Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Sportygirl profilbild

Sportygirl

Kvinna ·

19 sep, 2015

Vi som skall operera oss i december 2015 :D

Bröstförstoring

Kan vara kul att följa varandra både före och efter! 🙂

Jag ska operera mig den 16 december, Laser & Estetik, Mattias Elmér :D
Motiva Ergonmix 550 cc runda HP  👍

Någon mer?

358

Sortera efter

LuMa0399

Kvinna ·

16 dec, 2015

Stephie89 skrev:
Ok, tack! Blev lite stressad att jag inte fick tag i henne sen :) tack vare Pof hade man ju koll på det i alla fall, varit och hämtat mediciner tidigare idag haha. Måste man duscha håret med descutan även imorgon innan op? Eller räcker det en gång ikväll?
L&E säger kvällen innan bara
Gilla

LuMa0399

Kvinna ·

16 dec, 2015

Sussa gott alla! December rasar på! 17/12 imorgon. Vet inte hur många som ff väntar på december-op?! Inga fler än 18/12 på L&E?! Sjukt nervös men ändå inte. Tiden innan sövning !! Huuuuu... Rädd att vakna upp under op... El inte vakna alls... Bli "grönsak" eller så enkelt som diarré-anfall vid uppvaket, må illa,spy.... Hmm ja ni hör! Nervvrak som kommer gråta vid incheckningen!
Gilla

Bystan

Kvinna ·

16 dec, 2015

SPORTYGIRL

Heej.

Jag är så nyfiken om hur din operation gick då jag ska göra typ exakt samma som dig😎

i Januari ska jag också operera mig av Mattias Elmer, med Motiva implantat, ca 500cc och 600 på vardera.

Jag hoppas att allt gått bra👍

Gilla

Maddeliita

Kvinna ·

17 dec, 2015

Ovalen skrev:

Maddeliita skrev:

Ovalen skrev:

Kul att läsa att det gått bra för så många! Tack för att ni delar med er!

Om fem dagar såhär dags har jag troligen kommit hem precis ifrån min operation!

Har senaste dagarna försökt förbereda så mycket som möjligt; varit och storhandlat på apoteket, stretchat bröst, rygg, nacke och axlar som en galning, tvättat osv. I övrigt går jag mest runt och tänker på vad jag missat, haha!

Är lite nervös över att tre/fyra veckor efter operationen behöva kunna släpa runt på mina skolväska igen. Pluggar juridik för tillfället och lagbok, laptop och diverse böcker sitter som fastklistrade på mig varje dag. Lagtext får jag väll slå upp på nätet istället.. Men det andra är svårt att lösa. Hur mycket vikt i en ryggsäck pallar/får man eg bära?

Annars har jag börjat knapra en kur omeprazol och probiotika. För att hålla magen i bra form trots alla tabletter som väntas. Dessutom inne på typ tredje veckan utan cigg! Var dock ingen helhjärtad rökare, utan bara lite då och då ;) Men känns skönt, fräscht!

Några andra tips på vad jag kanförbereda dagarna innan? Har en sambo hemma första tre dagarna på heltid, därefter kvällar,så mat och städ är under kontroll;)

Vet inte hur mycket du får bära efter 3-4 veckor, fråga sköterskan innan du åker hem efter operation!

Låter som att du har läget under kontroll tycker jag. Sällskap de första dagarna är bra, både för att du nog gärna har någon som hjälper dig med det mesta och även just för sällskapets skull. Har inte så mycket andra tips tror jag. Kanske att du har en dator till hands när du ligger i soffan/sängen..Jag har kopplat upp datorn på tvn, och så har jag ett trådlöst tangentbord och en mus som jag använder, så himla skönt. Bara klicka igång en film eller lite musik utan att behöva anstränga sig!

Sen är ju rådet att röra på dig så mycket du kan ändå, för blodcirkulationen och så :) Jag orkar vara uppe ganska mycket, ta små promenader och hjälpa till med mat och sådär..

Tack Maddeliita :) Nu har jag fixat trådlöst, Netflix och Viaplay är redo. Och massa plugg, usch. Haha, men man har väll ingen ursäkt!

Ja, det där med promenader är något jag tänkt på. Har en perfekt litenrunda i området jag kan nöta på. Antar att det räcker med några femminutersrundor om dagen i början?

Hoppas det går bra för dig och tillskotten! Ser jättebra ut! :)

Toppen!Du kommer fixa det galant, helt redo :-)

Ja, det blir ju inte direkt några långpromenader.. Jag går typ till brevlådan och tillbaka, cirka 200 meter kanske :p Sen väker ryggen så mycket att jag måste lägga mig och vila, men det är ändå bra att göra det!

Tusen tack, dom förändras lite varje dag, är kul att se :-)

Gilla

Asse

Kvinna ·

17 dec, 2015

Ovalen skrev:

Asse skrev:
Ovalen, ang ryggsäck så kanske en vandrarryggsäck vore något? Jag har vandrat en del och vandrarryggsäckarna spänner man så att man bär tyngden på höften än på ryggen och axlarna. Gå till en en sportaffär och be dem hjälpa dig att prova ut en ryggsäck så får du känna hur det känns. Jag skulle tro att det är att föredra då du i princip inte alls belastar axlarna när du bär, men rådfråga kliniken också. Problemet är väl att få på och av ryggsäcken själv om den är tung. Annars kanske kabinväska på hjul funkar? Jag har ingen aning men prova gärna nu innan och försök känna om du använder bröstmuskler eller ej för att öva in olika rörelser. LuMa0399, jag lämnade L&E ca 18.15 och då var det en tjej kvar på uppvak så det är säkert inga problem att stanna. Lycka till tjejer

Asse, tack för tipsen! (Och tack för PM'et).Ska gå till butik och testa iaf :) Gått runt här ikväll och testat vad för muskler jag använder när jag har ryggan och väskor.. Blir nog något problematiskt med den vanliga packningen.

Iaf kommit på att man kan införskaffa ett bluetoothtangentbord till paddan och ta med sig dom istället för dator till föreläsningarna, så sparar jag in 2kg! :)

Hoppas läkningen går bra för dig!

Smart med paddan, det kommer att lösa sig. Hoppas du får samma läkningsprocess som mig, då är det inga problem. Jag är fortfarande så förvånad att jag inte har ont. Svider och stramar lite i ärren bara och är stel. Är inne på dag 6 nu och har aldrig behövt ta morfintabletter. Alvedon tar jag bara till natten sen dag 3. Lycka till med op. Kommer gå så bra.
Gilla

Stephie89

Kvinna ·

17 dec, 2015

Nu är jag klar!!! Så lycklig! Än så länge har det gått skitbra :) :). Patrik fick välja och det blev det större alternativet. Ergonomix 550/500 HP. Ligger på uppvaket och mår oförskämt bra än så länge, pigg och nästan lite uttråkad haha. Skönt att vila dock, sov inte en blund inatt :P Smärtan är väldigt hanterbar, knappt märkbar faktiskt. Förväntat mig mycket mer smärta! Alla här Är verkligen så gulliga!! Såååå skönt att det är gjort!!!
Gilla

LuMa0399

Kvinna ·

17 dec, 2015

Stephie89 skrev:
Nu är jag klar!!! Så lycklig! Än så länge har det gått skitbra :) :). Patrik fick välja och det blev det större alternativet. Ergonomix 550/500 HP. Ligger på uppvaket och mår oförskämt bra än så länge, pigg och nästan lite uttråkad haha. Skönt att vila dock, sov inte en blund inatt :P Smärtan är väldigt hanterbar, knappt märkbar faktiskt. Förväntat mig mycket mer smärta! Alla här Är verkligen så gulliga!! Såååå skönt att det är gjort!!!
Yeaaahhhh!!!
Gilla

Stephie89

Kvinna ·

17 dec, 2015

LuMa0399 skrev:
Stephie89 skrev:
Yeaaahhhh!!!
Du behöver inte vara det minsta orolig!!! Så ta det lugnt idag och gå och lägg dig i lugn och ro och få en god natts sömn!! Kommer gå galant! Flyger hem redan Idag med sambons sällskap och ångrar inte det beslutet eftersom jag mår såpass bra ( håller tummarna för att man inte får en käftsmäll med smärtan sen bara haha)
Gilla

Sportygirl

Kvinna ·

17 dec, 2015

Madboul skrev:

SPORTYGIRL

Heej.

Jag är så nyfiken om hur din operation gick då jag ska göra typ exakt samma som dig😎

i Januari ska jag också operera mig av Mattias Elmer, med Motiva implantat, ca 500cc och 600 på vardera.

Hej :D

Gick jätte bra :), Mattias är helt underbar. Jag va så nervös och han är så lugn. :) Jag hade tid kl 8 och kl 820 var jag i operationsrummet, var nog där inne i 2 min sen vakna jag i uppvakningsrummet. Gick väldigt fort :) väldigt skönt :) fick smörgås och dricka och sen kl 13 fick jag åka hem :)

Första dagen hemma, hade jag inte så ont men var väldigt jobbigt att sova på rygg, sov nog ca 4 timmar. Vaknade hela tiden :( och idag har jag jätte ont men äter mediciner så det är inte så farligt. En sköterska ringde idag och frågade hur jag mådde :) De är så fina på L&E, du kommer inte bli besviken. Du har valt bästa kliniken och bästa läkaren :D

Fråga på om vad du vill :)

Gilla

LuMa0399

Kvinna ·

17 dec, 2015

Sportygirl skrev:

Madboul skrev:

SPORTYGIRL

Heej.

Gick jätte bra :), Mattias är helt underbar. Jag va så nervös och han är så lugn. :) Jag hade tid kl 8 och kl 820 var jag i operationsrummet, var nog där inne i 2 min sen vakna jag i uppvakningsrummet. Gick väldigt fort :) väldigt skönt :) fick smörgås och dricka och sen kl 13 fick jag åka hem :)

Första dagen hemma, hade jag inte så ont men var väldigt jobbigt att sova på rygg, sov nog ca 4 timmar. Vaknade hela tiden :( och idag har jag jätte ont men äter mediciner så det är inte så farligt. En sköterska ringde idag och frågade hur jag mådde :) De är så fina på L&E, du kommer inte bli besviken. Du har valt bästa kliniken och bästa läkaren :D

Härligt! Imorgon e de dax för mig! Hämtat ut alla mediciner. 4 förpackningar å pratat med sköterska. Nu bädda rent å vila
Gilla

Maddeliita

Kvinna ·

17 dec, 2015

LuMa0399 skrev:
Sportygirl skrev:

Madboul skrev:

SPORTYGIRL

Heej.

Woho!! :-) Woho äntligen!! :-)

Härligt! Imorgon e de dax för mig! Hämtat ut alla mediciner. 4 förpackningar å pratat med sköterska. Nu bädda rent å vila
Gilla

Maddeliita

Kvinna ·

17 dec, 2015

Maddeliita skrev:
LuMa0399 skrev:
Sportygirl skrev:

Madboul skrev:

SPORTYGIRL

Heej.

Wohoo äntligen! :-) Woho!! :-) Woho äntligen!! :-)

Gilla

Sportygirl

Kvinna ·

17 dec, 2015

LuMa0399 skrev:
Sportygirl skrev:

Madboul skrev:

SPORTYGIRL

Heej.

Lycka till imorgon :D kommer gå jätte bra :)

Gilla

Bystan

Kvinna ·

17 dec, 2015

åh va skönt, det låter ju verkligen toppen... jo lite ont borde man nog ha, haha. Vad jag längtar 🙂

ska man hämta ut mediciner innan? Det har jag nog missat, man kanske får sån info sen? Eller har ni bara bunkrat upp med dem medicinerna som stod i informationspapprena? 

Gilla

LuMa0399

Kvinna ·

17 dec, 2015

Ovalen. Jag fick alvedon penicillin å 2 olika sorters morfin, en långtidsverkande å en korttids verkande. Kanske beror på lyft el ej? Jag har tid 12. Å du? Kommer till kliniken kl 11 ungefär. Ska be om lugnande. Kommer du ensam? De gör jag,,,, så hämtar maken mig sen.
Gilla

Exziperis

Kvinna ·

17 dec, 2015

Jag är så glad för er, tjejer!

Har op dag nu, den 19 december, men nu är det vinterkräksjukan som har kommit till vår hem 👎👎

Sitter isolerad i annan våning, har spritat alla ytor och hoppas att jag klarar mig frisk.

Om nej, då måste jag boka om 👎och det är så fint planerad, eftersom jag ska ha fin semester från 23 tills 6 januari...Aaaaaaa...förbannade mikrober!!!!

Angående mediciner - finns dem redan utskrivna, tror ni, om jag har op den 19/12? Tror att dem kommer att kontakta mig i morgon, men jag glömde hellt och hållet att fråga när "landar" medicin i apoteket.

Gilla

LuMa0399

Kvinna ·

18 dec, 2015

Exziperis skrev:

Jag är så glad för er, tjejer!

Har op dag nu, den 19 december, men nu är det vinterkräksjukan som har kommit till vår hem 👎👎

Sitter isolerad i annan våning, har spritat alla ytor och hoppas att jag klarar mig frisk.

Om nej, då måste jag boka om 👎och det är så fint planerad, eftersom jag ska ha fin semester från 23 tills 6 januari...Aaaaaaa...förbannade mikrober!!!!

Angående mediciner - finns dem redan utskrivna, tror ni, om jag har op den 19/12? Tror att dem kommer att kontakta mig i morgon, men jag glömde hellt och hållet att fråga när "landar" medicin i apoteket.

Åh nej!!!!!! 18/12 på em tror jag dom finns. Hämtade mina kl 15,00 dagen innan
Gilla

LuMa0399

Kvinna ·

18 dec, 2015

Idag e de min tur. Har sedan 2 dagar Tillbax grymt ont i huvudet :( inte ätit sedan middagen igår med risk för illamående. Dricker kaffe nu å ska duscha innan jag 9:30 åker till kliniken. Har op tid kl 12.
Gilla

Maddeliita

Kvinna ·

18 dec, 2015

Lycka till idag tjejer!! Tänkte på er när jag vaknade imorse, och nu håller jag alla tummar och tår för er, ni kommer bli så väl omhändertagna på L&E!!! :-) Vill höra allt sen när ni orkar! LYCKA TILL 👍

Gilla

Maddeliita

Kvinna ·

18 dec, 2015

Madboul skrev:

åh va skönt, det låter ju verkligen toppen... jo lite ont borde man nog ha, haha. Vad jag längtar 🙂

ska man hämta ut mediciner innan? Det har jag nog missat, man kanske får sån info sen? Eller har ni bara bunkrat upp med dem medicinerna som stod i informationspapprena? 

Det ringer en sköterska till dig idag eller imorgon och pratar lite :-) Du kan hämta ut mediciner dagen innan op, smärtstillande och antibiotika. Lycka till! :-)

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem