Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Pinkroose profilbild

Pinkroose

Kvinna ·

09 dec, 2019

Operation februari 2020

Bröstförstoring

Fler som ska operera sig i februari? Tänkte det kunde va kul att dela med sig av tankar och funderingar, samt kunna följas åt efteråt?

813

Sortera efter

Plingeling

Kvinna ·

14 feb, 2020

Hojja, tre dagar senare. Har mått oförskämt bra men blir sjukt tjock i skallen av medicinerna. Vill också hemskt gärna vara med i messenger-gruppen om man får. Har sett massor av saker här jag tänkt svara på eller skriva något om men hjärnan är fortfarande som en seg jäkla degklump. Nån annan som känt så? Antar som sagt de är medicinerna. ?
Gilla

Plingeling

Kvinna ·

14 feb, 2020

Och glad alla hjärtans dag hörni! ❤
Gilla

Laura84

Kvinna ·

14 feb, 2020

Hej, Kan jag bli lagt til i messenger gruppen :-) Har 12 dagar kvar til min opp... :)
Gilla

Pinkroose

Kvinna ·

14 feb, 2020

Laura84 skrev:

Hej,
Kan jag bli lagt til i messenger gruppen :-)
Har 12 dagar kvar til min opp... :)

Tror du är tillagd??
Gilla

Pinkroose

Kvinna ·

14 feb, 2020

Plingeling skrev:

Hojja, tre dagar senare. Har mått oförskämt bra men blir sjukt tjock i skallen av medicinerna. Vill också hemskt gärna vara med i messenger-gruppen om man får. Har sett massor av saker här jag tänkt svara på eller skriva något om men hjärnan är fortfarande som en seg jäkla degklump. Nån annan som känt så? Antar som sagt de är medicinerna. ?

Desamma till dig? Haha ja hjärnan känns seg? Skicka ett dm till pumba med ditt namn?
Gilla

Anonym användare

14 feb, 2020

Plingeling; morfin?
Gilla

Plingeling

Kvinna ·

14 feb, 2020

Näe, bara alvedon och citodon nu när jag är hemma. Kanske är tokkänslig eller nått. Tar sällan smärtstillande i vanliga fall.
Gilla

Anonym användare

16 feb, 2020

zeev01 skrev:

Pga allt morfin så är jag fortfarande lite ding i bollen. Men ska försöka ge en sammanfattning.
Kom till kliniken strax innan 8. Allt gick fort och vid 8:30 tror jag att jag somnade in. Allt gick väldigt lugnt till. Va nervös, eller spänd och koncentrerad rättare sagt, men hann aldrig bli rädd. Det har varit min största rädsla, att gå in på operation i panik. Försökte tänka redan från att klockan ringde på imorse ”nu åker jag bara med på allt som händer idag! Skippar alla katastroftankar- vinner inget på att ta ut rädsla i förskott!”, upplevde att denna strategi faktiskt funkade för mig.

Väldigt diffust uppvaknande, minns inte riktigt när och hur det skedde faktiskt. Men minns att jag plötsligt låg på uppviket och bad om vatten. Kändes som Sahara i munnen. Mådde inte illa. Tack o lov! Fick små små små doser vatten i sugrör av sköterskan Lena. Supergo sköterska. Tittade ner på brösten och tänkte ”dom ser ju ut som innan! Va små dom är!”, denna tanke släppte så fort jag tog mig upp och kollade spegeln. De var visst större. ?

Ringde min bästa vän och berättade att allt va klart. Minns att hon skrattade och sa ”jösses vad påverkad du är!”. ?

Hade den rejäla träningsvärk-känslan dom man hört om. Fick en Alvedon (tror jag de va??) och piller i rumpan. Gick superenkelt! Kändes inget. Det var ett sånt där mjukt piller som typ är som en mjuk ”det”. Peta upp den själv. Dock hjälpte det inte mot smärtan, så fick morfin efter en stund. Blev skönt dåsig och slumrade. Smärtan lättade över bröstet. Framförallt vänster gjorde ont. Inget ovanligt alls att ena bröstet smärtar lite mer sa sköterskan.

Va inte alls sugen på mat, men motvilligt gick jag med på lite yoghurt. Och så bra att jag litade på Lena. Mådde direkt bättre! Fick kaffe och sedan smörgås. Hade svårt att kissa. Gick inte förens vid 14:00-tiden. När klockan va 14:30 hämtade mamma mig och körde hem. Ett stort plus till Akademikliniken som hade alla piller i Små påsar- enkelt att dosera och en fröjd att slippa ta sig till apoteket! ?

Vid 15:30 kom min väninna hem och vi har käkat och bara hängt. Upplever att smärtan går lite i vågor. Hittils trivs jag bättre sittandes i stol än ”sitt-liggandes” i sängen. Kan det vara på grund av att implantatet ”trycks” ut över hela bröstet?

Än så länge går det otroligt bra. Mår nästan för bra känns det som. Hoppas att jag inte vaknar med en chock imorgon, men förbereder mig på att det kan bli värre.
Tack till er alla som peppat. Betyder så mycket.

Till er som väntar på operation- oroa er INTE! Jag måste säga att detta varit en spännande dag!

Kram och godnatt. ♥️

Skönt att allt har gått bra ? längtar så tills 26 då är det äntligen min tur! Så spännande när det är på samma ställe .. hoppas du är nöjd med allt hittills ?
Gilla

Sassa30

Kvinna ·

16 feb, 2020

Åhhh.. inne på dag 4 med feber, inte jätte hög 38-38,5, men om jag vaknar med feber imorgon bitti måste jag nog ringa och ställa in operationen på tisdag...eller va tror ni..?
Gilla

Kokkalica

Kvinna ·

16 feb, 2020

Ojj vad tråkigt.. hoppas det är slut nu .. att det blev 3 dagars feber.. kanske ringa och fråga.. men håller tummarna att det är över.. Alla har slutat skriva här.. vad tråkigt!! Imorgon är det dags för mig..haft ont i mage hela dag av all nervositet!! Hör av mig imorgon med nya boobsen!
Gilla

Pharmagirl

Kvinna ·

17 feb, 2020

Hejhej ? Här har jag gått och undrat varför jag inte fått några notification om tråden, loggar in och ser att det drällt in massor med nya kommentarer??. Till alla er som har passerat mållinjen: grattis och herregud så skönt att ha det ”avklarat”???? själv Själv har jah en vecka kvar pch imorgon (måndag) ska jag prata med kirurgen och meddela mitt val av implantat, storlek, projektion mm! Ja Motiva har två ytstrukturer, silksurface (nano) och velvetsurface (mikro). Silk är SOM en slät men inte helt slät per definition utan nanotexturerad. Det är den som finns på den svenska marknaden. Velvet måste specialbeställas men går alltså att få tag på om man vill. Av vad jag hittat i litteraturen är risken för bia-alcl obefintlig med helt släta. Hur det ser ut med nanotexturerade vet man inte men i teorin borde risken vara mindre än med tex velvet. Kapselkontrakturrisken är enligt vad jag läst mig till mindre ju slätare implantat (däremot finns en viss ökad risk för rotation med helt släta implantat...vilket spelar större roll om man valt en droppformad än en rund). Jag kommer att välja Motiva, silksurface, UTAN chip, projektion full eller corsé, volym mellan 380-410 —-ej bestämt än! Beslutsångesten samt orden ”stora implantat stora problem” som ekar i bakhuvudet samtidigt som jag liksom vill ”maxa” när jag ändå ska lägga mig på opbordet????‍♀️ Många tankar. Önska mig lycka till med valet imorgon?
Gilla

Pharmagirl

Kvinna ·

17 feb, 2020

Ejdå jag är kvar ????‍♀️?
Gilla

Cliopatra

Kvinna ·

17 feb, 2020

Sassa30 skrev:

Åhhh.. inne på dag 4 med feber, inte jätte hög 38-38,5, men om jag vaknar med feber imorgon bitti måste jag nog ringa och ställa in operationen på tisdag...eller va tror ni..?

Åhh, vilken sabla otur! Och precis när man gått och sett fram emot det. Jag hoppas att allt löser sig men jag skulle nog ringa kliniken om jag var du. Om de anser att det kan medföra ev komplikationer så kanske det är bättre att omboka. Säkerheten först liksom. Håller tummarna för att du är good to go till tisdag ??
Gilla

Cliopatra

Kvinna ·

17 feb, 2020

Pharmagirl skrev:

Hejhej ?
Här har jag gått och undrat varför jag inte fått några notification om tråden, loggar in och ser att det drällt in massor med nya kommentarer??. Till alla er som har passerat mållinjen: grattis och herregud så skönt att ha det ”avklarat”???? själv

Själv har jah en vecka kvar pch imorgon (måndag) ska jag prata med kirurgen och meddela mitt val av implantat, storlek, projektion mm!

Ja Motiva har två ytstrukturer, silksurface (nano) och velvetsurface (mikro). Silk är SOM en slät men inte helt slät per definition utan nanotexturerad. Det är den som finns på den svenska marknaden. Velvet måste specialbeställas men går alltså att få tag på om man vill. Av vad jag hittat i litteraturen är risken för bia-alcl obefintlig med helt släta. Hur det ser ut med nanotexturerade vet man inte men i teorin borde risken vara mindre än med tex velvet. Kapselkontrakturrisken är enligt vad jag läst mig till mindre ju slätare implantat (däremot finns en viss ökad risk för rotation med helt släta implantat...vilket spelar större roll om man valt en droppformad än en rund).

Jag kommer att välja Motiva, silksurface, UTAN chip, projektion full eller corsé, volym mellan 380-410 —-ej bestämt än! Beslutsångesten samt orden ”stora implantat stora problem” som ekar i bakhuvudet samtidigt som jag liksom vill ”maxa” när jag ändå ska lägga mig på opbordet????‍♀️

Många tankar. Önska mig lycka till med valet imorgon?

Så mycket matnyttig info om texturen! Hade ingen aning, även om det är försent nu ? Lycka till idag, spännande att höra vilken projektion och storlek du landar på ?
Gilla

Pinkroose

Kvinna ·

17 feb, 2020

Jag är kvar! Men har ju varit strul så har inte kommit in? Imorgon är det 2 veckor sen jag opererade mig?
Gilla

Ellas

Kvinna ·

17 feb, 2020

Jag är också kvar! Men har inte heller kommit in i trådarna pga felet som varit på hemsidan :) Men nu verkar allt fungera igen tror jag? En vecka kvar för mig idag, opereras nästa måndag. Så pirrigt!! Har fått hem Descutan-tvålen från Apotea nu och idag skall jag bege mig in till stan för att handla ett gäng rymliga hoodies med dragkedja. Vilka är vi som opereras nästa vecka? Jag 24/2, Pharmagirl 25/2, Bacopa Sutera 25/2, Laura84 26/2, Emandm 26/2. Har jag missat någon? :)
Gilla

Pumba86

Kvinna ·

17 feb, 2020

Lycka till idag Kokkalicka! Hoppas febern ger med sig Sassa30...vore sån himla otur att missa op när man sett fram emot det. Håller tummar och tår att du ska få din op som planerat! Pharmagirl..varför väljer du utan chip?ngn speciell anledning?
Gilla

Sassa30

Kvinna ·

17 feb, 2020

Vaknade imorse och kände mig nästan som en ny människa efter en dusch.. ingen feber än så länge, liiite huvudvärk men okey.. orkade ta en morgonpromenix med vovven... så det blir operation imorgon :) Nu börjar tankarna bara på hur jäkla ont man kommer ha imorgon eftermiddag/onsdag/torsdag...!!! Va gör mest ont..? Ärren/stygnen.. själva bröstet..eller bröstkorg/rygg..? Har ju fött 2barn..opererat diskbråck och gått oc/pepparspreys utbildning så tänker jag borde klara detta också.. har sån tur så där jag bor nu, hyr lgh i 2nd, där finns en säng med höj/sänkbar rygg å fotdel.. Har också haft problem med inloggning och fick notis om att det va för tex smilyes :/
Gilla

Anonym användare

17 feb, 2020

Lykke til?
Gilla

Cliopatra

Kvinna ·

17 feb, 2020

Sassa30 skrev:

Vaknade imorse och kände mig nästan som en ny människa efter en dusch.. ingen feber än så länge, liiite huvudvärk men okey.. orkade ta en morgonpromenix med vovven... så det blir operation imorgon :)

Nu börjar tankarna bara på hur jäkla ont man kommer ha imorgon eftermiddag/onsdag/torsdag...!!!
Va gör mest ont..? Ärren/stygnen.. själva bröstet..eller bröstkorg/rygg..?

Har ju fött 2barn..opererat diskbråck och gått oc/pepparspreys utbildning så tänker jag borde klara detta också..
har sån tur så där jag bor nu, hyr lgh i 2nd, där finns en säng med höj/sänkbar rygg å fotdel..

Har också haft problem med inloggning och fick notis om att det va för tex smilyes :/

Men så skönt!! ??? Bara att ladda inför imorgon då! De första dagarna är det svårt att säga precis var man har ont tyckte jag men jag hade förväntat mig att det skulle vara mycket värre än det blev! Det värsta är nog orörligheten men bara ta det lugnt och ta dina smärtstillande så klarar du dig fint ska du se ? Dag 4-5 var värst och dag 10 kände jag att det vände ordentligt och det var underbart. Egentligen inte ont någonstans men klart att det drar i stygnen i vissa rörelser så man är något begränsad. Så värt det! Kram och lycka till ?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem