Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sarael profilbild

Sarael

Kvinna ·

31 aug, 2021

Bröstförstoring hösten 2021

Bröstförstoring

Känns som det behövs en sån här tråd! Vill gärna följas åt med er andra som ska opereras i höst :) Känns skönt att peppa varandra! Själv ska jag göra en bröstförstoring och nippelplastik på AK i Göteborg den 30 september. Har idag en liten A och hoppas på en liten C. Velar fortfarande om storlekar och ska tillbaka till kliniken nästa vecka för att prova implantat igen. Det blir i alla fall Mentor anatomiska med låg profil, vill ha lite överpol och ett naturligt resultat. Är rätt nervös faktiskt! Har gjort många operationer tidigare, men inga plastikoperationer. Känns så orealistiskt att jag kommer få bröst! Anser knappt att jag har några just nu. Kan inte ens föreställa mig det. Men i övrigt är jag så himla pepp! Hur känns det för er? När och var har ni op? Vad är era förväntningar? :)

419

Sortera efter

Sarael

Kvinna ·

01 okt, 2021

Majken11 skrev:

Jag fick veta att Motiva har ett hölje som gör implantat rörligare som kan göra fickan större o därmed hängbröst. Men är nog vid större implantat. Höljet o andra sidan ger mindre risk för kapselkontraktur.. men jag har genom kirurgens svar bestämt mig för Mentor nu helt klart!

Har också hört talas om det, men har varit med större implantat. När jag pratade med min kirurg om Motiva för mig och min storlek ansåg han bara att Ergonomix hade en liten större risk för töjda fickor. Det plus rippling gjorde att jag valda round till slut. Men kanske funkar Mentor bättre till dig! Själv har jag ingen elastisk hud och inget eget bröstveck, plus små implantat så det kändes inte som någon risk i mitt fall. Det är en djungel där det! Bäst att lyssna på kirurgen och magkänslan tror jag :) Blir säkert jättebra!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

01 okt, 2021

Majken11 skrev:

Sarael 7/10 är det min tur:)
Jag mailade faktiskt min kirurg då jag läst så mkt positivt om Motiva nu så känner mig så osäker! Tänker att hon vet vad som passar mina förutsättningar bäst! Jag har ju trots haft koksalts implantat innan som verkligen var klämvänliga o plaskande så blir nog stor skillnad vilket jag än väljer? Kommer du våga lägga upp bilder på dina boobs?
Läste det du påpekade om ruptur o Mentor, skrämmande höga resultat?det kändes tryggt med koksalt, går d sönder så rinner det ut o man märker det direkt!
Min största rädsla är dock kapsel o kronisk smärta vilket 30% får efter bröstförstoring. Men eftersom jag ej haft dessa besvär innan så tror kirurgen att d är låg risk för mig!

Kul! Det är ju snart ? Om du haft koksalt innan lär du nog märka stor skillnad oavsett vilket silikonimplantat du väljer! ? Jag håller på att samla mod till att lägga ut lite bilder. Tar bilder varje dag, tänkte vänta någon vecka och se hur de utvecklar sig. Vet själv vad hjälpsamt det är att titta på andras bröstbilder, så tror jag kommer lägga ut lite bilder från olika tidpunkter så småningom, fastän det känns lite läskigt ?
Gilla

Sofi89

Kvinna ·

01 okt, 2021

Lilyy skrev:

Sofi89 skrev:

Lilyy skrev:

Är det någon som har mentor siltex extra hp? Ska göra ett implantatsbyte snart från motivas till dessa då mina hänger för tillfället.

Jag ska lägga in 535 hp xtra mentor men vet inte vad den heter mer, kanske smooth jag är livrädd att de ska kännas för stort men min korta kropp ? jag förstår inte riktigt skillnaden på sllla dessa inplantat

Hej Sofie, en vän till mig är lika lång som du och väger runt 60kg, hon har mentor smooth 535cc precis samma implantat som du ska välja. På henne ser det naturligt och fint ut, det ser absolut inte stort ut och hon ångrar att hon inte valde större storlek nu!

Tack för svaret det gjorde mig lugnare och ennu mer säker nu, för det är mellan dem eller 450 cc hp men vill inte direkt efter känna att det blir för litet. Där av ja lutar mig mer mor 545 xtra större skulle inte gå på mig för det är första ggn ja gör detta, och jag har liten a kupa nu med lite lite häng.
Gilla

Lilyy

Kvinna ·

01 okt, 2021

Sofi89 skrev:

Lilyy skrev:

Sofi89 skrev:

Lilyy skrev:

Är det någon som har mentor siltex extra hp? Ska göra ett implantatsbyte snart från motivas till dessa då mina hänger för tillfället.

Jag ska lägga in 535 hp xtra mentor men vet inte vad den heter mer, kanske smooth jag är livrädd att de ska kännas för stort men min korta kropp ? jag förstår inte riktigt skillnaden på sllla dessa inplantat

Hej Sofie, en vän till mig är lika lång som du och väger runt 60kg, hon har mentor smooth 535cc precis samma implantat som du ska välja. På henne ser det naturligt och fint ut, det ser absolut inte stort ut och hon ångrar att hon inte valde större storlek nu!

Tack för svaret det gjorde mig lugnare och ennu mer säker nu, för det är mellan dem eller 450 cc hp men vill inte direkt efter känna att det blir för litet. Där av ja lutar mig mer mor 545 xtra större skulle inte gå på mig för det är första ggn ja gör detta, och jag har liten a kupa nu med lite lite häng.

Du kan alltid testa och mejla med din kirurg om du vill ha större eller en annan typ av implantat. Mentor smooth moderate+ extra 545cc är i diamanter 14,1cm och putet 5cm så medan mentor smooth hög profil extra 535cc är 12.7cm i diameter och putet 6cm.. den kmr se större ut (sticka ut mer från bröstet) än om du tar 545cc då basen är bara bredare! Du kan ju köra på 595cc annars! Min kompis ångrar att hon inte tog 650cc
Gilla

Majken11

Kvinna ·

01 okt, 2021

Sarael; men exakt! Vi har alla olika förutsättningar o får lita kirurgerna. Angående storlek på implantat Sofi89; jag är 161 vägde ca 56kg när jag satte in 375. Trivdes aldrig med dessa då jag tyckte dom var för stora! Så nu när jag behöver sätta in nya är målet 295. Men vi uppfattar verkligen saker olika. Ingen i min närhet har tyckt detta utan bara jag själv som trivs bättre med små bröst?
Gilla

Solen83

Kvinna ·

01 okt, 2021

Sarael skrev:

Solen83 skrev:

Hade planerad operation 22/11 då det var första lediga tiden vid min konsultation, men mailade kliniken igår för att höra hur många som stod på väntelistan och hur stor chansen va att få en tidigare tid. Fick mail tillbaka inom några minuter att dom precis fått en lucka den 5/10! Jag tog den så på tisdag opereras jag ?? så sjukt taggad och lite nervös såklart.

Yey! Vad kul att du slipper vänta längre ? Hur känns det? Har du bestämt allt med implantat osv?

Ja det känns jättebra att det blir tidigare ? Vi kom fram till motiva round full 425cc på konsultation och det kommer det bli. Är så taggad. Fatta på tisdag har jag nya bröst!!
Gilla

Sarael

Kvinna ·

01 okt, 2021

Solen83 skrev:

Sarael skrev:

Solen83 skrev:

Hade planerad operation 22/11 då det var första lediga tiden vid min konsultation, men mailade kliniken igår för att höra hur många som stod på väntelistan och hur stor chansen va att få en tidigare tid. Fick mail tillbaka inom några minuter att dom precis fått en lucka den 5/10! Jag tog den så på tisdag opereras jag ?? så sjukt taggad och lite nervös såklart.

Yey! Vad kul att du slipper vänta längre ? Hur känns det? Har du bestämt allt med implantat osv?

Ja det känns jättebra att det blir tidigare ?
Vi kom fram till motiva round full 425cc på konsultation och det kommer det bli. Är så taggad. Fatta på tisdag har jag nya bröst!!

Jag fattar precis ? Har haft mina bröst sen igår och kan inte sluta titta på dom, helt ofattbart att gå från platta bröst till rätt stora bröst bara så där! ?? Håller tummarna för dig på tisdag!
Gilla

Sofi89

Kvinna ·

01 okt, 2021

Lilyy skrev:

Sofi89 skrev:

Lilyy skrev:

Sofi89 skrev:

Lilyy skrev:

Du kan alltid testa och mejla med din kirurg om du vill ha större eller en annan typ av implantat. Mentor smooth moderate+ extra 545cc är i diamanter 14,1cm och putet 5cm så medan mentor smooth hög profil extra 535cc är 12.7cm i diameter och putet 6cm.. den kmr se större ut (sticka ut mer från bröstet) än om du tar 545cc då basen är bara bredare! Du kan ju köra på 595cc annars! Min kompis ångrar att hon inte tog 650cc

Jag har vart på 2 konsultationer hos min läkare, skämdes nästan när ja kom dit en andra gång och kanske tog upp en annans tid, men det va huur lugnt som helst, jag fick lite mer skin på näsan då, då jag har 11,5 cm i bröstbredd å kunde då enligt han inte ha ett inplantat med mer än 12,7 cm säkert olika beroende vilken läkare, men ja kör på hans råd då. Å jag kände bara att jag ville upp mer i cc då jag kanske har blivit cc blind istället för å se helheten, pga bredd kunde ja ha Max ha i mentor 450 cc hp annars va de 535 i xtran, sen har ja inte lagt så mkt mer vikt i å kollat på Motiva då ja fastnat lite i mentor just för att det va de han tog fram till mig, va inne lite på Motiva ergonomix men det skulle inte passa mig då ja har ett litet häng redan.
Gilla

Solen83

Kvinna ·

01 okt, 2021

Sarael skrev:

Solen83 skrev:

Sarael skrev:

Solen83 skrev:

Vi kom fram till motiva round full 425cc på konsultation och det kommer det bli. Är så taggad. Fatta på tisdag har jag nya bröst!!

Jag fattar precis ? Har haft mina bröst sen igår och kan inte sluta titta på dom, helt ofattbart att gå från platta bröst till rätt stora bröst bara så där! ?? Håller tummarna för dig på tisdag!

Jag kommer nog också kolla hela tiden på mina när dom är på plats. Har trötta urammade nu och tycker dom ser hemska ut. Ska även göra ett lollipoplyft så kommer det nog bli ett fint resultat. Hur mår du idag? Ja jag hoppas det kommer gå bra på tisdag
Gilla

Sarael

Kvinna ·

01 okt, 2021

Solen83 skrev:

Sarael skrev:

Solen83 skrev:

Sarael skrev:

Solen83 skrev:

Jag kommer nog också kolla hela tiden på mina när dom är på plats. Har trötta urammade nu och tycker dom ser hemska ut. Ska även göra ett lollipoplyft så kommer det nog bli ett fint resultat.
Hur mår du idag?
Ja jag hoppas det kommer gå bra på tisdag

Idag har det varit rätt tufft faktiskt. Väldigt ont hela tiden. Man triggar liksom smärtorna varje gång man tar ett andetag. Ännu värre om man är uppe och rör sig. Har faktiskt haft mest ont precis under brösten vid revbenen, av nån anledning. Har tagit allt smärtstillande jag kan men känns inte som det räckt. Hoppas på en bättre dag imorgon, men det kanske kommer vara så här några dagar till. Längtar tills det känns bättre. Tills vidare tröstar jag mig med hur bra det känns med de nya brösten. De är värda att lida lite för!
Gilla

Mysa87

Kvinna ·

01 okt, 2021

Hej. Är nyopererad (opererades i måndags) och blev glad när jag såg denna tråden. Känner mig lite ensam och vilsen i denna nya värld som opererad. Hur gör ni andra med att berätta för andra om operationen? Jag har bara berättat för min kille och ett par vänner. Inte för mina barn eller kollegor, de tror jag har ryggskott och magkatarr och därför är nersatt?. Jag vill egentligen inte ljuga men känner att världen runt omkring är ganska dömande. Idag (dygn 4 efter operationen) börjar smärtan lägga sig något men minsta jag tar i, tex för att trycka på en tvålpump, känns. Ärren i armhålorna stramar också ganska mycket och det låter läskigt om en bröstet när jag anstränger mig (lite bubbligt som tydligen ska vara normalt). Jag är nog ganska rädd av mig tror jag i detta. Rädd för komplikationer, att kroppen ska stöta bort inläggen, att ärren inte ska läka när jag slutar med antibiotikan mm. Men jag valde ändå att operera mig för att efterlikna de bröst jag hade innan barnen och hoppas att jag kan se tillbaka på denna tid som något som var snabbt övergående (fast det just nu känns som att tiden sniglar sig fram). Hur upplever ni andra opererade med smärta och klara vardagsbestyr mm?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

02 okt, 2021

Mysa87 skrev:

Hej. Är nyopererad (opererades i måndags) och blev glad när jag såg denna tråden. Känner mig lite ensam och vilsen i denna nya värld som opererad. Hur gör ni andra med att berätta för andra om operationen? Jag har bara berättat för min kille och ett par vänner. Inte för mina barn eller kollegor, de tror jag har ryggskott och magkatarr och därför är nersatt?. Jag vill egentligen inte ljuga men känner att världen runt omkring är ganska dömande.

Idag (dygn 4 efter operationen) börjar smärtan lägga sig något men minsta jag tar i, tex för att trycka på en tvålpump, känns. Ärren i armhålorna stramar också ganska mycket och det låter läskigt om en bröstet när jag anstränger mig (lite bubbligt som tydligen ska vara normalt).
Jag är nog ganska rädd av mig tror jag i detta. Rädd för komplikationer, att kroppen ska stöta bort inläggen, att ärren inte ska läka när jag slutar med antibiotikan mm. Men jag valde ändå att operera mig för att efterlikna de bröst jag hade innan barnen och hoppas att jag kan se tillbaka på denna tid som något som var snabbt övergående (fast det just nu känns som att tiden sniglar sig fram). Hur upplever ni andra opererade med smärta och klara vardagsbestyr mm?

Hej! Välkommen hit ? Visst är det skönt att inte känna sig ensam. Själv känner jag ingen som gjort en bröstförstoring eller någon plastikkirurgi överhuvudtaget, så uppskattar också verkligen detta forumet! Jag är på dag 3 efter op. Operationsdagen i sig gick mycket lättare än jag trott men igår var det rätt kämpigt. Så himla ont! Idag har jag kämpat med illamående och yrsel och försöker dra ner på smärtstillande pga det. Men i övrigt känns brösten mindre ömma, det är lättare och andas och gör inte lika ont så länge jag ligger ner. Klarar dock typ ingenting alls själv just nu, haha. Så himla tacksam att jag råkar ha en helt fantastisk man som hjälper mig med allt. Är djupt imponerad av dom som bor själv och opererats o fått klara allt själva från början. Så tuff är inte jag ? Skönt att det börjar kännas lite lättare för dig i alla fall! Nu längtar man tills det värsta är över! På min klinik fick man bara antibiotika förebyggande under operationen, går inte på någon alls nu. Bara antiinflammatoriskt och smärtstillande. Tror inte du behöver oroa dig för att sluta med antibiotikan. Jag har berättat för de flesta av min närmste familj och vänner. I början var jag otroligt orolig över det, men för varje stöttande reaktion jag fått har det känts lättare och lättare. När jag berättar har jag lagt fokus på hur det påverkat mig psykiskt och hur det är något jag vill göra för MIN skull, något som kommer få mig att må bättre i mig själv, snarare än att prata om den fysiska förändringen som sker. Om någon skulle missunna dig att må bättre -f*** them! Det säger verkligen mer om dom än om dig! Livet är för kort för att inte göra allt man kan för att må så bra som möjligt <3
Gilla

Sarael

Kvinna ·

02 okt, 2021

Medan ovan kommentar, menar jag inte att någon anledning till att opereras är mer okej än någon annan! Ingen har rätt att döma dig oavsett vilken anledning du har till att göra en bröstförstoring. Hur man än lever sitt liv tror jag att det är omöjligt att undvika kritik. Men man kan ju bara hoppas att de närmast en ska stötta en oavsett vad ?
Gilla

Majken11

Kvinna ·

02 okt, 2021

Ja, detta forum är så uppskattat! Jag är själv orolig över att klara av smärtan. Blir illamående o trött som tusan av citadon. Men tur att man kan sova medans barnen är i skolan. Tyvärr har jag bara två veckor på mig innan det är tillbaka till jobbet! Varit hemma i 5 veckor då. Minns vid uttaget att jag hade ont länge vid ärren o mailade min oro till kirurgen men som lugnade mig att det är nerver som letar sig tillbaka. När ska ni börja jobba igen Sarael och Rosa27?
Gilla

Mysa87

Kvinna ·

02 okt, 2021

Tack Sarael för att du säger så ❤️ Jag känner mig genast lite starkare. Det är ju precis som du skriver något jag gjort för min skull. Jag mår dåligt över att hitta på historien om ryggskott än att säga sanningen, men samtidigt vet jag att det skulle bli en enorm snackis på jobbet om jag berättade. Tyvärr älskar de skvaller. Illamående är verkligen inte kul. Hoppas du blir fri från det snart. Jag mådde illa och kräktes på kvällen efter operationen samt morgonen efter, men det la sig sedan. Däremot får jag väldigt ont i magen av allt smärtstillande. Tar nu ipren och panodil, citodonet tyckte jag inte hjälpte så det slutade jag med efter ett par nätter. Är det någon mer här som upplever att brösten drar ihop sig hårt, som att mjölken rinner till? De blir alldeles spända, främst när jag är ute. Är orolig att det är något som kan störa läkningen eller påverka implantaten. Någon som vet? Jag var ”sjuk” denna veckan och planerade att jobba hemifrån nästa för att undvika köra bil och träffa folk på jobbet. Men nu har barnen blivit förkylda så det blir nog VAB kommande vecka. Då har jag två veckor hemma efter operation och jag hoppas det ska räcka. Någon som vet hur brösten klarar en förkylning med hosta om jag får barnens virus?? Hosta är ju ganska explosivt. Många oroliga frågor från min sida ?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

02 okt, 2021

Majken11 skrev:

Ja, detta forum är så uppskattat! Jag är själv orolig över att klara av smärtan. Blir illamående o trött som tusan av citadon. Men tur att man kan sova medans barnen är i skolan. Tyvärr har jag bara två veckor på mig innan det är tillbaka till jobbet! Varit hemma i 5 veckor då.
Minns vid uttaget att jag hade ont länge vid ärren o mailade min oro till kirurgen men som lugnade mig att det är nerver som letar sig tillbaka.
När ska ni börja jobba igen Sarael och Rosa27?

Jag jobbar alltid hemifrån så tog ledigt torsdag och fredag denna veckan, samt hela nästa vecka. Tror det blir lagom! Jobbar vid datorn bara ? Jag jobbade in lite innan operationen och tog några dagars semester. Vi är ett litet företag så ville inte sjukskriva mig, även om jag vet att jag har rätt till det.
Gilla

Sarael

Kvinna ·

02 okt, 2021

Mysa87 skrev:

Tack Sarael för att du säger så ❤️ Jag känner mig genast lite starkare. Det är ju precis som du skriver något jag gjort för min skull. Jag mår dåligt över att hitta på historien om ryggskott än att säga sanningen, men samtidigt vet jag att det skulle bli en enorm snackis på jobbet om jag berättade. Tyvärr älskar de skvaller.

Illamående är verkligen inte kul. Hoppas du blir fri från det snart. Jag mådde illa och kräktes på kvällen efter operationen samt morgonen efter, men det la sig sedan. Däremot får jag väldigt ont i magen av allt smärtstillande. Tar nu ipren och panodil, citodonet tyckte jag inte hjälpte så det slutade jag med efter ett par nätter.

Är det någon mer här som upplever att brösten drar ihop sig hårt, som att mjölken rinner till? De blir alldeles spända, främst när jag är ute.
Är orolig att det är något som kan störa läkningen eller påverka implantaten. Någon som vet?

Jag var ”sjuk” denna veckan och planerade att jobba hemifrån nästa för att undvika köra bil och träffa folk på jobbet. Men nu har barnen blivit förkylda så det blir nog VAB kommande vecka. Då har jag två veckor hemma efter operation och jag hoppas det ska räcka. Någon som vet hur brösten klarar en förkylning med hosta om jag får barnens virus?? Hosta är ju ganska explosivt.
Många oroliga frågor från min sida ?

Jag förstår. Ibland får man göra vad som krävs! ❤️ Mår mindre illa nu. Tror det berodde på den antiinflammatoriska Celebra som jag tog. Har slutat med den nu och dragit ner på oxynorm. Jag fick oxycontin och oxynorm, tack o lov. Mår skit på citodon! Skönt du kunnat sluta med den i alla fall! Det där med spända bröst har jag inte upplevt på det sättet, men har inte varit så aktiv än. Låter ju inte så konstigt att de spänner sig, ta det försiktigt bara! Mina är definitivt spända men inte direkt som du beskrev. Har aldrig haft barn, så kan inte riktigt göra den jämförelsen dock ? Men jag har luftbubblor under brösten, känns konstigt! Jag nyste några gånger igår, det var inte skönt ? Håller tummarna att du slipper förkylning!! Jag duschade första gången idag och bytte förbanden på mina bröstvårtor. Blev alldeles rörd över hur fint allt ser ut redan! ?❤️ Känns så surrealistiskt! Ser fram emot att se hur de utvecklar sig under läkningen ?
Gilla

Serena2017

Kvinna ·

03 okt, 2021

Jag ska opereras på torsdag 7/10! Är förvirrad om man ska duscha håret med descutan eller inte? Får man exempelvis duscha håret med sitt vanliga schampoo och balsam och styla det på onsdag morgon, sedan tvätta sig med descutan över hela kroppen på onsdag kväll och även torsdag morgon? Läst att många inte tvättat håret med descutan men i mina instruktioner inför operation står det ”inte tvätta med annan tvål, schampoo eller balsam”. ?
Gilla

Sarael

Kvinna ·

03 okt, 2021

Serena2017 skrev:

Jag ska opereras på torsdag 7/10! Är förvirrad om man ska duscha håret med descutan eller inte?
Får man exempelvis duscha håret med sitt vanliga schampoo och balsam och styla det på onsdag morgon, sedan tvätta sig med descutan över hela kroppen på onsdag kväll och även torsdag morgon?

Läst att många inte tvättat håret med descutan men i mina instruktioner inför operation står det ”inte tvätta med annan tvål, schampoo eller balsam”. ?

Det verkar som alla får lite olika instruktioner. På onsdag morgon får du i alla fall tvätta och styla håret hur du vill. Till min stora förvåning sa min klinik att jag inte behövde ha descutan i håret, utan rekommendationen var att kvällen innan börja med att tvätta håret med vanligt schampo (inget balsam) och därefter skrubba hela kroppen med descutan. Var viktigt att göra det i den ordningen. På op morgonen skulle jag bara tvätta kroppen med descutan, inte tvätta håret alls. Jag tvättade håret med descutan ändå kvällen före. Är lite nojjig och efter att ha fått tydliga instruktioner om det varenda gång jag opererats inom vården (har opererats 10 ggr) så kändes det bäst för mig.
Gilla

Majken11

Kvinna ·

03 okt, 2021

Serena2017, då ska vi opereras samma dag?Vilken klinik ska du till? Vilka implantat ska du sätta in? För mig blev det Mentor ca 300. Hur är det med smärtan nu Sarael? Och vad Avis jag blir med att kunna jobba hemifrån?måste vara sjukt nice!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem