Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
PumaBaby profilbild

PumaBaby

Kvinna ·

06 feb, 2017

Vi som opereras oss i Mars 2017!

Bröstförstoring

Hej! Tänkte starta tråd för oss som ska operera oss i Mars 2017! : ) Här kan vi dela funderingar och frågor som rör oss själva. Ge varandra stöd och tips! Osv! Jag börjar med o berätta att jag är 23 år gammal, har ett barn. Och har nu äntligen efter 8 års fundering...och längtan efter en bröstförstoring. Ska nu äntligen ÄNTLIGEN bli sann! Har bokat operation den 1 mars på Clinic Strömstad. Har gjort ristestet hemma. O känner mig nöjd med 300cc..kanske blir lite större. Men absolut inte mindre! Min operation kommer att ske kl 12.00 på dagen. Åker hem samma dag, funderar ev att ta in på hotell men inget som är viktigt. Än så länge vill jag bara att operationen ska vara över, allt ska ha gått bra så ja kan åka hem o sova i min egna säng! Operationen kommer att kosta mig cirka 40.000:-, har valt Motiva runda implantat som kommer att sättas bakom muskeln. Klarar jag av denna operationen och blir nöjd så kommer jag absolut göra fler operationer i framtiden! Lycka till tjejer! // PumaBaby

794

Sortera efter

PumaBaby

Kvinna ·

12 mar, 2017

Har samma problem me att ena implantatet åkt ner mer än det andra. Inte jätte mycket men jag ser det. Men det är nog normalt. Huvudsaken är just nu tror jag att man ska hålla koll så inte brösten blir röda och jätte hårda. Är dom inte det utan bara är lite spända men har normal färg ton så är det ingen fara..hoppas jag! Var på stan igår också, runt 2-3 Tim. Det fick bra, klart man blev väldigt trött i slutet. Men köpte mig en ny sport bh som jag ska ha efter min tortyr/läk bh. Trodde jag skulle landa på högst C Kupa men denna fick jag ta en D kupa. Min sambo skratta o fråga" hur stora pattar har du köpt egentligen??" Haha herre gud..tycker inte att dom ser så stora ut..nästan för små om jag får säga det själv. Men när jag provar bh så har jag D kupa än så länge. Men de för inte mig något, bara dom hänger till sig lite så blir jag super nöjd! Man blir verkligen storleks blind!!
Gilla

Lua31

Kvinna ·

12 mar, 2017

Jag opererades i tisdags med. Dag 6 idag. Inte behövt ta alvedon idag. Men gör ont på morgonen när jag ska upp från liggandes. Annars är det vissa rörelser som svider/bränner och hugger till. Var ute på promenad igår, och går i snigelfart för att det spänner ngt fruktansvärt och känns som om implantaten trycker på såren och vill trilla ut igen. Men jag är igång en del hemma. Ska jobba imorgon, tror det kommer gå fint. Jobbar på kontor. Men önskar trycket försvinner när man går. Det gör väl det??
Gilla

Linda21

Kvinna ·

12 mar, 2017

Hej! Jag ska opererar mig den 23/3. Undrar lite över ni som har hundar hur har ni gjort efter operation? Min sambo kommer ta hand om dom men undrar när jag lan börja ta promenader igen med dom. Har två stycken stora hundar.
Gilla

Marie

Kvinna ·

12 mar, 2017

Linda21 skrev:

Hej! Jag ska opererar mig den 23/3. Undrar lite över ni som har hundar hur har ni gjort efter operation? Min sambo kommer ta hand om dom men undrar när jag lan börja ta promenader igen med dom. Har två stycken stora hundar.

Detta var min stora fasa. Vi har en schäfertik på 35 kg som är 11 månader och gärna drar om man inte rycker tillbaks och ändrar håll konstant och tränar henne med kontakt osv. Vi bytande dessutom sele efter den andre (knäppt frampå) gick sönder så man knäpper på ryggen och då får hon tyvärr mer kraft. Min man fick ta alla promenaderna med henne de första 8 dagarna. Tänkte inte gå ut med henne alls själv när han började jobba. Men samma dag som han började jobba kände jag att jag inte tyckte det var kul att bara släppa ut henne i trädgården. Så först provade jag att knyta kopplet runt midjan, men då lyssnade hon inte värst på mig eftersom min man klemat bort henne en del de 8 dagarna (jag som tränar henne annars). Men så satte jag på ett sånt stryp (snöre) och då skötte hon sig exemplariskt, så vi kunde gå. Nu på 13:e dagen fixar jag henne med sele och klarar av att röra mig i stort sett som innan med henne.
Gilla

Marie

Kvinna ·

12 mar, 2017

Jag opererades för 13 dagar sedan och brösten har mjuknat. Masserar 2 ggr per dag ca 2 minuter. använder tortyr och bröstband. Brösten har sjunkit, är inte så svullna (ena ska ner lite till). Hade mkt hugg på höger sida men känner det inte alls som för några dagar sen. Idag har jag levt som vanligt, storstädat hela huset, dammsugit, fixat, varit igång, är och går ca 10 000- 15000 steg om dagen igen och i full gång. Brösten har börjat mjukna och för 3 dagar sedan var massagen en tortyr i sig,för jag hade sablans ont i höger bröstmuskel. Men nu går det bra och jag har bara lite känningar, som ngn skrev, mest när jag vaknat efter natten och kan fortfarande ibland ta 2 alvedon på morgonen om det är så. Men så skönt att det börjar kännas som ens egna =)))
Gilla

Qwdfyy87

Kvinna ·

12 mar, 2017

Vad är detta för massage ni pratar om? Skall göra OP i morgon. Eller berättar dom om det då? Är så nervös! Mest för kräkas.. och smärtan såklart... har en kompis först två nätterna. Men ingen på dagtid som kan hjälpa mig. Funderar på att bädda i soffan också. Köpte en sport bh idag på new yorker med dragledja fram, 99kr!! Så chansar.. vill ju gärna tvätta den andra man får! Vad önska ni att ni visste innan ni gjorde eran OP?
Gilla

Jenjen

Kvinna ·

12 mar, 2017

PumaBaby skrev:

Hej allihopa!
Lite uppdatering från alla skulle jag vilja läsa idag!
Hur mår ni? Hur går det med smärtorna?

Jag är inne på dag 11 och smärtorna är näst intill borta, det som oftast gör ont är när jag luggit stilla länge, typ sovit på natten o vaknar på morgonen. Då får jag ta en ipren eller alvedon. Annats tar jag inga smärtstillande.

Jag har nu under ett par dagar, haft spänningar idet vänstra bröstet..o även i detta bröst har jag känningar på " luft bubblor" det änna knastrar till om jag skulle pressa övansidan av bröstet ner.

Jag masserar även brösten varje dag, 3 gånger per dag. Ibland mer. Tycker inte att Det är speciellt skönt..gör mest ont. Men jag hoppas att det gör sin verkan!

Jag har varit ute o gått en del, inte långa sträckor men en liten bit. O har även fått städat huset idag, jag tork damma med trasa o gubben dammsög.

En fråga då, har ni också lite extra ont i ett bröst eller har luft bubblor? Är inte så orolig då jag är såpass ny opererad. Men känns gott att kunna dela sina smärtor med er andra!

Ha en fin dag och var rädda om er! : D

Vad skönt att du börjar bli smärtfri! Finns det nåt som gör ont, typ köra bil eller städa? Är det 2 veckor som man inte får sträcka armarna ovanför huvudet? är det pga ärret? Masserar du brösten pga luft/spänning eller ska det göras ändå?
Gilla

Sajk

Kvinna ·

12 mar, 2017

PumaBaby skrev:

Hej allihopa!
Lite uppdatering från alla skulle jag vilja läsa idag!
Hur mår ni? Hur går det med smärtorna?

Jag är inne på dag 11 och smärtorna är näst intill borta, det som oftast gör ont är när jag luggit stilla länge, typ sovit på natten o vaknar på morgonen. Då får jag ta en ipren eller alvedon. Annats tar jag inga smärtstillande.

Jag har nu under ett par dagar, haft spänningar idet vänstra bröstet..o även i detta bröst har jag känningar på " luft bubblor" det änna knastrar till om jag skulle pressa övansidan av bröstet ner.

Jag masserar även brösten varje dag, 3 gånger per dag. Ibland mer. Tycker inte att Det är speciellt skönt..gör mest ont. Men jag hoppas att det gör sin verkan!

Jag har varit ute o gått en del, inte långa sträckor men en liten bit. O har även fått städat huset idag, jag tork damma med trasa o gubben dammsög.

En fråga då, har ni också lite extra ont i ett bröst eller har luft bubblor? Är inte så orolig då jag är såpass ny opererad. Men känns gott att kunna dela sina smärtor med er andra!

Ha en fin dag och var rädda om er! : D

Hej! Pumababy Fick du instruktion/besked om att masera ? Skal du på återbesök ? Jag är på dag 4 nu och mår ganska bra. Tar tramadol fortfarande. Men annars mår jag ja, ganska bra. Sover bra med. Tycker det er jobbigt att sova på rygg. Men det kan jag stå ut med. Känns jobbigt att jag skal jobba redan på onsdag. Tror inte det kommer att gå bra. För såååå bra känns det inte som jag mår en. Om man tänker på rörlighet.
Gilla

PumaBaby

Kvinna ·

12 mar, 2017

Hej! Jag kör inte bil, har inget körkort..fniss! Men övning skör jag jag. Men inte för tillfället, just nu tar jag det lungt o bara ror om mig själv. Sambon jobbar o pojken är på dagis. Så jag får klara mig själv hemma. Men det går allt bra! Man behöver inte stressa somsagt. : ) Jag fick det tillsagt av min kirurg att massera efter en vecka ungefär. För det var då jag kände ag jag orkade. Innan låg jag mest stilla i smärtor o nästan grät. Jag ska inte på något återbesök, vet inte om dom har sånt på clinic strömstad? Vet bara att jag ska höra av mig om 3 månader, att då kollar dom hur brösten läker. För mig känns det helt ok. Då än sålänge är mina bröst normal i färgen. Gör inte speciellt ont, o stygnen ser bra ut. Om det skulle bli ändringar så tror jag inte att de är några problem att höra av sig till kliniken för ett besök om man är orolig!
Gilla

Koks

Kvinna ·

12 mar, 2017

Opereras 28 mars! längtat efter detta i sååååå många år och äntligen sparat egna pengar till detta då mina föräldrar ej stöttade mig i detta då jag är såpass ung.. 20 år :) ska lägga i 425 och 375 då mina bröst skiljer sig storleksmässigt just nu
Gilla

Alma7

Kvinna ·

12 mar, 2017

Qwdfyy87 skrev:

Vad är detta för massage ni pratar om? Skall göra OP i morgon. Eller berättar dom om det då? Är så nervös! Mest för kräkas.. och smärtan såklart... har en kompis först två nätterna. Men ingen på dagtid som kan hjälpa mig. Funderar på att bädda i soffan också. Köpte en sport bh idag på new yorker med dragledja fram, 99kr!! Så chansar.. vill ju gärna tvätta den andra man får! Vad önska ni att ni visste innan ni gjorde eran OP?

Vissa kliniker rekommenderar massage för släta implantat men långt ifrån alla. Följ enbart de råd som din klinik ger dig. Lycka till med allting!
Gilla

Alma7

Kvinna ·

12 mar, 2017

Lua31 skrev:

Jag opererades i tisdags med. Dag 6 idag. Inte behövt ta alvedon idag. Men gör ont på morgonen när jag ska upp från liggandes. Annars är det vissa rörelser som svider/bränner och hugger till. Var ute på promenad igår, och går i snigelfart för att det spänner ngt fruktansvärt och känns som om implantaten trycker på såren och vill trilla ut igen. Men jag är igång en del hemma.
Ska jobba imorgon, tror det kommer gå fint. Jobbar på kontor. Men önskar trycket försvinner när man går. Det gör väl det??

Jag känner oxå detta med att implantaten trycker på såren o känns som om de ska trilla ut. Så fruktansvärt obehagligt. Jag känner att jag inte kan promenera alls o som det är nu kan jag inte jobba på onsdag. Men du känner som om det kan funka att jobba?
Gilla

Jenjen

Kvinna ·

12 mar, 2017

Ni som ska tillbaka relativt fort till arbetet, är det ett beslut ni tagit själva? 2 eller 3 veckor pratade kliniken om att jag skulle bli sjukskriven, jag hoppas vara ok efter 2 veckor så jag slipper bråka med försäkringskassan.
Gilla

Marie

Kvinna ·

12 mar, 2017

Ni som gjort bröstförstoing genom armhålan. Har ni också bulor, knutor i ärret? Det var nu 13 dagar sedan op och för en vecka sen på återbesöket sa kirurgen att det skulle försvinna, men fortfarande mkt på ena sidan. Sedan undrar jag om ni registrerat era implantat? Motiva tänker jag på.
Gilla

Alma7

Kvinna ·

12 mar, 2017

Jenjen skrev:

Ni som ska tillbaka relativt fort till arbetet, är det ett beslut ni tagit själva?
2 eller 3 veckor pratade kliniken om att jag skulle bli sjukskriven, jag hoppas vara ok efter 2 veckor så jag slipper bråka med försäkringskassan.

Det är mitt eget beslut att vara hemma en vecka men även alla på kliniken har sagt att det inte ska vara nåt problem alls att jobba efter en vecka. Nu är jag orolig för att det inte ska gå o på jobbet har jag inte berättat att jag opererat brösten så börjar bli lite stressad nu känner jag.
Gilla

2barnsmamma87

Kvinna ·

12 mar, 2017

Imorgon ska jag tillbaka till jobbet! Är lite nervös över att folk ska fråga var jag varit typ! Bara chefen som vet. Har dock bara varit sjukskriven 4 arbetspass då jag lyckades pricka in op bra schemamässigt. Jobbar 75%
Gilla

Alma7

Kvinna ·

12 mar, 2017

2barnsmamma87 skrev:

Imorgon ska jag tillbaka till jobbet! Är lite nervös över att folk ska fråga var jag varit typ! Bara chefen som vet. Har dock bara varit sjukskriven 4 arbetspass då jag lyckades pricka in op bra schemamässigt. Jobbar 75%

Känner du dig rätt så återställd eller vad har du för symtom.kvar som du känner ändå.funkar på jobbet?
Gilla

Alma7

Kvinna ·

12 mar, 2017

2barnsmamma87 skrev:

Känner du dig rätt så återställd eller vad har du för symtom.kvar som du känner ändå.funkar på jobbet?
Gilla

CocoLove

Kvinna ·

12 mar, 2017

Jag opereras på Torsdag på APS kliniken hos Fredrik Gewelli :D Jag lägger in 775cc Motiva runda High Profil. Mina egna bröst väger 500cc, så jag hoppas på stora fina bröst: Lycka till alla :D
Gilla

Sofia27

Kvinna ·

13 mar, 2017

Man blir ju inte lite otålig när man läser om er som redan gjort era operationer! ;) En och en halv vecka kvar för mig nu,, att tiden ska gå så långsamt när man ser fram emot något!! ;)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem