Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sarael profilbild

Sarael

Kvinna ·

31 aug, 2021

Bröstförstoring hösten 2021

Bröstförstoring

Känns som det behövs en sån här tråd! Vill gärna följas åt med er andra som ska opereras i höst :) Känns skönt att peppa varandra! Själv ska jag göra en bröstförstoring och nippelplastik på AK i Göteborg den 30 september. Har idag en liten A och hoppas på en liten C. Velar fortfarande om storlekar och ska tillbaka till kliniken nästa vecka för att prova implantat igen. Det blir i alla fall Mentor anatomiska med låg profil, vill ha lite överpol och ett naturligt resultat. Är rätt nervös faktiskt! Har gjort många operationer tidigare, men inga plastikoperationer. Känns så orealistiskt att jag kommer få bröst! Anser knappt att jag har några just nu. Kan inte ens föreställa mig det. Men i övrigt är jag så himla pepp! Hur känns det för er? När och var har ni op? Vad är era förväntningar? :)

419

Sortera efter

Majken11

Kvinna ·

27 sep, 2021

Jag har inte fått operations tid ännu men hoppas tidig fm! När jag tog ut implantaten så tog jag en taxi, hade kunnat åka t-bana då men vill minnas att smärtan är värre när man sätter in implantaten så blir nog taxi även denna gång. Mannen hatar att köra i stan så vill inte lägga det på honom ?
Gilla

ddxxvv010

Kvinna ·

27 sep, 2021

Kul med tråd för oss som ska opas i höst! Jag har konsultation 18e okt + operation 3e Nov hos Örjan Gribbe på Proforma. :) Lutar lite åt Motiva då de ska vara bra som är fyllda till max för mig som verkligen inte vill ha rippling. Under muskeln är absolut det jag tänker. Runt 300-340cc kanske. Velar mellan Ergonomix eller runda men tänker att Örjan får säga sitt när jag är där. Har bilder på vilket resultat jag typ vill ha och tänker att han nog vet mer än mig :)
Gilla

Rare bird

Kvinna ·

28 sep, 2021

Hej! Vad roligt att följa alla som ska opereras i höst. Ni verkar ha så bra koll på alla olika implantat, storlekar och termer... Var kan jag hitta bäst info? Hur vet ni vad ni vill ha? Var ni något sånär klara över det redan innan konsultationen eller kom ni fram till det då? Jag vet att jag inte vill ha nåt superstort, kanske C-kupa, och jag vill att de ska se naturliga ut, lägre överpol gissar jag att det kallas då? Men sen läste jag här om någon som sa att det var svårt att få till nån klyfta då, och det skulle jag ju ändå vilja ha när jag har kläder på... Jag känner mig mest förvirrad just nu! Har inte bokat konsultation än. Något viktigt jag måste komma ihåg att fråga om där?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

28 sep, 2021

Rare bird skrev:

Hej!
Vad roligt att följa alla som ska opereras i höst. Ni verkar ha så bra koll på alla olika implantat, storlekar och termer... Var kan jag hitta bäst info? Hur vet ni vad ni vill ha? Var ni något sånär klara över det redan innan konsultationen eller kom ni fram till det då? Jag vet att jag inte vill ha nåt superstort, kanske C-kupa, och jag vill att de ska se naturliga ut, lägre överpol gissar jag att det kallas då? Men sen läste jag här om någon som sa att det var svårt att få till nån klyfta då, och det skulle jag ju ändå vilja ha när jag har kläder på... Jag känner mig mest förvirrad just nu! Har inte bokat konsultation än. Något viktigt jag måste komma ihåg att fråga om där?

Visst är det kul att följas åt! ? Jag har hittat mycket information här (finns bra artiklar och det är hjälpsamt att jämföra olika bilder), på implantattillverkarnas hemsidor (Mentor, Motiva) och på Realself, där kan man läsa recensioner, svar från läkare och se före och efter bilder. På min konsultation så förklarade jag tydligt vad jag ville ha för resultat, hur stora, hur mycket profil (put), över- och underpol. Visade bilder. Berättade vad jag hade önskat för bh-storlek och ungefär vilken storlek på implantat jag trodde skulle vara relevant. Sen fick jag testa den storleken i en bh. Vi utgick från den och testade sen större och mindre tills vi hittade rätt. Jag frågade om komplikationer generellt och med specifika implantat, fick se några bilder på tidigare patienter med liknande bröst, frågade vad som ingick i priset, vilken sorts narkos de använde, vilka mediciner man kommer få, hur lång återhämtning. Hm.. och säkert en massa andra saker men det var det jag kom på just nu. Hoppas det är till hjälp! Jag rekommenderar verkligen att skriva en lista med frågor innan, det är så lätt att bli överväldigad av allt när man väl är där och glömma bort att fråga hälften ? Lycka till!
Gilla

Majken11

Kvinna ·

28 sep, 2021

Hej! Snart dags för dig Sarael?hur känns det? Jag har börjat fundera på tilläggsförsäkring, har ni köpt det?
Gilla

zijn

Kvinna ·

28 sep, 2021

Rare bird skrev:

Hej!
Vad roligt att följa alla som ska opereras i höst. Ni verkar ha så bra koll på alla olika implantat, storlekar och termer... Var kan jag hitta bäst info? Hur vet ni vad ni vill ha? Var ni något sånär klara över det redan innan konsultationen eller kom ni fram till det då? Jag vet att jag inte vill ha nåt superstort, kanske C-kupa, och jag vill att de ska se naturliga ut, lägre överpol gissar jag att det kallas då? Men sen läste jag här om någon som sa att det var svårt att få till nån klyfta då, och det skulle jag ju ändå vilja ha när jag har kläder på... Jag känner mig mest förvirrad just nu! Har inte bokat konsultation än. Något viktigt jag måste komma ihåg att fråga om där?

Hej! Det finns mycket bra info här på forumet, men stirra dig inte blind på ett specifikt implantat för det kanske inte passar ditt bröst alls, vilket var mitt fall. Min beskrivning till kirurgerna var ungefär: Jag har gjort bröstförminskning för 15 år sedan, jag är färdig med att ha stora bröst. Jag vill fylla ut överpolen på det jag har. Jag vill helst inte gå upp i kupstorlek men är helt OK med det om det behövs för att uppnå rätt form på bröstet. Jag önskar jag hade skrivit ner samtliga frågor men mitt råd såhär i efterhand: - Be kirurgen förklara för/nackdelar med de implantat som finns - Be om motivering till varför du får rekommendationen om ett visst implantat (ergonomix t.e.x var helt nejnej för mig enligt samtliga kirurger men jag glömde fråga varför...) - Fråga om direkta biverkningar/komplikationer kopplade till just DITT utgångsläge. - OM du får 3D simulering: be om simulering på samtliga storlekar du funderar på och be om att få med dig dem hem när du lämnar kliniken (jag sitter t.ex fortfarande och väntar på bilderna från en klinik som jag besökte 3/9....) - Var öppen för att kirurgen kan välja något helt annat än vad du har tänkt dig :) Mitt ristest gjorde att jag tänkte INGET över 200cc. Men efter att 4 av 5 besökta kirurger rekommenderade exakt samma storlek så fick jag helt enkelt ändra inställning, kirurgen kanske har rätt för att han faktiskt vet vad han gör.. :) Men absolut bästa tipsen: skriv ner samtliga frågor, skriv ner svaren på frågorna när du är på konsultationen, be om 3D simulering på flera olika storlekar/implantat och be om samtliga bilder i handen när du går därifrån!
Gilla

zijn

Kvinna ·

28 sep, 2021

Majken11 skrev:

Hej! Snart dags för dig Sarael?hur känns det? Jag har börjat fundera på tilläggsförsäkring, har ni köpt det?

Davor på Proforma och Magnus på Estetiska Institutet sa till mig att om det sker komplikationer så sker de i regel inom de första 12-18 mån. De flesta kliniker har en trygghetsgaranti som täcker just detta tidsspann. Komplikationer som sker efter detta är oftast kapselkontraktur (enligt ovan kirurger) och där finns det ju lite olika försäkringar... Mentor och Motiva själva har också garantier på sina implantat så glöm inte bort att kolla där också. Jag valde i slutändan att inte köpa en förlängd trygghetsgaranti då jag inte är helt säker på att det inte är mer än en falsk trygghet, men initialt så var det ett av mina uteslutningskriterier (skulle BARA välja kliniker som erbjuder det :))
Gilla

Sarael

Kvinna ·

28 sep, 2021

Majken11 skrev:

Det känns bra! Är så pepp och har svårt att tänka på nåt annat än bröst just nu ? Drömmer till och med om bröst på nätterna, haha! Ska bli kul att ha det gjort. I övermorgon bör jag precis kommit hem från kliniken och då kommer jag ha BRÖST! Omg. Så märklig tanke när man varit plattbröstad hela sitt liv. Jag valde tilläggsförsäkring faktiskt. 6000 kr för 4 år extra utöver det året som ingick på min klinik. Jag tycker det känns skönt att veta att om det blir någon av de vanligaste komplikationerna är slipper jag stressa över det rent ekonomiskt ?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

28 sep, 2021

zijn skrev:

Rare bird skrev:

Hej!

Hej!

Det finns mycket bra info här på forumet, men stirra dig inte blind på ett specifikt implantat för det kanske inte passar ditt bröst alls, vilket var mitt fall.
Min beskrivning till kirurgerna var ungefär: Jag har gjort bröstförminskning för 15 år sedan, jag är färdig med att ha stora bröst. Jag vill fylla ut överpolen på det jag har.
Jag vill helst inte gå upp i kupstorlek men är helt OK med det om det behövs för att uppnå rätt form på bröstet.
Jag önskar jag hade skrivit ner samtliga frågor men mitt råd såhär i efterhand:
- Be kirurgen förklara för/nackdelar med de implantat som finns
- Be om motivering till varför du får rekommendationen om ett visst implantat (ergonomix t.e.x var helt nejnej för mig enligt samtliga kirurger men jag glömde fråga varför...)
- Fråga om direkta biverkningar/komplikationer kopplade till just DITT utgångsläge.
- OM du får 3D simulering: be om simulering på samtliga storlekar du funderar på och be om att få med dig dem hem när du lämnar kliniken (jag sitter t.ex fortfarande och väntar på bilderna från en klinik som jag besökte 3/9....)
- Var öppen för att kirurgen kan välja något helt annat än vad du har tänkt dig :)

Mitt ristest gjorde att jag tänkte INGET över 200cc. Men efter att 4 av 5 besökta kirurger rekommenderade exakt samma storlek så fick jag helt enkelt ändra inställning, kirurgen kanske har rätt för att han faktiskt vet vad han gör.. :)

Men absolut bästa tipsen: skriv ner samtliga frågor, skriv ner svaren på frågorna när du är på konsultationen, be om 3D simulering på flera olika storlekar/implantat och be om samtliga bilder i handen när du går därifrån!

Bra tips! Jag skrev ner alla svaren jag fått på mina frågor direkt när jag kom ut från kliniken. Insåg senare att det var tur för det går snabbt att glömma alla detaljer. Ang 3D bilderna så tog jag foto på datorskärmen med min telefon, det blev tillräckligt bra för mig. Men glömde ta foton på alla exempel, så det har jag ångrat lite i efterhand.
Gilla

Sarael

Kvinna ·

28 sep, 2021

zijn skrev:

Majken11 skrev:

Davor på Proforma och Magnus på Estetiska Institutet sa till mig att om det sker komplikationer så sker de i regel inom de första 12-18 mån. De flesta kliniker har en trygghetsgaranti som täcker just detta tidsspann. Komplikationer som sker efter detta är oftast kapselkontraktur (enligt ovan kirurger) och där finns det ju lite olika försäkringar...
Mentor och Motiva själva har också garantier på sina implantat så glöm inte bort att kolla där också.

Jag valde i slutändan att inte köpa en förlängd trygghetsgaranti då jag inte är helt säker på att det inte är mer än en falsk trygghet, men initialt så var det ett av mina uteslutningskriterier (skulle BARA välja kliniker som erbjuder det :))

Jag läste också det där om 12-18 månader. Min klinik erbjuder 12 månader och jag kände att det skulle vara så himla typiskt att få någon komplikation efter typ 13 månader då. Murphys lag osv ? Så bestämde mig tillslut för att ta tilläggsförsäkringen ändå.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

28 sep, 2021

Ja, mailade kliniken nu (inte för att dom någonsin svarat via Mail men ändå?). Om tilläggsförsäkringen inte täcker kapselproblem så låter jag bli. Ibland kan säkert dolda kostnader bli som narkos som jag även ville ha info kring. Jag ska ha mentor implantat som har livstidsförsäkring men måste betala operationen ändå vid uttag. Förstår dig Sarael. Jag hade inte ens a kupa vid min bröstförstoring! För min del känns det lite jobbigt att inte veta vilken storlek brösten slutar i då kirurgen ska bestämma vid op. Men vid konsultationen sa vi 275?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

28 sep, 2021

Hej igen! Läste nu på Mentors hemsida att dom har garanti på 10 år för kapselkontraktur, el ruptur. Dock måste man betala narkos o dyl själv vid kapselkontraktur. Så får se vad kliniken svarar..
Gilla

Solen83

Kvinna ·

29 sep, 2021

Hade planerad operation 22/11 då det var första lediga tiden vid min konsultation, men mailade kliniken igår för att höra hur många som stod på väntelistan och hur stor chansen va att få en tidigare tid. Fick mail tillbaka inom några minuter att dom precis fått en lucka den 5/10! Jag tog den så på tisdag opereras jag ?? så sjukt taggad och lite nervös såklart.
Gilla

Sarael

Kvinna ·

30 sep, 2021

Nu är jag på väg in till kliniken för min operation! Känns bra, men är mest väldigt trött. Svårt att sova i natt! Just nu är jag mest lite orolig för att resultatet ska bli värt mödan. Jag tycker det är himla svårt det där med förväntningar. Förväntar mig att dom ska bli större. Men hoppas att jag också ska bli nöjd med formen, storleken, implantaten och bröstvårtorna som ska förkortas. Håll tummarna att allt går bra pls ? Uppdaterar er senare ? Ha en fin dag allihop!
Gilla

Majken11

Kvinna ·

30 sep, 2021

Solen83; men vad roligt för dig! Har även jag påpekat om önskan för återbudstid men lät väldigt mörkt om det tyvärr! Sarael: lycka till idag o du måste uppdatera hur det går nu?Jag drömde att jag hade opererat mig i natt o att brösten var helt perfekta? Tyvärr så är d ju inte riktigt så i början. Jag har bestämt mig för att köpa till en försäkring ivf så känns lite bättre i magen nu. Vad har/hade du för kläder på dig inför din op?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

30 sep, 2021

Majken11 skrev:

Solen83; men vad roligt för dig! Har även jag påpekat om önskan för återbudstid men lät väldigt mörkt om det tyvärr!

Sarael: lycka till idag o du måste uppdatera hur det går nu?Jag drömde att jag hade opererat mig i natt o att brösten var helt perfekta?
Tyvärr så är d ju inte riktigt så i början. Jag har bestämt mig för att köpa till en försäkring ivf så känns lite bättre i magen nu.
Vad har/hade du för kläder på dig inför din op?

Hej! Nu ligger jag på kliniken och väntar på att min man ska hämta mig. Allt har verkligen gått superbra! Har definitivt lite ont och längtar tills nästa morfinpiller men det är ändå inte så illa som jag var beredd på! Akademikliniken har varit helt fantastiska. Har tidigare opererats 10 ggr på sjukhus och aldrig fått ett så här fint omhändertagande ❤️ Vad jag sett hittills ser brösten bra ut i storlek, var rädd att de skulle kännas för stora men det gör dom absolut inte. Glad jag inte fegade ur och tog ännu mindre. Skönt att du köpte till försäkring Majken11! Tycker själv det känns bra att ha några extra år. Jag tog på mig mjukisbyxor som är lätta att dra på, en stor t-shirt och en tröja med dragkedja. Var osäker på om jag skulle kunna ta på mig t-shirten efteråt men det var inga problem. Blir säkert värre dom kommande dagarna när all lokalbedövning har släppt! Men dom har inte snålat på smärtlindringen här iaf, haha. Så förlåt om jag skriver nåt knäppt ? Ett tips är att inte använda armarna när ni sätter er upp efter operationen. Gjorde det några ggr och fick rätt ont. Man ska använda magmusklerna så mycket det går tydligen. Men det visste ni kanske redan ?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

30 sep, 2021

Åh?härligt Sarael! Ska bli roligt att få följa dig nu närmaste dagarna. Tack för tips angående armarna! Det ska jag absolut tänka på.
Gilla

Sarael

Kvinna ·

30 sep, 2021

Nu är jag hemma och det gör rätt mycket mer ont. Men ändå hanterbart. Räknar ner minuterna till nästa smärtstillande nu dock. Överlag är jag så nöjd med dagen, allt har gått över förväntan. Spännande att se om det blir mycket värre än så här ? Kommer inte ner och upp ur soffan själv heller, insåg jag. Glad jag inte bor själv!
Gilla

Villen

Kvinna ·

30 sep, 2021

Sarael skrev:

Nu är jag hemma och det gör rätt mycket mer ont. Men ändå hanterbart. Räknar ner minuterna till nästa smärtstillande nu dock. Överlag är jag så nöjd med dagen, allt har gått över förväntan. Spännande att se om det blir mycket värre än så här ? Kommer inte ner och upp ur soffan själv heller, insåg jag. Glad jag inte bor själv!

Vad skönt att höra att det gått bra! Var roligt att följa dig. Har du hunnit tjuvkika på resultatet? Har själv op om 2 veckor ovh har hunnit ångra valet av implantat efter en natts grubblerier och scrollande och kommer ta Motiva erg. 245cc mini istället för Mentor 245 Anatomiska ? Följer med stort intresse och hoppas du får må bra närmsta tiden här :)
Gilla

Sarael

Kvinna ·

30 sep, 2021

Villen skrev:

Sarael skrev:

Vad skönt att höra att det gått bra! Var roligt att följa dig. Har du hunnit tjuvkika på resultatet?

Har själv op om 2 veckor ovh har hunnit ångra valet av implantat efter en natts grubblerier och scrollande och kommer ta Motiva erg. 245cc mini istället för Mentor 245 Anatomiska ?

Följer med stort intresse och hoppas du får må bra närmsta tiden här :)

Förstår helt vad du går igenom! 10 dagar innan min operation ångrade jag också mig från Mentors anatomiska 245 cc. Det var några stressiga dagar för jag var tvungen att meddela vad jag ville ha 7 dagar innan operationen ? Blev rädd att anatomiska skulle kännas för hårda och fixerade, gillar inte riktigt tanken på att de växer fast och de extra riskerna med rotation och cancer (om än minimal risk). Jag är väldigt tunn på överkroppen vid bröstkorgen så var rädd för rippling med Ergonomix. Min kirurg sa i princip att det var helt upp till mig. Har man otur kan man ju få rippling av alla implantat men det är ofta lite större risk med Ergonomix eftersom det är så mjukt. Dessutom är det en lite större risk för töjda fickor med det implantatet. Det gjorde att jag tillslut valde Motiva round demi 245 cc. När jag sökte runt på resultat med runda implantat med ganska låg profil så hittade jag många fina resultat. Var först helt besatt av att inte få så mycket överpol och ett naturligt resultat. Men jag tror detta kommer se rätt naturligt ut på mig! Jag har lite höfter och en rund rumpa, så tror runda implantat nästan passar min kropp bäst! Personligen kommer jag ha mycket sport-bhar när brösten läkt och i vardagen lär jag nog inte framhäva dom så jättemycket. Har tjuvkikat lite under bandagen och det känns verkligen inte vare sig för stort eller ”bolligt” som jag var lite orolig för. Är så glad att jag inte tog 215 cc av ren rädsla att det skulle bli för stort! Än så länge känns 245 cc mindre än jag föreställt mig! Fast ändå bra. Är väldigt nöjd hittills! Men det känns helt surrealistiskt att ha bröst helt plötsligt ? Säg till om du har några andra frågor! Vet hur jobbigt det är med storlek. Du kan inte få komma till kliniken och prova implantaten en gång till? Det gjorde jag och det hjälpte mycket!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem