Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
PumaBaby profilbild

PumaBaby

Kvinna ·

06 feb, 2017

Vi som opereras oss i Mars 2017!

Bröstförstoring

Hej! Tänkte starta tråd för oss som ska operera oss i Mars 2017! : ) Här kan vi dela funderingar och frågor som rör oss själva. Ge varandra stöd och tips! Osv! Jag börjar med o berätta att jag är 23 år gammal, har ett barn. Och har nu äntligen efter 8 års fundering...och längtan efter en bröstförstoring. Ska nu äntligen ÄNTLIGEN bli sann! Har bokat operation den 1 mars på Clinic Strömstad. Har gjort ristestet hemma. O känner mig nöjd med 300cc..kanske blir lite större. Men absolut inte mindre! Min operation kommer att ske kl 12.00 på dagen. Åker hem samma dag, funderar ev att ta in på hotell men inget som är viktigt. Än så länge vill jag bara att operationen ska vara över, allt ska ha gått bra så ja kan åka hem o sova i min egna säng! Operationen kommer att kosta mig cirka 40.000:-, har valt Motiva runda implantat som kommer att sättas bakom muskeln. Klarar jag av denna operationen och blir nöjd så kommer jag absolut göra fler operationer i framtiden! Lycka till tjejer! // PumaBaby

794

Sortera efter

mammatill2.90

Kvinna ·

17 mar, 2017

Igår på OPdagen tyckte jag att det var helt okej hade ju bedövning då. Men idag när jag vaknade, herregud! Jag har ändå hög smärttröskel! Men jag tog mina tabletter och sov en stund till. Nu är det helt okej, gör ondst när jag ligger ner eller tar allt för djupa andetag:)
Jenkan91 skrev:

Man hoppades ju att man skulle få vara en av de som skrev "när börjar det göra ont?" Men alltså fy vad jag varit ynklig hela eftermiddagen igår och nu vill jag inte ens sätta mig i sängen för att det blir sånt tryck att jag håller på svimma, svartnar för ögonen och börjar tjuta i öronen varje gång! Inte kul men det är väl bara att bita ihop!

Gilla

mammatill2.90

Kvinna ·

17 mar, 2017

Guppie skrev:

norrlandsjente skrev:

Gjorde mina i måndags, ni som också har nygjorda och har duschat första gången - hur gick det? Är jättenervös över att ta av sportbhn.. fick duscha idag för min läkare men har haft ganska ont i högersidan så jag avvaktar till imorgon så får min sambo hjälpa mig med att tvätta håret och så.. Äter citodon men fick komplettera med ipren då jag grät av smärta idag.... Känner mig som ett riktigt slusk, haha.

Jag fick inte duscha brösten först efter 7dagar, men kunde duscha resten av kroppen. Så tänkte göra det idag. Jag har knappt någon smärta alls, än så länge... 2 dagar efter op nu. Har inte äns behövt ta min smärtlindring.
Men när jag ska duscha hela kroppen så skulle tejpen sitta kvar och fönas torr efteråt. :)

Konstigt att alla får så olika information! Jag får duscha brösten efter 3 dagar, tar väll något där mittemellan 5dagar kanske haha.
Gilla

Lua31

Kvinna ·

17 mar, 2017

Marie skrev:

Är det fler som känner det stickigt i brösten? Lägger jag en fleecefilt över mina bröst när jag är utan bh och luftar dem, så sticks det. Det sticks vid beröring. Som 1000 nålar. ont i ena bröstvårtan som en nål sticker in i den, vid beröring. Är det detta som det känns som när nervtrådarna läker?

Hej, Jag känner samma i höger. Men inget i vänster. jag hoppas detta är ett gott tecken på att känseln är på väg tillbaka.
Gilla

Qwdfyy87

Kvinna ·

17 mar, 2017

Asså.. jag typ bara gråter.. är de medicinerna? Svullen, missnöjd, ont och ingen hjälp.. jag e så missnöjd med stl.. vad kan man göra?
Gilla

PumaBaby

Kvinna ·

17 mar, 2017

Ja tror man känner sig deppig för att man inte kan röra sig som människa under ett tag. Jag kände ialf mig helt jävla hopplös o ångra lite operationen för att jag hade så himla ont! Men idag, 17 dagar efter operationen så ångrar jag ingenting! Är så himla nöjd. Jag kan duscha utan problem o sova godare på nätterna. Ja kan lyfta mina kära katter och göra en kopp kaffe utan att de ska kännas att ja tappar brösten. Det enda problem jag har nu är att ja blivit så storleks blind. .som man lätt blir. Hade velak haft större! Fast att jag fått den storlek jag var ute efter..75 C mindre D. Det kommer att gå bra för dig. Ta det bara lungt o känn inga måsten. Glöm bara inte att ta lite luft imellanåt, en kort promenad hjälper faktiskt. Behöver inte vara långa sträckor. Utan 50 meter räcker. Tillslut kommer du känna dig bättre för varje dag som går!! Du vet att du kan ställa hur mkt frågor du vill här, vi är ett gort gäng nu som stöttar och hjälper varandra ur smärtorna! Kram
Gilla

Jenjen

Kvinna ·

17 mar, 2017

Jenkan91 skrev:

Man hoppades ju att man skulle få vara en av de som skrev "när börjar det göra ont?" Men alltså fy vad jag varit ynklig hela eftermiddagen igår och nu vill jag inte ens sätta mig i sängen för att det blir sånt tryck att jag håller på svimma, svartnar för ögonen och börjar tjuta i öronen varje gång! Inte kul men det är väl bara att bita ihop!

Nej usch, stackare :( Hur mycket hjälper smärtlindring?
Gilla

Jenjen

Kvinna ·

17 mar, 2017

Qwdfyy87 skrev:

Asså.. jag typ bara gråter.. är de medicinerna? Svullen, missnöjd, ont och ingen hjälp.. jag e så missnöjd med stl.. vad kan man göra?

Jag tror jag också kommer att vara en av de som mår dåligt då jag redan nu har ångest. På vilket sätt är du missnöjd med storleken?
Gilla

Jenkan91

Kvinna ·

17 mar, 2017

Vet inte hur jag svarar på ditt svar Jenjen men kan då säga att trots morfintabletter så vill jag inte annat än ligga still. Vill inte tänka på hur det hade varit utan! Helt ofattbart strongt av de som klarar sig själv efteråt, kan inte ens sitta upp och äta utan halvligger och får hjälp upp för att ta mig till toan, haha hojja! Man är ju inte den mest smärttåliga heller!
Gilla

norrlandsjente

Kvinna ·

17 mar, 2017

mammatill2.90 skrev:

Guppie skrev:

norrlandsjente skrev:

Gjorde mina i måndags, ni som också har nygjorda och har duschat första gången - hur gick det? Är jättenervös över att ta av sportbhn.. fick duscha idag för min läkare men har haft ganska ont i högersidan så jag avvaktar till imorgon så får min sambo hjälpa mig med att tvätta håret och så.. Äter citodon men fick komplettera med ipren då jag grät av smärta idag.... Känner mig som ett riktigt slusk, haha.

Jag fick inte duscha brösten först efter 7dagar, men kunde duscha resten av kroppen. Så tänkte göra det idag. Jag har knappt någon smärta alls, än så länge... 2 dagar efter op nu. Har inte äns behövt ta min smärtlindring.
Men när jag ska duscha hela kroppen så skulle tejpen sitta kvar och fönas torr efteråt. :)

Konstigt att alla får så olika information! Jag får duscha brösten efter 3 dagar, tar väll något där mittemellan 5dagar kanske haha.

Ja alla får verkligen helt olika direktiv.. Till mig sa de att jag kunde duscha hela kroppen igår men om det var möjligt var det bra att undvika brösten och tejpen så att det inte blev blött. Och om det blev blött skulle tejpen bytas förutsatt att huden är helt torr så det inte blir fuktigt. Föna tejpen torr lät risky jämfört med mina direktiv. Hur mår ni annars? Inte nog med att jag haft väldigt ont två senaste dagarna så blev jag även förstoppad av citodon...... :-))))))))
Gilla

Bukurije

Kvinna ·

17 mar, 2017

Smärtan beror nog på beroende från person till person. Jag var handikappad första veckan. Hade jätte ont och ble tom matad första 3 dagarna haha. Efter en vecka blev allt mycket bättre... så glöm inte att smärtan försvinner för varje dag som går! Duscha efter 6 dagar då jag fick order om det. Nu har det gått över två V snart och allt är Mycket lättare. Sover bättre . Självklart så lyfter jag ej tunga lyft fortfarande , får akta sig lite.
Gilla

Guppie

Kvinna ·

17 mar, 2017

norrlandsjente skrev:

mammatill2.90 skrev:

Guppie skrev:

norrlandsjente skrev:

Ja alla får verkligen helt olika direktiv.. Till mig sa de att jag kunde duscha hela kroppen igår men om det var möjligt var det bra att undvika brösten och tejpen så att det inte blev blött. Och om det blev blött skulle tejpen bytas förutsatt att huden är helt torr så det inte blir fuktigt. Föna tejpen torr lät risky jämfört med mina direktiv. Hur mår ni annars? Inte nog med att jag haft väldigt ont två senaste dagarna så blev jag även förstoppad av citodon...... :-))))))))

Jag duschade håret idag och underkroppen utan problem, behövde inte blöta tejpen :) Jag får bara ont när jag reser mig från liggande, annars går det bra. Så jag kan inte klaga. Tycker synd om er andra som har ont hela tiden :(
Gilla

Qwdfyy87

Kvinna ·

17 mar, 2017

PumaBaby skrev:

Ja tror man känner sig deppig för att man inte kan röra sig som människa under ett tag. Jag kände ialf mig helt jävla hopplös o ångra lite operationen för att jag hade så himla ont!

Men idag, 17 dagar efter operationen så ångrar jag ingenting! Är så himla nöjd. Jag kan duscha utan problem o sova godare på nätterna. Ja kan lyfta mina kära katter och göra en kopp kaffe utan att de ska kännas att ja tappar brösten.

Det enda problem jag har nu är att ja blivit så storleks blind. .som man lätt blir. Hade velak haft större! Fast att jag fått den storlek jag var ute efter..75 C mindre D.

Det kommer att gå bra för dig. Ta det bara lungt o känn inga måsten. Glöm bara inte att ta lite luft imellanåt, en kort promenad hjälper faktiskt. Behöver inte vara långa sträckor. Utan 50 meter räcker. Tillslut kommer du känna dig bättre för varje dag som går!!

Du vet att du kan ställa hur mkt frågor du vill här, vi är ett gort gäng nu som stöttar och hjälper varandra ur smärtorna!
Kram

Tack.. jag tar bara till kvällen innan för kunna sova.. idag tog jag på dagen för allt känns så hopplöst.. men kunnat handla, köra bil (kortsträcka), bära matkassar, vart ute och gått sen dag 2 minst 5km varje dag och mitt gåband.. kan inte sitta still.. :/ dock har jag ondare idag än jag haft innan.. fick skyta med antiflamatoriska.. gick upp 6kg på 2,5dygn... hoppas allt de försvinner... köpte en bh till idag.. en stl större... och då är de ändå svullet nu.. >< hoppas man mår bättre när vardagen kommer igen.. kanske bara saknar mina barn.. :)
Gilla

mammatill2.90

Kvinna ·

17 mar, 2017

Jag är mest svullen mellan brösten, känns som att huden skall lyfta! Kände ni också så?
Gilla

Mimmii

Kvinna ·

17 mar, 2017

Hej! Jag har bokat op-tid 24/4 hos Johan Nordqvist. Velar dock avseende storleken!! Som så många andra verkar det som.. står i valet och kvalet mellan 350-400 cc. Motivas runda rekommenderade Johan. Tror ni 400 blir för stort?? Har 70A idag, längd 167, vikt 55. Har haft C-kupa en gång i tiden och trivdes bra!
Gilla

Guppie

Kvinna ·

17 mar, 2017

Mimmii skrev:

Hej!

Jag har bokat op-tid 24/4 hos Johan Nordqvist. Velar dock avseende storleken!! Som så många andra verkar det som.. står i valet och kvalet mellan 350-400 cc. Motivas runda rekommenderade Johan. Tror ni 400 blir för stort?? Har 70A idag, längd 167, vikt 55. Har haft C-kupa en gång i tiden och trivdes bra!

Svårt att avgöra vad som passar just dig. Vet du ditt bröstmått? Så inte implantatet är större. Men jag har motiva round 400cc, är 164cm, väger 56kg. Älskar storleken, blev riktigt bra :D
Gilla

Uskan

Kvinna ·

17 mar, 2017

mammatill2.90 skrev:

Jag är mest svullen mellan brösten, känns som att huden skall lyfta! Kände ni också så?

Mmm, så hade jag fast överallt till dag 5 ungefär.
Gilla

mammatill2.90

Kvinna ·

17 mar, 2017

Men skönt, då vet jag att det är normalt iallafall:)
Uskan skrev:

mammatill2.90 skrev:

Mmm, så hade jag fast överallt till dag 5 ungefär.

Gilla

Mimmii

Kvinna ·

17 mar, 2017

Guppie skrev:

Mimmii skrev:

Hej!

Jag har bokat op-tid 24/4 hos Johan Nordqvist. Velar dock avseende storleken!! Som så många andra verkar det som.. står i valet och kvalet mellan 350-400 cc. Motivas runda rekommenderade Johan. Tror ni 400 blir för stort?? Har 70A idag, längd 167, vikt 55. Har haft C-kupa en gång i tiden och trivdes bra!

Svårt att avgöra vad som passar just dig. Vet du ditt bröstmått? Så inte implantatet är större. Men jag har motiva round 400cc, är 164cm, väger 56kg. Älskar storleken, blev riktigt bra :D

Ingen aning ang bröstmått.. Johan mätte överallt och skrev en massa :). Bakom muskel rekommenderade han och runda. Kanske skulle våga chansa på 400cc. När jag gör ristest känns 350 ml (3,5 dl) lagom och då sägs det att man ska ta 50cc till för att lite döljs bakom muskeln? Hur tillförlitligt är ristest när ni jämför med ert "riktiga" resultat??
Gilla

Uskan

Kvinna ·

17 mar, 2017

Nu har även jag lagt upp bilder även om de en aning oskarpa.
Gilla

bizarre

Kvinna ·

17 mar, 2017

Op 15/3 nordiska kliniken. Har gått bra allting tycker jag, men definitivt ondast idag (2 dagar efter). Hoppas det vänder o blir bättre nu. Kanske måste ha min 1-åring själv några timmar redan på sön, det gör mig lite nervös.. Får förbereda o trixa innan, så man kan ta blöja på golvet mm :) Det här "knastrandet" i brösten tycker jag är sjukt obehagligt. Har säkert diskuterats en massa förut, men hur länge kan det vara så?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem