ånger? Detta kanske är vanligt? Rädd för att få komplikationer som kommer innebära längre sjukskrivning o behöva opereras ännu en gång.. peppa mig snälla!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

04 okt, 2021

Majken11 skrev:

Usch, jag har börjat bli rejält nevös nu o känna viss ånger?
Detta kanske är vanligt? Rädd för att få komplikationer som kommer innebära längre sjukskrivning o behöva opereras ännu en gång..
peppa mig snälla!

Jag tror det är normalt! Jag hade lite smått panik nån dag innan. Tänkte, vad håller jag på med?! Ska jag verkligen göra detta? Men om jag föreställde mig att jag skulle ställa in hela operationen kände jag en enorm besvikelse! Jag ville ju göra det. Hur känns det för dig om du tänker på att bara strunta i alltihop? Känns det som en lättnad eller besvikelse? Helt normalt att känna sig nervös <3 Och det finns ju risker med allt. Varje gång du sätter dig i bilen tar du en risk! Att skaffa barn är en risk, osv osv.. Finns inget bra i livet som kommer helt utan risker. Med det sagt behöver det ju kännas rätt för DIG och det vet bara du själv <3
Gilla

Majken11

Kvinna ·

04 okt, 2021

Tack Sarael! Kan du röra dig lättare nu? Typ använda händer armar i vardagliga livet? Försöker tänka att blir det kapselkontraktur tar det oftast några år. Infektion o blödning verkar relativt lätt behandlat o komma inom två dagar. Det som känns märkligt är även att inte få träna på så lång tid?nu får o kan jag ändå inte det på två månader för handleden så där läggs bara en månad till! Jag vet inte varför jag nojjar så mkt! Jag har sådan enorm arbetsmoral o vet att det inte är bra att jag är borta så länge från jobbet. Är ansvarig fsk lärare på yngre barns avdelning. Är rädd att komma tillbaka o vara totalt handikappad men kan verkligen inte vara hemma längre än två veckor! Hoppas på lättare återhämtning då mina muskler redan är ”skurna” i.. väntar nu med spänning på att få Mail av kliniken med operations tid o recept för läkemedel.
Gilla

An1.

Kvinna ·

04 okt, 2021

Solen83 skrev:

Hej, jag ska opereras imorgon 5/10! Är väldigt nervös och taggad. Har försökt att förbereda allt. Men hur är det med receptbelagda medicinerna? Jag kan inte se någon recept på 1177. Har du hämtat ut dina mediciner? Jag ska opereras runt kl 11:30 av Patrik Höijer, när ska du?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

04 okt, 2021

Majken11 skrev:

Tack Sarael! Kan du röra dig lättare nu? Typ använda händer armar i vardagliga livet? Försöker tänka att blir det kapselkontraktur tar det oftast några år. Infektion o blödning verkar relativt lätt behandlat o komma inom två dagar.
Det som känns märkligt är även att inte få träna på så lång tid?nu får o kan jag ändå inte det på två månader för handleden så där läggs bara en månad till!
Jag vet inte varför jag nojjar så mkt! Jag har sådan enorm arbetsmoral o vet att det inte är bra att jag är borta så länge från jobbet. Är ansvarig fsk lärare på yngre barns avdelning. Är rädd att komma tillbaka o vara totalt handikappad men kan verkligen inte vara hemma längre än två veckor! Hoppas på lättare återhämtning då mina muskler redan är ”skurna” i..
väntar nu med spänning på att få Mail av kliniken med operations tid o recept för läkemedel.

Det där med träningen känner jag verkligen också. Tränar och gör yoga i princip varenda dag vanligtvis för att hålla rätt på min dåliga rygg. Så det kommer bli några kämpiga veckor nu utan träning. Hoppas kunna börja med lite lätt cykling efter en månad. Ska prata mer med min kirurg om exakt vad för höft/benövningar man får göra. I mina papper står det att jag får börja med det efter 3-4 veckor. Men jag brukar vara väldigt noga med ett bra magstöd även när man tränar underkropp, så undrar om det kommer funka då.. mage får man ju absolut inte träna. Verkar som du planerat in din op perfekt i samband med handleden ? Det kommer säkert gå jättebra! Jag har läst att återhämtningen oftast är värst för de som aldrig haft större bröst tidigare (implantat eller ammat) för då är inte huden van vid att stretchas. Så hoppas det går lite lättare för dig! Du får berätta när du fått op-tid! ? Dag 5 för mig nu och jag har precis tagit min andra dusch efter operationen. Haha, nu ser de verkligen ut som franken-boobs ? Allt är mycket mer svullet än det var i förrgår och färgglada är dom också ?? Försöker att inte lägga så mycket fokus på det, känner att det går åt rätt håll i övrigt! Jag är defintivt mer rörlig i armarna. Kan ta på mig kläder själv, tvätta håret själv osv. Fortfarande svårt att stänga ytterdörren, lyfta laptopen och sånt. Men det går bättre och bättre. Har börjat försöka använda vänsterarmen lika mycket som höger, för det känns som jag överansträngt höger bröstmuskel lite när jag mest använder den armen till allt.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

04 okt, 2021

Sarael: vad härligt! Det viktiga är ju att slippa komplikationer, så du gör helt rätt i att strunta i hur dom ser ut! Huden o kroppen är fantastisk på att läka. Jag har kvar bilder från min förra bröstförstoring o som sagt, efterbilder tas ett år efter. För uttaget gick det snabbare för huden att dra i hop sig. Såg att mina mediciner kommit in så ska hämta ut dom i morgon o fixa ett par mjukisar. Fyra olika var det, fick ni också så många olika?! Gah, vill bara att dagarna ska gå nu?vilket dom gör i långsamt tempo just nu. Och ja, jag kör crossfit annars o magen är inkluderad i alla övningar:/ så bestämt att vila helt tills nästa år. Då ska jag börja köra i vanligt gym istället. I hallen finns bara fria vikter o riggar.
Gilla

Jmn88

Kvinna ·

04 okt, 2021

Jag opereras också på torsdag, ny börjar jag bli nervös på riktigt haha!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

04 okt, 2021

Jmn88 skrev:

Jag opereras också på torsdag, ny börjar jag bli nervös på riktigt haha!

Kul att ni är så många som opereras just på torsdag! ?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

04 okt, 2021

Majken11 skrev:

Sarael: vad härligt! Det viktiga är ju att slippa komplikationer, så du gör helt rätt i att strunta i hur dom ser ut! Huden o kroppen är fantastisk på att läka. Jag har kvar bilder från min förra bröstförstoring o som sagt, efterbilder tas ett år efter. För uttaget gick det snabbare för huden att dra i hop sig.
Såg att mina mediciner kommit in så ska hämta ut dom i morgon o fixa ett par mjukisar. Fyra olika var det, fick ni också så många olika?!

Gah, vill bara att dagarna ska gå nu?vilket dom gör i långsamt tempo just nu.
Och ja, jag kör crossfit annars o magen är inkluderad i alla övningar:/ så bestämt att vila helt tills nästa år. Då ska jag börja köra i vanligt gym istället. I hallen finns bara fria vikter o riggar.

Fick också 4 olika smärtstillande :)
Gilla

Solen83

Kvinna ·

04 okt, 2021

An1. skrev:

Solen83 skrev:

Hej, jag ska opereras imorgon 5/10!
Är väldigt nervös och taggad. Har försökt att förbereda allt. Men hur är det med receptbelagda medicinerna? Jag kan inte se någon recept på 1177. Har du hämtat ut dina mediciner?

Jag ska opereras runt kl 11:30 av Patrik Höijer, när ska du?

Åh vad spännande. Jag hämtade mina mediciner igår. Kolla på apoteket.se om du kan se dom där. Jag hade tid 13.30 men i smset jag fick idag står det 13.00. Lycka till i morgon.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

04 okt, 2021

Lycka till imorgon Solen83 o an1! Ni måste uppdatera sen när ni orkar o berätta hur allt gått! Roligt att ni ska till Nordiska båda två?
Gilla

Solen83

Kvinna ·

04 okt, 2021

Majken11 skrev:

Lycka till imorgon Solen83 o an1! Ni måste uppdatera sen när ni orkar o berätta hur allt gått! Roligt att ni ska till Nordiska båda två?

Tack. Självklart uppdaterar jag när jag orkar ?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

04 okt, 2021

Lycka till imorgon bägge två! Solen83 och an1 ?
Gilla

Solen83

Kvinna ·

04 okt, 2021

Sarael skrev:

Lycka till imorgon bägge två! Solen83 och an1 ?

Tack ? är så taggad inför morgondagen. Får se om jag kan sova inatt eller om tankarna bara snurrar ??
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem