Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
PumaBaby profilbild

PumaBaby

Kvinna ·

06 feb, 2017

Vi som opereras oss i Mars 2017!

Bröstförstoring

Hej! Tänkte starta tråd för oss som ska operera oss i Mars 2017! : ) Här kan vi dela funderingar och frågor som rör oss själva. Ge varandra stöd och tips! Osv! Jag börjar med o berätta att jag är 23 år gammal, har ett barn. Och har nu äntligen efter 8 års fundering...och längtan efter en bröstförstoring. Ska nu äntligen ÄNTLIGEN bli sann! Har bokat operation den 1 mars på Clinic Strömstad. Har gjort ristestet hemma. O känner mig nöjd med 300cc..kanske blir lite större. Men absolut inte mindre! Min operation kommer att ske kl 12.00 på dagen. Åker hem samma dag, funderar ev att ta in på hotell men inget som är viktigt. Än så länge vill jag bara att operationen ska vara över, allt ska ha gått bra så ja kan åka hem o sova i min egna säng! Operationen kommer att kosta mig cirka 40.000:-, har valt Motiva runda implantat som kommer att sättas bakom muskeln. Klarar jag av denna operationen och blir nöjd så kommer jag absolut göra fler operationer i framtiden! Lycka till tjejer! // PumaBaby

794

Sortera efter

mammatill2.90

Kvinna ·

10 mar, 2017

Jag har läst så många forum om roterande anatomiska implantat nu så igår ringde jag i panik till kliniken och imorse ringde Peter upp mig och berättade att det var extremt ovanligt och att om det skulle hända så kommer de självklart att fixa det:) Han tyckte absolut inte att jag skulle byta till runda då de kommer se billigt och fake ut. Så nu känns det betydligt bättre :)
Gilla

Alma7

Kvinna ·

10 mar, 2017

Jösses Amalia, ingen barnlek det här. Idag har mina tuttar vuxit två ytterligare storlekar pga svullnad, just nu E-kupa efter mitt inlägg på 295 CC. Känns som om Sportbh:n sprängs snart och jag knappt kan andas av trycket. Tabletterna jag fått OxyNorm och Arcoxia hjälper inget tycker jag. Dag 3 imorgon, må den blir lättare än idag.
Gilla

Coffie

Kvinna ·

10 mar, 2017

Det är jobbigt med svullna tuttar. Rör du på dig nåt Alma? Typ promenader eller vardagssysslor? Det är tufft att komma igång men jag upplever att båda smärtan och svullnaden går ner när jag rör mig. Testa. Jag försöker använda armarna så mycket jag kan så länge det inte är ovanför huvudet. jag bytte tejpen idag under ena bröstet. Den som hade korvat ihop sig i snittet. Det såg fint ut och det känns mycket bättre efteråt.
Gilla

Alma7

Kvinna ·

10 mar, 2017

Coffie skrev:

Det är jobbigt med svullna tuttar. Rör du på dig nåt Alma? Typ promenader eller vardagssysslor? Det är tufft att komma igång men jag upplever att båda smärtan och svullnaden går ner när jag rör mig. Testa. Jag försöker använda armarna så mycket jag kan så länge det inte är ovanför huvudet.

jag bytte tejpen idag under ena bröstet. Den som hade korvat ihop sig i snittet. Det såg fint ut och det känns mycket bättre efteråt.

Har inte rört mig något för blir andfådd av att bara gå till toan för det är så svårt att andas. Jag ska testa och gå lite här i v-rummet. Vilken dag är du inne på, när lättade det för dig? Jag bor 4 trappor upp utan hiss så svårt för mig att komma ut oxå. Fint att det ordnade sig med tejpen för dig.
Gilla

Coffie

Kvinna ·

10 mar, 2017

Dag ett-två gick jag runt i cirklar i lägenheten. Runt, runt, runt. Min pojkvän blev galen på mig. Dag tre efter operationen, igår alltså, hade det lättat ganska mycket. Elefanten på bröstet var inte lika påtaglig längre. Idag på dag fyra mår jag ännu bättre. Jag har till och med kört bil, det var visserligen skitsvårt eftersom det är svårt att lägga i växeln men det gick. Har du pratat med kliniken om att du är så svullen och har så ont? Du kanske kan justera medicineringen om du pratar med dem?
Gilla

Alma7

Kvinna ·

10 mar, 2017

Coffie skrev:

Dag ett-två gick jag runt i cirklar i lägenheten. Runt, runt, runt. Min pojkvän blev galen på mig. Dag tre efter operationen, igår alltså, hade det lättat ganska mycket. Elefanten på bröstet var inte lika påtaglig längre.

Idag på dag fyra mår jag ännu bättre. Jag har till och med kört bil, det var visserligen skitsvårt eftersom det är svårt att lägga i växeln men det gick.

Har du pratat med kliniken om att du är så svullen och har så ont? Du kanske kan justera medicineringen om du pratar med dem?

Tack söta du för pepp. Nu har jag varit uppe o rört på mig lite + satt på mig en till sporttopp så att det inte längre känns som om implantaten ska ramla ut... Ser fram emot dag fyra o hoppas på lite bättre imorgon.
Gilla

Tjej82

Kvinna ·

10 mar, 2017

Nu är de inte många dagar kvar och nervositeten är så påtaglig . Först skulle jag vara på kliniken kl 7 men sen så fick jag sms att tiden har ändrats till 9:30.Nästan lite bättre då behöver man inte kliva upp mitt i natten för att hinna duscha en sista gång och lämna barnen till barnvakten .
Gilla

Kasam

Kvinna ·

10 mar, 2017

Hej Allihopa! Följer denna tråd med spänning och tänkte att jag skulle skriva nåt. Jag ska Opereras på Reformedica i Örebro på måndag. Gick väldigt fort från första konsultation till op -ca 2 v. Har inte sett någon nämna morfinpump? Någon som har erfarenhet av det? Jag skulle få ha den i ett par dagar om jag minns rätt. Vad tar ni annars för smärtan? Är lite orolig för den. För övrigt så har jag nog inte fattat vad jag gett mig in på ännu. Kan inte ni bara bomba med era bästa tips från efter op? Jag räknar lite med att jag ska kunna jobba hemifrån redan dagen efter är det helt kört eller haha?
Gilla

Coffie

Kvinna ·

10 mar, 2017

Mitt bästa tips är att du ska röra på dig, så mycket du kan. Jag stelnade bara till och fick mer ont när jag låg. Enda smärtlindringen hem har varit citodon och arcoxia. Tog fulldos citodon fram till dag 3. Misstänker att du varken kan eller vill jobba dagen efter. Du är påverkad av operationen, har ont och är förmodligen rätt hög på smärtstillande. Hjärnan funkar inte alls. Du kommer ha fullt sjå med att andas, försöka äta och sköta magen. ;)
Gilla

Lua31

Kvinna ·

10 mar, 2017

Kasam skrev:

Hej Allihopa!
Följer denna tråd med spänning och tänkte att jag skulle skriva nåt.
Jag ska Opereras på Reformedica i Örebro på måndag. Gick väldigt fort från första konsultation till op -ca 2 v.
Har inte sett någon nämna morfinpump? Någon som har erfarenhet av det? Jag skulle få ha den i ett par dagar om jag minns rätt. Vad tar ni annars för smärtan? Är lite orolig för den. För övrigt så har jag nog inte fattat vad jag gett mig in på ännu. Kan inte ni bara bomba med era bästa tips från efter op? Jag räknar lite med att jag ska kunna jobba hemifrån redan dagen efter är det helt kört eller haha?

Du kan tyvärr inte heller vara säker på att du kommer tåla de smärtstillande du får. Jag tålde inte mina, kräktes o var yr hela tiden. Tror du ska räkna med att ta det lugnt de första 2-3 dagarna iaf. Sen kanske du orkar sitta o jobba lite. Men låt kroppen återhämta sig lite och framförallt läka.
Gilla

Lua31

Kvinna ·

10 mar, 2017

Någon som börjat få tillbaka känseln i bröstvårtorna?? Någon som haft känsel hela tiden?
Gilla

Sofia27

Kvinna ·

11 mar, 2017

mammatill2.90 skrev:

Jag har läst så många forum om roterande anatomiska implantat nu så igår ringde jag i panik till kliniken och imorse ringde Peter upp mig och berättade att det var extremt ovanligt och att om det skulle hända så kommer de självklart att fixa det:) Han tyckte absolut inte att jag skulle byta till runda då de kommer se billigt och fake ut.
Så nu känns det betydligt bättre :)

Jag har anatomiska implantat som jag gjorde på art clinic i Göteborg för sex år sedan. Ena har roterat nu och de finns ingen garanti som gäller för att få de ordnat nu sex år senare, blir 50 000kr på nytt för att byta ut så tips är att kolla med kirurgen angående hur många år den garantin gäller :)
Gilla

Estet

Kvinna ·

11 mar, 2017

OP:ades i tisdags och är så svullen inte bara i brösten utan magen också:-( jag vet av erfarenhet att morfin alltid får mig att bli helt förstoppad :-(( jag blir ännu mer svullen i brösten när jag rör mig eller gör för mycket så jag måste försöka vara lugn och bara gå lugnt. Ska ta liten promenad idag men det är inte så kul att ha på sig jacka när man har tortyr bh och bröstband . Det trycker på brösten från alla håll och kanter. Jag opererades i armhålan så jag antar att tortyr bh:n inte åker av vid mitt återbesök på onsdag den ska tydligen sitta på 2-4 veckor. Skönt att läsa och följa alla här på forumet mycket funderingar som jag får svar på:-)
Gilla

mammatill2.90

Kvinna ·

11 mar, 2017

Åh nej :( dock sa han att runda absolut inte kommer bli bra på mig.. så jag får väll bara hålla tummarna, finns ju mycket andra komplikationer som jag borde oroa mig för. Men jag skall absolut kolla upp det, gissar väll på att det är ett år som med alla andra garantier:/

Jag har anatomiska implantat som jag gjorde på art clinic i Göteborg för sex år sedan. Ena har roterat nu och de finns ingen garanti som gäller för att få de ordnat nu sex år senare, blir 50 000kr på nytt för att byta ut så tips är att kolla med kirurgen angående hur många år den garantin gäller :)

Gilla

Uskan

Kvinna ·

11 mar, 2017

Mjae, kanske inte planera att jobba dagen efter operation med eller utan morfinpump. Du bör kanske lägga undan några dagar för läkning och att inte använda armarna så mycket. Yes, jag har erfarenhet av morfinpump på patienter-vad vill du veta?
Gilla

PumaBaby

Kvinna ·

12 mar, 2017

Hej allihopa! Lite uppdatering från alla skulle jag vilja läsa idag! Hur mår ni? Hur går det med smärtorna? Jag är inne på dag 11 och smärtorna är näst intill borta, det som oftast gör ont är när jag luggit stilla länge, typ sovit på natten o vaknar på morgonen. Då får jag ta en ipren eller alvedon. Annats tar jag inga smärtstillande. Jag har nu under ett par dagar, haft spänningar idet vänstra bröstet..o även i detta bröst har jag känningar på " luft bubblor" det änna knastrar till om jag skulle pressa övansidan av bröstet ner. Jag masserar även brösten varje dag, 3 gånger per dag. Ibland mer. Tycker inte att Det är speciellt skönt..gör mest ont. Men jag hoppas att det gör sin verkan! Jag har varit ute o gått en del, inte långa sträckor men en liten bit. O har även fått städat huset idag, jag tork damma med trasa o gubben dammsög. En fråga då, har ni också lite extra ont i ett bröst eller har luft bubblor? Är inte så orolig då jag är såpass ny opererad. Men känns gott att kunna dela sina smärtor med er andra! Ha en fin dag och var rädda om er! : D
Gilla

Estet

Kvinna ·

12 mar, 2017

Hej PumaBaby:-)
Opererades i tisdags så inne på dag 5. Känner ingen smärta idag, tog alvedon igår men idag ingenting. Det jobbiga är tortyr bh:n och bröstbande som trycker och pressar på från alla håll och kanter. Jag har lite blåmärken under brösten och de är väldigt svullna. Jag opererades genom armhålan kanske jag ska tillägga. Känner som du att det är jobbigast om man legat länge att ta sig upp på morgonen mm. 
Känner mig pigg och rastlös har lite svårt att bara vila. Promenerat hunden en kort runda men känner mig rädd att den ska rycka i kopplet. Ja och jag är väldigt svullen i magen:-(( 
Men jag är så GLAD över mina nya bröst:-))
och hoppas att det slutgiltiga resultatet blir bra. Jag har förstått att is i magen och att man måste ha tålamod är A OCH O! 

Gilla

Alma7

Kvinna ·

12 mar, 2017

Hej Dag 4 för mig. Dag 2-3 var riktigt jobbigt med mkt smärta och tryck. Imorse behövde jag inte ta morfin, kändes bra och jag tvättade håret vilket oxå gick bra. Men nu precis var jag ute på en sakta o kort promenad o det funkar inte alls. Brösten svullnar direkt o jag får tryck på bröstet o svårt att andas. Känns som om implantaten ska ramla ut o att hela bröstkorgen blöder. Väldigt obehaglig känsla!! Nu liger jag i sängen pustar. Känns som om Sportbh:n är för liten, skaver överallt. Jag ska ju tillbaka till jobbet på onsdag... just nu känns det långt ifrån möjligt. Jag är nöjd med formen iaf, finns bilder på min sida.
Gilla

2barnsmamma87

Kvinna ·

12 mar, 2017

Är på dag 10 idag. Lever i princip som vanligt förutom att jag inte lyfter dottern på 2,5. Var på stan i 2,5 timme i fredags. Gick bra förutom lite ökad spänning och lite mer ont. Har bytt tejpen idag för första gången. Såg bra ut där under. Kortare snitt än jag trodde. Vänster bröst har inte kommit ned lika mycket som höger än. Antar att det är normalt?
Gilla

efilnickufecin

Kvinna ·

12 mar, 2017

Hej :-) Opererades i onsdags, min 4:e dag idag. Har mått förvånansvärt bra alla dagarna, har smärta så klart men inte som förra gången jag opererade dem. Upplever att svullnaden är som mest på morgonen när jag vaknar, spänner jättemycket, särskilt i det vänstra bröstet. Känns även som det är något som rör sig under huden på det vänstra bröstet(??) vet inte om det är luft för det knastrar inte.. Har duschat varannan dag och är så skönt att ta av läkningsbh:n då! Den är hemsk ;-) är supernöjd med resultatet så här långt, ska på efterkontroll på onsdag nästa vecka och nu är jag nojjig över läkningen av ärren. Känns inget från dem och det gör inte ont i dem, men är ändå nojjig att de inte ska läka fint osv, vill bara att de ska vara bra och läka fint :-)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem