Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
POFbrons profilbild

POFbrons

Kvinna ·

04 mar, 2013

Vi som gör bukplastik april 2013

Bukplastik
Tråd för er som gör bukplastik april 2013
Se operationskalendern också, länk i vänstra spalten.

233

Sortera efter

Anonym användare

03 maj, 2013

Jag håller inte riktigt med om min mage innan Op den var liksom bara rund och bred. Dock har jag inte sett sådan stor skillnad än men det har ju bara gått 9 dagar och jag verkar tillhöra dem som sväller upp:) har tydligen taskigt tålamod med:)) riktigt resultat ser man väl först om 1 år men förhoppningsvis redan om 1 mån:) jag hade tänkt dra på mig ett par jeans när jag ska tillbaka till jobbet och hade faktiskt mina funderingar om hur ärret kommer att uppskatta det. Antar att det blir leggings ett tag framöver.
Gilla

zazza82

Kvinna ·

03 maj, 2013

Men inte hade du så mycket extra skinn innan, att den var rund kommer garanterat vara fixat nu. Ja man får ha en stor dos tålamod, så känner jag med den delen av snittet längst ned som inte riktigt har läkt lika fint som dom andra delarna. Fast jag är glad att det endast krånglar lite längst ned, det är ju det område som syns minst. 
Gilla

Anonym användare

03 maj, 2013

Ja man får vara glad för det och att det inte blev någon infektion, de korrar väl ärret om det nu skulle bli fult?Det stämmer jag hade ingen lös hud bara en rund med lite bristningar på och de flesta är borta de få som är kvar hamnade i bikinilinje av vad jag sett. Hoppas att det inte kommer nya, har läst på andra trådar som fått nya efter bukplastik. Okej nös nyss, fyfan säger jag bara, det kändes inget i ärret utan bara i magen.
Gilla

zazza82

Kvinna ·

03 maj, 2013

Japp dom korrar om det blir fult men kirurgen trodde inte att det skulle bli någon skillnad....så hoppas det. Skönt att bristningarna hamnade lite längre ned. Det hade inte jag hört, att man kan få nya bristningar av en bukis. Ja att nysa el hosta, fy satan. Barnen är lite krassliga hör och jag känner lite kill i halsen, så rädd att jag skall bli förkyld nu.
Gilla

Anonym användare

03 maj, 2013

Oj oj stoppa det direkt med Kan jang. Jag började känna mig sjuk 2v innan Op och körde Kan jang direkt och kliet/det sträva i halsen försvann efter någon dag. Skönt att ha den backupen om ärrkorr om det nu skulle behövas. Jag undrar hur mkt korrar de gratis? Om jag skulle tycka att jag fortf har mkt fett kvar åtgärdar de sådant om de själva håller med om det. Jag förstår att det är individuellt fr ställe till ställe. Jag fick inga papper om ngn sådan info, fick du?
Gilla

zazza82

Kvinna ·

03 maj, 2013

Bra tips med Kan jang, får köpa det. Jag fick inte heller något papper om det, han sa bara att det är väldigt viktigt för kliniken att jag är nöjd så dom är givmilda med korrigeringar.  Men exakt vad det  innebär vet man ju inte. Angående brösten så korrar dom allt inom 2 år, förutom om man vill ändra storlek.
Gilla

Xtra

Kvinna ·

03 maj, 2013

Magdalena, de kan inte gå upp.. Pratade med kliniken som gjorde mig o de sa att de kan inte gå sönder. Obehaget beror på som du skrev vätska o svullnad.. Är väl de som vi tycker känns som "bröd"o "lasagn"..:)) haha...:)) är nog bara o hålla nerverna i schack o se tiden ann.. Snart är vi friska igen o de blir fint som snus..:) eller hur..??!
Gilla

Anonym användare

03 maj, 2013

Xtra, stort tack, vi får väl gå runt med våra lasagner/limpor ett tag då, haha. Jag stötte på min granne när jag satt o solade. Berättade att jag opat mig, hon är op-sjuksköterska och lugnade mig med att jag har hög smärtgräns eftersom jag knappt känner ngt samt att de alltid syr med grövre tråd i magen. Nu är det bara att vänta ut svullnaden då. Trevlig helg alla.
Gilla

Anonym användare

03 maj, 2013

Zazza, bra att de korrar upp till 2 år. Stl kan man ju förstå att de tar extra för:) vi får se om ett år hur vi tänker, känner och ser ut:)
Gilla

Tess82

Kvinna ·

03 maj, 2013

Min yngsta dotter frågade idag med en lite ledsen min, Mamma, var har din degiga mage tagit vägen? När jag förklarade för henne så frågade hon bara, ja men var är den nu?! Hon kunde inte förstå, stackarn.. Hon kom väldigt ofta och "bakade degen", tror ni att jag saknar det?!
Gilla

Anonym användare

04 maj, 2013

Haha nä Tess jag tror inte att du saknar degen det är nog bara din dotter som gör. Hon får hitta ngt annat myspys med sin mamma genom att få armarna 2 varv runt din nya midja:))
Gilla

Anonym användare

04 maj, 2013

Ny fråga! Har någon av er som op.at i april börjat arbeta än?! Om ni har det, hur länge var ni hemma, vilken typ av jobb har ni, och hur har det gått?! *nyfiken* Hoppas själv på att kunna arbeta så snart som möjligt....... Men det har ännu inte gått en hel vecka för min del..... Tess82! Känner så väl igen din dotters beteende, har en 4årig son son också älskar att gosa med magen och tuttarna (hans ord!) just nu ligger det största jobbet i att vänja honom i att mamma sover i gästrummet och han får nöja sig med att sparka pappan i ryggen/magen/ansiktet/mellan benen på nätterna!
Gilla

zazza82

Kvinna ·

05 maj, 2013

Jag opererades 10/4 och skall börja jobba på Tisdag, jobbar som IT-tekniker så det är inget fysiskt jobbigt jobb. Jag var på Ikea en sväng igår och ute med småttingarna, blev en hel del svullen efter det så jag är lite orolig hur det skall gå på jobbet trots allt. Faktiskt inte alls sugen då jag inte alls vet vad jag skall ta på mig, inga jeans än så det blir väl leggings som får gälla =) Återkommer med hur det går på jobbet i veckan.
Gilla

Xtra

Kvinna ·

05 maj, 2013

Låter som lååång väg att komma tb x.. Mitt är ju inte en vecka än o just nu ser jag hemsk ut.. Helt blå/svart på höfter o ben o jätte öm i ryggen..
Gilla

minim

Kvinna ·

05 maj, 2013

Hej! Här är en till som gjort bukplastik i april! Känner igen mig i mycket av det ni skriver. Mår betydligt bättre idag än för några dagar sedan, tycker det blir lite bättre för varje dag som går. Blir ganska fort trött i ryggen av min krokiga hållning, men jag tycker själv att den blir bättre och bättre. Maken börjar bli lite less på att ta hand om tre småbarn själv ;) känns rätt skönt att slippa byta bajsblöjor närmaste veckorna ;)
Gilla

zazza82

Kvinna ·

05 maj, 2013

Haha samma här, slipper med byta bajsblöjor....=) Det är ganska häftigt ändå hur mycket bättre man känner
sig för varje dag som går, kropoen återhämtar sig ändå fort. Men man får ha en stor dos tålamod innan resultater syns helt.  
Gilla

Anonym användare

05 maj, 2013

Håller med er, samtidigt känns det bra att maken får känna på hur mkt jag gör i hemmet även om jag kan görta mkt ändå för att avlasta honom lite. Men än så länge är han förstående och stoppar mig när jag beger mig på saker jag inte borde.
Gilla

minim

Kvinna ·

05 maj, 2013

Ja, det är verkligen helt otroligt att man kan må så mycket bättre efter bara några dagar :) Min taktik är dock att ta det väldigt lugnt just nu, skulle säkert kunna göra lite mer här hemma, men det dröjer nog ett bra tag innan man får ta det så här lugnt igen med tre småbarn ;) Känner av den hör krampen som ni pratar om i magen ibland när jag rör på mig för mycket. Tycker nästan det påminner lite om förvärkar/sammandragningar som när man var gravid just där musklerna är ihop sydda. Inte nu så kraftigt, men det gör ju lite ont..
Gilla

Tess82

Kvinna ·

06 maj, 2013

Jag har mått ungefär lika de 2 sista veckorna, hyfsat, inte speciellt ont, bara vid för mycket ansträngning. Men i helgen är det dom bortblåst! ! Har inte ont alls! Jag promenerar ca 40 min varje dag, och i helgen har jag faktiskt grävt lite i omgångar i mitt trädgårdsland ( min trädgård är mitt skötebarn och jag gör ingenting annat än att pyssla klippa gräset flyttta någon perenn eller buske på sommaren, då mår jag bra! ) och jag känner ingenting! Nu är det svårt att ta det lite lugnt! Jag har även provat att lägga mig lite försiktigt på magen i sängen och det funkar, inte jätteskönt, med drar jag upp ena benet så är det helt ok! Provade även att ställa mig på crosstrainern igår men ärret började kännas så jag slutade på en gång, min läkare hsr sagt att det bara är att prova hur mycket jag klarar av och sluta om det inte känns bra, så jag tar mig sakta framåt! Sjukskriven är jag till på onsdag, sen är verkligheten tillbaka. Det kommer nog att gå bra om det inte hade varit för att jag inte vill dit.... Jag har ett extrajobb dom jag trivs mycket bättre med och som jag förhoppningsvis ska plugga så jag får behörighet till, nu under tiden som jag har varit sjukskriven så har jag missat en halvtidstjänst där.... Ett tag ångrade jag nästan operationen, inte egentligen, men jag hade verkligen velat ha tjänsten även om den var halvtid och ett vikariat ( eftersom jag saknar utbildning) Det vart ganska långt, men jag antar att jag behövde skriva av mig lite :-) Ha det bra!
Gilla

zazza82

Kvinna ·

06 maj, 2013

Tess82
Det låter fantastiskt att du mår så bra och angående jobbet så kommer det fler chanser. Fokusera på vilken fin mage du har fått istället. Jag mår ju med bra men lite rädd att överanstränga pga av att mitt sår inte är helt läkt, jag får nog ta det lite lugnt till tror jag. Men nu är det nästan helt läkt. 
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem