Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Max1 profilbild

Max1

Kvinna ·

17 okt, 2018

Bröstförstoring november 2018

Bröstförstoring

Hej hej!! Jag har fått tid för bröstförstoring 26 november på Nordiska kliniken. Någon fler där ute som också har bokat i november?

674

Sortera efter

Prussilusskaan

Kvinna ·

14 dec, 2018

Nu har det gått 5 veckor sen op för mig och mår bra nu i vardagen.. vardagen fungerar som vanligt nästan. Var på gymmet för första gången igår och körde lite ben. Vissa övningar kändes sådär så fick avstå dem. Kommer nog satsa på bara promenader ett tag till. Jag åker till Thailand den 8 januari så hoppas allting kommer fortsätta läka bra. Känner mig endå lite orolig om de är okej och vara som vanligt där då? Bad osv. Kliniken sa jag skulle njuta av semestern. Men tejpa skulle jag ej göra då eftersom det kan bli smuts under tejpen vid en massa bad osv. Köpte ett stift från kliniken som jag ska använda ist för tejpen under dem tre veckorna så hoppas det blir bra endå. Det kommer ha gått 2 månader från op till resa.. vad tror ni, är det helt lungt då tro?
Gilla

Trebarnsmorsa

Kvinna ·

14 dec, 2018

Prussilusskaan skrev:

Nu har det gått 5 veckor sen op för mig och mår bra nu i vardagen.. vardagen fungerar som vanligt nästan. Var på gymmet för första gången igår och körde lite ben. Vissa övningar kändes sådär så fick avstå dem. Kommer nog satsa på bara promenader ett tag till. Jag åker till Thailand den 8 januari så hoppas allting kommer fortsätta läka bra. Känner mig endå lite orolig om de är okej och vara som vanligt där då? Bad osv. Kliniken sa jag skulle njuta av semestern. Men tejpa skulle jag ej göra då eftersom det kan bli smuts under tejpen vid en massa bad osv. Köpte ett stift från kliniken som jag ska använda ist för tejpen under dem tre veckorna så hoppas det blir bra endå. Det kommer ha gått 2 månader från op till resa.. vad tror ni, är det helt lungt då tro?

För mig är det 6,5 vecka sedan op. Jag känner att jag hade kunnat bada utan problem. Men var har du snitten? Jag har i armhålan. Tänker att du måste vara noga med att skydda dem från solen iaf
Gilla

Prussilusskaan

Kvinna ·

14 dec, 2018

Trebarnsmorsa Tack för svar. Jag har snitten i bröstvecket. Jag har inte haft några komplikationer med läkningen.. (peppar, peppar) men jag har fortf skorpor just nu. Hur ser de ut för dig, är alla skorpor borta? Jag känner att jag nog inte skulle våga bada än. De är fortf ömt på själva ”såret” tycker jag .. typ när man bytt tejp, då känns det ömt två dagar efteråt. Har du haft några sådana känningar?
Gilla

Kajj

Kvinna ·

15 dec, 2018

O tack fina ni! Jag hoppas att det går över snart. Nej jag har lyfta med inplantat så det är vid bröstvecket. Jag kände faktisk idag när jag bytte tejp att dom blev extra öma. Hmm
Gilla

Benedicte

Kvinna ·

15 dec, 2018

Hej alla! Jag är också kvar i tortyren, 15 dagar post op. Vänstra bröstet är större än det högra, sitter högre och är hårdare. Förhoppningsvis ska jag få slippa bh-eländet på fredag. Dagarna efter op var jobbiga. Jag hade också våldsamma ångestattacker och hatade morfinet som liksom höll mig nere i nån sorts ångestfylld dimma. Inte kul. Det var en lättnad att kunna släppa det på dag fem. Nu är jag smärtfri och för mig hyfsat obehindrat även om det stramar i ärren under armarna.
Gilla

Trebarnsmorsa

Kvinna ·

15 dec, 2018

Prussilusskaan skrev:

Trebarnsmorsa

Tack för svar. Jag har snitten i bröstvecket. Jag har inte haft några komplikationer med läkningen.. (peppar, peppar) men jag har fortf skorpor just nu. Hur ser de ut för dig, är alla skorpor borta? Jag känner att jag nog inte skulle våga bada än. De är fortf ömt på själva ”såret” tycker jag .. typ när man bytt tejp, då känns det ömt två dagar efteråt. Har du haft några sådana känningar?

Jag har inga ruvor kvar, mina ärr är såklart röda och synliga men de blir ljusare och tunnare för varje dag. Tycker att det varit stor skillnad på brösten på bara två veckor, de börjar mjukna med och ömmar inte liks mkt. Hoppas de läker bra nu så du kan bads på semestern :-)
Gilla

Max1

Kvinna ·

15 dec, 2018

Benedicte skrev:

Hej alla! Jag är också kvar i tortyren, 15 dagar post op. Vänstra bröstet är större än det högra, sitter högre och är hårdare. Förhoppningsvis ska jag få slippa bh-eländet på fredag. Dagarna efter op var jobbiga. Jag hade också våldsamma ångestattacker och hatade morfinet som liksom höll mig nere i nån sorts ångestfylld dimma. Inte kul. Det var en lättnad att kunna släppa det på dag fem. Nu är jag smärtfri och för mig hyfsat obehindrat även om det stramar i ärren under armarna.

Många som mår dåligt och får ångest efter operationen. Är så glad att ha sluppit det! Idag har det gått 19 dagar för mig och har aldrig hittills känt mig så lite svullen. Så himla skönt att brösten inte känns som om de ska explodera. För mig ligger också vänster sida efter.
Gilla

linizen

Kvinna ·

18 dec, 2018

6 veckor post-op idag. Nu stramar det nästan inte i armarna. Höger armhåla har jag haft en knöl i som även den börjar lägga sig. Brösten är precis vad jag hoppats på, höger något hårdare och högre. Men nu! Börjar jag se resultat även på fettsugningen på magen! Kommer bli bra, men lär ta tid.
Gilla

Max1

Kvinna ·

21 dec, 2018

linizen skrev:

6 veckor post-op idag.
Nu stramar det nästan inte i armarna. Höger armhåla har jag haft en knöl i som även den börjar lägga sig. Brösten är precis vad jag hoppats på, höger något hårdare och högre.
Men nu! Börjar jag se resultat även på fettsugningen på magen! Kommer bli bra, men lär ta tid.

Roligt att du börjar att se hur bra det kommer att bli, även om det är ett tag kvar till slutresultatet!!
Gilla

Tirretirr

Kvinna ·

21 dec, 2018

Är det någon mer som har mycket kramp i brösten efter drygt 6 veckor? Får även extra mycket kramp av ytterkläder som stramar.
Gilla

juliestar

Kvinna ·

21 dec, 2018

Dere som opererte i november, hvor lang tid tok det før luftboblene under huden forsvant? Syns de er sååå ekle, kjennes ut som bobleplast og jeg kan HØRE det hvis jeg tar på dem! Haha :p .
Gilla

Andy_pandy

Kvinna ·

22 dec, 2018

Ja, verkligen otäck känsla me luftbubblorna. Mina satt i ca 1,5 veckor. Så skönt när de försvann :)
Gilla

Elsy

Kvinna ·

27 dec, 2018

Hej allesammans! Jag har inte varit inne på ett tag, så det var roligt att ta del av hur ni har det så här ett antal veckor efter op. Verkar som om det går mestadels bra för de flesta, bortsett från en del mindre krämpor. Så härligt! Heja på alla tåliga tjejer! @ Kajj, så trist att höra om ångest-känslor! Håller tummarna för att det snart är över med det och att din glädje över boobisarna är det enda du känner <3! Hur gör ni nattetid? Sover ni fortfarande med både sport-bh och bröstband? Endast på rygg?
Gilla

Pipilotti

Kvinna ·

28 dec, 2018

Elsy: Jag fick sova utan stödbhn redan efter tre veckor o då endast ha den på dagarna, känns dock alldeles för ömt och obehagligt att sova utan så jag har den fortfarande på dygnet runt. Låter förstås ärren o tejpen lufta en stund efter dusch men det är ändå gången jag går utan. Hur gör du? Jag har faktiskt börjat lägga mig lite försiktigt på sidan, gör inte ont eller så men skuldkänslorna efteråt är brutala haha... Känns ju som man gör något man inte får! Fick ingen upplysning om när det var OK att sova på sidan, fick någon av er det?
Gilla

Elsy

Kvinna ·

28 dec, 2018

@Pipilotti: Jag använde bröstbandet dygnet runt i 4 v, sedan nattetid i 3 v, sport-bh hela tiden. Jag hittar ingen skriftlig info om detta och började fundera på om jag ens behövde ha sport-bhn nattetid. Så jag testade en natt utan. Det blev ingen bra natt! Nej, några veckor till! Jag har haft stora problem med huvudvärk och även ryggont, så jag har varit tvungen att vrida på kroppen under natten. Har kunnat sova mer på höger men senaste nätterna även på vänster sida. Fast mest på rygg (tror jag).
Gilla

Max1

Kvinna ·

28 dec, 2018

Jag har (nu drygt 4 veckor efter op) bara sport-bh med bygel. Den ska vara på dygnet runt i 6 månader. På nätterna ligger jag bara på rygg. Har legat några korta stunder på sidan när jag har varit vaken, men måste då stötta upp brösten, annars gör det ont när de kläms ihop. Min rygg gillar inte heller att jag ligger så still på natten. Är väldigt stel på morgonen. I övrigt är jag i princip helt återställd. Kan ta ner saker från höga hyllor, leka med barnen och greja på hemma helt obehindrat. Har ni andra fortfarande spända bröst och ömma bröstvårtor? Mina blir bättre och bättre, men det är framförallt vänster bröst som känns uppsvällt.
Gilla

Elsy

Kvinna ·

28 dec, 2018

Brösten är ju allt annat än normalt mjuka, men för varje dag som går blir de iaf liiite mjukare. Tycker att bröstvårtorna fortfarande är väldigt känsliga. Jag gör också de flesta rörelser obehindrat nu. Bara i ett ligglägge i vänster revben då det hugger till rejält. Ni andra?
Gilla

Kajj

Kvinna ·

29 dec, 2018

Hej fina ni! Tack så mycket Elsy! Jag mår mycket bättre nu. Jag har slutat med bandet och har bh bara under dagen och sover utan. Sover på sidan och nästan på magen med många kuddar. Skönt att man börjar känna igen sig:) men dom är forrfarande öma vid stygnen.
Gilla

Pipilotti

Kvinna ·

29 dec, 2018

Elsy skrev:

@Pipilotti: Jag använde bröstbandet dygnet runt i 4 v, sedan nattetid i 3 v, sport-bh hela tiden. Jag hittar ingen skriftlig info om detta och började fundera på om jag ens behövde ha sport-bhn nattetid. Så jag testade en natt utan. Det blev ingen bra natt! Nej, några veckor till!
Jag har haft stora problem med huvudvärk och även ryggont, så jag har varit tvungen att vrida på kroppen under natten. Har kunnat sova mer på höger men senaste nätterna även på vänster sida. Fast mest på rygg (tror jag).

Känner samma! Blir inte att jag sover en natt utan stödbhn den närmaste tiden, dock tänkter jag att man om ett par veckor skulle kunna sova med en mjukare sport-bh bara :). Åh men usch så jobbigt med ryggont o huvudvärk :( men det går säkert över så fort du kan börja sova normalt igen.
Gilla

Tirretirr

Kvinna ·

29 dec, 2018

Max1 skrev:

Jag har (nu drygt 4 veckor efter op) bara sport-bh med bygel. Den ska vara på dygnet runt i 6 månader. På nätterna ligger jag bara på rygg. Har legat några korta stunder på sidan när jag har varit vaken, men måste då stötta upp brösten, annars gör det ont när de kläms ihop. Min rygg gillar inte heller att jag ligger så still på natten. Är väldigt stel på morgonen.
I övrigt är jag i princip helt återställd. Kan ta ner saker från höga hyllor, leka med barnen och greja på hemma helt obehindrat.
Har ni andra fortfarande spända bröst och ömma bröstvårtor? Mina blir bättre och bättre, men det är framförallt vänster bröst som känns uppsvällt.

Samma här, väldigt stel rygg av att bara ligga på rygg. Har fortfarande spända bröst och kramp emellanåt. Jag får nu ha vanlig bh på dagen och stöd på natten av den första bh:n. Så mycket det skiljer mellan klinikerna alltså.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem