Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sarael profilbild

Sarael

Kvinna ·

31 aug, 2021

Bröstförstoring hösten 2021

Bröstförstoring

Känns som det behövs en sån här tråd! Vill gärna följas åt med er andra som ska opereras i höst :) Känns skönt att peppa varandra! Själv ska jag göra en bröstförstoring och nippelplastik på AK i Göteborg den 30 september. Har idag en liten A och hoppas på en liten C. Velar fortfarande om storlekar och ska tillbaka till kliniken nästa vecka för att prova implantat igen. Det blir i alla fall Mentor anatomiska med låg profil, vill ha lite överpol och ett naturligt resultat. Är rätt nervös faktiskt! Har gjort många operationer tidigare, men inga plastikoperationer. Känns så orealistiskt att jag kommer få bröst! Anser knappt att jag har några just nu. Kan inte ens föreställa mig det. Men i övrigt är jag så himla pepp! Hur känns det för er? När och var har ni op? Vad är era förväntningar? :)

419

Sortera efter

Pojkmamman

Kvinna ·

07 okt, 2021

Lycka till med operationerna idag tjejer!! ??
Gilla

Majken11

Kvinna ·

07 okt, 2021

Hemma nu! Ordentlig smärta nere vid ärren/ revbeno illamående. Höll på att kräkas i taxin hem då det var galet med bilköer. Men verkligen nöjd med allt, ska be mannen handikappanpassa allt härhemma sen? Slutade ivf med 300 high full. Syns knappt just nu vilket känns väldigt skönt.
Gilla

Sarael

Kvinna ·

07 okt, 2021

Majken11 skrev:

Hemma nu! Ordentlig smärta nere vid ärren/ revbeno illamående. Höll på att kräkas i taxin hem då det var galet med bilköer. Men verkligen nöjd med allt, ska be mannen handikappanpassa allt härhemma sen?
Slutade ivf med 300 high full. Syns knappt just nu vilket känns väldigt skönt.

Glad att höra att allt gått bra! Nu får du vila! Skönt att du inte bor själv, det hjälper mycket att ha en extra hand med allt i början! Igår på dag 6 lyckades jag ta mig upp ur sängen själv första gången, haha..
Gilla

Majken11

Kvinna ·

07 okt, 2021

Tack Sarael; förstår nu hur svårt moment ta sig från a till b är. Har en mjuk sängavel så halvsitter just nu. Kommer inte lägga mig ner. Usch illamåendet är fan värst, hatar att må illa men vågar inte ta bort någon tablett än heller o vet inte vilken isf. Kanske ger det sig o beror på narkosen?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

07 okt, 2021

Majken11 skrev:

Tack Sarael; förstår nu hur svårt moment ta sig från a till b är. Har en mjuk sängavel så halvsitter just nu. Kommer inte lägga mig ner. Usch illamåendet är fan värst, hatar att må illa men vågar inte ta bort någon tablett än heller o vet inte vilken isf. Kanske ger det sig o beror på narkosen?

Ja, det är superjobbigt att må illa! Vågade inte heller ta bort nån tablett första dagen.. Det beror säkert på narkosen! Men försök att inte ta morfinet på tom mage! Då blir man mer illamående!
Gilla

Majken11

Kvinna ·

07 okt, 2021

Tack för tips med morfinet! Tog nyss med lite yoghurt efter, hoppas den lilla mängden hjälpte.
Gilla

zijn

Kvinna ·

07 okt, 2021

Hej alla! Skriver från vårdavdelning här.. jag fick inte komma in på operation förens efter halv tre, jag kom vid 12.. tur jag hade plattan med en massa serier att underhålla mig ? Jag kvicknade till jättesnabbt, tror jag fick min macka typ 20 min efter jag rullats in på uppvaket. Smärtan å andra sidan var ju inte direkt underhållande men efter dropp med 2g paracetamol så vart det iaf ok nog. Martin har öppnat BHn för att kolla att allt är OK och det verkar det definitivt vara!! Är redan så så nöjd med hur det här blivit! Iom min anatomi så pekar mina bröstvårtor ut åt sidorna, mer nu än tidigare. Det gör mig dock ingenting för överpolen var det viktigaste och det verkar än så länge uppfylla alla mina önskningar ?. Morgondagen lär väl bli en utmaning då iom värst på dag 2 men jag får väl uppdatera då! Har verkligen uppskattat alla er som skriver i tråden, man känner sig inte ensam i resan och det är jättekul!
Gilla

Majken11

Kvinna ·

07 okt, 2021

Zijn, härligt att höra! Jag har inte kollat på mina ännu. Håller med om att det är skönt att skriva o läsa hur det går för alla. Bävar för dag två då jag redan nu har sjukt ont:/ Fick du oxå 300 insatt? Jobbigt med väntetiden som blev för dig, tur du var förberedd??
Gilla

Sarael

Kvinna ·

07 okt, 2021

zijn skrev:

Hej alla!

Skriver från vårdavdelning här.. jag fick inte komma in på operation förens efter halv tre, jag kom vid 12.. tur jag hade plattan med en massa serier att underhålla mig ?

Jag kvicknade till jättesnabbt, tror jag fick min macka typ 20 min efter jag rullats in på uppvaket.
Smärtan å andra sidan var ju inte direkt underhållande men efter dropp med 2g paracetamol så vart det iaf ok nog.

Martin har öppnat BHn för att kolla att allt är OK och det verkar det definitivt vara!! Är redan så så nöjd med hur det här blivit! Iom min anatomi så pekar mina bröstvårtor ut åt sidorna, mer nu än tidigare. Det gör mig dock ingenting för överpolen var det viktigaste och det verkar än så länge uppfylla alla mina önskningar ?.
Morgondagen lär väl bli en utmaning då iom värst på dag 2 men jag får väl uppdatera då!

Har verkligen uppskattat alla er som skriver i tråden, man känner sig inte ensam i resan och det är jättekul!

Härligt att allt verkar ha gått bra! Smärtan är inte kul, men kändes ändå lite lättare att hantera än andra smärtor när man tänkte på vilka fina bröst som är priset av att må lite dåligt ? Håller med! Är så glad att vi alla kan peppa och stötta varandra genom det här ❤️ Girl power! ?
Gilla

Serena2017

Kvinna ·

07 okt, 2021

Jag är med hemma från operation! Blev som tänkt 335 cc motiva ergonomix. Har bara kollat mina med bh men är det någon av er andra som testat att trycka med fingrarna vid nyckelben och på bröstbenet och känner att det typ knastrar? Är det normalt?? Känns även som implantaten putar ut lite åt armhålorna just nu men de är väldigt högt upp överlag på mig för min hud är så himla fast! Antar att de kommer sjunka? Hoppas alla mår bra! Jag har ok ont men mådde illa förut. Känns dock bättre efter pommes, pizza och pepsi ??
Gilla

Sarael

Kvinna ·

07 okt, 2021

Serena2017 skrev:

Jag är med hemma från operation! Blev som tänkt 335 cc motiva ergonomix. Har bara kollat mina med bh men är det någon av er andra som testat att trycka med fingrarna vid nyckelben och på bröstbenet och känner att det typ knastrar? Är det normalt??
Känns även som implantaten putar ut lite åt armhålorna just nu men de är väldigt högt upp överlag på mig för min hud är så himla fast! Antar att de kommer sjunka?
Hoppas alla mår bra! Jag har ok ont men mådde illa förut. Känns dock bättre efter pommes, pizza och pepsi ??

För mig knastrar det inte när jag trycker men det bubblar när jag lutar mig fram. Rätt obehagligt! Men både bubblor och knaster ska vara helt normalt och försvinna av sig själv efter nån vecka max ? Jag är också sjukt svullen på sidorna, har insane sideboobs! ? Är svullen upptill också. Jag är på dag 8 nu. Det tar tid innan allt svullnar ner, mjuknar och sjunker på plats! Kul att det gick bra, gött att du kan äta! Man får unna sig lite efter en operation ?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

08 okt, 2021

Ni som har opererat er; När kunde ni ligga ner i sängen som vanligt? Vart har ni haft ondast i/ vid brösten? För mig kommer smärtan från ärren/ bröstvecken. Haft så sedan jag vaknade på operationen. Funderar om toppen kan sitta för hårt o skaver? Har tjuvkikat lite o dom känns verkligen helt rätt storlek ?ett par bröst helt enkelt o absolut ingen märkbar stor skillnad! Bubblar även för mig, om jag gör en rörelse som påverkar brösten. Måste verkligen tänka på långsamma rörelser, drog upp knappen igår på skjortan o kändes direkt i bröstet!
Gilla

Serena2017

Kvinna ·

08 okt, 2021

Jag har klarat mig upp och ner i sängen på egen hand! Min säng är ganska hög och fast, så har använt mina magmuskler och det har gått bra ? Försöker tänka på att spänna magen hela tiden när jag ska resa mig. Gör också rörelser ibland som gör att det värker till lite extra i brösten, men känner mig ändå orimligt bra!
Gilla

zijn

Kvinna ·

08 okt, 2021

Hahaha åååh vad mycket saker man har tagit för givet innan! Vända sig i sängen, sätta sig upp från sängen (!!), smörja in kroppen, sätta upp håret, ta på sig kläder, bre en smörgås.. ? Tar arcoxia, Alvedon och Dolcontin (oxynorm fungerar inte på mig) och nu när det börjat verka kan jag äntligen ta en djupt andetag! Jag har inte fött några barn men har haft diskbråck (för att ha någon smärta att jämföra med) och detta står sig ju slätt jämfört med det iaf! Jag har inte haft något illamående alls men är skrapig i halsen efter intuberingen, så förslaget om sugtabletter/strepsils eller liknande är ett råd jag önskade jag följt.. men det är ju så otroligt svårt att säga i förhand..
Gilla

Sarael

Kvinna ·

08 okt, 2021

Majken11 skrev:

Ni som har opererat er; När kunde ni ligga ner i sängen som vanligt? Vart har ni haft ondast i/ vid brösten?
För mig kommer smärtan från ärren/ bröstvecken. Haft så sedan jag vaknade på operationen. Funderar om toppen kan sitta för hårt o skaver?
Har tjuvkikat lite o dom känns verkligen helt rätt storlek ?ett par bröst helt enkelt o absolut ingen märkbar stor skillnad!

Bubblar även för mig, om jag gör en rörelse som påverkar brösten. Måste verkligen tänka på långsamma rörelser, drog upp knappen igår på skjortan o kändes direkt i bröstet!

Det tog mig typ en vecka innan jag rätt enkelt kunde ligga mig ner och komma upp igen själv. Sover fortfarande bara på rygg, men annars går det bra! Hade nog mest ont av att det spände när jag andades. Inte så mycket i själva ärren. Så kanske kolla så inte toppen sitter åt för hårt. Härligt att du är nöjd med storleken!!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

08 okt, 2021

Idag är jag på dag 9 och jag vaknade mycket bättre än igår. Känns som jag gjorde en veckas framsteg bara över en natt! Har kämpat rätt mycket med att inte ta morfin de senaste dagarna, men idag känns det helt okej. Bara lite spänt, men ingen smärta. Är väldigt rörlig, inga problem att tvätta håret! Och har lite mer kraft i armarna också. Konstigt att det kan bli sån stor skillnad bara över en natt! ?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

08 okt, 2021

Sarael; härligt att höra! Måste vara en sådan lättnad?. När ska du börja jobba igen?Då får jag räkna med en veckas kudd sovande o blir det kortare är d en bonus! Zijn; skönt att du slipper illamåendet, mitt går lite upp o ner men tänker ta alla tabletter tills den värsta smärtan är över. Och håller verkligen med hur man får handikapps anpassa allt?frysen kan jag inte ens öppna Jag är glad över att må bra annars, att jag gjort rätt beslut. Fantastiskt väder ute så känns lite tråkigt att hålla sig inne men ska låta kroppen vila hela helgen tänkte jag. Har börjat kolla en serie med typ 5 säsonger så har det att fördriva tiden med? Vad har ni fö läk-bh? Jag har en svart framåt knäppt. Har ni tagit av den innan återbesök o tittat på nya brösten?
Gilla

zijn

Kvinna ·

08 okt, 2021

Undrar lite också när man kan börja jobba igen men min man har skällt på mig hela dagen idag för att jag går för snabbt fram så jag ska väl kanske ta och lugna mig lite... ;) Otroligt svårt att behöva be om hjälp för små saker som man tidigare gjort utan att tänka på det, så det är svårt att få in det i huvudet att jag faktiskt inte ska.. Det som gör jätteont det märker man ju att man inte ska göra, men allt annat i gråzonen är svårt.. Utan adekvat smärtlindring så går det definitivt inte att djupandas iaf, så det är lite märket på när det är dags att fylla på med tabletter igen. Jag har inget som bubblar eller så men höger bröst (som var störst innan OP) gör ondare, är mer spänt och utsidan har jag nedsatt känsel i. Med det sagt så hade jag områden utan känsel sedan min bröstförminskning så det är lite svårt att säga att det är på grund av denna operation.. BH: jag har fått Maribelles läkningsBH: https://nordicare.se/mirabelle Tycker den är jätteskön. Bad om att få köpa med mig en extra så jag kan tvätta mellan varven. Sitter i bilen på väg hem, nästan framme nu (4h resa) och i skarpa kurvor så har det varit spännande... :)
Gilla

Pojkmamman

Kvinna ·

08 okt, 2021

zijn skrev:

Undrar lite också när man kan börja jobba igen men min man har skällt på mig hela dagen idag för att jag går för snabbt fram så jag ska väl kanske ta och lugna mig lite... ;)
Otroligt svårt att behöva be om hjälp för små saker som man tidigare gjort utan att tänka på det, så det är svårt att få in det i huvudet att jag faktiskt inte ska.. Det som gör jätteont det märker man ju att man inte ska göra, men allt annat i gråzonen är svårt..
Utan adekvat smärtlindring så går det definitivt inte att djupandas iaf, så det är lite märket på när det är dags att fylla på med tabletter igen.

Jag har inget som bubblar eller så men höger bröst (som var störst innan OP) gör ondare, är mer spänt och utsidan har jag nedsatt känsel i. Med det sagt så hade jag områden utan känsel sedan min bröstförminskning så det är lite svårt att säga att det är på grund av denna operation..

BH: jag har fått Maribelles läkningsBH: https://nordicare.se/mirabelle Tycker den är jätteskön. Bad om att få köpa med mig en extra så jag kan tvätta mellan varven.

Sitter i bilen på väg hem, nästan framme nu (4h resa) och i skarpa kurvor så har det varit spännande... :)

Hej zijn, tänkte skicka pm till dig men förstår inte hur allt funkar på denna site än så jag skriver här ? Hur avgjorde du valet av kirurg? Jag är mest nyfiken varför det inte blev Mattias på NK (jag ska själv på konsultation hos bla honom nästa månad) Och hur var skillnaden kostnadsmässigt mellan dessa kliniker? Tacksam för svar ??
Gilla

Jmn88

Kvinna ·

08 okt, 2021

Opererade mig igår, oj vilken resa! Själva operationen gick toppen, kände mig pigg och förvånansvärt fräsch efteråt. Tre timmars jobbig bilresa hem och en natt av tårar och illamående. Har mått helt okej idag, inte gjort något mer än rört mig i lägenheten men det har varit ansträngande nog haha! Nu hoppas jag på att sova bättre och förhoppningsvis vakna ännu piggare imorgon!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem