Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Pinkroose profilbild

Pinkroose

Kvinna ·

09 dec, 2019

Operation februari 2020

Bröstförstoring

Fler som ska operera sig i februari? Tänkte det kunde va kul att dela med sig av tankar och funderingar, samt kunna följas åt efteråt?

813

Sortera efter

Tuss123

Kvinna ·

20 feb, 2020

Nu är det gjort här också. Mådde helt ok när jag vaknade, efter lite morfin mådde man nästan snudd på bra. Narkosen var ingen bigge, fick dessutom ha med min karl som höll mig i handen innan jag somnade, och pangande var man vaken. Har inte ont i ryggen, bara att det bränner och värker runt om bröstet. Det gör ont att gå, halvsitta verkar vara tricket. En tanke- har inget bröstband som man ser många har. Ska man inte ha det?! eller är det från case till case?
Gilla

Dafne92

Kvinna ·

20 feb, 2020

Tuss123 skrev:

Nu är det gjort här också. Mådde helt ok när jag vaknade, efter lite morfin mådde man nästan snudd på bra. Narkosen var ingen bigge, fick dessutom ha med min karl som höll mig i handen innan jag somnade, och pangande var man vaken. Har inte ont i ryggen, bara att det bränner och värker runt om bröstet. Det gör ont att gå, halvsitta verkar vara tricket. En tanke- har inget bröstband som man ser många har. Ska man inte ha det?! eller är det från case till case?

Grattis till avklarad op! Så skönt att vi har det avklarat :-). Skönt att du också mådde bra. Jag börjar få ”ont” nu, allt som att jag har något JÄVLIGT spänt över bröstet. Inte så mycket tryck än, utan mer väldigt spänt bara. Jag fick bröstband till återbesöket för att jag fick mycket överpool och hade så liten egen vävnad själv (även fast jag la snittet i bröstvecket). Men många får ju inte bröstband! Är ju jättemånga här vad jag sett som inte har det! :-) du behöver det nog helt enkelt inte!
Gilla

Dafne92

Kvinna ·

20 feb, 2020

Sassa30 skrev:

Dafne92 skrev:

Sassa30 skrev:

Dafne92 skrev:

Har nu ätit och kissat och mår verkligen.. bra!? Förutom lite hög puls. Vet inte hur det är möjligt men efter jag åt släppte trycket nästan helt?
Räknar med att det kommer tillbaka imorgon när lokalbedövningen gått ur dock.
Ska snart få åka hem, ska bli jätteskönt.

Grattis till nya boppar och att operationen gått bra..!
Låter som du mår riktigt okey efter operationen, bättre än mig kan jag säga...!
Men ta det nu lugnt oavsett, vila och smärtlindring :)

Tack snälla!

Nu är jag hemma i soffan och förutom höga pulsen så spänner det lite (såklart) men helt okej ändå. Försöker ställa in mig på att det blir sju resor värre imorgon. Men är så länge så jäkla nöjd!
Kanske gör det ondare för dig pga att du även gjorde lyft och verkar ha en riktigt jobbig ”BH”?

Usch.. det gör fortfarande väääääldigt ont.. kan knappt röra mig, känns som tvångströja..
Har en vanlig vit bygelbh, men känns som 2 strl för liten runt om..spänner som tusan..! Sen ett bröstband, som går uppe på brösten för att trycka ner dom runt om rygg/bröstkorg och den e så hårt åtdragen att jag fått skav i armhålorna :/

Tycker det bränner uppe på bröstkorgen, stramar ja..men brännande/svidande känsla uppe och lite mellan/utsidan av brösten också..
Va väll inte super duper fit/vältränad men ganska så och sköterskorna sa att det e värre då för man trycker/drar/flyttar muskelvävnad :(
Har precis tagit lite smärtstillande och ska snart få ta den efterlängtade duschen :)))

Usch, vad jobbigt. Då verkar det som att din bh och bröstband trycker åt och ökar smärtan kanske, vad jobbigt. När har du återbesök? För mig känns det som två superspända strutar. Gör inte så jätteont men stramar och verkligen spänner ordentligt. Jag är dock inte alls vältränad så kanske är lite mildare för mig. Åh vad skönt med dusch!! :) jag får inte duscha brösten förrän efter återbesöket, men får duscha underkroppen och håret.
Gilla

Sassa30

Kvinna ·

20 feb, 2020

Dafne92 skrev:

Sassa30 skrev:

Dafne92 skrev:

Sassa30 skrev:
Dafne92 skrev:

Har nu ätit och kissat och mår verkligen.. bra!? Förutom lite hög puls. Vet inte hur det är möjligt men efter jag åt släppte trycket nästan helt?

Tack snälla!

Nu är jag hemma i soffan och förutom höga pulsen så spänner det lite (såklart) men helt okej ändå. Försöker ställa in mig på att det blir sju resor värre imorgon. Men är så länge så jäkla nöjd!
Kanske gör det ondare för dig pga att du även gjorde lyft och verkar ha en riktigt jobbig ”BH”?

Usch.. det gör fortfarande väääääldigt ont.. kan knappt röra mig, känns som tvångströja..
Har en vanlig vit bygelbh, men känns som 2 strl för liten runt om..spänner som tusan..! Sen ett bröstband, som går uppe på brösten för att trycka ner dom runt om rygg/bröstkorg och den e så hårt åtdragen att jag fått skav i armhålorna :/

Tycker det bränner uppe på bröstkorgen, stramar ja..men brännande/svidande känsla uppe och lite mellan/utsidan av brösten också..
Va väll inte super duper fit/vältränad men ganska så och sköterskorna sa att det e värre då för man trycker/drar/flyttar muskelvävnad :(
Har precis tagit lite smärtstillande och ska snart få ta den efterlängtade duschen :)))

Usch, vad jobbigt. Då verkar det som att din bh och bröstband trycker åt och ökar smärtan kanske, vad jobbigt. När har du återbesök?

För mig känns det som två superspända strutar. Gör inte så jätteont men stramar och verkligen spänner ordentligt. Jag är dock inte alls vältränad så kanske är lite mildare för mig.
Åh vad skönt med dusch!! :) jag får inte duscha brösten förrän efter återbesöket, men får duscha underkroppen och håret.

När jag vakna upp från operationen hade jag bh+bröstband och 2bandage lindade runt tuttarna..så hade jag det i 24tim, innsn jag pkte hem tog 2st bandage bort, läkaren kolla att allt så bra ut men bh+bröstband ska va på i 2veckor nu, tills återbesöket.. förstod det att det är för ”trycka” ner dom på plats.. gjorde ju både lyft + inlägg och dom e lite högt uppe nu iof svårt att avgöra då dom e svullna.. men bröstbandet trycker både ner och ihop det..och som sagt, det sitter skit skit hårt åt..! Men tror det e olika om man lyft/inlägg och över/under pol (eller va det heter) å sen vilket resultat man vill ha.. Men bröstbandet e som en tvångströja och höjer nog smärtan lite mer.. :(
Gilla

Tuss123

Kvinna ·

20 feb, 2020

Sassa30 skrev:

Dafne92 skrev:

Sassa30 skrev:

Dafne92 skrev:
Sassa30 skrev:
Dafne92 skrev:

Tack snälla!

Usch, vad jobbigt. Då verkar det som att din bh och bröstband trycker åt och ökar smärtan kanske, vad jobbigt. När har du återbesök?

För mig känns det som två superspända strutar. Gör inte så jätteont men stramar och verkligen spänner ordentligt. Jag är dock inte alls vältränad så kanske är lite mildare för mig.
Åh vad skönt med dusch!! :) jag får inte duscha brösten förrän efter återbesöket, men får duscha underkroppen och håret.

När jag vakna upp från operationen hade jag bh+bröstband och 2bandage lindade runt tuttarna..så hade jag det i 24tim, innsn jag pkte hem tog 2st bandage bort, läkaren kolla att allt så bra ut men bh+bröstband ska va på i 2veckor nu, tills återbesöket.. förstod det att det är för ”trycka” ner dom på plats.. gjorde ju både lyft + inlägg och dom e lite högt uppe nu iof svårt att avgöra då dom e svullna..
men bröstbandet trycker både ner och ihop det..och som sagt, det sitter skit skit hårt åt..!
Men tror det e olika om man lyft/inlägg och över/under pol (eller va det heter) å sen vilket resultat man vill ha..

Men bröstbandet e som en tvångströja och höjer nog smärtan lite mer.. :(

Låter tufft!! Du kämpar på bra! Jag har också väldigt lite egen vävnad... får väl hålla lite koll om de inte droppar ner efter någon vecka. Jag ska inte ha återbesök fören efter en månad.. Hur ofta tar ni smärtlindring? Jag har ngt snabbverkande morfinaktigt som kombineras med två Alvedon emellan åt.. men känns som smärtan kommer tillbaka redan efter en dryg timma. Känns dumt att sitta och ha så ont.. jag tänker nog slösa lite på de som jag får ta vid behov. Även om de kanske tar slut inom närmsta dagarna... Var bara 14 st i paketet. Har kanske hunnit ta 4 st sen jag kom hem vid lunch :O
Gilla

Kokkalica

Kvinna ·

20 feb, 2020

Det funkade inte för mig om jag tar bara 1.. 2 på en gång och all smärta försvinner..
Gilla

Anonym användare

20 feb, 2020

Ellas skrev:

Emandm skrev:

Några mer småbarnsmammor här? Eller någon med kloka ord ..
Igårkväll fick jag sån ångest (tror jag) aldrig känt så innan. Ångest över att inte kunna ta upp min 16 mån son sen när operationen är gjord, inte kunna sitta och gosa i soffan eller vara tillgänglig som mammas famn ?
Min 3-åriga tjej förstår ändå och går att förklara för att man ska vara försiktig o att mamma har ont ..
min sambo finns ju självklart men vill inte att han ska känna sig nekad av mamma ?

Åh, känner igen mig i precis allt du skriver! Min yngsta är 17 månader och väldigt mammig, pappa duger inte alls till att natta osv så jag känner mig jättestressad över hur det skall gå. Men försöker att tänka att det är ett ypperligt tillfälle för mitt barn och min fästman att bonda dess dagar och att min son förhoppningsvis blir lite mer pappig också efteråt. Det dåliga samvetet ligger dock som ett orosmoln över mig hela tiden och jag är nästan mer rädd för hur mitt barn kommer att reagera än hur ont jag kommer ha efter operationen. Men det är ju trots allt precis som de andra skriver, att detta kommer att vara glömt snabbt. Om tre veckor kommer inte våra barn att minnas någonting alls :) De senaste 8 åren av mitt liv har jag varit gravid i nästan tre år, ammat lika länge, offrat min karriär, varit uppe på nätterna, hanterat kolik, trasiga bröstvårtor, mjölkstockning, ett trasigt underliv, att vara ständigt låst och alltid komma i sista hand. Men nu ska jag sätta mig själv i det första rummet i några veckor, och försöker verkligen att fokusera på att det är okej. Man är bara människa, och hur mycket man än älskar sina barn är det okej att ta hand om sitt eget välmående någon gång ibland också. Barnen kommer att anpassa sig snabbt, precis som med allt annat. Vi är så värda detta Emandm, heja dig! Skickar över en kram och pepp, snart är det dags för oss båda! Hurra!!

Precis så som du skriver! Igenkänning på allt, förutom att ja har 2 & inte 3 barn. Och speciellt det här med att pappa inte duger nu utan de är BARA mamma. Det räcker inte att ja sitter brevid i soffan han ska vara PÅ mig ? ”maaaaammma” och krokodiltårar.. vad gör man??‍♀️ Men sedan 2016 har min egenprioritering legat på bott och jag har ”bara” varit mamma , men är också så himla nöjd med det? men nu är de dags, det är vi verkligen värda ❤️
Gilla

Anonym användare

20 feb, 2020

Skorpan skrev:

Jag gjorde bröstförstoring och ankarlyft för 2 dagar sedan på Nordiska Kliniken, helt underbart mottagande, personal mm.
Har just nu det välkända trycket över bröstkorgen och ”mjölkstockning” i brösten.
Men så glad att op äntligen är gjord och ser fram emot resultatet!

Ska också göra ankarlyft! Hur känner du dig nu? Kommer du lägga upp några bilder? Jag är så nervös för snittet ?
Gilla

Trasselsudd

Kvinna ·

20 feb, 2020

Så roligt att läsa att det verkar gått bra för alla! Har haft mina i 2,5 vecka nu ungefär och börjar typ känna mig normal igen. Det ända som är jobbigt är på morgonen för någon anledning... dessvärre var jag på återbesök idag och fick reda på att jag måste ha denna hemska bh och tortyr band i 2 veckor till ? har skavsår överallt och är så extremt trött på det ?
Gilla

Dafne92

Kvinna ·

21 feb, 2020

Nu är det dagen efter! Har knappt kunnat sova inatt pga att ryggen värker som bara den och tog ingen smärtlindring inatt. Nu har jag äntligen tagit två Alvedon och en Paraflex (tyckte jag fick hög puls av morfinet) och hoppas att det välkända trycket släpper lite och att ryggen känns lite bättre. Ryggen är verkligen det värsta just nu, kanske blir värre av att jag har bröstband?
Gilla

Bacopa Sutera

Kvinna ·

21 feb, 2020

Grattis till er som äntligen är färdiga!! Skönt att å höra att allt har gått bra.! Själv ligger jag hemma dunderförkyld såklart ? Hoppas bli bättre under helgen så man slipper ställa in sin Op på tisdag!
Gilla

Pinkroose

Kvinna ·

21 feb, 2020

Grattis till era op? Jag fick inget bröstband så alla får dom inte? Ryggen har bråkat för mig sen typ dagen efter haja. För min del handlar de säkert om spända muskler, ryggläge och inte kunna stretcha ut kroppen, som jag alltid gör varje dag. Morfin klarar jag inte av, så har bara tagit Alvedon. Dom första 4 dagarna tog jag maxdos var 4-6 timme sen kunde jag hoppa över en dos i taget. Nu 17 dagar efter så tar jag vid behov. Andra smärtor som kommit nu, antar att det är nerver som börjar vakna och implantatet som börjar ta plats?
Gilla

Dafne92

Kvinna ·

21 feb, 2020

Pinkroose skrev:

Grattis till era op?

Jag fick inget bröstband så alla får dom inte?

Ryggen har bråkat för mig sen typ dagen efter haja. För min del handlar de säkert om spända muskler, ryggläge och inte kunna stretcha ut kroppen, som jag alltid gör varje dag.

Morfin klarar jag inte av, så har bara tagit Alvedon. Dom första 4 dagarna tog jag maxdos var 4-6 timme sen kunde jag hoppa över en dos i taget. Nu 17 dagar efter så tar jag vid behov. Andra smärtor som kommit nu, antar att det är nerver som börjar vakna och implantatet som börjar ta plats?

Tack? Har lagt upp en bild nu på en dag gamla, är faktiskt redan väldigt nöjd och tror att det kommer att bli jättebra! Har inte så ont i brösten nu när jag tagit 2 Alvedon men ryggen har varit otroligt spänd och även musklerna i magen. Värst är nog att brösten är så himla varma (immunologisk reaktion troligen, de är ju svullna) men kyler emellanåt. Skönt att du mår bättre nu Pinkroose! <3 har du märkt någon skillnad i brösten än?
Gilla

Tuss123

Kvinna ·

21 feb, 2020

Dafne92 skrev:

Nu är det dagen efter! Har knappt kunnat sova inatt pga att ryggen värker som bara den och tog ingen smärtlindring inatt. Nu har jag äntligen tagit två Alvedon och en Paraflex (tyckte jag fick hög puls av morfinet) och hoppas att det välkända trycket släpper lite och att ryggen känns lite bättre. Ryggen är verkligen det värsta just nu, kanske blir värre av att jag har bröstband?

Smärtlindring är inte helt fel, dumt att ha ont i onödan... jag har nästan inget ont i ryggen.. kanske är bröstbandet som du säger...
Gilla

Tuss123

Kvinna ·

21 feb, 2020

Kokkalica skrev:

Det funkade inte för mig om jag tar bara 1.. 2 på en gång och all smärta försvinner..

Instämmer! Tycker smärtlindringen knappt hjälper... Ringde min kirurg i morse och frågade om jag också fick ta mer än 1 tablett åt gången.. Det var ok, och så ska han skriva ut mer så det inte riskerar att ta slut under helgen. Pheeew... känns ju riktigt skönt att inte behöva ha ont i onödan. Helgen känns tuff, är själv med två små barn på 5 och snart 3 år. Hmmm... på lördagen har jag ordnat lite barnvakt ett par timmar.. Söndag vette sjutton hur det ska gå eller vad vi ska göra. Hoppas jag är lite piggare och rörligare då.. Barnen verkar då acceptera att jag är ”sjuk”.. de accepterar att jag inte kan bära, de hoppar inte runt nära mig, osv. Tur det i varje fall :)
Gilla

Skorpan

Kvinna ·

21 feb, 2020

Emandm skrev:
Skorpan skrev:

Jag gjorde bröstförstoring och ankarlyft för 2 dagar sedan på Nordiska Kliniken, helt underbart mottagande, personal mm.
Har just nu det välkända trycket över bröstkorgen och ”mjölkstockning” i brösten.

Ska också göra ankarlyft! Hur känner du dig nu? Kommer du lägga upp några bilder? Jag är så nervös för snittet ?

Man kan väl säga att det känns att man gjort något.. Men är jätte nöjd över att jag gjorde lyft då resultatet annars inte hade blivit vad jag velat ha. Kan ta bilder nästa vecka, har fått order attinte ta av bandaget förrän på återbesöket efter 10 dagar.

Gilla

Anonym användare

21 feb, 2020

Skorpan skrev:

Emandm skrev:

Skorpan skrev:

Man kan väl säga att det känns att man gjort något.. Men är jätte nöjd över att jag gjorde lyft då resultatet annars inte hade blivit vad jag velat ha. Kan ta bilder nästa vecka, har fått order attinte ta av bandaget förrän på återbesöket efter 10 dagar.

Förstår det! Men som sagt de är ju något man verkligen vill göra så de är ju bara att pina sig igenom ❤️ Ja men gör de, spännande ?
Gilla

Tuss123

Kvinna ·

21 feb, 2020

På min konsultation så sa kirurgen att det inte behövdes något lyft. Men han mätte ett par ggr så skulle nog gissa att det var på håret. Känns lite pirrigt, tänk om resultatet blir hängigt?! men lyft kändes så omständigt så orkade inte undersöka det närmare utan har hållit tummarna för att jag ska bli nöjd med bara förstoring. Kan lägga upp en förebild... och efterbild sen när bandaget är borta.
Gilla

Dafne92

Kvinna ·

22 feb, 2020

Så dag 2 idag och har sovit såå mycket bättre. Den här natten har jag varit skonad från ryggvärk vilket var otroligt skönt. Sover på soffan. Tar Alvedon och Paraflex och från och med idag får jag även äta Ipren sa sköterskan så nu gör jag det med. Har faktiskt ingen direkt smärta utan mer två spända strutar. Klarar mig i och ur soffan själv. Varit ute på en prommis nyss, vilket var skönt, upplever att trycket släpper en del efter det och jag kan ta djupare andetag. Kan iaf säga att mina ryggskott är långt mycket värre än det här, men det kan liknas lite enligt mig. Till er som är oroliga - ta inte ut något i förskott för det behöver inte bli så illa <3 var superrädd för narkosen men det var helt ärligt bara skönt för mig, jobbigast var att jag var groggy i kanske 30 min efteråt.
Gilla

Tuss123

Kvinna ·

22 feb, 2020

Dafne92 skrev:

Så dag 2 idag och har sovit såå mycket bättre. Den här natten har jag varit skonad från ryggvärk vilket var otroligt skönt. Sover på soffan.
Tar Alvedon och Paraflex och från och med idag får jag även äta Ipren sa sköterskan så nu gör jag det med. Har faktiskt ingen direkt smärta utan mer två spända strutar. Klarar mig i och ur soffan själv. Varit ute på en prommis nyss, vilket var skönt, upplever att trycket släpper en del efter det och jag kan ta djupare andetag.
Kan iaf säga att mina ryggskott är långt mycket värre än det här, men det kan liknas lite enligt mig.
Till er som är oroliga - ta inte ut något i förskott för det behöver inte bli så illa

Gött att det känns bättre och att du fått sova bättre :) Jag är också på benen, kan klä på barnen och röra mig försiktigt.. Noterade att mina bröst har blivit mjukare nu när jag känner på dem försiktigt på bandaget. Igår var de STENHÅRDA. Varje steg i rätt riktning känns ju som en seger :) jippi!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem