Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
POFbrons profilbild

POFbrons

Kvinna ·

04 mar, 2013

Vi som gör bukplastik april 2013

Bukplastik
Tråd för er som gör bukplastik april 2013
Se operationskalendern också, länk i vänstra spalten.

233

Sortera efter

Skruuf

Kvinna ·

27 apr, 2013

Ja smärtmässigt helt OK - men har satt implantat samtidigt och det gör ondare än magen. Är bara grymt less och får ont av gördeln - den är för "lång" så den skaver så hemskt... Ska försöka åka och inhandla någon annan :)
Gilla

Anonym användare

27 apr, 2013

Fy vad jobbigt, att de inte hade någon som var anpassad efter dig bättre. Är du nöjd med brösten? Kanske svårt att avgöra nu kanske. Hoppas du hittar en gördel som känns bättre. Jag fick ett litet skrattanfall här nyss och fick lite panik för det gjorde förbaskat ont, ingen får säga el vara roliga i min närhet på ett tag:)
Gilla

Xtra

Kvinna ·

27 apr, 2013

Låter som ni mår hyfsat ok iaf efter op..Bra de! :) På tisd 30/4 kl 09.00 är de dax för mig.. Börja kännas lite nervigt nu...men men ska man bli fin...;))
Gilla

Anonym användare

27 apr, 2013

Xtra, ja nerverna började dyka upp ngr dagar innan op men när väl dagen kom var jag faktiskt inte speciellt nervös. Jo men jag mår nog rätt ok trots en ganska stor Op. Man tål tydl mer än vad man tror. Jag har blivit en jäkel på att använda fötterna till att ta upp saker från golvet:) Ett stort lycka till 30 april:)
Gilla

Xtra

Kvinna ·

27 apr, 2013

Magdalena, Har du mycket svårt? Kan du köra bil nu..? Jag är själv med 2 barn o är lite orolig hur jag ska få de o funka efter.. Har bara hjälp med min minsta i 4 dagar då ska han vara i äg men sen ska jag klara de själv igen med barnen o dagislämning/ skola o allt annat... Man vill ju inte förstöra op med att man inte kan ta de lugnt nog..
Gilla

Anonym användare

27 apr, 2013

Idag har jag bara tagit en tablett smärtstillande imorse och känner inte att jag behöver någon mer just nu. Jag opades ändå för bara 3 dgr sedan. Jag har sytt bukmuskler så det är ajabaja att lyfta på 6v och resa sig upp med magmusklerna. Förbered med mat i frysen/kylen om du inte har ngn hjälp. Har du möjlighet så be läkaren om e-recept som kan tas ut dagen innan op(vet inte om de skriver ut innan men det underlättar om du inte har ngn som kan hämta ut åt dig). Kört bil har jag inte behövt och skulle säkert kunna men väntar med det.
Gilla

Anonym användare

27 apr, 2013

På måndag är det min tur! Är nervös och spänd, men mest av allt glad! Har dock en fundering kring gördel, kan verkligen en Trosa från lindex ha samma effekt som gördeln man får med från kliniken?! På er har jag förstått att gördeln är sjukt obekväm,....har ni frågat era läkare om "bytet"?! Å hur länge skall gördeln sitta på?! Ni får gärna tipsa mig om bra gördlar sådan slipper leta nyopererad!
Gilla

Anonym användare

27 apr, 2013

Min gördel jag fick från kliniken är inte alls obekväm men jag är nyopad så kanske jag ändrar uppfattning om ngr dagar:)
Gilla

Anonym användare

27 apr, 2013

Magdalena! Låter hoppfullt!
Gilla

Magen ska bort

Kvinna ·

27 apr, 2013

Jag har köpt denna på lindex, länkade till den ovan, men länkar igen. http://www.lindex.com/se/6002019/?styleId=1490594
Den är mycket skönare och ger minst lika bra stöd som den gördel jag fick med. Min Läkare sa att jag gärna fick byta till en bekvämare när jag var på återbesöket efter en vecka.
edit: skulle ha gördeln på i 4 veckor dygnet runt och sen gärna i 4 veckor på dagtid.

Det där med att köra bil, fick jag inte göra på minst 2 veckor och jag körde efter 13 dagar och det gick ganska bra.
Gilla

Anonym användare

27 apr, 2013

Idag har jag bara tagit 1 citodon och känner absolut inget behov att ta ngn mer just nu i alla fall. Men är det inte lite märkligt att jag redan efter 3 dagar med sydda bukmuskler och fettsugning knappt känner ngn smärta? Med tankte på att jag hade ont dagen efter och lite igår. Jag känner att det bara pirrar runt/ kliar i magen?! Jag kan väl ändå inte ha en superkropp som läker så fort. Hur känner ni andra det? Jag har varit försiktig dock reste jag mig igår av en reflex när min yngsta spydde på mig när jag låg i soffan, det gjorde ont men inte svinont. Jag har läst runt om att trådar gått upp på sydda magmuskler, känner mig lite nervig.
Gilla

Anonym användare

27 apr, 2013

Tack! Ska genast kolla upp!
Gilla

Magen ska bort

Kvinna ·

27 apr, 2013

Magdalena: Jag tog 2 starkare tabletter efter jag kom hem och därefter enbart alvedon och ipren i några dagar, mest på kvällen så jag skulle få sova. Vi "bukisar" brukar inte ha så ont enligt min läkare som även sa att de som gör bröstförstoringar har betydligt ondare.
Pirret och kittlet runt ärret är nerver som försöker hitta varann igen och är helt normalt. Jag kan skälva till när jag har pirr ibland. Det skulle också kunna vara själva trådarna som irriterar, men de försvinner ju efter ett tag.

Det värsta var att hosta eller nysa! Det gjorde riktigt ont i början, men har minskat nu. Nös precis! (det är 18 dagar sen min op då jag också sydde muskler och fettsög lite)

Jag har svullnat upp en hel del och känner mig som en tunna, men i eftermiddag när jag bytte tejpen så tyckte jag att det gått ner en aning :-)

Lycka till på måndag MissyMissyM och alla andra som snart ska opereras.
Gilla

Anonym användare

27 apr, 2013

Okej då kanske jag ska coola ner lite och inte tro att trådarna gått upp. Jag tror också att kontrasten blev så stor så fort med tänkte på att jag knappt kunde lyfta upp benen själv ur och i sängen igår morse men klarade att lyfta upp helt själv på kvällen. Och sen idag skulle jag kunna hoppa omkring det kändes lite för bra för att vara sant. Jag var tvungen att ta av gördeln och kolla och då hade jag dock precis ätit middag så då var nedre delen mer svullen än den övre. Min förbannande make fick mig just att skratta, H-vete vad ont det gjorde plus att jag satte i fel strupe, hade inte stygnen gått upp innan så har de gjort det nu.
Gilla

Skruuf

Kvinna ·

27 apr, 2013

Tycker brösten gör ondare än buken - men det är säkert individuellt det åxå. Måste ta mig iväg i morron och handla andra gördlar - denna är bra och hård men den skaver så otroligt mycket och känns för "lång" så den skaver in emot bröstinplantaten och det är ju inte bra - måste vika ner övre kanten. Känner mig lätt febrig 37,8 så jag hoppas ingen infektion är på ingång :) Tagit mig iväg och handlat i dag - skönt att se lite annat - bar inget men orken tog slut efter 20 minuter iaf - kändes som att brösten skulle explodera :)
Gilla

blomman78

Kvinna ·

27 apr, 2013

Hej! Ska göra bukplastik nu i Maj men ni som gjort har ni nå råd?? Ska man shoppa nå innan? Va ska man tänka på? Smarta tips mottages :) //blomman
Gilla

Tess82

Kvinna ·

28 apr, 2013

Tänk på att städa och byt lakan och sånt innan. Har du ingen som hjälper dig hemma så kan det vara skönt att ha färdiglagad mat som bara är att värma. Jag räknade med att ha superont och att jag skulle vara soffliggande första veckan, så när jag var piggare än så, så kändes allt superbra och jag kände mig jätteduktig. :-) Lycka till alla ni som har operationen framför er!!
Gilla

Tess82

Kvinna ·

28 apr, 2013

Jag glömde att skriva, se till att storhandla innan. Du kommer inte att få lyfta tungt efter, och just att inte kunna handla tycker jag är jättejobbigt!
Gilla

Anonym användare

28 apr, 2013

Har nu duschat med hemskickade svampar, ligger och äter chips och försöker att inte gå under av nervositet! Imorgon är det dax!! Håll tummarna för mej tjejer (och killar om det finns några här!) ska ta lite före och efterbilder om jag får tillfälle!
Gilla

Anonym användare

28 apr, 2013

Heja heja, snart är det gjort. Ett stort lycka till så hörs vi igen när du är redo och meddela hur du mår osv. Ska tänka på dig imorgon :)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem