Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Pinkroose profilbild

Pinkroose

Kvinna ·

09 dec, 2019

Operation februari 2020

Bröstförstoring

Fler som ska operera sig i februari? Tänkte det kunde va kul att dela med sig av tankar och funderingar, samt kunna följas åt efteråt?

813

Sortera efter

Tuss123

Kvinna ·

27 feb, 2020

Emandm skrev:

Uppdatering:
Mitt högra bröst var helt sprängfyllt med blod därav att de va outhärdligt smärta och dubbel storlek mot de andra
Vaskande precis till på uppvaket , blev ej sövd men fått massa lugnande ❤️
Har även fått dränage ?
Mamma bokade ännu en hotellnatt då vi ska tillbaka imorgon vid 10 igen
O måste bara säga, vilken personal ! Helt underbara ❤️❤️

Åh vad bra att du åkte in! Tycker jag är mer svullen idag... är orolig att jag råkat för samma! Har fått blåmärken men har inte så ont som du beskriver.. är SVULLEN på sidorna under armen... Blåmärkena och svullnaden kom när jag började med bröstbandet (fyra dagar efter op) så kanske har haft det för hårt?! Funderar även på BHn varit för tajt så har köpt in en som sitter lösare. Ikväll flyger jag till södra Sverige, hoppas verkligen det blir bättre.. men känns otryggt att vara 110 mil hemifrån.
Gilla

Ellas

Kvinna ·

27 feb, 2020

Hej på er! Här kommer en snabb uppdatering från mig också, är dock fortfarande lite för svag för att orka ligga med telefonen längre stunder. Opererade mig i måndags klockan 9, var galet nervös innan men fick lugnande som tog ganska fint ändå. Började nästan gråta på op-bordet men det gick snabbt sen när jag väl fått infarten och sen minns jag ingenting efter det. Som ni kanske minns har jag velat massor mellan Mini 310cc och Demi 380cc men bestämde mig ändå för Demi 380cc för några veckor sen även fast det eg kändes lite stort. Men när Patrik stod och ritade på mig i måndags såg han fundersam ut och sa att 12,5cm (380cc) inte kommer att bli helt bra och han ville istället lägga in 13cm (Demi 425cc). Jag höll på att sätta i halsen först men kände där och då bara -”kör, gör vad du vill så länge det är Demi”. Så det blev tillslut Motiva Ergonomix Demi 425cc istället och jag litar helt på Patriks beslut. Efter operationen har jag haft riktigt, riktigt ont. Det har nu snart gått ganska exakt 3,5 dygn och jag tar mig fortfarande igenom en timme i taget. Det är framförallt revbenen/bröstkorgen och såren som ömmar och gör ont, och jag vill helst av allt bara slita av mig bh-n och sträcka ut överkroppen men det går ju inte. Så ja, just nu är jag inte vidare pepp alls dessvärre men jag hoppas att det vänder snart. Är riktigt jobbigt just nu och jag har svårt att glädjas över operationen när det gör såhär förbaskat ont...
Gilla

Anonym användare

27 feb, 2020

Tuss123 skrev:

Emandm skrev:

Uppdatering:
Mitt högra bröst var helt sprängfyllt med blod därav att de va outhärdligt smärta och dubbel storlek mot de andra
Har även fått dränage ?

Åh vad bra att du åkte in! Tycker jag är mer svullen idag... är orolig att jag råkat för samma! Har fått blåmärken men har inte så ont som du beskriver.. är SVULLEN på sidorna under armen... Blåmärkena och svullnaden kom när jag började med bröstbandet (fyra dagar efter op) så kanske har haft det för hårt?! Funderar även på BHn varit för tajt så har köpt in en som sitter lösare. Ikväll flyger jag till södra Sverige, hoppas verkligen det blir bättre.. men känns otryggt att vara 110 mil hemifrån.

Ja men jätteskönt verkligen, så himla bra bemötande trots att jag var lite ledsen o orolig. Mitt började med att bröstet svullnade uppxocj blev hårt , även vid armhålan och upp mot nyckelbenen. Bröstet kändes väldigt domnat , men framförallt stolekskillnaden var de ju som bevisade det! Det är ju jättesvårt att veta, men tycker du ska ringa kliniken. Dom har jättepigg på att jag skulle komma dit direkt ❤️
Gilla

4barnsmamma

Kvinna ·

27 feb, 2020

Skönt att du fick snabb hjälp, jag kände också väldigt stort förtroende för all personal på Akademikliniken. Själv känner jag mig oförskämt pigg och smärtfri, har inte tagit några smärtstillande alls förutom två Alvedon. Funderar på om allt kommer i morgon ?
Gilla

Jesss

Kvinna ·

27 feb, 2020

Emandm skrev:

Tuss123 skrev:

Emandm skrev:

Uppdatering:
Har även fått dränage ?

Ja men jätteskönt verkligen, så himla bra bemötande trots att jag var lite ledsen o orolig. Mitt började med att bröstet svullnade uppxocj blev hårt , även vid armhålan och upp mot nyckelbenen. Bröstet kändes väldigt domnat , men framförallt stolekskillnaden var de ju som bevisade det!
Det är ju jättesvårt att veta, men tycker du ska ringa kliniken. Dom har jättepigg på att jag skulle komma dit direkt ❤️

Vilken tur att du tog dig dit! Och skönt att se att du är vid gott mod och har din mamma med. Måste kännas fint ?
Gilla

Jesss

Kvinna ·

27 feb, 2020

Ellas skrev:

Hej på er! Här kommer en snabb uppdatering från mig också, är dock fortfarande lite för svag för att orka ligga med telefonen längre stunder.

Opererade mig i måndags klockan 9, var galet nervös innan men fick lugnande som tog ganska fint ändå. Började nästan gråta på op-bordet men det gick snabbt sen när jag väl fått infarten och sen minns jag ingenting efter det.

Som ni kanske minns har jag velat massor mellan Mini 310cc och Demi 380cc men bestämde mig ändå för Demi 380cc för några veckor sen även fast det eg kändes lite stort. Men när Patrik stod och ritade på mig i måndags såg han fundersam ut och sa att 12,5cm (380cc) inte kommer att bli helt bra och han ville istället lägga in 13cm (Demi 425cc). Jag höll på att sätta i halsen först men kände där och då bara -”kör, gör vad du vill så länge det är Demi”. Så det blev tillslut Motiva Ergonomix Demi 425cc istället och jag litar helt på Patriks beslut.

Efter operationen har jag haft riktigt, riktigt ont. Det har nu snart gått ganska exakt 3,5 dygn och jag tar mig fortfarande igenom en timme i taget. Det är framförallt revbenen/bröstkorgen och såren som ömmar och gör ont, och jag vill helst av allt bara slita av mig bh-n och sträcka ut överkroppen men det går ju inte. Så ja, just nu är jag inte vidare pepp alls dessvärre men jag hoppas att det vänder snart. Är riktigt jobbigt just nu och jag har svårt att glädjas över operationen när det gör såhär förbaskat ont...

Snart är allt det onda över och då firar vi ?
Gilla

Anonym användare

28 feb, 2020

Hej på er! Ännu en uppdatering från mig. Alltså vilken skillnad från gårdagens natt, har sovit hur gott som helst, smärtan är absolut hanterbar. Tar Alvedon var 6 timma och 50mg sup diklofenak var 8 timma Anledning till den fruktansvärda smärtan och blodtrycksfallen första natten berodde ju helt klart på att bröstet var sprängfyllt med blod! Haft dränage inatt o har väl kommit runt 50/60ml. Har en tid vid 10 igen idag så ska dom kolla samt bestämma om de ska vara kvar under helgen. Så förutom den första händelsen mår jag toppenbra, har matlust och känner mig väldigt pigg även om jag är stel! Hoppas ni andra mår bra! Kram!
Gilla

Anonym användare

28 feb, 2020

Nu har jag varit på kliniken igen. Totalt 460ml med tömningen igår (60under natten) sedan igår, ska ha kvar dränaget över helgen o komma igen på måndag. Tråkigt att de blivit såhär känner mig lite deppig :-( men försjopningsvis blir de bättre snart. Ska även börja med antibiotika idag
Gilla

Tuss123

Kvinna ·

28 feb, 2020

Emandm skrev:

Nu har jag varit på kliniken igen. Totalt 460ml med tömningen igår (60under natten) sedan igår, ska ha kvar dränaget över helgen o komma igen på måndag. Tråkigt att de blivit såhär känner mig lite deppig :-( men försjopningsvis blir de bättre snart. Ska även börja med antibiotika idag

Förstår det känns motigt men känns lugnet i att det ordnar sig. Nu har de koll på dig och det är ju bra. Kommer lösa sig :)
Gilla

Bacopa Sutera

Kvinna ·

28 feb, 2020

Jag gjorde min op i tisdags? Var inte alls nervös innan (konstigt nog) Efter operationen fick jag maxat med smärtlindring men sedan har smärtan varit överkomlig med alvedon. Tagit 2 oxy /dygn. Sovit rätt bra om nätterna. Skulle försöka duscha igår men blev helt svimfärdig när mamma tog av mig bhn å vi kollade på brösten, smärtan och sån obehagskänsla. Så duschen väntar vi med nån dag till ? Ena bröstet är mer svullet och hänger längre ner än det andra, tror ni det kommer rätta till sig så småningom? Känner ni också att ni är vätskefyllda uppe på bringan om ni känner? Tycker det låter/känns så lustigt ?
Gilla

Anonym användare

29 feb, 2020

Hej igen. Ännu en fråga från mig.. Jag undrar om ni fick en klyfta direkt efter op? De känns som mina bara sitte på varsin sida o så är de verkligen helt platt emellan ? o de va min största poäng med op att ja verkligen ville få en fin klyfta ☹️❤️ Sen undrar jag också , tycker mig lösa att alla sitter så högt men de gör verkligen Inge mina o har ändå gjort lyft. Om dom ”trillar ner” som ja löser att de ska göra könns de som dom kommer tillbaka till ursprungsläget ..
Gilla

Dafne92

Kvinna ·

29 feb, 2020

Emandm: jag har fått en klyfta direkt efter op vilket jag inte var beredd på alls. Trodde att mina skulle sitta långt isär. Antar att det beror på ens anatomiska förutsättningar, om dina bröst sitter nära innan op osv. Men sen läser man ju om jättemånga som haft brösten långt isär efter op där dom under tiden faller in på sin rätta plats. Musklerna trycker ju ut implantaten och när musklerna är så spända så åker ju implantaten längre ut. <3 Ang att dina inte sitter så högt upp så är min uppfattning att om du redan haft lite häng eller egen vävnad innan så sitter de inte så där sjukt högt upp som de kan göra hos en person som knappt haft någon vävnad själv innan, om du förstår? Jag hade ju inte utrymmet för dom, utan det måste ”töjas” osv, medan du redan har det utrymmet. Så tänker jag iaf! <3 Jag vet precis hur det är att fundera över såna saker, har själv varit jätteorolig att mina har suttit för nära varandra istället.
Gilla

Anonym användare

29 feb, 2020

Ja de är verkligen en ständig känslig berogdalbana . Jag har iaf upp bilder (klädda) nu så får ni se hur de såg ut när de svullnade upp samt efter tömningen ❤️
Gilla

Jesss

Kvinna ·

29 feb, 2020

Stackars dig Emandm! Men som nån annan så, nu är här det vänt och du har ögonen på dig så nu kan det bara bli bättre ? Ang klyfta så har min funnits sen start men upplevs tajtare nu (se bilder). Det är nog en kombo av bredden på inplantatet och ens egna anatomi.
Gilla

Pinkroose

Kvinna ·

29 feb, 2020

Mina sitter oxå lite brett isär, får se hur det utvecklar sig sen?
Gilla

Anonym användare

29 feb, 2020

Hej tjejer! Alltså jag är så jävla deppig o ledsen. Idag tvärvände de, outhärdlig smärta i ryggen o magen så jag spyr. Har dessutom fått 38,4 i feber o frossar / svettas omvartannat. Ring kirurgen 3 ggr , ingen direkt hjälp. När ja hade så ont att ja höll på o svimma o spydde samtidigt ringde mamma men vi skulle vänta tills imorgon i ringa igen. Jag mår pyton, ångrar mig så och är rädd att något ska hända med mig och tänker bara på mina älskade barn som ja ej kunnat träffa än förutom en snabbis ?
Gilla

Emelie1984

Kvinna ·

01 mar, 2020

Usch vad tråkigt att höra! Förstår att du är orolig efter allt du gått igenom hittills. Varför vill kliniken att du ska vänta tills imorgon? Hoppas det vänder för dig och att du mår bättre snart!
Gilla

Anonym användare

01 mar, 2020

Men stackare, låter fruktansvärt. Förstår din ångest. Hoppas verkligen du fått hjälp nu. Kram <3
Gilla

Anonym användare

01 mar, 2020

Slutade med ambulansfärs för min del inatt. 40+i feber, kunde inte titta och var svår att kommunicera med. Prata enstaka ord i slowmotion. Innan op hade ja ett hb 140 när vi kom in igår låg det på 80 . Har fått flera påsar med blod samt morfin & har dessutom jättehög leverpåverkan. Vet ej vad som blir härnäst men nu vet ni. Är jätteledsen och orolig ?
Gilla

Anonym användare

01 mar, 2020

Men vilken mardröm, verkligen innerligt ledsen för din skull. Oansvarigt att lämna dig åt ditt öde på det viset kliniken gjorde. Oacceptabelt. Krya krya, tänker på dig och önskar det vänder nu.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem