POFbrons
Kvinna ·
04 mar, 2013
Vi som gör bukplastik april 2013
Bukplastik Tråd för er som gör bukplastik april 2013
Se operationskalendern också, länk i vänstra spalten.
Sortera efter
Anonym användare
20 apr, 2013
Ja nu närmar sig dagen med stormsteg. Konstigt nog är jag inte nervös än utan jag längtar tills det är gjort. Tess är du sjukskriven längre än 2 v?
Skruuf vad jobbigt att förkylningen eskalerat.
Jag har också gjort ett kejsarsnitt och vet att det gör sjukt ont att hosta el skratta och då är kejsarsnitt pyttelitet i jämnförelse med det snitt som kommer att bli nu och då vill man inte ha ngn hosta alls. Hoppas du kryar på dig och att du kan opas på onsd. Ha en fin lördag:)
Gilla
Skruuf
Kvinna ·
20 apr, 2013
Desamma till dig åxå Magdalena :)
Fast mina snitt är från höft till höft - fast detta blir nog lite större :)
Fast jag tycker det är skönt att dom inte ska igenom och in genom bukhinnan och meckla :)
Ha en fin lördag du åxå - kanon fint väder här.
Gilla
Tess82
Kvinna ·
20 apr, 2013
Jag vart sjukskriven i ca 3, 5 vecka. Men för att kunna jobba så måste jag kunna stå en hel dag (det finns stolar men inget ryggstöd så jag kan inte vila ryggen) och så måste jag kunna lyfta ganska tungt, annars finns det inte mycket att göra för mig där...
Skruuf då vet du ungefär vad du har att vänta! :-)
Gilla
Anonym användare
20 apr, 2013
Men Tess får du verkligen lyfta tungt redan efter 3,5 v?
Jag har kontorsjobb så jag lär vara tillbaka efter 2 v om allt går bra.
Skruuf vilka långa k-snitt du fick mitt är bara 15 men å andra sidan då vet du vad som väntas, jag har lite svårt att föreställa mig hur långt snittet kommer att bli, snittet el det kommande ärret är det jag är mest orolig över, tänk om den blir ful och kanske kommer att synas mer än vad jag tror. Och sen en ny navel, den skulle jag kunna strunta i:) fast det skulle ju såklart se skumt ut.
Jag väntar på att min 3-åring ska vakna, tänkte hitta på ngt roligt medan jag:)
Gilla
Skruuf
Kvinna ·
20 apr, 2013
Ha ha ha jag har åxå skojjat om min navel - den kan han lika gärna ta bort - jag kan tatuera dit en ;))
Gilla
Magen ska bort
Kvinna ·
20 apr, 2013
Tess: Hur svullen är du och hur upprätt kan du gå? Jag är som en ballong känns det som. Har fortfarande problem med tarmarna, som inte riktigt vill gå igång som de brukar. Jag kan nästan gå upprätt,men det spänner och drar fortfarande.
På måndag har det gått 2 veckor och idag känns det inte som jag skulle kunna jobba, ens vid ett skrivbord en hel dag!
Säger inte att jag har ont, utan att allt går i ultrarapid och blåmärkena och såret spänner och ömmar.
Gilla
Tess82
Kvinna ·
20 apr, 2013
Magen ska bort, jag är inte så svullen, bara lite över ärret. Ganska upprätt kan jag gå, men efter ett tag så börjar det spänna och jag antar att jag svullnar mer då...
Magen (invändigt) funkade inte alls de första 3 dagarna och jag mådde fruktansvärt illa och det kändes som jag skulle spy. Jag tvingade mig själv på toa och sen har det inte varit några problem.
Jag tog en kort promenad idag, inte speciellt snabbt och nu är jag totalt slut! Men det var skönt!
Sprider sig dina blåmärken? Mitt började under ärret och nu är jag blå och öm på blygläpparna!?
Magdalena, nej jag antar att jag inte får lyfta tungt. Vi pratade om det innan operationen och jag fick 3, 5 vecka, men jag ska ta upp det igen på återbesöket.
Gilla
Magen ska bort
Kvinna ·
20 apr, 2013
Käkade lite psylliumfrön idag för att få igång magen. Jag har inte mått illa alls utan bara uppkörd, och jag kan tänka mig att det är därför jag är lite mer svullen. Jag vätskade en hel del också direkt efter op, och fick ligga kvar några timmar extra och de sa att jag troligen var en sån som kommer svullna lite mer än andra pga detta.
Mina blåmärken börjar ge sig nu och sitter bara vid höfterna, men de är rejält ömma än. De började blir mer blålila och går nu mer mot gult, vilket tyder på att de är på väg bort.
Jag är också rejält öm på venusberget, men inte på själva blygdläpparna, utan mer ovanför och dessutom svullen där. De tog ju bort en del hud och drog lite extra där så jag var förberedd på det. Jag är inte blå på magen utan mer på sidorna där de fettsög lite.
Tänk på att blåmärken är vätska (blod) och det är tyngre än hud och fett och vandrar alltid neråt, enligt tyngdlagen! Så funkar alltid blåmärken. Det är säkert helt normalt att du är öm som du är!
Om man vill kan man säkert använda hiruid-kräm från apoteket (reserverar mig för stavningen). Det hjälper huden att ta hand om blåmärken och jag vet att min mamma använde det ofta (hon fick lätt blåmärken). Fråga på ditt återbesök om du vill!
Jag har också varit på en promenad idag och det går inte speciellt fort :-) Har tagit promenader ett par gånger, men idag blev det lite längre eftersom det är så fint väder, äntligen! Var också totalt slut när jag kom hem och somnade sittandes i soffan i 1,5 timmar!
I morgon ska jag köra bil för första gången och det går säkert superbra. De sa efter 2 veckor, och det är ju 13 dagar :-)
Lite jobbigt är det att inte få lyfta och kunna handla själv. Fick inte lyfta mer än 1kg/arm i 4 veckor.
Känns bra i alla fall att allt går åt rätt håll.
Gilla
Tess82
Kvinna ·
20 apr, 2013
Vad mycket information du har fått, fick du det på konsultationen eller på återbesöket? När jag läser det du har skrivit så inser jag att jag borde dra ner på tempot. .. jag är en sån som inte är still och alltid har hundra järn i elden. Tycker att jag har tagit det lugnt, men nu känner jag att jag släpper mer och mer och gör alldeles för mycket. ..
Jag körde bil för ett par dagar sedan och det gick jättebra, försökte dra en kundvagn igår men det gick inte.
1 kg per arm är ju ingenting! Hoppas att jag inte förstört nåt bara. ..
Har du sytt ihop musklerna? Det gjorde de på mig och det gör mest ont tycker jag. Det känns som att det bränner och svider i mellangärdet ibland.
Ungefär hur långt eller länge har du promenerat?
Gilla
Magen ska bort
Kvinna ·
20 apr, 2013
Det mesta av informationen har jag nog fått fler gånger, både vid hemgång då jag fick ett papper med förhållningsorder och när jag var på återbesök. En del är mina egna slutsatser av egna erfarenheter (det där med blåmärken och sånt)
Jag har också svårt att ta det lugnt. Har gått från att träna 2ggr/dag 6 dagar i veckan till tvärstopp!
Några ggr har jag gått ca 3-4000 steg och idag blev det nästan 10000 på en gång. Normalt tar det knappt 60 minuter och idag ca 1,5 timmar. Handlade lite på slutet och det var otroligt jobbigt att få hem det. Hade lite i min handväska över halsen och axeln, samt 1 kg i varje hand.
Jag sydde också muskler och läkaren berättade att hon tog bort "mycket hud", vad nu det innebär. Totalt 1,6 kg hud och 3 hg fett.
För en stund sen nös jag och det gjorde fortfarande ont, men säkert inte så ont som om jag gjort det för en vecka sen.
Det bränner och svider inte så mycket i min mage, men det spänner om jag försöker räta upp mig.
Jag är nog en väldigt jobbig patient, som kan alldeles för mycket medicin. Jag ifrågasatte all medicinering och på kvällen efter operationen vägrade jag en av tabletterna, så sköterskan var tvungen att ringa läkaren och kolla :-)
Sen hade jag synpunkter på dropp och så, så jag var nog ganska besvärlig. Dessutom ställde jag massor av frågor om tidpunkter typ: när får jag göra olika saker.
Jag var helt inställd på att verkligen göra ingenting i 4 veckor, främst mentalt eftersom jag brukar skoja och säga att jag gått från ett matmissbruk till ett träningsmissbruk och förstod att jag skulle ha det jobbigt mentalt att inte träna.
Informationen jag fått har jag fått skriftligt och det tycker jag är strålande eftersom det är svårt att komma ihåg allt de säger, speciellt då man har ont.
Hoppas du får en massa info när du är på återbesöket!
Gilla
Anonym användare
21 apr, 2013
I morgon är det en vecka kvar för mig! Nervös men glad! Funderar lite på vad jag ska säga till mina arbetskamrater....jag har berättat för min chef att jag skall operera mig och bli sjukskriven och varför, men jag känner inte för att berätta anledningen för alla andra på jobbet!
Gilla
Magen ska bort
Kvinna ·
21 apr, 2013
MissyMissyM: Jag hade sagt nåt i stil med att: Jag ska operera de nedre regionerna och jag har ingen lust att prata om det, punkt!
Vet inte om det funkar så himla bra, för när jag gjorde min bystförminskningsoperation och bara jobbade med grabbar, sa jag bara att jag skulle opereras och bli borta ett tag, men att det inte var något allvarligt. Tyvärr funkade inte det, för alla blev jätteoroliga för att jag var sjuk! Det slutade med att jag berättade efteråt och då blev de alla jättelättade och flera berättade att de hade systrar, flickvänner och andra tjejer de känner som också gjort detta och de tyckte inte alls att det var nåt konstligt!
Lycka till och berätta gärna hur du gör!
Gilla
Anonym användare
21 apr, 2013
Magen ska bort!
Förstår precis hur du hade det, min chef frågade vad hon fick säga kring min frånvaro ( jag arbetar på en arbetsplats med ganska många medarbetare som är beroende av min funktion...) och då sa jag att hon kan berätta att jag har opererat mig....då sa hon att hon trodde att folk bara skulle fråga mer och bli oroliga....
Så just nu lutar det åt att jag ber henne säga (om någon frågar) att jag har opererat magen.
Om jag känner för att berätta mer när jag kommer tillbaka så gör jag väl det....
Jag återkommer med hur jag gör/ hur det blev!!
Gilla
Magen ska bort
Kvinna ·
22 apr, 2013
Jag är ganska svullen nu och tog några dåliga bilder och skickade igår kväll till kliniken och de svarade precis att det ser normalt ut, men om jag besväras så kan jag boka en tid så kan de tappa lite vätska och det ska jag göra så fort de har telefontid.
Ska försöka lägga upp lite bilder strax.
Gilla
Anonym användare
23 apr, 2013
Skruuf, hur mår du? Jag har inte varit nervös fram tills nu, uhhuu jätteläskigt. Jag har precis gjort första descutantvätten:)
Lycka till imorgon och hoppas du är frisk.
Gilla
Skruuf
Kvinna ·
23 apr, 2013
Hejje :) jo jag mår fint - förutom att nerverna spökar - vill nästan
springa härifrån ;) Är på hotellet vägg i vägg med Polarkliniken - ska åxå
hoppa in i duschen och skrubba mig :) Hoff jobbigt
Gilla
Skruuf
Kvinna ·
23 apr, 2013
Lycka till du åxå - det går bra ska du se :D
Gilla
Tess82
Kvinna ·
23 apr, 2013
Lycka till i morgon! Håller tummarna för er! !!
Gilla
Anonym användare
24 apr, 2013
Ett hej från uppvaket. Oj oj vad förbaskat ont jag hade så nu har jag fått dubbel dos med smärtlindring, så nu känns det bättre. Fick se en skymt av magen och den såg jättefin ut. De sydde bukmuskler och tog bort 1,7 kg. Sen blev jag gråtmild här ett tag det trodde jag inte att jag skulle bli men de sa att det var anspänningar och jag inte var den första, kände mig lite töntig ett tag.
Hoppas det gått bra för dig skruuf.
Och tack alla för lyckönskningar.
Vänligen M
Gilla
Skruuf
Kvinna ·
24 apr, 2013
Jo det har gått bra - :)) ont /öm och omtöcknad - inga sydda muskler eller sugen ( fett ) så jag är nyfiken :)
Gruvar mig för bilresan hem i morgon - :)
Hoppas ni andra mår bra // Kramar
Gilla