Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sarael profilbild

Sarael

Kvinna ·

31 aug, 2021

Bröstförstoring hösten 2021

Bröstförstoring

Känns som det behövs en sån här tråd! Vill gärna följas åt med er andra som ska opereras i höst :) Känns skönt att peppa varandra! Själv ska jag göra en bröstförstoring och nippelplastik på AK i Göteborg den 30 september. Har idag en liten A och hoppas på en liten C. Velar fortfarande om storlekar och ska tillbaka till kliniken nästa vecka för att prova implantat igen. Det blir i alla fall Mentor anatomiska med låg profil, vill ha lite överpol och ett naturligt resultat. Är rätt nervös faktiskt! Har gjort många operationer tidigare, men inga plastikoperationer. Känns så orealistiskt att jag kommer få bröst! Anser knappt att jag har några just nu. Kan inte ens föreställa mig det. Men i övrigt är jag så himla pepp! Hur känns det för er? När och var har ni op? Vad är era förväntningar? :)

419

Sortera efter

Majken11

Kvinna ·

30 sep, 2021

Ja, det är inte lätt att bestämma sig för rätt implantat! Jag valde mentor 295 runda, många här verkar föredra Motiva dock. Men min kirurg sa inget om Motiva så tänkte att Mentor passade mina bröst bäst. Vad är den stora skillnaden mellan dessa två implantat? Hoppas du kan sova inatt Sarael?
Gilla

soffans

Kvinna ·

30 sep, 2021

Solen83 skrev:

Hade planerad operation 22/11 då det var första lediga tiden vid min konsultation, men mailade kliniken igår för att höra hur många som stod på väntelistan och hur stor chansen va att få en tidigare tid. Fick mail tillbaka inom några minuter att dom precis fått en lucka den 5/10! Jag tog den så på tisdag opereras jag ?? så sjukt taggad och lite nervös såklart.

gud vad roligt!! jag har varit lite orolig för att behöva vänta skitlänge på att få operationstid när jag väl bestämmer mig för att gå på konsultation, men har man tur så får man en avbokad tid då! Kommer inte orka vänta fleera månader på att operera mig sen när jag varit på konsultation :p hur kändes själva besöket och så?
Gilla

Solen83

Kvinna ·

01 okt, 2021

soffans skrev:

Solen83 skrev:

Hade planerad operation 22/11 då det var första lediga tiden vid min konsultation, men mailade kliniken igår för att höra hur många som stod på väntelistan och hur stor chansen va att få en tidigare tid. Fick mail tillbaka inom några minuter att dom precis fått en lucka den 5/10! Jag tog den så på tisdag opereras jag ?? så sjukt taggad och lite nervös såklart.

gud vad roligt!! jag har varit lite orolig för att behöva vänta skitlänge på att få operationstid när jag väl bestämmer mig för att gå på konsultation, men har man tur så får man en avbokad tid då! Kommer inte orka vänta fleera månader på att operera mig sen när jag varit på konsultation :p hur kändes själva besöket och så?

Nej jag har inte heller tålamod att vänta så det var riktigt skönt att få en tidigare tid. Ja hör man bara av sig så finns ju chansen att få tidigare tid. Konsultationen kändes jättebra. Jag kände mig trygg med Mattias han var lugn och förklarade allt väldigt bra.
Gilla

Amela

Kvinna ·

01 okt, 2021

Har bokat mig på op till den 19/10 och är jätte nervös kring storleken. Mina bröst är lite hängande just nu, och vill helst undvika bröstlyft med alla ärr som förekommer. Har någon haft liknande upplevelser?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

01 okt, 2021

Amelia;Ett tips är att du kollar galleriet! Finns en del hängande med fina resultat utan lyft. Å andra sidan blev en tjej på Nordiska kliniken tror jag d var att inte göra lyft o nu är hon jättemissnöjd. Men vad säger kirurgen?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

01 okt, 2021

Majken11 skrev:

Ja, det är inte lätt att bestämma sig för rätt implantat! Jag valde mentor 295 runda, många här verkar föredra Motiva dock. Men min kirurg sa inget om Motiva så tänkte att Mentor passade mina bröst bäst.
Vad är den stora skillnaden mellan dessa två implantat?
Hoppas du kan sova inatt Sarael?

Jag stod i valet mellan Mentor runda släta och Motiva runda. Jag valde Motiva för att de är lite mer fyllda än Mentors och veckar sig mindre. Om man trycker in ett finger i Mentors implantat så tar det längre tid innan implantatet går tillbaka än Motivas. Sen gillar jag Motivas nytänk! Läste också en undersökning som visade att det var ganska vanligt att just Mentors släta fick ruptur efter runt 10 år. Minns inte de exakta siffrorna dock, men det va betydligt fler än jag trott. Svårt det där med implantatsval! Samtidigt är det väldigt många som har Mentors och är nöjda, så gå på det du tycker känns rätt för dig! <3
Gilla

Sarael

Kvinna ·

01 okt, 2021

Solen83 skrev:

Yey! Vad kul att du slipper vänta längre ? Hur känns det? Har du bestämt allt med implantat osv?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

01 okt, 2021

Okej tjejer ? Ett dygn efter operationen, här kommer lite tips på saker som hjälpt mig! - Strepsil. Igår blev jag faktiskt rätt öm och irriterad i halsen efter narkosen. Händer ibland att man blir det av slangen man har i halsen när man är nersövd. Man blir också torr i munnen av morfinet. Så Strepsil är ett hett tips! - Ät alltid samtidigt som ni tar morfinet så minskar ni risken för illamående kraftigt! Även om det bara är att tvinga i sig lite gröt eller eller en halv macka, det gör stor skillnad. - Tänk på att inte dra igen dörrar för snabbt. Det gör ont! ? Långsamma rörelser med armarna. - Använd magen, inte armarna för att resa er upp. Jag kan dock inte ta mig upp o ner själv i soffa/säng just nu. Men stötta inte med armarna. Inte skönt! - Igår direkt efter operationen fick jag på mig en t-shirt utan problem. Idag hade det inte gått. Så se till att ha tröjor med dragkedja/skjortor nytvättade. - Våtservetter. Det gör ont att böja sig fram. Väldigt skönt att kunna torka av ansikte och ta en liten ”raggardusch” när man inte få duscha på några dagar (jag får duscha imorgon på dag 3). - Nattduksbord i samma höjd som sängen, annars är det svårt att lyckas sträcka sig efter saker. - Sov förbi min medicintid idag och det var INTE trevligt. Kommer ställa medicinlarm på mobilen från o med nu. Tips! - Har gått på morfin innan vid tidigare operationer och måste bara tips om att köpa hem Movicol eller liknande för att lösa ev förstoppning. Inte kul att bli förstoppad och inte kunna köra iväg och köpa nåt när det behövs! Hoppas det kan va till hjälp! ? Jag har mer ont idag, men det går okej så länge jag ligger ner och tar smärtstillande regelbundet. Dessutom är jag så himla glad för mina nya bröst att det inte känns så himla farligt ändå! ?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

01 okt, 2021

Sarael; tack för alla bra tips! Ska köpa movicol när jag hämtar ut medicinerna. Även tvättlappar??Jag är sjukskriven för att jag opererat handen så är redan invalidiserad?men därför jag passar på att göra denna op under samma sjukskrivningsperiod! Ska googla lite om det du skrev om ruptur.??Känns bara surt att lägga fem tusen till för ett annat implantat, såvida inte skillnaden är markant bättre..
Gilla

Sarael

Kvinna ·

01 okt, 2021

Majken11 skrev:

Sarael; tack för alla bra tips! Ska köpa movicol när jag hämtar ut medicinerna. Även tvättlappar??Jag är sjukskriven för att jag opererat handen så är redan invalidiserad?men därför jag passar på att göra denna op under samma sjukskrivningsperiod!
Ska googla lite om det du skrev om ruptur.??Känns bara surt att lägga fem tusen till för ett annat implantat, såvida inte skillnaden är markant bättre..

Låter som en bra plan då! Två flugor i en smäll! När var det du skulle opereras? :) På min klinik kostar Motivas 6000 kr extra ? Fast det gjorde anatomiska också, som jag först tänkt ha, så jag var redan inställd på det priset. Kändes lite lättare att acceptera då.
Gilla

Lilyy

Kvinna ·

01 okt, 2021

Är det någon som har mentor siltex extra hp? Ska göra ett implantatsbyte snart från motivas till dessa då mina hänger för tillfället.
Gilla

Sarael

Kvinna ·

01 okt, 2021

Har nu skrivit en operationsberättelse om någon vill läsa! :)
Gilla

Majken11

Kvinna ·

01 okt, 2021

Sarael 7/10 är det min tur:) Jag mailade faktiskt min kirurg då jag läst så mkt positivt om Motiva nu så känner mig så osäker! Tänker att hon vet vad som passar mina förutsättningar bäst! Jag har ju trots haft koksalts implantat innan som verkligen var klämvänliga o plaskande så blir nog stor skillnad vilket jag än väljer? Kommer du våga lägga upp bilder på dina boobs? Läste det du påpekade om ruptur o Mentor, skrämmande höga resultat?det kändes tryggt med koksalt, går d sönder så rinner det ut o man märker det direkt! Min största rädsla är dock kapsel o kronisk smärta vilket 30% får efter bröstförstoring. Men eftersom jag ej haft dessa besvär innan så tror kirurgen att d är låg risk för mig!
Gilla

Majken11

Kvinna ·

01 okt, 2021

Lily; hur länge har du haft dina Motiva? Är det din kirurg som anser att du ska byta till Mentor? Är själv osäker på just detta, har lite häng från gamla implantat o två barn, kirurgen valde Mentor åt mig men läser så mkt positivt om Motiva..
Gilla

Lilyy

Kvinna ·

01 okt, 2021

Majken11: jag har haft mina motiva full profil implantat i 2 år. Opererade in dom 23/9 2021. Ja, min kirurg anser att jag byter till mentor då det har en texturerad yta som kommer minimera risken att det glider ner så som mina motiva implantat har gjort. Min bröstvårta pekar liksom uppåt. Jag läser också jättemkt positivt om motiva och har motiva själv, men för mig har det resulterat i ett häng med dessa implantat! Varför valde din kirurg mentor åt dig?
Gilla

Sofi89

Kvinna ·

01 okt, 2021

Amela skrev:

Har bokat mig på op till den 19/10 och är jätte nervös kring storleken. Mina bröst är lite hängande just nu, och vill helst undvika bröstlyft med alla ärr som förekommer. Har någon haft liknande upplevelser?

Trevligt vi har op samma dag. Vilken klinik har du på?
Gilla

Sofi89

Kvinna ·

01 okt, 2021

Lilyy skrev:

Är det någon som har mentor siltex extra hp? Ska göra ett implantatsbyte snart från motivas till dessa då mina hänger för tillfället.

Jag ska lägga in 535 hp xtra mentor men vet inte vad den heter mer, kanske smooth jag är livrädd att de ska kännas för stort men min korta kropp ? jag förstår inte riktigt skillnaden på sllla dessa inplantat
Gilla

Majken11

Kvinna ·

01 okt, 2021

Jag fick veta att Motiva har ett hölje som gör implantat rörligare som kan göra fickan större o därmed hängbröst. Men är nog vid större implantat. Höljet o andra sidan ger mindre risk för kapselkontraktur.. men jag har genom kirurgens svar bestämt mig för Mentor nu helt klart!
Gilla

Lilyy

Kvinna ·

01 okt, 2021

Sofi89 skrev:

Lilyy skrev:

Jag ska lägga in 535 hp xtra mentor men vet inte vad den heter mer, kanske smooth jag är livrädd att de ska kännas för stort men min korta kropp ? jag förstår inte riktigt skillnaden på sllla dessa inplantat

Hej Sofie, en vän till mig är lika lång som du och väger runt 60kg, hon har mentor smooth 535cc precis samma implantat som du ska välja. På henne ser det naturligt och fint ut, det ser absolut inte stort ut och hon ångrar att hon inte valde större storlek nu!
Gilla

Lilyy

Kvinna ·

01 okt, 2021

Majken11 skrev:

Jag fick veta att Motiva har ett hölje som gör implantat rörligare som kan göra fickan större o därmed hängbröst. Men är nog vid större implantat. Höljet o andra sidan ger mindre risk för kapselkontraktur.. men jag har genom kirurgens svar bestämt mig för Mentor nu helt klart!

Det är de som har hänt mig med motivas implantat. Har gått ner lite i vikt och älskar o träna så dom har liksom ”tappat” formen och hänger. Med mentor kommer dom sitta förhoppningsvis på deras plats utan att röra sig och töja fickan!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem