Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sarael profilbild

Sarael

Kvinna ·

31 aug, 2021

Bröstförstoring hösten 2021

Bröstförstoring

Känns som det behövs en sån här tråd! Vill gärna följas åt med er andra som ska opereras i höst :) Känns skönt att peppa varandra! Själv ska jag göra en bröstförstoring och nippelplastik på AK i Göteborg den 30 september. Har idag en liten A och hoppas på en liten C. Velar fortfarande om storlekar och ska tillbaka till kliniken nästa vecka för att prova implantat igen. Det blir i alla fall Mentor anatomiska med låg profil, vill ha lite överpol och ett naturligt resultat. Är rätt nervös faktiskt! Har gjort många operationer tidigare, men inga plastikoperationer. Känns så orealistiskt att jag kommer få bröst! Anser knappt att jag har några just nu. Kan inte ens föreställa mig det. Men i övrigt är jag så himla pepp! Hur känns det för er? När och var har ni op? Vad är era förväntningar? :)

419

Sortera efter

Sarael

Kvinna ·

08 okt, 2021

Jag ska börja jobba igen på måndag. Men jobbar som sagt hemifrån, så det känns helt okej. Tror det kommer gå bra. Kanske tar lite fler småpauser än vanligt och rör på mig lite. Tog ledigt torsdag, fredag, plus hela veckan därpå. Så i princip 10 dagar återhämtning. Är så klart inte helt återställd än, men tillräckligt för mitt jobb :) Jag har denna https://www.mediconline.se/shapewear/underklader-kvinnor/beha/nordicare-sandra-kompressions-beha.php?gclid=Cj0KCQjwv5uKBhD6ARIsAGv9a-xqx8orJS0MjwNqxBqcbWAWcAvhnce37M0FRtb7dXT5St9mI_nX9AkaAs6rEALw_wcB Samma som Zijn men tydligen lite mindre stöd. Vet inte om det är pga mina mindre implantat kanske? Majken11 jag fick kika på mina bröst redan dag 3 eftersom jag var tvungen att duscha och byta förband på bröstvårtorna. Mätte förresten mig idag. Har gått från 70A till 70C. Är jättenöjd med storleken naken, men tycker att de försvinner lite i kläder. Men jag ska köpa lite nya kläder som framhäver brösten mer, så blir det nog fint! Blir ju annorlunda sen också när allt droppat och fallit på plats, nu känns det som det mesta av min volym är på sidorna ? Hur mår du nu Majken11? ? Har dag 2 gått okej? Hoppas färden hem gick bra zijn! Lät tufft att sitta på länge i bilen!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

08 okt, 2021

Jmn88 skrev:

Opererade mig igår, oj vilken resa! Själva operationen gick toppen, kände mig pigg och förvånansvärt fräsch efteråt. Tre timmars jobbig bilresa hem och en natt av tårar och illamående. Har mått helt okej idag, inte gjort något mer än rört mig i lägenheten men det har varit ansträngande nog haha!
Nu hoppas jag på att sova bättre och förhoppningsvis vakna ännu piggare imorgon!

Usch, jobbigt med en sån lång bilresa efteråt! Hoppas du kan sova gott i natt och mår lite bättre imorgon! Jag är på dag 9 nu och tycker varje dag har varit lite bättre än dagen innan. Håller tummarna att det är så för dig också!
Gilla

Majken11

Kvinna ·

09 okt, 2021

Sarael: jag mår bra förutom att jag fortfarande har väldigt ont nere vid ärren. Har börjat knäppa upp halva bh-n en timme då o då. Jag har en framåtknäppt variant men liknade eran modell annars. Du har väl oxå 300 cc? Antar att jag oxå hamnar på en c-kupa. Jag är såå nöjd! Trivdes inte i för stora bröst! Denna storlek känns perfekt för mig ?okej att dom är väldigt svullna just nu men hon satte in höga så kommer nog ge mina lökar den skjuts dom behövde? Imorgon tänkte jag duscha för första gången så då får jag se dom. Rädd att knäppa på bh-n igen då den spänner som tusan över brösten men d är väl det som är meningen antar jag. Är det 3 månader som gäller med denna nu va? När gick du ut på din första promenad?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

09 okt, 2021

Majken11 skrev:

Sarael: jag mår bra förutom att jag fortfarande har väldigt ont nere vid ärren. Har börjat knäppa upp halva bh-n en timme då o då. Jag har en framåtknäppt variant men liknade eran modell annars.
Du har väl oxå 300 cc? Antar att jag oxå hamnar på en c-kupa. Jag är såå nöjd! Trivdes inte i för stora bröst! Denna storlek känns perfekt för mig ?okej att dom är väldigt svullna just nu men hon satte in höga så kommer nog ge mina lökar den skjuts dom behövde?
Imorgon tänkte jag duscha för första gången så då får jag se dom. Rädd att knäppa på bh-n igen då den spänner som tusan över brösten men d är väl det som är meningen antar jag.
Är det 3 månader som gäller med denna nu va?
När gick du ut på din första promenad?

Nej, jag har 245 cc. Hade kunnat ha lite mer, men var också så rädd att det skulle bli för stort. Samtidigt har jag en väldigt nätt överkropp och inte så breda axlar så det ser lagom ut på mig, även om jag blivit lite bröst-girig så här efter op ? Jag gick en långsam, långsam promenad dag 3. Har haft blodpropp och fick blodförtunnande sprutor i 7 dagar efter operationen, men försöker alltid röra mig så mycket jag kan när jag går igenom op. Så se till att inte vara alldeles för stilla! Personligen har jag inte känt något negativt av långsamma promenader, det som ger mig mer smärtor är när jag använder armarna för mycket. Jag ska ha denna bh-n 6 veckor dygnet runt och sen bara på dagarna 6 veckor efter det. Min klinik säljer en bygellös bh med extra stöd som man får använda från vecka 1, tänkte köpa en sån också och variera med :) Spännande att du får se boobisarna för första gången imorgon! ? kul du är så nöjd med storleken också!
Gilla

Majken11

Kvinna ·

09 okt, 2021

Jag rör mig minst en gång i timmen här hemma. Själv rädd för blodproppar då min pappa fick det vid tidig ålder så har det inbyggt i mig vid flygresor osv. Inte fått äta vanliga p piller. Vart fick du proppen? Imorgon är det dag tre för mig så tänkte gå ut en liten sväng då. Jag tror storleken kommer bli bra på dig. Jag tänker på influenser Annica Englund som har den storleken o ser sjukt snyggt ut på henne. Men det där är ju väldigt olika om man gillar big fake boobs look el mer naturligt o lättare vid träningen. Men eftersom man måste byta implantat förr el senare kan du ju ta en större storlek då. ?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

09 okt, 2021

Majken11 skrev:

Jag rör mig minst en gång i timmen här hemma. Själv rädd för blodproppar då min pappa fick det vid tidig ålder så har det inbyggt i mig vid flygresor osv. Inte fått äta vanliga p piller. Vart fick du proppen?
Imorgon är det dag tre för mig så tänkte gå ut en liten sväng då.
Jag tror storleken kommer bli bra på dig. Jag tänker på influenser Annica Englund som har den storleken o ser sjukt snyggt ut på henne. Men det där är ju väldigt olika om man gillar big fake boobs look el mer naturligt o lättare vid träningen. Men eftersom man måste byta implantat förr el senare kan du ju ta en större storlek då. ?

Vad bra att du rör dig ofta! Jag fick proppen i vaden i samband med min första operation som 16-åring. Inte så kul, men har iaf inte haft några problem sen dess. Ska kolla upp den influencern, kul! Tack för tips ?
Gilla

zijn

Kvinna ·

09 okt, 2021

Pojkmamman skrev:

zijn skrev:

Undrar lite också när man kan börja jobba igen men min man har skällt på mig hela dagen idag för att jag går för snabbt fram så jag ska väl kanske ta och lugna mig lite... ;)
Otroligt svårt att behöva be om hjälp för små saker som man tidigare gjort utan att tänka på det, så det är svårt att få in det i huvudet att jag faktiskt inte ska.. Det som gör jätteont det märker man ju att man inte ska göra, men allt annat i gråzonen är svårt..
Utan adekvat smärtlindring så går det definitivt inte att djupandas iaf, så det är lite märket på när det är dags att fylla på med tabletter igen.

Jag har inget som bubblar eller så men höger bröst (som var störst innan OP) gör ondare, är mer spänt och utsidan har jag nedsatt känsel i. Med det sagt så hade jag områden utan känsel sedan min bröstförminskning så det är lite svårt att säga att det är på grund av denna operation..

BH: jag har fått Maribelles läkningsBH: https://nordicare.se/mirabelle Tycker den är jätteskön. Bad om att få köpa med mig en extra så jag kan tvätta mellan varven.

Sitter i bilen på väg hem, nästan framme nu (4h resa) och i skarpa kurvor så har det varit spännande... :)

Hej zijn, tänkte skicka pm till dig men förstår inte hur allt funkar på denna site än så jag skriver här ?

Hur avgjorde du valet av kirurg? Jag är mest nyfiken varför det inte blev Mattias på NK (jag ska själv på konsultation hos bla honom nästa månad)
Och hur var skillnaden kostnadsmässigt mellan dessa kliniker?

Tacksam för svar ??

Ska jag vara ärlig så fick jag ändå tillit för samtliga kirurger. Det som gjorde Mattias unik var att han var den enda som ville ha Motiva anatomiska implantat, han valde också störst implantat, 325cc. Paolo på AK är välkänd men han ville ha runda framför muskeln. De övriga 3 valde exakt samma implantat, så det vart lite val mellan de tre (Martin Halle, Magnus Kjelsberg, Davor Jergovic). Martin och Art Clinic car dyrast på 44900 SEK, Magnus (Estetiska Institutet) och Davor (Proforma) skulle båda ha 39500. Martin kvalade in som toppetta då han har forskat en hel del på bröstcancer och bröstrekonstruktion vilket gav honom en "seriös"stämpel i min bok :) Han är lite halvflummig, men ställde väldigt relevanta frågor och motfrågor. Han var inte inställd på att göra allt kunden ville utan mer på vad som faktiskt bör göras, så att säga. Mitt högra bröst är något större och jag ville gärna få detta åtgärdat, men han var först med att säga att visst kan han göra det om jag verkligen vill men att det var mer något som satt i mitt huvud och därmed en onödig åtgärd. Jag valde också ArtClinic eftersom de ligger på Sophiahemmet och skulle något mot all förmodan gå illa, så är jag redan på sjukhuset ;)
Gilla

zijn

Kvinna ·

09 okt, 2021

Sarael skrev:

Jag ska börja jobba igen på måndag. Men jobbar som sagt hemifrån, så det känns helt okej. Tror det kommer gå bra. Kanske tar lite fler småpauser än vanligt och rör på mig lite. Tog ledigt torsdag, fredag, plus hela veckan därpå. Så i princip 10 dagar återhämtning. Är så klart inte helt återställd än, men tillräckligt för mitt jobb :)

Jag har denna https://www.mediconline.se/shapewear/underklader-kvinnor/beha/nordicare-sandra-kompressions-beha.php?gclid=Cj0KCQjwv5uKBhD6ARIsAGv9a-xqx8orJS0MjwNqxBqcbWAWcAvhnce37M0FRtb7dXT5St9mI_nX9AkaAs6rEALw_wcB Samma som Zijn men tydligen lite mindre stöd. Vet inte om det är pga mina mindre implantat kanske?

Majken11 jag fick kika på mina bröst redan dag 3 eftersom jag var tvungen att duscha och byta förband på bröstvårtorna.

Mätte förresten mig idag. Har gått från 70A till 70C. Är jättenöjd med storleken naken, men tycker att de försvinner lite i kläder. Men jag ska köpa lite nya kläder som framhäver brösten mer, så blir det nog fint! Blir ju annorlunda sen också när allt droppat och fallit på plats, nu känns det som det mesta av min volym är på sidorna ?

Hur mår du nu Majken11? ? Har dag 2 gått okej?

Hoppas färden hem gick bra zijn! Lät tufft att sitta på länge i bilen!

Med tanke på våra längder så tror jag att dina 245cc och mina 275cc är fullt jämförbara :) Jag ser fram emot att kunna mäta mig jag med men törs inte ta av BHn än... Martin sa att jag kunde duscha idag men jag tror min dag 3 räknas mer som dag 2 eftersom jag opererades så sent på dagen och för att smärtan definitivt har nått en peak idag.. så jag väntar tills imorgon med dusch.. Men jag är så sjukt nyfiken på att få titta på dem! Känns som att någon har spänt fast två handbollar idag.. Det här med att röra på sig har jag gjort redan från dag 1 då vi har hund.. Det är ju inte långa promenader jag följer med på men har ju varit i rörelse på en gång.. skulle man kanske inte ha gjort..? sa era kirurger något specifikt om det?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

09 okt, 2021

Zijn: i mina papper står det avstå från fysisk aktivitet i två veckor. Sedan kan man göra lätt träning såsom promenader. Jag kommer ta en promenad imorgon i snigeltakt. Har några trappor o får upp puls av att släppa in o ut katterna så fick mig att tänka till där. Fast besluten att verkligen ta det lugnt o låta kroppen läka detta nu! Jag ska även duscha imorgon på dag 3, då får även jag äntligen se hur dom ser ut? Känns konstigt bara att blöta ner plåstren som sitter där. Ser att du oxå har mentor, på mig satte hon mentor full profil så jag behövde antagligen mer put än dig?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

09 okt, 2021

zijn skrev:

Sarael skrev:

Jag ska börja jobba igen på måndag. Men jobbar som sagt hemifrån, så det känns helt okej. Tror det kommer gå bra. Kanske tar lite fler småpauser än vanligt och rör på mig lite. Tog ledigt torsdag, fredag, plus hela veckan därpå. Så i princip 10 dagar återhämtning. Är så klart inte helt återställd än, men tillräckligt för mitt jobb :)

Jag har denna https://www.mediconline.se/shapewear/underklader-kvinnor/beha/nordicare-sandra-kompressions-beha.php?gclid=Cj0KCQjwv5uKBhD6ARIsAGv9a-xqx8orJS0MjwNqxBqcbWAWcAvhnce37M0FRtb7dXT5St9mI_nX9AkaAs6rEALw_wcB Samma som Zijn men tydligen lite mindre stöd. Vet inte om det är pga mina mindre implantat kanske?

Majken11 jag fick kika på mina bröst redan dag 3 eftersom jag var tvungen att duscha och byta förband på bröstvårtorna.

Mätte förresten mig idag. Har gått från 70A till 70C. Är jättenöjd med storleken naken, men tycker att de försvinner lite i kläder. Men jag ska köpa lite nya kläder som framhäver brösten mer, så blir det nog fint! Blir ju annorlunda sen också när allt droppat och fallit på plats, nu känns det som det mesta av min volym är på sidorna ?

Hur mår du nu Majken11? ? Har dag 2 gått okej?

Hoppas färden hem gick bra zijn! Lät tufft att sitta på länge i bilen!

Med tanke på våra längder så tror jag att dina 245cc och mina 275cc är fullt jämförbara :) Jag ser fram emot att kunna mäta mig jag med men törs inte ta av BHn än...
Martin sa att jag kunde duscha idag men jag tror min dag 3 räknas mer som dag 2 eftersom jag opererades så sent på dagen och för att smärtan definitivt har nått en peak idag.. så jag väntar tills imorgon med dusch.. Men jag är så sjukt nyfiken på att få titta på dem!
Känns som att någon har spänt fast två handbollar idag..

Det här med att röra på sig har jag gjort redan från dag 1 då vi har hund.. Det är ju inte långa promenader jag följer med på men har ju varit i rörelse på en gång.. skulle man kanske inte ha gjort..?
sa era kirurger något specifikt om det?

Det har du rätt i! Kanske mer har med kirurgens preferens att göra. Jag tyckte det var rätt tufft att duscha dag 3, var rätt yr och trött. Hoppas smärtorna minskar för dig nu! Mina bröst är fortfarande väldigt hårda. Kanske snäppet mjukare än första dagarna. Tycker dom har svullnat mer uppåt det senaste dygnet. Intressant att följa deras utveckling varje dag ändå ? Min kirurg sa att jag mer än gärna fick gå promenader så fort jag kunde, från dag 1. Bara se till att inte få upp pulsen, så inga power walks. Annars är rörelse bra!
Gilla

Jmn88

Kvinna ·

09 okt, 2021

Det senaste dygnet har gått bra, trycket över bröstet har lättat enormt mycket och är bara besvärligt när jag tex gått upp och ner för trappan till toaletten! Jag har plockat försiktigt med småsaker här hemma, ätit en ordentlig portion mat och bara tagit minsta dos smärtstillande hittills. Det här känns för bra för att vara sant så imorgon kommer nog bakslaget haha!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

09 okt, 2021

Dag 10 för mig och idag mår jag inte lika bra. Vänster bröst har svullnat mer upptill, betydligt mer än det andra. Och jag har rätt ont i höger bröst. Har blött lite från ärret där sen igår, men annars syns inget konstigt. Har också blivit förkyld och fått ont i halsen så känner mig allmänt ynklig just nu. Hoppas alla har en bra dag!
Gilla

Serena2017

Kvinna ·

10 okt, 2021

Efter operation, bästa tipset för hur man ska sova utan att få ont i ryggen? Dag 4 idag, har sovit i sängen varje dag. Gör inte ont i brösten, men har djävulskt ont i bröstryggen. Testat att ha mer kuddar, halvsitta, ingen kudde alls. Går inte att sova med denna typen av ryggsmärta! Är vanligtvis en person som sover på sidan ?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

10 okt, 2021

Jmn88: såg att vi opererades samma dag. Vad skönt för dig att du kan dra ner på smärtstillande! Du har ju dessutom gjort lyft oxå! Jag kom inte upp ur sängen i morse, ren tur att mannen inte hunnit åka på träning. Jätte ont i brösten dessutom:/ jag kan verkligen inte dra ner på värktabletter ännu. Igår kväll bubblade det jättemycket från brösten o typ kluckade, jag är verkligen rädd att göra något så man ”skadar” läkningen:( Får se imorgon då det är dag fyra o jag måste sluta med den ena sorten ivf. Idag ska jag duscha för första gången. Behöver verkligen tvätta håret. Sarael: Hur mår du nu? Fortfarande ont i brösten? Man vill ju bara att allt ska bli bra o smärtan ska klinga av:/ Hade du gjort något speciellt under dagen som kan ha påverkat? Serena2017: förstår din känsla, har även jag ont i skulderbladen men jag har även ont i brösten. Har tre kuddar bakom ryggen varav en är en stor ”prydnadskudde” från soffan. I natt hade jag halkat ner så låg nästan rak ibsängen så kom inte upp! Hemsk känsla?
Gilla

zijn

Kvinna ·

10 okt, 2021

Majken, hade du lagt i 300cc HP? Hur lång är du? Det här har varit lite förvirrande för mig då samma storlek kan betyda så helt olika saker.. jag stod och velade mellan 275-300 (blev också lite bröstgirig Sarael :P) men eftersom det spontana svaret från kirurgerna vad 275 och inget annat så valde jag att lita på det. Har du smärta i ärren? Jag har fortfarande all tejp och grejs kvar, har inte vågar ta bort allt fortfarande.. men nu börjar bhn skava på riktigt så ikväll blir det en dusch.. Jmn88; skönt att allt går så bra för dig! Är lite avundsjuk då min dag 3 inte var att leka med.. MEN jag har hittat räddaren i nöden: Paraflex (muskelavslappnande)! Förstår inte varför man inte får detta från kirurgen eftersom man ändå är i muskeln och karvar.. efter en sådan igår och allt vände helt. Hur var det att opereras på NK förresten?
Gilla

zijn

Kvinna ·

10 okt, 2021

Serena2017: Jag har inget bra svar alls på den frågan :) det blev bäst efter att ha stoppat en soffkudde under bädd bäddmadrassen och sedan fylla på med övriga kuddar samt en under knäna också! För att förhindra att kana ner i sängen.. Sarael: ajdå, lät inte bra. Är allt OK ändå?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

10 okt, 2021

Majken11 skrev:

Jmn88: såg att vi opererades samma dag. Vad skönt för dig att du kan dra ner på smärtstillande! Du har ju dessutom gjort lyft oxå!
Jag kom inte upp ur sängen i morse, ren tur att mannen inte hunnit åka på träning. Jätte ont i brösten dessutom:/ jag kan verkligen inte dra ner på värktabletter ännu. Igår kväll bubblade det jättemycket från brösten o typ kluckade, jag är verkligen rädd att göra något så man ”skadar” läkningen:( Får se imorgon då det är dag fyra o jag måste sluta med den ena sorten ivf.
Idag ska jag duscha för första gången. Behöver verkligen tvätta håret.

Sarael: Hur mår du nu? Fortfarande ont i brösten? Man vill ju bara att allt ska bli bra o smärtan ska klinga av:/ Hade du gjort något speciellt under dagen som kan ha påverkat?

Serena2017: förstår din känsla, har även jag ont i skulderbladen men jag har även ont i brösten. Har tre kuddar bakom ryggen varav en är en stor ”prydnadskudde” från soffan. I natt hade jag halkat ner så låg nästan rak ibsängen så kom inte upp! Hemsk känsla?

Tror inte alls du behöver oroa dig för bubblande och kluckande! Det står till o med i mina papper att det är helt normalt och försvinner så småningom. Idag är första dagen det inte bubblar vid mina bröst. Jag mår ärligt talat så där. Har definitivt ett bakslag. Kanske har jag gjort lite för mycket, men tycker inte jag gjort så himla mycket ändå. Kanske är min kropp lite nedsatt pga förkylningen. Vänster bröst är svullet och gör ont. Höger bröst ser bra ut men gör också mer ont. Har iaf ingen feber. Ska nog kontakta kliniken imorgon ändå och höra så jag inte behöver oroa mig. Har faktiskt tagit morfin idag för jag stod inte ut ? Hoppas det blir bättre snart igen.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

10 okt, 2021

Zijn: jag är 161 cm lång väger ca 60kg. Hade en akupa innan operationen. Tror jag kommer landa på b/c med 300. Jag har ont vid ärren, mått väldigt illa nu på förmiddagen så ska dra ner på smärtstillande o se om det hjälper. Sarael: även jag har bakslags dag. Mått illa o känt mig allmänt nere. Mkt pgr av duschen som tog mkt kraft:/ Försöker tänka positivt men inte helt enkelt hela tiden. Så glad för denna sida då jag inte vill beklaga mig hos vänner o familj då detta är skönhetsoperation på eget intiativ. Jag hoppas din smärta o svullnad ger med sig under dagen. Jobbigt att bli sjuk nu. Kollade på en rolig film i går o att skratta är en smärtsam historia:(
Gilla

Serena2017

Kvinna ·

10 okt, 2021

Tack för tips med soffkudde under madrassen! Ska testa inatt ? Det är min dag 4 idag, jag känner inte alls mycket i brösten. Har varit ute och gått varje dag och åkt bil. Var till och med på Lager 157 och Mio igår haha ?? Jag har inte mått illa av medicinerna, men tror det är för att jag alltid tagit de tillsammans med mat och jag äter mycket allmänt. Idag är sista dagen jag tar morfin tablett innan läggdags, sen ska jag försöka hålla mig till endast Ipren och Alvedon.
Gilla

Sarael

Kvinna ·

10 okt, 2021

Majken11 skrev:

Zijn: jag är 161 cm lång väger ca 60kg. Hade en akupa innan operationen. Tror jag kommer landa på b/c med 300. Jag har ont vid ärren, mått väldigt illa nu på förmiddagen så ska dra ner på smärtstillande o se om det hjälper.

Sarael: även jag har bakslags dag. Mått illa o känt mig allmänt nere. Mkt pgr av duschen som tog mkt kraft:/
Försöker tänka positivt men inte helt enkelt hela tiden. Så glad för denna sida då jag inte vill beklaga mig hos vänner o familj då detta är skönhetsoperation på eget intiativ.
Jag hoppas din smärta o svullnad ger med sig under dagen. Jobbigt att bli sjuk nu. Kollade på en rolig film i går o att skratta är en smärtsam historia:(

Håller med, är glad för denna gruppen. Hoppas vi båda mår bättre snart! Vi får hålla modet uppe och tänka på vilka fina bröst vi kommer ha i slutändan <3
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem