Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Elsa12345 profilbild

Elsa12345

Kvinna ·

15 mar, 2017

Vi som opereras i maj 2017

Bröstförstoring

Hej! Tänkte starta tråd för oss som ska operera oss maj 2017! Här kan vi dela funderingar och frågor. Ge varandra stöd och tips! Osv! Ser att det är fler som fått tider för operation i maj. Jag har fått tid för operation den 11 maj på Aleris i Umeå. Det lutar åt mentor 295 anatomiska, men känner mig fortfarande inte säker på storleken. skulle vilja ha ett naturligt resultat. Inte för stort men inte heller för litet. Lagom liksom. :) Längtas sjukt mkt.

317

Sortera efter

Jaanah87

Kvinna ·

24 maj, 2017

Habi86 Grattis till dina nya bröst! Hade samma känsla direkt efter op. Det försvann efter några dagar :) lycka till med återhämtningen!! :D
Gilla

Habi86

Kvinna ·

24 maj, 2017

Tack Jaanah :) Jag var först ut och Paolo såg utvilad ut så det kändes också skönt :) Fick en svart sport bh som jag nu ska ha. Bör jag kanske införskaffa en till så jag kan byta? När kommer du börja använda vanlig bh? Alltså jag mår förvånansvärt jättebra, inget illamående eller så. De ska dock insistera på att jag ska dricka fruktsoppa för att hjärnan behöver socker. Är inte ett dugg övertygad :)
Gilla

punka

Kvinna ·

24 maj, 2017

Plopp skrev:

På måndag är det min tur att lägga sig på operationsbordet. Känner mig lite nervös faktiskt! Dels för hela operationen, smärtan oroar mig inte så mycket, har ju trots allt fött 2 barn! Men jag är orolig för hur jag ska hantera dessa två barn tiden efter operationen, att undvika lyft osv. När jag läser vad andra skrivit här så blir jag absolut lite lugnare. Sen är Jag så klart orolig för hur resultatet ska bli, kommer Jag få komplikationer osv. Jag tycker även att det känns lite jobbigt att berätta för människor i min närhet att jag ska göra detta eller har gjort de. Min familj vet ju så klart men de finns ju andra, men jag har bestämt mig för att skita i vad andra tycker och tänker, behöver bara påminna mig själv om det emellanåt!
Efter operationen får jag nån bh jag ska ha 2 veckor tror jag (lite osäker) men sen ska jag ha en sport bh utan sömmar....nån som har bra tips!? Tycker det verkar konstigt att ha en sport bh på sig när implantaten ska sjunka ner? Men tar gärna emot tips på bekväma fina sport bh's, gärna med vanliga axelband alltså inte brottarygg, vill kunna ha normala kläder.

Känns helt sjukt, ska verkligen göra detta nu! Ahhhh! :)

[/quote Berätta gärna om hur det går sen (har oxå småbarn och är väldigt orolig för hur det ska funka efter). Hoppas allt går jättebra
Gilla

Zoh

Kvinna ·

24 maj, 2017

Hej, jag opererade mig i måndags på Akademikliniken i Sthlm. Har just nu panik över att brösten är så stora och sitter så högt upp. Vill inte att någon ska se mig men kommer att behöva gå till jobbet på måndag. När blir det bättre? Fler som känner lika?
Gilla

Habi86

Kvinna ·

24 maj, 2017

Hur mycket opererade du in? :) Jag opererades i morse på AK och än så länge har det gått superbra. Fick rekommendation att inte ligga platt just för att de ska falla på plats. Fast tveksamt om det hinner bli så till på måndag. Är du nöjd för övrigt? Vem opade dig?
Gilla

Jaanah87

Kvinna ·

24 maj, 2017

Habi86 skrev:

Tack Jaanah :)
Jag var först ut och Paolo såg utvilad ut så det kändes också skönt :)
Fick en svart sport bh som jag nu ska ha. Bör jag kanske införskaffa en till så jag kan byta?
När kommer du börja använda vanlig bh?
Alltså jag mår förvånansvärt jättebra, inget illamående eller så. De ska dock insistera på att jag ska dricka fruktsoppa för att hjärnan behöver socker. Är inte ett dugg övertygad :)

Kul! Jag var också först ut och han såg väldigt glad och energisk ut och resultatet är toppen ;) Jag köpte en extra och det är skönt att kunna byta. Tillåter ekonomin skulle jag rekommendera en till, men har läst att ändra använder en vanlig mjuk BH när de tvättar stöd BHn. Men jag tycker om att byta ofta så det blir alldeles för bökigt för mig. Jag kommer bära en mjuk BH några timmar i 2 dagar när brösten är 4v då jag tar examen och vill inte ha de där fula banden som sticker upp under klänningen. Annars kommer jag använda BHn dygnet runt i 6v. (Även på natten) då det känns tryggast för mig. Känns som att implantaten kommer trilla ut annars haha. Sen kommer jag köpa lite mjuka BHn som jag har på mig dagtid tills brösten är 3 månader och jag kan börja använda bygel :) Ja de är väldigt måna om att man ska ha i sig socker, de "tvingade" i mig 3 chokladbitar då jag inte klarar av soppor och yoghurt. Vet inte om jag blev bättre, man gott var det haha. Hur mår du nu?
Gilla

Jaanah87

Kvinna ·

24 maj, 2017

Zoh skrev:

Hej, jag opererade mig i måndags på Akademikliniken i Sthlm. Har just nu panik över att brösten är så stora och sitter så högt upp. Vill inte att någon ska se mig men kommer att behöva gå till jobbet på måndag. När blir det bättre? Fler som känner lika?

Mina var väldigt högt upp de första dagarna, nästan under nyckelbenet. Successivt sjönk de under en vecka och den där nyopererade looken försvann (fortfarande höga men inte så påtagligt). Försök sitta upp så mycket som möjligt och inte sova för platt så sjunker de snabbare. I värsta fall kanske du kan ha på sig en höghalsad t-shirt eller blus så det inte blir så påtagligt? Hoppas de sjunker snart :)
Gilla

Jaanah87

Kvinna ·

24 maj, 2017

punka skrev:

Plopp skrev:

På måndag är det min tur att lägga sig på operationsbordet. Känner mig lite nervös faktiskt! Dels för hela operationen, smärtan oroar mig inte så mycket, har ju trots allt fött 2 barn! Men jag är orolig för hur jag ska hantera dessa två barn tiden efter operationen, att undvika lyft osv. När jag läser vad andra skrivit här så blir jag absolut lite lugnare. Sen är Jag så klart orolig för hur resultatet ska bli, kommer Jag få komplikationer osv. Jag tycker även att det känns lite jobbigt att berätta för människor i min närhet att jag ska göra detta eller har gjort de. Min familj vet ju så klart men de finns ju andra, men jag har bestämt mig för att skita i vad andra tycker och tänker, behöver bara påminna mig själv om det emellanåt!
Efter operationen får jag nån bh jag ska ha 2 veckor tror jag (lite osäker) men sen ska jag ha en sport bh utan sömmar....nån som har bra tips!? Tycker det verkar konstigt att ha en sport bh på sig när implantaten ska sjunka ner? Men tar gärna emot tips på bekväma fina sport bh's, gärna med vanliga axelband alltså inte brottarygg, vill kunna ha normala kläder.

[/quote
Berätta gärna om hur det går sen (har oxå småbarn och är väldigt orolig för hur det ska funka efter). Hoppas allt går jättebra

Jag opererade mig 4 maj och har två barn på 1 respektive 3 år. När operationen blev bestämd gick jag igenom en mental lista över alla situationer som kan innebära lyft. Jag bytte vagn, köpte en paraplysulky som 1 åringen fick träna på att ta sig i och ur själv så jag skulle slippa bära. Skötbordet är att glömma så tar ner skötmadrassen till golvet och byter. På/avklädning fungerar bra, han lägger en stödjande hand på axeln när byxor och strumpor ska på osv. Allt det här testade jag innan operation så jag visste hur mkt jag klarade själv och vad jag behövde hjälp med. Men de 4 första dagarna mådde jag inte bra och sambon fick ta barnen själv, sedan kunde jag börja hjälpa till. Nu 20 dagar efter operation är det inga som helst problem, mycket trugande och lockande så ordnar det sig :)
Gilla

Habi86

Kvinna ·

24 maj, 2017

Jaanah87 får se vad det lutar åt. Har du tips på nåt speciellt märke på mjuk bh? Tänker att den ska enbart användas när den andra tvättas och de torkar fort så dom. Det är ingen pengafråga egentligen. När man lagt ner så mycket pengar på operationen är 400 kr till inget. Just nu känner jag bara, Hur fasiken ska den av, och sen på igen? Haha! Är mest stel och känns som att jag gått 10 träningspass på rad. Har inte mer ont nu än jag hade några timmar efter op. Smärtan är uthärdlig tack och lov och jag tar smärtstillande. Ska ligga lite högt och se hur det går i natt. De var lite paff att jag sa nej till allt de hade i matväg förutom te och lite pålägg. Äter lågkolhydratkost och ville definitivt inte stoopa i mig socker. Gick hur bra som helst ändå :) Hur mår du själv? Grattis till kommande examen :)
Gilla

Jaanah87

Kvinna ·

24 maj, 2017

Habi86 skrev:

Jaanah87 får se vad det lutar åt. Har du tips på nåt speciellt märke på mjuk bh? Tänker att den ska enbart användas när den andra tvättas och de torkar fort så dom. Det är ingen pengafråga egentligen. När man lagt ner så mycket pengar på operationen är 400 kr till inget. Just nu känner jag bara, Hur fasiken ska den av, och sen på igen? Haha! Är mest stel och känns som att jag gått 10 träningspass på rad. Har inte mer ont nu än jag hade några timmar efter op. Smärtan är uthärdlig tack och lov och jag tar smärtstillande. Ska ligga lite högt och se hur det går i natt.
De var lite paff att jag sa nej till allt de hade i matväg förutom te och lite pålägg. Äter lågkolhydratkost och ville definitivt inte stoopa i mig socker. Gick hur bra som helst ändå :)
Hur mår du själv?
Grattis till kommande examen :)

Calvin Klein har riktigt bra mjuka BHn. Det finns med tunna band som man kan ha under linnet i sommar samt att den här en tjockare underdel som ger stadga åt brösten :) haha det där med av/på med BHn var ett träningspass, var helt svettig och andfådd de första gångerna, haha. Men det blir lättare efter några dagar. Vad skönt att du inte haft så ont! Hoppas det fortsätter så :D Jag mår hur bra som helst, glömmer bort mig ibland och trycker ifrån med armarna och då stramar det åt rejält i bröstmusklerna, men i övrigt ska jag inte klaga. Tack! Känns så skönt att äntligen bli färdig med studierna och börja jobba :) Hoppas du får en bra och smärtfri natt :D
Gilla

punka

Kvinna ·

24 maj, 2017

Jaanah87 skrev:

punka]

Plopp skrev:

[/quote
Berätta gärna om hur det går sen (har oxå småbarn och är väldigt orolig för hur det ska funka efter). Hoppas allt går jättebra

Jag opererade mig 4 maj och har två barn på 1 respektive 3 år. När operationen blev bestämd gick jag igenom en mental lista över alla situationer som kan innebära lyft. Jag bytte vagn, köpte en paraplysulky som 1 åringen fick träna på att ta sig i och ur själv så jag skulle slippa bära. Skötbordet är att glömma så tar ner skötmadrassen till golvet och byter. På/avklädning fungerar bra, han lägger en stödjande hand på axeln när byxor och strumpor ska på osv. Allt det här testade jag innan operation så jag visste hur mkt jag klarade själv och vad jag behövde hjälp med.

Men de 4 första dagarna mådde jag inte bra och sambon fick ta barnen själv, sedan kunde jag börja hjälpa till. Nu 20 dagar efter operation är det inga som helst problem, mycket trugande och lockande så ordnar det sig :)

[/quote skrev:
Ja, jag har också gått igenom bärandet i huvudet. Skötbädden tänkte jag ta ner på golvet och min lilla ettåring är en klätterapa så hen tar sig upp på de flesta ställen själv, på gott och ont. Det är nog mest när hen är ledsen eller gnällig jag oroar mig för (och upp och ur matstolen och bilstolen). Då brukar min lösning vara att bära på hen. Men får försöka hitta andra alternativ åtminstone en vecka (min man är också hemma första 9 dagarna, men min lilla är en riktig mammegris). Sedan är ju läggningarna lite meckiga då hen gärna lägger sig på mitt bröst när hen ska somna. Jag funderar på att lägga en kudde på brösten som "skydd" och få mitt barn att lägga sig längre ned. Hoppas det funkar. Nu är det ju så bra att det ofta är fint väder för att vara ute älskar hen och då kanske jag kan avleda en del gnäll med det (blev lite hoppigt här i texten, sorry). Men har fattat det som att första veckan är värst för läkningen och att man sen kan bära lite iaf och efter en månad ska man kunna bära som vanligt. Har ni också tolkat det så?
Gilla

Jaanah87

Kvinna ·

25 maj, 2017

Punka ja så har jag också uppfattat det :) Testa att barnet kanske får ligga med huvudet mot knäet eller magen om du sitter/halvsitter vid läggning? Om kudden mot bröstet inte hjälper tänker jag. Tripp trapp stolen är fantastisk som matstol då barnet enkelt kan klättra upp och ner själv :) Vad gäller tröstande så var det jätte tufft då jag inte kunde bära upp och trösta när han var jätte ledsen, fick så ont i hjärtat. Satte jag mig på soffan och tröstade och på golvet och "avledde" från bröstet. Men det krävs mycket fantasi för att pussla ihop det haha, men förhoppningsvis går det jätte bra. Barn är ju så fantastiska och anpassar sig lätt efter några dagar :) Lycka till!
Gilla

punka

Kvinna ·

25 maj, 2017

Jaanah87 skrev:

Punka ja så har jag också uppfattat det :)
Testa att barnet kanske får ligga med huvudet mot knäet eller magen om du sitter/halvsitter vid läggning? Om kudden mot bröstet inte hjälper tänker jag. Tripp trapp stolen är fantastisk som matstol då barnet enkelt kan klättra upp och ner själv :) Vad gäller tröstande så var det jätte tufft då jag inte kunde bära upp och trösta när han var jätte ledsen, fick så ont i hjärtat. Satte jag mig på soffan och tröstade och på golvet och "avledde" från bröstet.

Men det krävs mycket fantasi för att pussla ihop det haha, men förhoppningsvis går det jätte bra. Barn är ju så fantastiska och anpassar sig lätt efter några dagar :)
Lycka till!

Tack! Har tripp trapp stol, men hen har aldrig klättrat upp själv. Det får vi öva lite på.Då är det ju främst en vecka som blir tuffast när man inte får bära alls, sen kan man ju bära upp barnet lite om hen är ledsen. Förhoppningsvis är det fint väder och då kan vi vara ute mkt, vilket är väldigt uppskattat här.
Gilla

Alice100

Kvinna ·

25 maj, 2017

Idag är det en vecka sedan jag gjorde min operation :) Det ena bröstet är fortfarande mer svullet än det andra. Hoppas att det jämnar till sig. Kan inte säga att jag tycker att det känns naturligt än heller, det känns att det är något tillagt på kroppen. Får ganska ont i ryggen efter att jag varit igång en stund å grejat också. Hur känner ni andra nu när det gått ett tag? :)
Gilla

Deadpool

Kvinna ·

25 maj, 2017

8 dagar sen op här och börjar känna mig mer och mer som mig själv igen. Har också två små, en på 9 månader och en på precis 2 år. Det har varit tufft psykiskt att inte kunna vara lika delaktig i vardagsbestyren som vanligt, min sambo har varit hemma men det är tufft ändå. Tror inte man kan sticka under stolen med att det påverkar vardagen mer än man tror, jag tänkte att det bör ju gå att successivt börja åstadkomma någonting efter ett par dagar men jag har känns mig som en statist i vardagens måsten. Nu de senaste två dagarna har jag kunnat sköta tvätt, disk, städ och de mesta runt barnen. Men de känns om man varit överambitiös, då är bröstmusklerna spänd och de ömmar. Hur känns era ärr såhär kort inpå op? Tycker mina känns lite knöliga under tejpen.
Gilla

KickiFine

Kvinna ·

25 maj, 2017

Tycker också mina känns knöliga under tejp. Vet inte varför :// nån som vet? Är det normalt?!?
Gilla

malikali77

Kvinna ·

25 maj, 2017

Jag ska operera mig på Akademikliniken på måndag 28/5 hos Paulo Montemurro. Sista veckan har jag börjat få lite nerver men annars har jag kännt mig väldigt lugn och bara sett fram emot att få operationen gjord. Har tagit semester 2 veckor från jobbet. Tänker en hel del på hur det kommer kännas efteråt och hur pass med i leken jag kommer kunna vara på hemmaplan första veckan/veckorna då jag har barn. Är man i princip sängliggandes hemma dem första dagarna?
Gilla

Jaanah87

Kvinna ·

25 maj, 2017

malikali77 skrev:

Jag ska operera mig på Akademikliniken på måndag 28/5 hos Paulo Montemurro. Sista veckan har jag börjat få lite nerver men annars har jag kännt mig väldigt lugn och bara sett fram emot att få operationen gjord. Har tagit semester 2 veckor från jobbet. Tänker en hel del på hur det kommer kännas efteråt och hur pass med i leken jag kommer kunna vara på hemmaplan första veckan/veckorna då jag har barn. Är man i princip sängliggandes hemma dem första dagarna?

Opererade mig också hos Paolo den 4 maj :) jag var i princip sängliggande i 4 dagar och gick inte ut förrän 1 vecka efter op. Fast värktabletterna tog inte så bra på mig, har läst att andra mått väldigt bra några dagar efter op. Tror det är väldigt individuellt, men nu 3 veckor efter op mår jag hur bra som helst och har fullt gått tillbaka till mitt vardagsliv (inom ramerna för restriktionerna såklart) :) Lycka till!
Gilla

Cha

Kvinna ·

25 maj, 2017

Gjorde min operation för 9 dagar sedan. Smärtan efteråt var värre än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Har dock aldrig upplevt smärta förut direkt (Inte fött barn, skadat mig allvarligt) s det kom som en chock. Utan min sambo hade jag aldrig kunnat ta mig upp ur sängen till toaletten (absolut enda gången jag gick upp). Dag 4 började jag kunna gå lite i lägenheten kunde för första gången ta mig upp ur sängen själv. Det gjorde sjukt ont men kände mig överlycklig typ haha... Dag 5 började jag känna mig betydligt bättre och tog mig ut på en liten promenad. Slutade med smärtstillandet och tog endast Alvedon på morgonen. I tisdags var jag på återbesök och allt såg bra ut men fick ett bröstband för att få en "skidbacke". Det är verkligen inte roligt då bandet är extremt obehagligt och får även brösten att se väldigt strutiga ut, vilket syns med tunnare kläder. Även bandet är svårt att dölja så trotts 25+ ute så får det bli stora tröjor :/
Gilla

Sandra1234

Kvinna ·

26 maj, 2017

Jag opererade mig den 9/5 och är nu helt smärtfri nästan! Det enda jag känner är att jag får ondare i brösten om jag varit igång hela dagen (tex kört bil och burit kassar). Har även märkt att jag har bättre känsel i ena bröstet än de andra. Är de någon som känner liknande? :) Jag har bakom muskeln.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem