Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Elsa12345 profilbild

Elsa12345

Kvinna ·

15 mar, 2017

Vi som opereras i maj 2017

Bröstförstoring

Hej! Tänkte starta tråd för oss som ska operera oss maj 2017! Här kan vi dela funderingar och frågor. Ge varandra stöd och tips! Osv! Ser att det är fler som fått tider för operation i maj. Jag har fått tid för operation den 11 maj på Aleris i Umeå. Det lutar åt mentor 295 anatomiska, men känner mig fortfarande inte säker på storleken. skulle vilja ha ett naturligt resultat. Inte för stort men inte heller för litet. Lagom liksom. :) Längtas sjukt mkt.

317

Sortera efter

Alice100

Kvinna ·

18 maj, 2017

Millan1 skrev:

Jag opererades igår och de är väldigt svullna och stora nu haha. Det obehagliga är att när jag rör mig för mycket eller ska sätta mig upp så knakar det över brösten. Knakar det för er också?

Det knakar för mig också. Det är bara luft, det försvinner:)
Gilla

Opbröst

Kvinna ·

18 maj, 2017

Millan1 skrev:

Opbröst skrev:

Millan1 skrev:

Jag opererades igår och de är väldigt svullna och stora nu haha. Det obehagliga är att när jag rör mig för mycket eller ska sätta mig upp så knakar det över brösten. Knakar det för er också?

Gjorde mina i måndags. Och det knakar och knarrar i mina med. Men det är normalt. Det är luft och väntska som ligger kvar som kroppen själv tar hand om.

Dock är jag inne på dag 4 och undrar när det ska sluta spänna så jävligt.
Kan inte ens röra armarna utan att det blir hårt. Sitta rakt upp kan jag en liten stund men sen känns de som brösten ska sprängas.
Någon som testat is i en olastpåse som Sen är placerad i handduk?
Har det hjälp mot svullnad?

Åh vad skönt att det är normalt!
Kan inte heller röra armarna typ haha och hur mycket får man lyfta upp dom med tanke på stygnen i armhålorna, känns som att dom ska gå upp ju..

Man ska ju helst inte röra armarna så mycket första veckan. Men jag gör de i mellan åt och försöker få in luft där, då det klibbar ihopa sig :/ Jag sträcker ut tills jag tycker det är obehagligt och tycker de tar emot.
Gilla

Alice100

Kvinna ·

18 maj, 2017

Opbröst skrev:

Millan1 skrev:

Opbröst skrev:

Millan1 skrev:

Gjorde mina i måndags. Och det knakar och knarrar i mina med. Men det är normalt. Det är luft och väntska som ligger kvar som kroppen själv tar hand om.

Kan inte ens röra armarna utan att det blir hårt. Sitta rakt upp kan jag en liten stund men sen känns de som brösten ska sprängas.

Kan inte heller röra armarna typ haha och hur mycket får man lyfta upp dom med tanke på stygnen i armhålorna, känns som att dom ska gå upp ju..

Man ska ju helst inte röra armarna så mycket första veckan. Men jag gör de i mellan åt och försöker få in luft där, då det klibbar ihopa sig :/
Jag sträcker ut tills jag tycker det är obehagligt och tycker de tar emot.

Menar du att man inte ska röra armarna så mkt när man har snittet i armhålorna? För de på min klinik sa att jag ska röra på armarna :S
Gilla

Alice100

Kvinna ·

18 maj, 2017

Tessans78 skrev:

Alice100 skrev:

I morgon är det dags :D
jag är nervööös:) omg. Fattar inte att jag ska göra detta

Lycka till idag! Allt kommer gå bra!

Allt har gått fint :) Hoppas att slutresultatet blir bra också. Just nu är jag jävligt nöjd :D
Gilla

Opbröst

Kvinna ·

18 maj, 2017

Alice100 skrev:

Opbröst skrev:

Millan1 skrev:

Opbröst skrev:
Millan1 skrev:

Man ska ju helst inte röra armarna så mycket första veckan. Men jag gör de i mellan åt och försöker få in luft där, då det klibbar ihopa sig :/
Jag sträcker ut tills jag tycker det är obehagligt och tycker de tar emot.

Menar du att man inte ska röra armarna så mkt när man har snittet i armhålorna? För de på min klinik sa att jag ska röra på armarna :S

Ja precis. De va, vad min kirurg sa till mig. :/ Aha :/
Gilla

Habi86

Kvinna ·

18 maj, 2017

Hej hopp, Ni som är fardigopererade, hur många dagar efter op. får man börja duscha igen? Jag är sååå nervös. På onsdag nästa vecka är det min tur :)
Gilla

punka

Kvinna ·

18 maj, 2017

Hej! Har läst eran tråd då jag själv ska opas i juni. Jag ser att flera har barn och det är min största oro, hur jag ska fixa att vara med barnen. Min minsting är bara ett år och förstår ju inte alls om mamma har ont o inte får bära. Min man är hemma 9dar dock och jag ska "bara" byta implantat (lite större) pga att ett gått sönder efter 14 år. Hur har ni med småbarn fixat första tiden?
Gilla

Tessans78

Kvinna ·

18 maj, 2017

Alice100 skrev:

Tessans78 skrev:

Alice100 skrev:

I morgon är det dags :D
jag är nervööös:) omg. Fattar inte att jag ska göra detta

Lycka till idag! Allt kommer gå bra!

Allt har gått fint :)
Hoppas att slutresultatet blir bra också. Just nu är jag jävligt nöjd :D

Vad härligt att du är nöjd. Har du ont nu eller känns det okej?
Gilla

Tessans78

Kvinna ·

18 maj, 2017

Habi86 skrev:

Hej hopp,
Ni som är fardigopererade, hur många dagar efter op. får man börja duscha igen?
Jag är sååå nervös. På onsdag nästa vecka är det min tur :)

Jag förstår att du är nervös. Tre dagar efter operation fick jag duscha igen. Alla kliniker rekommenderar säkert olika men det är vad min sa. Lycka till!!
Gilla

KickiFine

Kvinna ·

18 maj, 2017

Punka 9 dagar är mer än tillräckligt tycker jag. :)) Min mamma var hos mig i 3 dagar nu vilket var till stor hjälp. Imorgon blir det dag nr 4 och mannen jobbar hemifrån. Så lite extra hjälp där men tror att man kan klara sig hyfsat bra själva efter de första 3-4 dagar. Sen är det ju väldigt olika hur mycket ont man får, hur fort det läker, hur noga man tar sin medicin osv.
Gilla

Tuttfia89

Kvinna ·

18 maj, 2017

Tessans78 skrev:

Tuttfia89 skrev:

Hej tjejer!

Opererade mig idag (jippi) med bröstlyft och fettransplantation, men när börjar man få ont? op var klar 11:00 och har fortfarande inte ont någonstans?! Kommer smärtan till kvällen tror Ni?
Fick Alvedon vid 14:30 Innan hemgång och har tabletter jag ska ta ikväll vid 22-23...

Hej,
Grattis till dina nya bröst.
Alla får inte så ont så du har kanske tur som inte får det. Hoppas på det. Hur känns det nu?

Mår fortfarande okej idag. Tar mina Alvedon och Ipren efter schema. Är mest stel men ingen smärta. Lite ont i svanken vilket jag tror beror på att jag sovit mycket halvsittandes.. håller tummarna att det inte blir värre. Ser att du också gjort bröstlyft?! Hur känns det för dig? Nöjd med resultatet? Längtar tills jag får se mina på lördag.
Gilla

Matildamm

Kvinna ·

18 maj, 2017

punka skrev:

Hej!
Har läst eran tråd då jag själv ska opas i juni. Jag ser att flera har barn och det är min största oro, hur jag ska fixa att vara med barnen. Min minsting är bara ett år och förstår ju inte alls om mamma har ont o inte får bära. Min man är hemma 9dar dock och jag ska "bara" byta implantat (lite större) pga att ett gått sönder efter 14 år. Hur har ni med småbarn fixat första tiden?

Efter 9 dagar tror jag nog inte det ska vara någon fara. Nu har jag visserligen bara gått 3 dagar sen operation men jag kan utföra de flesta sysslor, sträcka upp armarna och tom lyfta min minsta upp i stolen ex utan att få ont. Efter ett tag måste jag dock vila eftersom jag blir spänd och trött. Men som sagt bara inne på dag 3. Jag har två barn på 9 månader och snart 2 år. Min kirurg sa att detta inte skulle vara någon fara och allt som känns bra går bra. Sen är ju smärtan jätteindividuell såklart. Min man kan jobba hemifrån relativt mycket och jag har fått hjälp av min mamma och svärmor. Men måndag jobbar min man på som vanligt igen så då får jag nog lösa det mesta själv. Min största oro var också barnen. Nu går det ju bra men det jobbigaste för mig är det emotionella att inte kunna lyfta upp och trösta och ha hand om dom på natten osv. Jag har alltid svårt att släppa över något som har med barnen att göra på någon annan (tom min man) så det är inte kul alls. Men förhoppningsvis är det snart tillbaka till normalt..
Gilla

punka

Kvinna ·

18 maj, 2017

Matildamm skrev:

punka skrev:

Hej!
Har läst eran tråd då jag själv ska opas i juni. Jag ser att flera har barn och det är min största oro, hur jag ska fixa att vara med barnen. Min minsting är bara ett år och förstår ju inte alls om mamma har ont o inte får bära. Min man är hemma 9dar dock och jag ska "bara" byta implantat (lite större) pga att ett gått sönder efter 14 år. Hur har ni med småbarn fixat första tiden?

Efter 9 dagar tror jag nog inte det ska vara någon fara. Nu har jag visserligen bara gått 3 dagar sen operation men jag kan utföra de flesta sysslor, sträcka upp armarna och tom lyfta min minsta upp i stolen ex utan att få ont. Efter ett tag måste jag dock vila eftersom jag blir spänd och trött. Men som sagt bara inne på dag 3. Jag har två barn på 9 månader och snart 2 år. Min kirurg sa att detta inte skulle vara någon fara och allt som känns bra går bra. Sen är ju smärtan jätteindividuell såklart. Min man kan jobba hemifrån relativt mycket och jag har fått hjälp av min mamma och svärmor. Men måndag jobbar min man på som vanligt igen så då får jag nog lösa det mesta själv. Min största oro var också barnen. Nu går det ju bra men det jobbigaste för mig är det emotionella att inte kunna lyfta upp och trösta och ha hand om dom på natten osv. Jag har alltid svårt att släppa över något som har med barnen att göra på någon annan (tom min man) så det är inte kul alls. Men förhoppningsvis är det snart tillbaka till normalt..

Har också väldigt svårt att släppa över barnen till ngn, tom min man, precis som du. Därför är detta min största oro. Vad skönt att du redan kan lyfta upp dem lite iaf. Låter hoppfullt då för min del tycker jag. Med ett byte gör det inte alls lika ont, sägs det iaf, som när man opar sig första ggn. Tack för lite lugnande ord. Läkare verkar dock säga väldigt olika. Många säger att man inte ska lyfta ngt på en vecka....
Gilla

punka

Kvinna ·

18 maj, 2017

KickiFine skrev:

Punka 9 dagar är mer än tillräckligt tycker jag. :))
Min mamma var hos mig i 3 dagar nu vilket var till stor hjälp. Imorgon blir det dag nr 4 och mannen jobbar hemifrån. Så lite extra hjälp där men tror att man kan klara sig hyfsat bra själva efter de första 3-4 dagar. Sen är det ju väldigt olika hur mycket ont man får, hur fort det läker, hur noga man tar sin medicin osv.

Har du små barn som behöver lyftas? Vad sa din läkare om det isf? Skönt att få hjälp av sin mamma.
Gilla

Fifi101

Kvinna ·

18 maj, 2017

Hej! Jag opererades på Gerlee i Helsingborg den 16/5. Jag såg ett erbjudande för flera år på Groupon och har funderat sedan dess. Ångrade att jag inte passade på då, så slog till nu med Let's deal. Enligt läkaren behövde jag inte lyft, utan har bara förstorat tillbaka till samma storlek som innan barn, 450. Jag förberedde läkaren på att jag vid tidigare operationer (Ej plastikkirurgi) har mått väldigt illa efteråt. Han lugnade mig med att alla får beta pred under operationen. Jag är lättsövd och operationen var problemfri. Efteråt mådde jag lite illa och fick en spypåse för säkerhets skull. Men behövde inte använda den. Jag var knockad rätt länge efter narkosen men efter några timmar kunde jag äta smörgåsen. Dagen efter var jag tillbaka på kontroll och allt såg bra ut. Men det är så otroligt mycket information och datum/tider att hålla reda på. Jag var tvungen att rita upp en tidslinje för att komma ihåg när allt ska göras efteråt. Jag har bott hos en kompis fram till idag och det var skönt. Jag hade inte klarat att köra hem själv, innan. Dagen efter operation kändes det som de opererat in två kanonkulor eller som mjölkstockning de lux. Så vansinnigt ont. Nu funkar det med Alvedon och morfin. Men det gör fortfarande ont och svider.
Gilla

Vildan

Kvinna ·

18 maj, 2017

Lagt ut bild på mina boobs 7 dagar gamla nu, tycker att det ena sjunkit ner aningens men det andra sitter lika högt... Nervöst lagd som man är så blir man ju lite stressad av att dom inte synkroniserat sig i läkningen, tycker även att det som inte sjunkit känns spännt och gör lite ondare när jag rör mig.. Någon mer som tycker att brösten känns olika mycket?
Gilla

KickiFine

Kvinna ·

18 maj, 2017

Punka Nej jag har inte små barn som behöver lyftas. Mina är 4 och 7 så det slippe jag. Men på kliniken tipsade de att ifall man måste lyfta så ska man använda hela kroppen och hålla armarna intill kroppen så man inte lyfter upp armanrna när man lyfter. Hoppas du förstår. Sen så har du ju mannen hemma så jag tycker att du får se till att han tar alla lyft de första dagarna iaf efter op.
Gilla

KickiFine

Kvinna ·

18 maj, 2017

Hahha mjölkstockning de lux var en bra beskrivning :)
Gilla

Opbröst

Kvinna ·

19 maj, 2017

Vildan skrev:

Lagt ut bild på mina boobs 7 dagar gamla nu, tycker att det ena sjunkit ner aningens men det andra sitter lika högt... Nervöst lagd som man är så blir man ju lite stressad av att dom inte synkroniserat sig i läkningen, tycker även att det som inte sjunkit känns spännt och gör lite ondare när jag rör mig.. Någon mer som tycker att brösten känns olika mycket?

Förstår vad du menar med olika svullet och olika "ont" mitt högra känner jag mer smärta och spänner mycket mer än det vänstra mm. Men jag tänker på att det är ju nygjorda. Och att det varit där inne och rotat, kanske mer i höger än vänster. :)
Gilla

Roséringen

Kvinna ·

19 maj, 2017

Jag känner lika. Mitt högra bröst var lite mer spänt än de vänstra direkt efter op, men sen blev det tvärtom. Det vänstra är mer svullet, spänner mer och jag känner mer ömhet i det. Skillnaden i svullnad både syns och känns. Hoppas det rättar till sig sen.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem