Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sarael profilbild

Sarael

Kvinna ·

31 aug, 2021

Bröstförstoring hösten 2021

Bröstförstoring

Känns som det behövs en sån här tråd! Vill gärna följas åt med er andra som ska opereras i höst :) Känns skönt att peppa varandra! Själv ska jag göra en bröstförstoring och nippelplastik på AK i Göteborg den 30 september. Har idag en liten A och hoppas på en liten C. Velar fortfarande om storlekar och ska tillbaka till kliniken nästa vecka för att prova implantat igen. Det blir i alla fall Mentor anatomiska med låg profil, vill ha lite överpol och ett naturligt resultat. Är rätt nervös faktiskt! Har gjort många operationer tidigare, men inga plastikoperationer. Känns så orealistiskt att jag kommer få bröst! Anser knappt att jag har några just nu. Kan inte ens föreställa mig det. Men i övrigt är jag så himla pepp! Hur känns det för er? När och var har ni op? Vad är era förväntningar? :)

419

Sortera efter

Jmn88

Kvinna ·

10 okt, 2021

Idag har jag klarat mig på morgontabletterna och två Alvedon mitt på dagen, så skönt! Har haft besök till och från hela dagen, känner av brösten mer när jag rört mig en stund men då har jag lagt mig och vilat. Fått håret tvättat och fått hjälp med lite disk och fix :) NK har varit fantastiska från första kontakt, jag har känt mig trygg hela tiden och sköterskorna var helt underbara! Nu är det mest magen som krånglar, den är uppblåst som en ballong och gör väldigt ont när jag ligger ner, jag hoppas att det ger sig med samarin och minskning av värktabletter.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

11 okt, 2021

Jmn88, har samma problem med magen som ser ut som en ballong! Idag tog jag bara två Alvedon, får se om jag klarar mig på det. Kom ivf ur sängen själv idag. Känns lite lättare idag faktiskt, ska ta en promenad lite senare. Hoppas det vänder nu så man kan bli människa igen??
Gilla

Sarael

Kvinna ·

11 okt, 2021

Min mage var likadan (jag var inte förstoppad), kändes som det var mycket vätska. Helt uppblåst som en ballong! Såg gravid ut. Men på dag 10 hade det mesta av svullnaden försvunnit för mig.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

11 okt, 2021

Sarael: har du varit på ditt återbesök än?
Gilla

Jmn88

Kvinna ·

11 okt, 2021

Jag har köpt mjölksyra-tabletter och några andra som skulle hjälpa mot uppblåst mage nu, hoppas att det hjälper!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

11 okt, 2021

Jmn88 skrev:

Jag har köpt mjölksyra-tabletter och några andra som skulle hjälpa mot uppblåst mage nu, hoppas att det hjälper!

Jag har gått på mjölksyra tabletter hela tiden, det funkade inte för mig. Men hoppas du har bättre lycka! Om man har problem med förstoppning kan det hjälpa iaf, så beror väl lite på varför du är svullen.
Gilla

Sarael

Kvinna ·

11 okt, 2021

Majken11 skrev:

Sarael: har du varit på ditt återbesök än?

Japp, var på återbesök förra veckan :) Allt såg fint ut då! Dock är brösten definitivt mer svullna nu, men tycker ändå dom är mindre svullna än i helgen så känner mig inte orolig längre. Jag ska tillbaka till kliniken på torsdag för att ta stygnen i mina bröstvårtor. Känns skönt att få träffa kirurgen en gång till då! När har du återbesök? Hur mår du nu? :)
Gilla

Cams

Kvinna ·

11 okt, 2021

Jag ska opereras nästa onsdag (20 okt) och är SÅ nervös. Känner bara att jag vill bolla med någon, läsa så mkt jag kan innan det är dags - MEN det är så mycket tankar, positivt mestadels men en extrem nervositet. kommer behöva vara hemma själv tre dagar efter operation och det är nog de som skrämmer mig mest. För att inte prata om storleken??? hur vet jag om de är förstora när det kändes bra på konsultationen? Vi har kollat på 600cc (50cc försvinner bakom muskeln) men alla jag pratar med säger att dom kommer bli GIGANTISKA, jag vill ha stora men inte för stora och då ör jag ändå rätt liten själv. Hjälp mig lugna mig!! hahaha
Gilla

Majken11

Kvinna ·

11 okt, 2021

Cams: du väger 47kg o är 155 lång? Det är väldigt stort, men du skriver ju själv att du gillar stora bröst så bara du själv som kan bestämma:) Tänkt dock på att du kommer bära en tung vikt som brösten ger!
Gilla

Majken11

Kvinna ·

11 okt, 2021

Sarael: jodå, jag mår helt ok. Klarar av att gör mer idag än igår. Jobbigt för psyket bara att gå hemma o vara handikappad. Börjar sakna träningen rejält så även jobbet. Men handlar om två veckor till när d gäller jobbet ivf så kommer gå snabbt! När får du börja använda vanlig bh? Jag har mitt återbesök efter 10 dagar så nästa vecka. Just med mjölksyrebakterier så dricker jag kamubuscha o äter Kefir men svullen ändå. Men allt är värt att testa tycker jag.
Gilla

Sofi89

Kvinna ·

11 okt, 2021

Cams skrev:

Jag ska opereras nästa onsdag (20 okt) och är SÅ nervös. Känner bara att jag vill bolla med någon, läsa så mkt jag kan innan det är dags - MEN det är så mycket tankar, positivt mestadels men en extrem nervositet.
kommer behöva vara hemma själv tre dagar efter operation och det är nog de som skrämmer mig mest. För att inte prata om storleken??? hur vet jag om de är förstora när det kändes bra på konsultationen? Vi har kollat på 600cc (50cc försvinner bakom muskeln) men alla jag pratar med säger att dom kommer bli GIGANTISKA, jag vill ha stora men inte för stora och då ör jag ändå rätt liten själv. Hjälp mig lugna mig!! hahaha

Jag har inte så bra koll på Motiva, vad för bredd och put är det på dem implantaten du valt? Jag är 160 och väger 56 kilo å kan bara som störst ha mentor 450 hp och bredden på dem är 12,7 och putet 5,2 min egna bröstbredd är 11,5 jag vill själv ha större men då behöver ja gå på extra profilen som blir isf 535 hp extra med mentor
Gilla

Sarael

Kvinna ·

11 okt, 2021

Majken11 skrev:

Sarael: jodå, jag mår helt ok. Klarar av att gör mer idag än igår. Jobbigt för psyket bara att gå hemma o vara handikappad. Börjar sakna träningen rejält så även jobbet. Men handlar om två veckor till när d gäller jobbet ivf så kommer gå snabbt! När får du börja använda vanlig bh?
Jag har mitt återbesök efter 10 dagar så nästa vecka.
Just med mjölksyrebakterier så dricker jag kamubuscha o äter Kefir men svullen ändå. Men allt är värt att testa tycker jag.

Förstår dig! Saknar också träning. Jobbigt att känna sig mer o mer otränad för var dag som går. Hoppas tiden går fort! Kollade i mina papper nu och jag hade rört ihop det lite. Jag ska ha sport-bhn på mig dygnet runt i 3 veckor (fick den 1 vecka efter op), sen bara på dagtid 3 veckor efter det. Därefter kan jag börja med vanlig bh, dock inte bygel-bh förrän efter 3 månader! Men min klinik säljer en stadig (och svindyr ?) bh som man kan ha från vecka 1. Så tänkte ta mig råd att köpa en sån som jag kan variera med redan nu. Håller med, absolut värt att testa allt man kan! Hoppas svullnaden släpper snart.
Gilla

Trebarnsmor84

Kvinna ·

11 okt, 2021

Cams: jag ska också opereras av Johan fast en månad efter dig. Om det kändes bra på konsultationen så är det nog bara normalt att man är rädd för att det är för stort efteråt. Be om att få testa en mindre storlek när du kommer dit om du fortfarande är rädd för att de blir för stora. Jag själv stirra mig blind på cc när jag provade ut mina. Jag trodde mig vilja ha 300 men när jag provat mig fram till en storlek som jag verkligen ville ha hamnade jag på 500, vilket låter jättemycket.
Gilla

Sarael

Kvinna ·

11 okt, 2021

Cams skrev:

Jag ska opereras nästa onsdag (20 okt) och är SÅ nervös. Känner bara att jag vill bolla med någon, läsa så mkt jag kan innan det är dags - MEN det är så mycket tankar, positivt mestadels men en extrem nervositet.
kommer behöva vara hemma själv tre dagar efter operation och det är nog de som skrämmer mig mest. För att inte prata om storleken??? hur vet jag om de är förstora när det kändes bra på konsultationen? Vi har kollat på 600cc (50cc försvinner bakom muskeln) men alla jag pratar med säger att dom kommer bli GIGANTISKA, jag vill ha stora men inte för stora och då ör jag ändå rätt liten själv. Hjälp mig lugna mig!! hahaha

Hm, med din längd och vikt kommer det bli väldigt stort. Så det beror på vilket resultat du vill ha! Jag är 165 cm, väger 57 kg och gick upp två kupstorlekar med 245 cc! Om du har möjlighet så se om du kan få komma till kliniken och prova implantat en gång till. Det brukar göra valet med storlek lite lättare. Lycka till! Förstår att du är nervös inför att vara själv hemma första dagarna. Försök att förbereda så mycket som möjligt innan! Jag fick t ex inte upp dörren till frysen själv första veckan, så ha mat i kylskåpet kanske :) Och se till så du absolut inte behöver laga mat! Svårt att använda armarna första dagarna. Lägg saker så du slipper sträcka dig efter dom. Se till så sängbordet är i samma höjd som sängen, annars blir det svårt att nå. Och förbereda med många kuddar! Kan vara svårt att komma upp själv från raktlång liggande, så du kanske behöver halvt sitta upp och sova första nätterna. Lägg fram kläder som är enkla att ta på, se till att köpa hem mediciner innan.Några tips :) Är det något särskilt du är nervös över annars? :)
Gilla

ddxxvv010

Kvinna ·

11 okt, 2021

I övermorgon har jag min konsultation! Och det 27e opereras jag. Ska till Örjan Gribbe på Proforma. Är såå nervös! Ingen aning vad det blir för storlek eller implantat, men har varit frestad av Motiva Ergonomix, och vill hamna runt en ordentlig C/lätt D-kupa :O Någon mer som ska opereras ungefär samtidigt?
Gilla

Mysa87

Kvinna ·

12 okt, 2021

Cams skrev:

Jag opererades hos Johan den 27/9. Vad glad jag blir av att höra att du också ska opereras där. Det ges så olika råd beroende på vilken klinik man väljer så det blir extra kul att få kontakt med någon med samma kirurg. ? Jag ville återskapa mina bröst som de var innan barnen och än så länge är jag verkligen nöjd (provade 200 och 250 På konsultationen men 265 cc blev det såg jag när jag registrerade mina implantat, troligen för att snyggast fylla ut huden). Jag ville absolut inte ha för stora bröst då jag också har en nätt kropp, men nu så här efteråt känner jag att jag gott kunde vågat lite mer ? Men jag är ändå väldigt nöjd för att de blev som jag ursprungligen ville. Jag var på 2 veckors uppföljningen igår hos sjuksköterskan och allt såg bra ut. Jag upplevde att första veckan var väldigt jobbig men efter det blev det successivt lite bättre hela tiden. Igår blev jag av med bröstbandet och bhn och jag ska nu gå utan till återbesöket hos Johan om 6 månader för att de ska röra sig nu. Känns som att alla andra ska ha bh och att det är viktigt med stöd, men det är kanske pga olika operations tekniker helt enkelt. Har aldrig varit utan bh och det är verkligen ovant. Måste hitta något jag kan ha som inte ger stöd men som täcker och inte ger friktion i varje rörelse. Jag har fortfarande väldigt begränsad i mina rörelser och ska nu jobba på att öva upp rörligheten sa sjuksköterska. Angående att vara själv de första tre dagarna. Se till så du hamnar i sittande läge hela tiden. Första två dagarna kunde jag inte resa mig upp själv, så förbered både i soffan och sängen rejält med kuddar. Alla former av öppna/stänga saker var svåra. Jag åt mest knäckebröd med pålägg första dagarna om jag behövde göra något själv. Tänk på att ha löst sittande kläder då också tröja med knappt/blixtlås fram. Har du powerbank så ladda upp den ordentligt så du kan ha mobilen nära dig var du än är. Jag hade min i knäet (och tv-dosorna) precis hela tiden ? Jag hade svårt att pumpa ut tvål och diskmedel i början så behöver du göra det är tips att hälla upp det i en skål första dagarna så du slipper trycka. Man kommer långt med att djupandas, ha armarna nära kroppen och använda båda två samtidigt och vara snäll vid sig själv. Första veckan är jobbig men sedan blir det bara bättre och bättre?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

12 okt, 2021

Hej alla! Måste fråga, när blev det lättare för er? Kunnat handla osv. Jag kan bara gå en väldigt kort promenad, i snigel tempo. Dag fem nu för mig. Gör ont o svårt att sova men kör bara Alvedon nu. Hoppas kunna göra något utanför hemmet i helgen, har då gått en vecka.
Gilla

Mysa87

Kvinna ·

12 okt, 2021

Majken11 skrev:

Hej alla!
Måste fråga, när blev det lättare för er? Kunnat handla osv. Jag kan bara gå en väldigt kort promenad, i snigel tempo. Dag fem nu för mig. Gör ont o svårt att sova men kör bara Alvedon nu. Hoppas kunna göra något utanför hemmet i helgen, har då gått en vecka.

För mig släppte nog det värsta mellan dygn 7-10. Jag kunde också bara snigla mig fram i början men successivt kunde jag öka tempot lite mer för varje dag. Är ute tre gånger om dagen för att jag har hund och i början var det bara väldigt korta promenader men efter 1,5 v gick jag flera kilometer. Första veckan är verkligen tuff. Igår åkte jag tåg och buss i flera timmar för att ta mig till 2 veckorsbesöket på kliniken och även att jag var helt slut i musklerna när jag kom hem så gick det bra. Jag har ännu inte börjat handla pga att det blir mycket bärande för mig (bor på 3dje våningen utan hiss med 300 m till parkeringen) men bara att kunna diska och städa lite försiktigt är framgång. Kan inte dammsuga än eller ta på underlakan på sängen (och inte öppna dörren till torktumlaren), men sakta men säkert kommer det tillbaka.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

12 okt, 2021

Mysa87: tack för svar! Jag har en sak som verkligen behövs göras i helgen som kräver promenad o tunnelbana. Rädd att inte palla men är tidigt på morgonen så förhoppningsvis lite folk på tuben.. längtar så efter att vara normal igen. Sjukt påfrestande att ha ont o inte kunna göra dom mest enkla sakerna. Men har jag tur blir det lättare även för mig dygn 7-10!
Gilla

Mysa87

Kvinna ·

12 okt, 2021

Majken11 skrev:

Mysa87: tack för svar! Jag har en sak som verkligen behövs göras i helgen som kräver promenad o tunnelbana. Rädd att inte palla men är tidigt på morgonen så förhoppningsvis lite folk på tuben..
längtar så efter att vara normal igen. Sjukt påfrestande att ha ont o inte kunna göra dom mest enkla sakerna. Men har jag tur blir det lättare även för mig dygn 7-10!

Tips är att ta ordentligt med smärtstillande en timme innan så de hinner kicka igång ordentligt och ha gott om tid på dig. Är också orolig för att hamna trångt med folk pga rädsla att bli tillknuffad, men hyfsat många håller fortfarande avstånd pga covid så det var inte några problem nu när jag reste. Jag längtar också efter normal rörlighet. Känner mig helt ärlig ynklig och fången i min egen kropp just nu ? men man får fokusera på framstegen man gör varje dag och tänka att vi är väldigt nyopererade och behandla oss själva därefter.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem